HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 31 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 29 30 31 32 33 41 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 901 - 930 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

  1. #901
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Itseksen jo vuodet ajatellut, että mikä nyt on halvempaa; sepelin kylvö ja pois harjaus melkein jokaiselle klv- ja jalkakäytävämetrille ja tuhannet rengasrikot työmatkoilla ja siitä aiheutuneet työajan menetykset. Vaihtoehdoksi omassa päässä ollut tämä, joka nyt toteutettu Pohjois-Karjalassa: http://yle.fi/uutiset/valtimo_jakoi_...untiin/8682628 . Saman voisi toteuttaa vaikka kaikille tarvitseville ja silti varmaan olisi halvempaa.
    onks pakko, jos ei haluu

  2. #902
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Parhaat krossarin renkaat maantielle prioriteettina ( pistosuojaus, rullaavuus, pito märällä tiellä ) slicksin koko max 32mm. Gatorskin,marathon onko jotain muita vaihtoehtoja ?

    Onko noita noin 30mm maantierenkaita saatavina tubeless käyttöön soveltuvana johonkin järkevään hintaan ?
    Contin 4seasonit 28mm koossa kestäneet ainakin itsellä aika paljon sekalaista sepeliä, niissä on sekä päällä että kyljissä suojaukset, ei pääse isommat kivet repimään kylkiä auki.

  3. #903
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Opin eilen Velo&Oxygenissä, että Suomi Tyresillä on 47-millisen (W106) lisäksi 40-millinen (W240).

    Kapeammassa on varmaankin parempi pito jäällä, mutta kiemurtaa enemmän lumessa. Onko kokemuksia? Entä onko eroa rullaavuudessa. Otan huomenna cycloon jomman kumman.

    EDIT: W106:sta on näköjään myös 37mm. Se saattaisikin olla "se oikea".
    fiber muokkasi tätä : 21.02.2016 at 20.31 Syy: Tieto lisää... edittejä
    10k-kerhon jäsen

  4. #904
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Sattui talven ensimmäinen rengasrikko gravdallien kanssa ja takarenkaaseen oli pumpattava lauantaina töissä lisää painetta. Ehkäpä alan pitämään pumppua taas lenkeillä mukana...

  5. #905
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Opin eilen Velo&Oxygenissä, että Suomi Tyresillä on 47-millisen (W106) lisäksi 40-millinen (W240).

    Kapeammassa on varmaankin parempi pito jäällä, mutta kiemurtaa enemmän lumessa. Onko kokemuksia? Entä onko eroa rullaavuudessa. Otan huomenna cycloon jomman kumman.

    EDIT: W106:sta on näköjään myös 37mm. Se saattaisikin olla "se oikea".
    On kokemusta. Cyclossa on ollut läpi talvien alla W106 koossa 37mm. Kun pääkalloliukkaat alkoivat tässä parisen viikko sitten, vaihdoin eteen W240 koossa 40mm, koska sellainen sattui olemaan varaston perukoilla. 95% ajosta tapahtuu Keskuspuistossa. Havaintoja:
    - ei havaittavaa eroa rullauksessa
    - jäällä huomattavasti turvallisempi olo ja parempi pito 240-nastaisella
    - 240-nastaisen kanssa uraisella tiellä ajelu on selkeästi helpompaa ja vakaampaa
    - ei lainkaan rengasrikkoja, eikä ole ollut aiemminkaan ( puun koputus )
    - pehmeässä lumessa kiemurtelua ei voi välttää, mutta voimakkaammin kuvioitu W240 kiemurtelee vähemmän
    - 106-nastaisen vetopito voisi olla parempikin, sutimisia tulee säännöllisesti ja joskus jää oikein jyrkkä nyppylä ajamatta
    - 40mm rengas voi olla hitusen miellyttävämpi epätasaisella alustalla pikkaisen suuremman ilmatilan ansiosta

    Jos nyt tekisin valinnan, ostaisin molempiin päihin 40mm W240 renkaan. Kyllä sen pitäisi mahtua myös takahaarukkaan.

  6. #906
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Kiitos, asiaa! Itselläni 95% ajosta on pyöräteitä eli usein alla on myös ihan asfalttia (ja sitä sepeliä).

    Ilman muuta kumpikin noista mahtuu. Nyt CaadX:ssä on 47mm W106.
    10k-kerhon jäsen

  7. #907
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Onko kukaan ehtinyt kokeilla, tuovatko uudet gravel grinding-renkaat helpotusta sepeliharmeihin? Ajattelin crossaria ja jään jälkeistä aikaa. Schwalben x-one ja g-one vaikuttavat mielenkiintoisilta, lupaavat parempaa pistosuojaa kuin Sammy Slick ja toimivat myös tubeleksena.

  8. #908
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Tänään koitti suuri päivä, joka tapahtuu vain kerran kaudessa eli eka (työ)reissu suvikumeilla. Alla sekapari maastorenkaita. Pari kilometriä ennen kotia kävi paluumatkalla tappajasepeli kimppuun. Litku teki tehtävänsä. Mutta taas se taistelu alkoi...

  9. #909
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Mitä hyvin tappajasepeliä kestäviä renkaita 29er maastopyörään kevään sepelikauden ajaksi asiaan perehtyneet suosittelevat?
    (Racing Ralph ei kestänyt, jouduin sisurin vaihtoon heti ensimmäisellä lenkillä.)

    Voisi olla semmoinen yleisrengas joka asfaltillakin rullaisi kohtuullisesti. Siis pääasiallisesti tielle. Voi sillä joku polkukin tulla ajettua.

    Schwalben Smart Sam näkyy löytyvän pistosuojattuna. Mitäköhän muita voisi ajatella?

  10. #910
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Tubeless, jos rullaavuutta haluat.
    Välillä putsailee kivet pois ja tarkistelee paineet ennen töihin lähtöä.

  11. #911
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Taitaa olla huonoimmat mahdolliset tubelessvanteet noi Canyonin Mavicit, ei ole minkään näköistä tubeless-hyllyä ja kumi putoaa vanteelta välittömästi paineen laskiessa.

    Jotenka jotain pistosuojattua mieluiten katselisin. Nyt ensiapuna laitoin jemmassa olleet Maxxiksen ardentit, 2.4", jos olisi sen verran korkeat nappulat että vähän suojaisivat.

  12. #912
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Siis onks nyt se pahin aika vuodesta kun renkaat puhkee? Mulla on 27,5 x 2,25 renkaat maasturissa, ei luulis olevan ongelmia. En edes metsässä ajanut vaan ihan lumi-jää-asfaltti-hiekka. Jo toinen kerta lyhyeen ajan sisään.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  13. #913
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    No näin voi varmaan sanoa. Ehkä joskus ensi kuun loppupuolella tjsp on ehditty putsaamaan paikat tappajasepelistä, niin sitten helpottaa.

  14. #914
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Taitaa olla huonoimmat mahdolliset tubelessvanteet noi Canyonin Mavicit, ei ole minkään näköistä tubeless-hyllyä ja kumi putoaa vanteelta välittömästi paineen laskiessa.
    2.2" Vredestein Black Panther Xtreme pysyy todistettavasti Canyonin Mavicin vanteella myös näreessä noin 1 barin paineilla.

    Taitaa olla henkimaailman touhuja nuo tubelessjutut

  15. #915
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    No mites näette, että onko fatbike ratkaisu noihin rengaspuhkeamisiin? Ajan siis työmatka ajot ympäri vuoden ja 2-3 vuodessa noi rengat puhkeaa
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  16. #916
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Voihan sitä laittaa vaikkapa umpikumi renkaat, tai ajaa panssarivaunulla.

    Tai sitten vaihtaa tubeless kehät rullaavilla renkailla. Kerran olen pumpannut kesken työmatkan lisää ilmaa, kun unehdin kokeilla rengasta aamulla. Cyclossa ja kaksysissä gravdall ja isp tubeleksena.

    Sisuri duranot pelottaa jo valmiiksi. Ehkäpä koetan litkuttaa nämäkin.

  17. #917
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    622
    Hämmentävästi hans dampf + race king (<--etenkin tuo jälkimmäinen) -kaksikko on kestänyt melkoisen koeponnistuksen eikä ainuttakaan särkirengasta koko talvena. Nyt pitää kai koputella puupäätä

  18. #918
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Siis onks nyt se pahin aika vuodesta kun renkaat puhkee? Mulla on 27,5 x 2,25 renkaat maasturissa, ei luulis olevan ongelmia. En edes metsässä ajanut vaan ihan lumi-jää-asfaltti-hiekka. Jo toinen kerta lyhyeen ajan sisään.
    Ei lumipoluilla renkaat mene. Se on se pelkän asfaltin päällä oleva teräväsärmäinen murske.

    Eilen viimeksi paikkasin renkaan ja kaivoin päällirenkaasta korkeintaan 3 mm pitkän kiven sirpaleen.

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  19. #919
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Eilen viimeksi paikkasin renkaan ja kaivoin päällirenkaasta korkeintaan 3 mm pitkän kiven sirpaleen.
    Kun noi sepelin seassa olevat erittäin terävät kivet, siis juuri ne renkaan tappajat, on tosiaan tuota luokkaa niin iso korkeanappulainen rengaskin voisi olla jonkinlainen apu.
    Ajoin yhden mukavan tielenkin potentiaalisella tappajasepelialueella ja Racing Ralphien tilalle vaihtamani Maxxiksen Ardent 2.4" kesti koettelemuksen. Niissä on uutena aika korkea nappula.

    Kun jossain voittaa niin jossain useimmiten häviää. Rullaaminen ei ole mitään Thunder Burtin luokkaa.
    Mutta ei haittaa. Parempi paidat märkänä kuin kumit puhki.

  20. #920
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Tampereen sepeleitä n. 2tuhatta kestänyt Ardentit tubeleksina tänätalvena.
    Tappajasepelin käyttö on täällä kylläkin vähentynyt viimevuosista ja tilalle tullut selkeesti pyöreämpää kivilajia.

  21. #921
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Eli jos nyt on mahdollista valita jompi kumpi reitti - asfalttitie tai hiekkatie metsäpolulla, niin se metsäpolku on varmaan turvallisempi vaihtoehto?

    Entä mites toi lumijää joka on moneen otteeseen sulanut ja jäätynyt uudelleen, eikös se puhko renkaita?
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  22. #922
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Se talvella kunnossapidetty asfalttipintainen tie, joka on hiekoitettu hienolla sepelillä, on ongelmallinen juuri edellä mainittujen pienten hyvin terävien kivensirujen takia.

    Varmaan oikein huonolla tuurilla terävä jääpalakin voi renkaan läpäistä, mutta tällaiset tapaukset ovat vähintäänkin erittäin harvinaisia. Joten jäinen tai luminen alusta samoin kuin se hiekkatiekin ovat varsin turvallisia renkaiden kannalta.

    Tietysti varasisärengas on syytä olla mukana pidemmillä legnkeillä koska aina voi olla lasinpaloja, naula, ruuvi tai vaikka joku harjateräksenpää jossain betonimurikassa jonka yli tai ohi tulee ajettua. Pieni rulla roudariteippiäkään ei ole huono, sillä saa lyijykynän mentävän reiän ulkorenkaasta tukittua sen verran että pääsee kotiin. Tämä viim kpl jos maastossa ajelee.

  23. #923
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    196
    Tasan viikko sitten vaihdoin ISP pois kun luulin tyhmänä että kevät alkaa... Tilalle tuli ensi asennus renkaat Schwalbe Smart Sam 29x2.1 wired joissa ei ilmeisesti oli mitään pistosuojaa koska tänään huomasin että yön aikana oli paineita karannut ja mittarilla lisä tsekki ja 0,5 bar olikin hävinnyt.. Eli joku pirun pieni ärsyttävä reikä siellä on ihan uudessa sisurissa...Tänään töiden jälkeen siis sisurin vaihtoon, kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?

  24. #924
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viltro Katso viesti
    Tasan viikko sitten vaihdoin ISP pois kun luulin tyhmänä että kevät alkaa... Tilalle tuli ensi asennus renkaat Schwalbe Smart Sam 29x2.1 wired joissa ei ilmeisesti oli mitään pistosuojaa koska tänään huomasin että yön aikana oli paineita karannut ja mittarilla lisä tsekki ja 0,5 bar olikin hävinnyt.. Eli joku pirun pieni ärsyttävä reikä siellä on ihan uudessa sisurissa...Tänään töiden jälkeen siis sisurin vaihtoon, kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?
    Tuollaisen pikkureiän kanssa itse ehkä käyttäisin paikkauslitkua: venttili irti, loraus litkua sisään, venttiili takaisin ja pumppaus.
    Rule #1: Obey The Rules

  25. #925
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    196
    Äsken otin sisurin pois, tein aina luotettavan vesiastia reiän bongaamiseen ja kappas, ei ollut sisurissa reikää vaan venttiili vuotaa! Kiersin kyllä venttiilin niin kireälle kuin pystyin mutta ei vaikutusta, kuplat nousevat juuri tuosta Prestan kiristys ruuvin vierestä (sisuri mallia Schwalbe SV 19A) Eli valmistus virhe uudessa kumissa?

  26. #926
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Opin taannoin sen, että Nokian (Suomi) W106 ei suinkaan päästänyt sepeliä lävitse, vaan minulla oli liian lyhyt pistosuojanauha. Sen hiomaton pää oli hinkannut sisäkumiin pienen reiän.

    Tämä siru oli läpäissyt 2.4 Mountain Kingin eli aina ei korkeakaan kuvio riitä suojaamaan:

    10k-kerhon jäsen

  27. #927
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    196
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viltro Katso viesti
    Äsken otin sisurin pois, tein aina luotettavan vesiastia reiän bongaamiseen ja kappas, ei ollut sisurissa reikää vaan venttiili vuotaa! Kiersin kyllä venttiilin niin kireälle kuin pystyin mutta ei vaikutusta, kuplat nousevat juuri tuosta Prestan kiristys ruuvin vierestä (sisuri mallia Schwalbe SV 19A) Eli valmistus virhe uudessa kumissa?
    Tunnen itseni idiootiksi mutta kokeilin vielä pihdeillä kiristää venttiiliä paremmin ja kappas vuoto hävisi.. Itse siis varmaan jotenkin onnistunut tuonkin löystämään kun ei presta ennestään ollut tuttu niin tuli sählättyä vaikka mitä...

  28. #928
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Ei sitä prestaa tartte pihdeillä kiristää. Sitten lenkille pihdit mukaan jos meinaat tien päällä avata.

  29. #929
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viltro Katso viesti
    kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?
    Minä olen kyllä sisärenkaita paikkaillut. Kaikenlaisia, halpiksiakin, on tullut paikkaustarpeina käytettyä ja kyllä ne on asiansa ajaneet. Sepeliaikaan tulee helposti sen verran monta reikää ettei aina viitsi uutta kumia hankkia.
    Voihan sitä sitten vaihtaa uudet sisurit kun sepelit on siivottu ja vaihtaa kevyempää kesäkumia muutenkin alle.

    (paikastahan repäistään pois sellainen tinapaperi tjsp ja ulkopuolelle jää ohut läpinäkyvä muovi. Siitä muovista varovasti vetämällä voi vähän koetella onko paikka reunoista kiinni.)

  30. #930
    Liittynyt
    10/2015
    Viestit
    196
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Ei sitä prestaa tartte pihdeillä kiristää. Sitten lenkille pihdit mukaan jos meinaat tien päällä avata.
    Ilmaisin itseni vähän huonosti, kiristin siis pihdeillä venttiilin rungon josta se ilmakin pihisi ulos. Itse presta osa on kyllä ihan sormin liikuteltava edelleen : ) No laitoin tilalle toisen sisurin jo niin saa tämä reppuun varasisuriksi

Samanlaisia aiheita

  1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •