GiantEfatElectrobikeGarmin
Sivu 62 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 52 60 61 62 63 64 72 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.831 - 1.860 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Varman ilmaisversion rajoitteita näin fiilispohjalta heitettynä? Ruokia löytyy jo paljon suomenkielisinäkin sieltä, käyttää vaan hakua.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Anteeksi jos tämä MFP jankkaaminen alkaa kyllästyttää. Pitääkö tälle avata oma ketju?

Mutta onko tuossa jotain ihme lukituksia, vai enkö vaan osaa? Yritin sinne My Foods valikkoon syöttää omia suosikkiruokia, mutta ei siitä tule oikein mitään.
    Eikö tarkoitus kuitenkin ole että sinne saa luotua listauksen omista suosikki aterioista joita eniten tulee syötyä?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Noita säästöliekkijuttuja taitaa esiintyä keho- ja fitnesslajeissa enemmän kuin kestävyysliikunnan parissa. En epäile etteikö jotain kummallisuuksia tapahdu aineenvaihdunnassa jos tehdään kovia painonpudotuksia mutta ei kai se säästöliekki haittaa useimpien laihtumista jos se tehdään ruokavaliota parantamalla.
    Sattumalta osui korviin Yle puheen juttu liittyen juurikin nykyään muodissa olevaan fitnesbuumiin. Sairasta touhua!
    http://areena.yle.fi/1-3139561#autoplay=true

On totta että kun syö vähemmän mitä kuluttaa, niin paino putoaa. Yhtä totta on se että jos syö liian vähän, on todennäköisesti tuomittu epäonnistumaan. Ja kaikki siltä väliltä.

Kun se vain olisi noin yksinkertaista niin tässäkään topicissa ei olisi neljääkymmentäseitsemää sivua. Jokainen ihminen on yksilö, ja reagoi erilaisiin tilanteisiin eri tavalla. Painonhallinnassa ja -pudotuksessa kaikille ei toimi joku joka jollain toisella toimii, ja Internet on täynnä heitä jotka julistavat absoluuttista totuutta siitä mikä on Se Oikea Tapa. Niin heitänpä omankin lusikkani keittoon.

Silmiini sattui tuossa joskus puoli vuotta sitten vinohko kommentti että miksi personal traineria edes tarvitaan kun vaan reenaa kuin BullMentula ja syö järkevästi, niin homma etenee. No esimerkiksi minun tapauksessani skillssit eivät riitä, eikä tieto. Eivät viimeiseen kymmeneen vuoteen ole riittäneet. Enemmän harjoitellessa ajautuu aina siiihen että on aina nälkä, ei koskaan ns. "hyvä olla" ja energiaa ei tule riittävästi, josta syystä reenikään ei aina maistu ja ruoka sitten alkaa maistua liian hyvin viimeistään kuukauden päästä, tai kolmen kuukauden päästä, mutta vääjäämättömästi kuitenkin. Vähemmän harjoitellessa ravintopuoli pysyy kuosissa mutta sellainen olo on silloinkin että aivan joka juttu ei ehkä ole kohdallaan. Eräänlaista aaltoliikettä siis. Olen vuosia tehnyt muutoksia oikeaan suuntaan fiilispohjalta sekä syömisessä että liikkumisessa, mutta ne pienet erot ja päätökset loppujen lopuksi tekevät sen, putoaako paino vai ei. Eli vaikka pääsääntöisesti elämäntavat ovat kunnossa, niin joku (taas henkilökohtainen) päivässä tehty päätös voi vaikuttaa dramaattisesti lopputulokseen.

Jotka painonsa kanssa taistelevat niin suosittelen hankkimaan lisää tietoa itsestä, ja kokeilemaan erilaisia asioita. Nyt on jo olemassa erilaisia mittareita, joilla voi seurata vuorokauden ympäri omaa kehoa muutaman päivän ajan tarkemmin kuin esim. aktiivisuusrannekkeella. Tuo seuranta yhdistettynä itse pidettyyn päiväkirjaan ja asiantuntijan analyysiin antaa faktatietoa siitä, miten oma kroppa reagoi tilanteisiin.

Varmaan jo arvasitte tässä vaiheessa että teetin itselläni tuollaisen testin (3 vuorokautta mittarin kanssa, samalla päiväkirjaa pitäen) ja analyysin. Vaikka odotukset tuloksista olivat korkealla niin yllätyin silti datan määrästä. Laite oli Firstbeatin Bodyguard 2 ja analyysin teki personal trainer, jolla on rautainen kokemus aiheesta. Ai niin ja myös PT:n taso vaikuttaa eli kannattaa käydä vain sellaisella henkilöllä jonka on todennut esim. suosituksilla osaavan asiansa. (Ei paljoa lämmitä jos puolen vuoden projektin jälkeen paino junnaa paikallaan ja PT:n vastaus on olkapäiden kohautus.)

Jos harrastat painonhallintaa, ja se ei onnistu, tai on muuten huono olla, niin pysähdy ja katso taaksepäin; mikä meni mielestäsi pieleen ja osaatko korjata. Jos et, niin hanki tietoa ammattilaiselta tai muista lähteistä. Toista niin kauan että tieto ja taidot ovat sillä tasolla että alkaa onnistua. Motivaationa voin kertoa että kokeilut joskus onnistuvat ja omalla kohdalla kumouksellinen löytö oli vehnän käytön vähentäminen; 20-vuotiaasta asti vaivannut närästys on poistunut pysyvästi!

Nyt oli Siivoojalta hyvä kommentti.

Kuinka vajaaksi tuon päivittäisen energian saannin uskaltaa tai kannattaa vetää? Softat näyttää 1500-1800 kcal mussutusta päivittäin ja kulutusta noin 2300-2600 kcal päivässä. Ja MFP näyttää netto-laihdutusta on noin 600-800 kcal päivässä.

Miltä tuo kuulostaa?

Kokemus kertoo jonkun viikon käytön jälkeen. Kaikki nuo työkalut ovat arvioihin perustuvia joten epätarkkuus voi kertaantua ennenkuin saa skaalattua nuo itselleen.

Omakohtainen kokemus osoitti että kannattaa muistaa kuinka usein käy vessassa isolla asialla. Vähintään kerran päivässä mielellään kaksi kertaa päivän aikana suolen tulisi toimia. Jos menee parikin päivää ilman vessassa käyntiä niin jossain on jotain muutettavaa.
    Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Nyt on Garmin Connect ja MyFitnesspal yhteiskäyttöä kolmisen viikkoa takana. Ja paino on pudonnut noin 4 kg. Näissä lukemissa vaaka ollut viimeksi toukokuussa 2014.
    Ensimmäinen viikko oli kyllä kauhea, tuntui että päätä särki koko viikon ja maha möyrysi kokoajan, mutta se vaihe meni onneksi ohi.

En ole oikein häävisti oppinut tuota MFP softaa käyttämään, minulle se on vain päiväkirja. Eli ensin Finelistä ja ruokapakkausten teksteistä selvittelin yleisimpien käyttämieni ruokien kalorimäärät ja kasasin niistä yhteenvedon DropBoxiin. Ja sitten sieltä katselen aterioiden kalorit ja lisään ne Quick Add toiminnolla tuonne MFP ohjelmaan. Onneksi tulee syötyä aika yksipuoleisesti, liki samat aamiaiset ja muut välipalat päivästä toiseen.

Mutta opettavaisinta tässä on ollut tuo ruokien kalorimäärien oppiminen ja sen peilaaminen omaan kulutukseen. Vaikka syömäni ruoka on ollut suht terveellistä, niin sitä on tullut syötyä ihan liikaa. Ja sekin auttoi kun hommasin Garminin sykepannan niin nyt tuonne Connect softaan menee kaikki kulutustiedot, askelmittarilla tämä arki-tohotus ja sitten tuon sykkeen perusteella muu treenaaminen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinka vajaaksi tuon päivittäisen energian saannin uskaltaa tai kannattaa vetää? Softat näyttää 1500-1800 kcal mussutusta päivittäin ja kulutusta noin 2300-2600 kcal päivässä. Ja MFP näyttää netto-laihdutusta on noin 600-800 kcal päivässä.

Miltä tuo kuulostaa?
    Valvotussa / ohjatussa laihdutuksessa kalorit pudotetaan ketterästi alle 1000/päivä reilusti yli kaksinkertaisen kulutuksen kanssa. Kunnon ketoosissa nälän tunnekin katoaa. Proteiinin, vitamiinien ja öljyjen saannista tosin pitää pitää huoli. Treenaaminen pitää tosin tehdä paljon pienemmilä tehoilla mutta sitä ja proteiineja tarvitaan lihaskadon estämiseen. Ravitsemusterapeutti on erinomainen apu. Tuollainen 600 - 800kcal/päivä on kuitenkin reilusti alle kilon viikkovauhtia, eli ei ole mitenkään kovin agressiivinen. Tuommoista vauhtia voi vetää vaikka kuinka kauan kunhan se mitä suuhusi pistät on järkevää. Hyvä tapa varmistaa tuo, on käyttää kaupoista löytyviä VLCD-valmisteita, proteiinia vaikka raejuuston muodossa ja monivitamiinitabletteja. Mutta yleisohje varmaan on, että lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa juttelu on hyvä idea aina jos haluat turvallisesti (ja nopeasti) laihduttaa isompia määriä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Mutta yleisohje varmaan on, että lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa juttelu on hyvä idea aina jos haluat turvallisesti (ja nopeasti) laihduttaa isompia määriä.
    No, onneksi enää ei puutu kuin toiset 4 kg niin tilanne on bueno.

Jouluvalmistelut tehty, eli Finelistä kaivettu yleisimpien jouluruokien kalorimäärät. Jos tuolla tiedolla pystyisi hiukan ohjaamaan sitä millä lautasensa täyttäisi. Ja mahansa turvottaisi.

Maaliin päästy tai sitten menossa erätauko nro 1.

Nyt pitkästä aikaa vaaka näyttää 79-alkavia lukemia. Näissä oltu viimeksi toukokuussa 2012. 80 kg oli se alkuperäinen tavoite, mutta se on Connectissa nyt korjattu 78 kiloon.

Mutta sitten tämä laihdutuksen tulos. Joskus tuli ostettua alennusmyynnistä tuollainen AEG "analyysivaaka", tiedä sitten kuinka luotettava se on. Mutta sen mittausten mukaan viime syksyltä rasvaprosentti on tippunut noin 2 %-yksikköä ja suhteellinen lihasmassa kasvanut noin 1.2 %-yksikköä. Mutta tuon painonpudotuksen myötä lihasmassa olisi pudonnut noin 0.5 kg. Toivottavasti ei pidä paikkaansa.

Ruokakurin lisäksi talvi on mennyt kuntosali tahdilla 2 per viikko ja spinningiä 1-2 kertaa viikossa. Hiihtoa ja pyöräilyä ei lainkaan...

tempokisu Guest

Surullinen tee niinkun ite neuvot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mtx Katso viesti
    Omakohtainen kokemus osoitti että kannattaa muistaa kuinka usein läpitte käy vessassa isolla asialla. Vähintään kerran päivässä mielellään kaksi kertaa päivän aikana suolen tulisi toimia. Jos menee parikin päivää ilman vessassa käyntiä niin jossain on jotain muutettavaa.
    Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
    Niinpä. 10-20/ päivä ja usein yö, ja jos alan jotain hedelmää tai marjaa puputtaa, > kaikki tulee joten vähän pitää katsoa erityisesti jos on jonnekin lähdössä. ( paksusuoli 2.5metriä poistettu). Lisäksi tomaatista ja kurkusta menee huulet rikki. Samoin persikasta, elikkä juuri niistä kun tykkään.

Vitsit ei olisi uskonu että tämäkin tulee eteen, että joutuu tosissaan kohtaamaan karun tosiasian; mä olen lihava.
    Viime kesänä ostin s-koon pyöräilyhousuja UrheiluAreenasta, kun vanhat s-kokoiset oli venyny liika isoksi, ja m-koko oli liian iso. En tosin honannu että ne oli miesten malleja, ja tilasin naisten. Äskön kokeilin, vanhat housut on ihan sopivia ja naisten s-koot pitää jättää alavatsalle...tosin säämistä-osuus menee napakasti, vanhoissa jää aika löysälle.
    Kokeilin myös vanhoja pyöräilytakkeja. Joo muuten kivat, mutta rinnusten kohdalta kiristää.
    Ei muuten kiristä parin vuoden kuluttua, prkl. Paitsi että sitten olen ihan mallia putkilo. No, en mä muutenkaan missään julkisesti uikkareissa tvast. käy.

Olen koittanut nyt kun ei ole voinut lenkkeillä ( en mä tonne kaatosateeseen lähde) vähentää syömistä yhdellä syömiskerralla päivässä. Tänään(kin) aamulla puolitoista real-palaa, voita, Kipparijuustoa 2 siivua, vähän raejuustoa myöhemmin. Illalla yht 6 äiteen tekemää terveellistä lihapullaa ( ei kerralla). Jotain sokeria pitää saada, melkein pullollinen Jaffaa. Mandariinia puolitoista. Puolikas kasvisliemikuutiota veteen. Muutama pala suolakurkkuja.
    Tarvii mun jotain syödä.

Miten mä ite neuvoisin ihmistä? Vaihda juusto keveempään. Kippari vaikka kevytviipaleisiin. Koskenlaskija raejuustoon ( raejuusto voi olla tavallista, on silti keveempää). Osa voista keveempään levitteeseen. Osa puuron voisilmästä vaikka hilloon ( pakasteessa on punasia viinimarjoja joista voi murskata). Jos on kaamee nälkä, juo ensin vettä ja kaffea. Olen kyllä yrittäny kevytjaffaa, mutta se on pahaa. Jotain sokeria pitää saada, suklaan syönnin olen lopettanut aikoja sitten, ehkä satasen jälkeen otan yhden konvehtipalan.
    Yritän ensin kerralla kun meen kauppaan, tehdä jonkun näistä vähän kerrallaan. Koska kun syön kuitenkin aika vähä päivässä, jotain hyvää pitää olla.
    Heti kun keli paranee, lisään liikuntaa.

Ironista, että juuri kun inventoin vanhoja mappeja ja kirjoituksia, löysin pitkät ja perustelliset esitelmät aiheista: Laihdutus ja painonhallinta, stressi, ja unettomuus.

Saisi nyt vaikka 5kg pois.

haittaako jos joskus menee viikkokin ilman kakkaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    haittaako jos joskus menee viikkokin ilman kakkaa?
    Ihme ettei kukaan nokkelikko ole käynyt toteamassa vielä että "ei, kuha ei osu tuulettimeen... tai pinnoihin..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leppikallio Katso viesti
    Ihme ettei kukaan nokkelikko ole käynyt toteamassa vielä että "ei, kuha ei osu tuulettimeen... tai pinnoihin..."
    Tirsk

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Maaliin päästy tai sitten menossa erätauko nro 1.
    Näin väliaikatietona voisi kysyä että mistä mahtaa johtua kun paino välillä takertuu johonkin tiettyyn lukemaan. Minulla oli monen viikon jumi tuossa 81 kg tuntumassa, mutta sitten taas yht'äkkiä paino alkoi tippumaan aika suoraviivaisesti.

Eli pyrkiikö elimistö johonkin ihmeelliseen "tasapainotilaan" vai miksi se painonlasku on tuollaista epä-lineaarista? Ruoka- ja liikuntatavoissa ei mielestäni ollut mitään vaihtelua.

Eli pyrkiikö elimistö johonkin ihmeelliseen "tasapainotilaan" vai miksi se painonlasku on tuollaista epä-lineaarista? Ruoka- ja liikuntatavoissa ei mielestäni ollut mitään vaihtelua.
    Kuinka paljon sulla on sitten ylimääräistä rasvaa jäljellä? Lopeta se kuntosali ettei lihas ala painamaan liikaa Mutta asiaan...itse kannatan kyllä tuota ajatusta tasapainotilasta tai ihannepainosta. Oma paino pysyy melko tasaisesti +-71 kg. Kesällä kun on tullut vedettyä todella reilusti miinus kalorien puolelle vähän pitempään, niin vaaka on näyttänyt parhaimmillaan 69 kg, mutta siitä palataan pian takaisin tuohon totuttuun. Ikä kohta 43, pituus 180 cm. Löysää toki on ja lihasta voisi olla reilusti enemmän, muttapa mutta.. Mun treenit ovat talvisin luokkaa: 3-4 kertaa säbää viikko (vähintään 4 tuntia/vk) pyöräilyä (4 -6 tuntia/vk) kotitreeninä päivittäin 2 kg käsipainot(vai oliko ne jopa 4) vatsat, leuanveto. Kesällä sitten lähes pelkästään pyöräilyä.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Kuinka paljon sulla on sitten ylimääräistä rasvaa jäljellä.
    No ei sitä kauheasti onneksi ole. Ikää on 46 vuotta, pituutta 185 cm ja nyt painoa 77.5 kg. Eli ihan tyytyväinen olen näihinkin lukemiin.

Näin väliaikatietona voisi kysyä että mistä mahtaa johtua kun paino välillä takertuu johonkin tiettyyn lukemaan. Minulla oli monen viikon jumi tuossa 81 kg tuntumassa, mutta sitten taas yht'äkkiä paino alkoi tippumaan aika suoraviivaisesti.

Mitään yksittäistä, selkeetä syytä siihen ei ole. Noi jutut voi johtua niin monesta tekijästä. Yks asia tohon nykimiseen on sellainen, että mahdollisesti rasvan palaessa se korvautuu väliaikaisesti nesteellä ja nesteet sitten lähtee aina kerralla rytisten. Mulla ainakin tää tapahtuu todella selkeesti. Dieetillä tiesi, että aamupaino on kilon vähemmän, kun yöllä piti käydä pari kertaa vessassa.

Lyle McDonald kirjoittaa asiasta näin:
    Many people have noted that fat loss is often discontinuous, that is it often happens in stops and starts. So you’ll be dieting and dieting and doing everything correctly with nothing to show for it. Then, boom, almost overnight, you drop 4 pounds and look leaner.

What’s going on? Back during my college days, one of my professors threw out the idea that after fat cells had been emptied of stored triglyceride, they would temporarily refill with water (glycerol attracts water, which might be part of the mechanism). So there would be no immediate change in size, body weight or appearance. Then, after some time frame, the water would get dropped, the fat cells would shrink. A weird way of looking at it might be that the fat loss suddenly becomes ‘apparent’. That is, the fat was emptied and burned off days or weeks ago but until the water is dropped, nothing appears to have happened.
    Tasapainotilakin on ainakin jossain määrin todellinen ilmiö -- "body fat set point" Googleen ja löytyy joitain ajatuksia aiheesta. Eli kroppa pyrkii hakeutumaan sille sopivimpaan rasvaprosenttiin.

Aloitin sellaisen kokeilun viikko sitten että lopetin sokerin syömisen aivan kokonaan. Karppausta tämä ei ole koska syön yhä esimerkiksi perunoita.
    Kokeillaan nyt pari kuukautta, vaikuttaako mitenkään. Sokerin lopettaminen ei ole edes vaikeaa. Vaikeampaa olisi luopua riittävän kokoisista annoksista. Mitään hiirenaterioita mä en jaksa kauaa vetää.

Meillä on lopetettu valkean sokerin ostaminen ja itse olen pyrkinyt muutenkin välttämään lisättyä sokeria.
    Ja valkea suolakin on ollut jo monta vuotta hyihyi, suolaa kyllä sitten lisään monesti juomaveteenkin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Tähän soppaan voisin oman kauhanikin upottaa. Itselläni paino ei niinkään ole ongelma. Melko hentoluinen olen ollut aina,joten puhtaasti painon seuraaminen ei kerro mitään.
    Mutta muutama juttu kertoo. Ehkä se paras ja varmin on... (rumpujen pärinää) peili. Heittää vaatteet veke ja patsastelee peilin eteen. Mielellään himassa. Kyllä se jo aika paljon kertoo että missä mennään.
    Minulla on kyllä käytössä myös omronin BF511 kehonkoostumusmittari,mikä on ihan jees rasva-ja lihasprosentin seurantaan. Ja antaa tuo jotain arvoja myös sisäelinrasvoihin. Ehkä arvot ei ihan tarkkoja ole,mutta näkeehän niistä suunnan mihkä mennään.

Itse taistelen vatsanseudun laardin kanssa. Tuntuu,että siinä se kaikki rasva lököttelee. Prosentit oli viimeksi mitattuna 13,8 ja tavoite on kympin alle. No lähdössä oli yli 17% joten hyvä suunta. Itse olen saanut rasvaa pois aika helpolla. Alkoholi pois kokonaan ja arkinen herkuttelu kans. Joskus saa ja pitää sortua herkkuihin,se ei oikeasti tee mitään pitkässä juoksussa. Syön kasviksia todella paljon,myös parjattua perunaa ja proteiinit otan maitotuotteista,kananmunista ja kasviproteiineista. Hamppua ja spiruliinaa nyt ainakin. Ja mitä muuta,no liikuntaa. Fillarilla työmatkat (n.17km/päivä),siihen päälle traineriajot,kiipeilyä 3-4 kertaa viikossa(on muuten hyvä laji pitämään niskat ja hartiat auki) ja hyvät yöunet. Lepo tuntuu välillä kaikista vaikeimmalta toteuttaa. Pitää vaan kuunnella kroppaa ja pitää pari-kolme päivää huilia,jos alkaa tosissaan heikottamaan.
    Mutta yksi juttu on varmaa. Jos haluaa laihtua tai päästä läskeistä eroon tai kasvattaa lihasta tai ajaa sitä sykkeliä kovempaa,niin se vaatii pirusti työtä. Ja usein se maistuu todella tikkuiselle. Sit vaan pitää puskee,vaikka päivä kerrallaan. Kyllä ne tulokset tulee kun jaksaa puurtaa.
    Tsemppii kaikille,sitä vaaditaan ja paljon!

Tässä tällainen kilpailija MyFitnessPal -softalle. Olen tässä nyt pari päivää tuota testaillut ja tykkään kovasti kun tuolta löytyy ruoat selkeällä Suomen kielellä.

http://www.fatsecret.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SotkuPekka Katso viesti
    Paino oli 2015 tammikuun alussa 104kg, nyt (04.08.2015) 89kg, paino on tippunut maltillisella 2kg:n kuukausi vauhdilla. Tavoite olisi päästä tuonne alle 80kg, vielä en ole päättänyt kuinka paljon ja pitää se paino siinä.
    Nyt 78kg. Vielä jokunen kilo voisi tippua, noin -1kg kuukaudessa ajattelin mennä kesää kohti. Vaatekaapin sisältö pitäisi uusia.

Oho. Hieno suoritus! Ennen ja jälkeen kuvat olisi mielenkiintoista nähdä.

Noin yhdeksän kuukautta väliä. Melkein 50kg. Kilo tullut takaisin, voi olla lihaksiakin? Kilometrejä aika paljon, juosten. Pirun huono ryhti näköjään. Pituutta 201cm ja ikää 55.
    Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?

Tänään tuli 6 kk täyteen MyFitnessPal softan kanssa. 12 kg lähti painosta ja vyöstä noin 8 cm. 36" farkku vaihtui 32" kokoon.

Nyt meinasin malttaa lopettaa ruokapäiväkirjan pitämisen, mutta painoa tarkkailen kyllä joka aamu...

^hieno homma, iso peukku!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •