ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 9 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 11 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 815

Aihe: Makuupussit makuualustat ja bivybagit

Nyt on vähän lisää dataa Rab Neutrino 800:sta

Nukuttiin teltassa kahdestaan ja alustana oli tällä kertaa Therm-a-Restin NeoAir Xtherm ja käytössä silkkilineri. Pakkasta -27°C
    Vaatetus sukat ja urheilukerrasto, sekä ohut juoksupipo
    Kylmyydestä ei ollut missään vaiheessa minkäänlaisia viitteitä, päinvastoin jouduin availemaan huppua ja lämpökaulusta vähän, kun tuli jopa hiukan kuuma.

Pussissa oleva taskukin läpäisi testin, kun pidin siellä iPhonea ja se pysyi yllättäen päällä. Tässä muutamana iltana, kun olen yrittänyt pakkasessa sitä käyttää, se on sammunut yleensä 5sek taskusta ottamisen jälkeen.
    Tasku oli tilava, puhelinta ei sinne erityisemmin tarvinnut änkeä. En yöllä myöskään huomannut, että kaulan lähellä on puhelin taskussa, joten se on hyvin topattu.

Olisi mukava tietää paljon teltassa on lämmin, kun siellä nukkuu kaksi ihmistä. Pussin comfort lämpötila on valmistajan mukaan -20°C

Uni jäi tosin aika vähiin ja neljän aikaan yöllä kömmittiin sisälle nukkumaan, että saisi vähän edes unta, kun töihin piti kuitenkin mennä.
    Olen aika huono nukkumaan teltassa ja tarvitsen äänettömän ympäristön. Nyt valtatien melu, junarata ja 10m päässä huutava ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö häiritsivät unta. korvatulppia käytän normaalisti, nyt ei vaan ollut saatavilla

Häiritseväksi tekijäksi lasken myös paikallaan pysymättömän tyynyn. Nyt minulla oli tyynynä untuvatakki, joka oli sullottu makuualustan pumppusäkkiin.
    Se ei pysynyt paikallaan ja jouduin jatkuvasti sitä siirtelemään ja asettelemaan.

Olisiko tähän tyyny ongelmaan mitään vinkkejä? mikä olisi hyvä tyynyksi ja millä sen saisi pysymään paikallaan? pitääkö tehdä tyynyliina, joka olisi alustaan jollain tapaa kiinnitetty?

Mulla on Cumulus Panyam 600, sillä on tarennut ihan hyvin nukkua talvella -15 pakkasilla teltassa. Kaikki ei varmaan tarkene.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Nyt on vähän lisää dataa Rab Neutrino 800:sta

Nukuttiin teltassa kahdestaan ja alustana oli tällä kertaa Therm-a-Restin NeoAir Xtherm ja käytössä silkkilineri. Pakkasta -27°C
    Vaatetus sukat ja urheilukerrasto, sekä ohut juoksupipo
    Kylmyydestä ei ollut missään vaiheessa minkäänlaisia viitteitä, päinvastoin jouduin availemaan huppua ja lämpökaulusta vähän, kun tuli jopa hiukan kuuma.

Pussissa oleva taskukin läpäisi testin, kun pidin siellä iPhonea ja se pysyi yllättäen päällä. Tässä muutamana iltana, kun olen yrittänyt pakkasessa sitä käyttää, se on sammunut yleensä 5sek taskusta ottamisen jälkeen.
    Tasku oli tilava, puhelinta ei sinne erityisemmin tarvinnut änkeä. En yöllä myöskään huomannut, että kaulan lähellä on puhelin taskussa, joten se on hyvin topattu.

Olisi mukava tietää paljon teltassa on lämmin, kun siellä nukkuu kaksi ihmistä. Pussin comfort lämpötila on valmistajan mukaan -20°C

Uni jäi tosin aika vähiin ja neljän aikaan yöllä kömmittiin sisälle nukkumaan, että saisi vähän edes unta, kun töihin piti kuitenkin mennä.
    Olen aika huono nukkumaan teltassa ja tarvitsen äänettömän ympäristön. Nyt valtatien melu, junarata ja 10m päässä huutava ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö häiritsivät unta. korvatulppia käytän normaalisti, nyt ei vaan ollut saatavilla

Häiritseväksi tekijäksi lasken myös paikallaan pysymättömän tyynyn. Nyt minulla oli tyynynä untuvatakki, joka oli sullottu makuualustan pumppusäkkiin.
    Se ei pysynyt paikallaan ja jouduin jatkuvasti sitä siirtelemään ja asettelemaan.

Olisiko tähän tyyny ongelmaan mitään vinkkejä? mikä olisi hyvä tyynyksi ja millä sen saisi pysymään paikallaan? pitääkö tehdä tyynyliina, joka olisi alustaan jollain tapaa kiinnitetty?
    Itsellä on Expedin Downmat XP9LW ja tyynynä/pumppuna tämä. Tuota tyynyä saa säädettyä mieleisekseen ilman määrää muuttelemalla, itsellä ei ole ollut ongelmia paikallaan pysymisen kanssa kun omat unet viileässä/kylmässä teltassa vastaavat syvää koomaa eli liikettä ei ole nimeksikään vaikka ympärillä tapahtuisi mitä. Kesällä laitan t-paidan tyynyn päälle ja pidän makuupussia monesti ihan vaan peittona, eikä silloinkaan ole ollut tyynyn kanssa ongelmia - nuo on tietysti tosi henkilökohtaisia juttuja, toiset pyörii kuin poran terä.

Pitää käydä koemakaamassa Rab ja oikeastaan se on mulla ollut #1 vaihtoehtona tuon Nikwaxin ansiosta, jos muuten vaan on muodoltaan kropalle sopiva ja jotain kotimaisia kenttäkokemuksia kuulisi. Tässähän tuota nyt vähän jo tuli, mutta kovasti sitä on kehuttu ulkomaisilla foorumeilla. Yksi juttu on sitten se, että pitää tuo pintakankaan laatu vielä tsekata tarkasti, sillä kun koirien kanssa reissaa niin aina välillä sattuu kaikkea. Tai siis kaikkea sellaista, että paikkaustarvikkeita tarvitaan. Itse en ole kovin helposti palelevaa sorttia joten silkkilinerin ja merinoalusasun kanssa tuolla varmasti menee -25:ssa ihan komeasti.

Teltan sisälämpötila riippuu teltan koosta ja porukan määrästä, mutta noin nyrkkisääntönä voi sanoa, että lämpö lähtee - kosteus jää.

edit. Hieno homma tuo puhelintasku, omakin iFööni simahtaa heti jos joutuu pakkaseen.

Expedin alustoissa on reiät päädyssä joihin saa solmittua saman valmistajan tyynyn. En käytä itse noita, vaan laitan puhallettavan tyynyn makarin hupun sisälle. Pysyy paikoillaan hyvin. Ei toimi jos huppu pitää kiristää pään ympärille muumioksi (tila loppuu), tai jos tykkää pyörittää makuupussia mukana kun kääntyilee. Selälläännukkujalla toimii. Kyseessä siis Expedin tyyny joka on muotoilultaan imo hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Expedin alustoissa on reiät päädyssä joihin saa solmittua saman valmistajan tyynyn. En käytä itse noita, vaan laitan puhallettavan tyynyn makarin hupun sisälle. Pysyy paikoillaan hyvin. Ei toimi jos huppu pitää kiristää pään ympärille muumioksi (tila loppuu), tai jos tykkää pyörittää makuupussia mukana kun kääntyilee. Selälläännukkujalla toimii. Kyseessä siis Expedin tyyny joka on muotoilultaan imo hyvä.
    Mulla on myös tuo Expedin Air Pillow M-kokoisena, jonka kanssa oon saanut nukuttua hyvin. Pari kertaa oon myös nukkunut ilman varsinaista tyynyä, käyttäen vaatteilla täytettyä kuivasäkkiä pään alla, mutta kyllä mä ton erillisen tyynyn kanssa saan paremmat unet. Toi M-kokoinenkin on tosiaan jo sen verran iso, että pussin huppua ei saa enää kiristettyä kokonaan kiinni, mua tämä ei ole haitannut yhtään, kun tykkään muutenkin käyttää kylmillä keleillä päässä merinokypärämyssä, merinopipoa sekä vielä merinobuffia "silmälappuina". Tärkeää tuonkin tyynyn kansa on se, ettei sitä puhalla liian täyteen, mulla se ainakin tukee paremmin päätä vähän tyhjänä. Kun ton tyyny puristaa makuupussin huppuun napakasti niin se kyllä pysyy paikallaan ja pussin sisäpuolella voi vaihtaa asentoa, mutta pussin kanssa ei voi kyllä kääntyillä.

Toi vastaa "tuntumaltaan" vähän mulla kotona olevaa muotoitua memory foam -tyynyä (joku tempur kopio), joten ehkä tuo tuttu fiilis tuo mukanaan hieman kotioloja telttaan. Eihän toi tietysti mitään tempuria korvaa, mutta muotoilussa on paljon samaa.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Lite Linessä on kertaluokkaa parempilaatuista untuvaa kuin tuossa Travellerissa. Eli tuo fp arvo keroo montako kuutiotuumaa yksi unssi untuvaa pystyy täyttämään. Mitä isompi arvo, sitä laadukkaampaa ja tarkemmin lajiteltua untuva on. Ite en edes kattele mitään alle 800 fp untuvatuotteita. Eli jos haluaa ottaa Lite Line 400:sta vielä enemmän varman päälle tuon tarkenemisen suhteen, niin pitää hypätä Cumuluksen Panyam malleihin.

Jos tiedossa on useita peräkkäisiä nollaöitä ja on kosteaa, niin ite nukun mukavasti Western Mountaineeringin Versalitessä, joka on lähinnä tota Cumuluksen Panyam 600:sta. Ihan kesällä +10 keleissä se toimii täkkinä aika mukavasti, mutta silloin toki pärjäisi inasen ohuemmalllakin pussilla. Ite mitoitan pussin kuitenkin aina varman päälle, koska palellessa valvotut yöt vie voimat ja sekottaa pään.
    Kysyin Cumulukselta kumpi sopisi paremmin touko-elo/syyskuulle näille leveysasteille ja vastasivat:

It is very hard to say which sleeping bag will be better for you in that conditions. These two models are quite different. Lite Line is rather three season sleeping bag. Panyam I would say is winter model.
    Laitan tuon Lite Linen tilaukseen. Jos ei tarkene niin laittaa sitten vaatetta päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti deee Katso viesti
    Kysyin Cumulukselta kumpi sopisi paremmin touko-elo/syyskuulle näille leveysasteille ja vastasivat:
    Laitan tuon Lite Linen tilaukseen. Jos ei tarkene niin laittaa sitten vaatetta päälle.
    Lite Line 400 varmaan on hyvä kuvailemaasi tarkoitukseen. Lämmin alusta ja huolellisuutta kosteuden torjuntaan, niin eiköhän sillä pärjää hallayöt vielä.

Veteraanit voisi kertoa miten biviin mennään sisälle ilman, että viedään mukana kuutiota lunta paikassa, jossa on irtolunta kaikkialla?

^Toi kiinnostaisi itseänikin.

^ Kaippa tuossa voisi jotain -muovipussit lumesta puhdistetun kengän päälle- taktiikkaa kokeilla?
    Ja sitten ei muuta kuin:
    https://www.youtube.com/watch?v=sr_oRfzRPRs
    30T

Onko joku saanut tilattua Cumulukselta Visa electronilla? Itselläni tuli jotain erroria.

Ite maksoin tilisiirrolla kun PayPal ei ollut vaihtoehtona.

[QUOTE] mutta noin nyrkkisääntönä voi sanoa, että lämpö lähtee - kosteus jää.[Bonk/QUOTE]
    Ja mitä lämpimämpi teltta vs ulkoilma niin sen kaameempi kondenssikosteus.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Eilen testailin Alpkitin Hunka XL Bivvy bägiä olohuoneessa ja kyllähän sen sisään itsensä vääntäminen oli melkoinen homma.
    Hienosti sinne kyllä mahtui makuualusta ja talviuntuvamakuupussi, mutta se, että tonne pääsee viemättä lunta sisään, tarvinnee reilusti harjoitusta.

Saan kuulemma synttärilahjaksi uuden makuualustan. Lueskelin topicin läpi enkä bongannut Neoair All Seasonia moitittavan. Lienee sitten se ellei joku ~viikon sisään vastaan kommentoi.

Largena alkaa olla painava mun makuun, mutta olkoon. Olis pitkästä aikaa tarpeeksi pitkä alusta käytössä. Regularia sais tosin halvalla XXL:stä, joka miellyttäisi lahjan antajaa.

Ite hommasin alkuvuodesta NeoAir XThermin large-koossa ja olen ehtinyt viisi yötä sillä nukkua, en ole vielä löytänyt moitittavaa. Painoa on viidennes vähemmän kuin All Seasonilla, R-arvo on hieman korkeampi, pakkautuu hieman pienempään tilaan ja maksaa Hollannissa vähemmän kuin tuo All Season Suomessa. http://www.bergsportwinkel.nl/slaapm...rm-a-rest.html

Eilen testailin Alpkitin Hunka XL Bivvy bägiä olohuoneessa ja kyllähän sen sisään itsensä vääntäminen oli melkoinen homma.
    Hienosti sinne kyllä mahtui makuualusta ja talviuntuvamakuupussi, mutta se, että tonne pääsee viemättä lunta sisään, tarvinnee reilusti harjoitusta.
    Kyllä se onnistuu kun huolella menee.

nimim. sama bivy jo pari vuotta
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

^itse olen jättänyt makuualustan suosiolla ulkopuolelle.

Mä säälin tota alustaa, joten käytän sisäpuolella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    ^itse olen jättänyt makuualustan suosiolla ulkopuolelle.
    Itseasiassa kokeilin tässä muuan iltana miten tuo makuualustan sisäpuolelle laitto toimii ja totesin sen erittäin potentiaaliseksi vaihtoehdoksi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Seisaaltaan paketti kiinni ja kuntoon ja sit pyllähdys maahan? Se on ainakin musta ainut keino saada makuupussi päälle riippumattoon 😂

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    ...maksaa Hollannissa vähemmän kuin tuo All Season Suomessa. http://www.bergsportwinkel.nl/slaapm...rm-a-rest.html
    Toihan olikin hyvä kauppa, kiitto vinkistä! Tilaukseen lähti (oolsiisoni kuiteskin )

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Itseasiassa kokeilin tässä muuan iltana miten tuo makuualustan sisäpuolelle laitto toimii ja totesin sen erittäin potentiaaliseksi vaihtoehdoksi.
    Ihanko te aikuisten oikeasti bivysäkkiä käytätte ja sanotaan viikko yhteen menoon jos, niin nostan vaelluslakkiani. Minä ny ihan telttaa raahaan aina ja ikuisesti.

^ei sitä aina yksistään käytetä eikä mulla ole viikon käytöstä kokemusta. Esim. tällaisessa tapauksessa bivy oli hyvä lisäsuoja kun lunta satoi koko yön.

Herranen aika, syvästi onnea ja vähemmän hyväksyntää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Ite hommasin alkuvuodesta NeoAir XThermin large-koossa ja olen ehtinyt viisi yötä sillä nukkua, en ole vielä löytänyt moitittavaa. Painoa on viidennes vähemmän kuin All Seasonilla, R-arvo on hieman korkeampi, pakkautuu hieman pienempään tilaan ja maksaa Hollannissa vähemmän kuin tuo All Season Suomessa. http://www.bergsportwinkel.nl/slaapm...rm-a-rest.html
    Onko tietoa josko noiden kestävyyksissä on eroa?

Vaihtoehtoina itsellä on tuo xtherm, allseason ja trekker. Kaikkia noita kun saa ilman pyöristettyjä kulmia.
    Jos eroina on lämmöneristävyys ja pienet painoerot niin voisin melkein tuohon trekkeriin kallistua

http://www.highmobilitygear.com/PBSC...ItmID=12256254 Tuolta saisi all seasonin suht hyvään hintaan

Kävin tuota all seasonia hypistelemässä kaupassa ja on kyllä aika kahiseva omaan makuun. Onko nuo kaikki neoairit samanlaisia?

Kaikki ovat samanlaisia mutta ääni ei käytännössä häiritse. Pohjamateriaali näyttäisi olevan kaikissa paitsi XLitessä 70d Nylon.

kannattaako maksaa hydrophobic down versiosta 40€ enemmän vai onko tuo turha lisä kolmen vuoden ajan makuupussille? Lite Line 400 siis kyseessä.

Saako all seasonia jostain halvemmalla: http://www.matkavaruste.fi/p30500-th...alusta-fi.html

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •