FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 70 / 125 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 60 68 69 70 71 72 80 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.071 - 2.100 / 3734

Aihe: Fillareita muksuille

  1. #2071
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Taitaa isla vaihtua kubikeen.
    Kumpikohan vaihteenvalitsin olisi kevyempi käyttää?
    Microshiftin kierrettävä vai Rapidfire Acera 9-speed nappivaihdin?
    Nappi ehkä mieluummin, jos vain sormissa riittää voimat.

    Trekin peräpyörässä on rullavaihdin, joka on on ainakin aivan liian jäykkä käyttää. Merkkiä en nyt muista.

    Edit: Shimano revo oli trekin rullavaihdin.

  2. #2072
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kumpikohan vaihteenvalitsin olisi kevyempi käyttää?
    Microshiftin kierrettävä vai Rapidfire Acera 9-speed nappivaihdin?
    Riippuu ihan lapsesta. Meillä on ollut kierrettäviä kaikilla, kun vipujen käyttö oli hankalaa. Jollain muulla juuri päinvastoin.

    Kalliitahan nuo ei ole, joten ei tule iso tappio jos valittu systeemi ei sovi ja joutuu vaihtamaan. Minä ehkä pitäisin saman kuin on ollut ennenkin, niin pysyy käyttöliittymä tuttuna uudessa pyörässä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  3. #2073
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Entisessä pyörässä ei ollut vaihteita.

    Islsbike käyttää sramia.

    Sram X4 gears with light action shifter

    Ja ainakin kaverilta löytyvässä vanhemman mallisessa beinn 20 smalissa tuo oli kierrettävä ja kevytkäyttöinen.

    Ehkäpä pitää vaihtaa microshiftin rullaan. Aceran nappi taitaa olla ihan normaali 9-speed maastovaihdin, jota ei ehkä lapsi jaksa käyttää.

    Jospa tuossa 9-vaihteisessa shimanossa ei sitten ole takavaihtajan jousi 7-speed sramia jäykempi. Se kai se loppupeleissä jäykkyyden määrä. Pyörähän on äkkiä sinkula, jos vaihteet ovat liian raskaat. Peräpyörässä tuo ei vielä haitannut mitään.

  4. #2074
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Islassa näyttää olevan:

    Sram 3.0 Comp vaihtaja
    Sram 7sp 12 - 32 cassette

    Onko kenellekään kokemusta shimanon 9v vaihteista 5vuotiaan tenavan käytössä? Toimisiko tuolla microshiftillä tai nappivaihteilla? Jaksaako lapsi vaihtaa vaihdetta ilman ongelmia?

    Islan vaihdin on ainakin tosi kevyt ja meillä on kokemusta trekin peräpyörässä olevasta shimanon rullasta, joka on toivottoman jäykkä pienelle kaverille.

  5. #2075
    Onko kenelläkään kokemusta noista Cuben lasten pyöristä? Aikomus olisi ostaa saksasta Mhw-bike liikkeestä 16" ja 20" Cubet pojille 5 ja kohta 7v, aiempi Jupiter 16" ei ole kovin laadukas ollut.

  6. #2076
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Tässäpä 20" kubike:n osalistaa



    Jännä nähdä minkä kokoinen tuo kubikes nyt on. Todennäköisesti 16" isla myydään vasta syksyllä, koska se on edelleen 5.5v/111cm pojalle juuri oikean kokoinen fillari, varsinkin poluilla ajeluun. Lyhyet kammet ja vaihteiden puute alkaa vaan jo rajoittaa menoa kaduilla.

    Kubikesin välitykset ovat varmaankin kyllä hyvät. 32 ja 11-34.
    Tällä möyritään vielä monta vuotta maastossa...

    Saakohan islabiken satulaa ja polkimia vastaavia mistään muualta kuin islalta?
    Varsinkin tuo islan kapea satula on loistava.

  7. #2077
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tässäpä 20" kubike:n osalistaa
    Jännä nähdä minkä kokoinen tuo kubikes nyt on. Todennäköisesti 16" isla myydään vasta syksyllä, koska se on edelleen 5.5v/111cm pojalle juuri oikean kokoinen fillari, varsinkin poluilla ajeluun. Lyhyet kammet ja vaihteiden puute alkaa vaan jo rajoittaa menoa kaduilla.

    Kubikesin välitykset ovat varmaankin kyllä hyvät. 32 ja 11-34.
    Tällä möyritään vielä monta vuotta maastossa...

    Saakohan islabiken satulaa ja polkimia vastaavia mistään muualta kuin islalta?
    Varsinkin tuo islan kapea satula on loistava.
    Kerroppa kokemuksia miten poika yltää ajelemaan KuBikesillä. Käytiin paikalliset kivijalat kiertelemässä ja sovittelemassa 20" pyöriä. Tarjonta oli ns. raskaanpuoleista se "kevyt" Cannondalen lastenpyörä painoi vain 12 kg, tunturi 15 kg. Cannaria kuitenkin ajeltiin ja pitkähän se oli. KuBikes on kuitenkin 1,5 cm vaakaputkeltaan lyhyempi.

    Napsuttelin samalla eri vaihteenvaihtimia ja lastenpyörissä olevat kiertovaihtimet oli sillä tasolla, että poika joutu käyttää molempia käsiä vaihteen vaihtamiseksi. Ei varsinaisesti hyvä ominaisuus.. Shimanon nappivaihteissa halvoissa(acera) oli taas peukulla liian pitkä liike, slx:ssä oli vähän lyhyempi, ainakin 10-versiossa. Sramin napit oli shimanoa jäykempiä ja tuntui peukkuvipu olevan kauempana.

  8. #2078
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.325
    Hmm optimointiongelma olisi edessä jossain vaiheessa, josko täältä löytyisi viisautta. Juniorilla 24" Cube joka jää pieneksi lähiaikoina, tallissa myös yksi 26" kiekoilla oleva 14" O-O Scandal joka käy hyvin seuraavaksi maasturiksi mutta sitten pitäisi keksiä koulumatkapyörä. Scandal ei ehkä vielä ole sellainen pihalle jätettävä raato vaikka onkin budjettiosilla kasattu.
    En nyt tiedä pitäiskö ostaa vielä joku Biltema räyskä / käytetty koulupyöräksi vaiko antaa kulkea Scandalilla.

  9. #2079
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Sähkövaihteet ne kai on sitten pakko laittaa, jos tuo microshiftin rulla on liian jäykkä

    Kaveri on muuten pyöräyttänyt stemmin taaksepäin 20" islasta pojalleen, joka on n.105cm pitkä. Pyörä näyttää olevan ihan ok kokoinen kadulle näin modailtuna.

  10. #2080
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    En nyt tiedä pitäiskö ostaa vielä joku Biltema räyskä / käytetty koulupyöräksi vaiko antaa kulkea Scandalilla.
    Tuo riippuu aika paljon koulusta. Meidän kylällä fillarit saa olla pääsääntöisesti rauhassa koulun pihalla, joten ei ole ollut pakottavaa tarvetta noihin romuihin. Tosin erikseen olen painottanut lapsille, ettei saa ikinä kehua kavereille omaa fillaria. Annoin yleisohjeeksi, että jos joku kysyy mitä maksoi, niin pitää sanoa: "Ei tiedä. Isä kasasi vanhoista osista." Hyvin on saanut olla pyörät rauhassa, vaikka yhdessäkin oli kammet joiden hinnalla olisi saanut Biltsusta kaksi fillaria.

    Yläasteelle siirryttäessä sitten tilanne täälläkin muuttuu, jonka vuoksi olen kasannut erikseen koulumatkapyörät harrastepelien rinnalle. Ei nekään tietty mitään ritsoja ole olleet vaikka osat ovatkin melkoisen vanhoja.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  11. #2081
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Moikka,

    osaako joku neuvoa pikaisesti, että mitenkäs tuo Kubikes tilaus onnistuu?
    En vielä kysynyt heiltä, mutta katsoin nopeasti, että jos haluaa rekisteröityä http://www.kubikes.de sivulla asiakkaaksi niin siellä voi ns. kotimaaksi valita Saksan, Puolan, Espanjan ja parin muun maan, mutta ei Suomea.
    Jos olette KUbikes fillareita lapsille tilanneet niin nimenomaanko tuolta sivulta vai jostain muualta?
    Tällainen fillari http://www.kubikes.de/kubikes_shop/B...TOM-9-136.html
    hakusessa 8,5 vuotiaalle kevyehkölle (24kg) ja alle 140cm pojalle, jätän levarit ja joustokeulan pois ja ruksin Kendan 1.95 levät kevyet nappularenkaat, laitetaan maastoon vaikka sitten vähän pienemmät paineet, muutoinkin vasta harjoittelemme maastoajoa eli ensin helpoille poluille ja ei niin mäkiseen maastoon.
    Sivusto sanoo, että tuolle fillarille tulisi polkimien kera ~8,5kg painoa (lokasuojat yms. tulee tietty painon päälle.

    Kiitoksia etukäteen vastauksista!

    t. Mikko
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  12. #2082
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087

  13. #2083
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Valitsin itse maaksi saksan ja ilmoitin oikean osoitteen tilauksen lisätietoja kentässä. Maksu paypalin kautta.
    Laitoin lisäksi mailia asiasta ja sain erillisen laskun postimaksun erotuksesta. 25e taisi olla kulut suomeen.

    Vähän heikosti vastailevat maileihin, eikä seurantatunnusta ole vielä tullut.
    Jospa saisivat pyörän tämän viikon aikana postiin.

  14. #2084
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    211
    Täältä ääni tuolle Woomille. Hinta/paino suhde kohdallaan ja näyttäisi saavan kivijalkaliikkeestä samaan hintaan kuin tuon Kubikesin tilaamalla. Meillä oltu tosi tyytyväisiä Woom4 subraan...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #2085
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peeppa Katso viesti
    Täältä ääni tuolle Woomille. Hinta/paino suhde kohdallaan ja näyttäisi saavan kivijalkaliikkeestä samaan hintaan kuin tuon Kubikesin tilaamalla. Meillä oltu tosi tyytyväisiä Woom4 subraan...
    Saako kysyä minkä kokoinen kuski on Woom 4:llä? Heidän koko-ohje antaa 10 cm isomman suositusmitat mitä muut valmistajat samankokoisille pyörille. Geometrioiden perusteella ei ole kuitenkaan sen isompi pyörä. Ja pitääkö ilmoitettu paino paikkansa?

  16. #2086
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Saako kysyä minkä kokoinen kuski on Woom 4:llä? Heidän koko-ohje antaa 10 cm isomman suositusmitat mitä muut valmistajat samankokoisille pyörille. Geometrioiden perusteella ei ole kuitenkaan sen isompi pyörä. Ja pitääkö ilmoitettu paino paikkansa?
    Huomasin saman.
    Ehkäpä woom ilmoittaa mitat vain rehellisesti, eli pyörä on oikeasti kurottelematta sopiva.

  17. #2087
    Liittynyt
    04/2000
    Paikkakunta
    Vantaa, Aviapolis
    Viestit
    294
    Meni hermo, tilasin Islabikes Beinn 24:n -> laitan siihen niin leveät maastonakit, kun haarukat sallii ja tällä mennään, poika on 24kg, 130cm pitkä ja sisäsauma 60cm -> koetan pitää tuon mahd. keveänä ja jää aikanaan pikkuveljelle.
    Täytyy sitten seuraavan pyörän osalta miettiä, että onko jo tarvetta joustohaarukalle tms.
    Maastorenkaatkin kattelen sitten myöhemmin, tutustutaan nyt tohon fillariin keväällä ensin ohkasemmilla ja rullaavilla kendan kumeilla ja jos aletaan eksyä enemmän metsän puolelle niin tilaan sitten jotkut isommilla nappuloilla olevat kumit.
    Poika ei halunnut tarakkaa ja kuulemma pitäis muoviset maastofillarihenkisemmät lokasuojat laittaa, olikos joku tuunannut tähän jotain Bilteman irtolokasuojia tms.?
    Jos jollain vinkkejä hyvistä lokasuojista, jotka menee myös maastorenkaan kanssa niin otan mielelläni vastaan.
    Täytyy nyt sitten miettiä myös, että pitäskö tohon tuunata joku runkolukko tms. ja hyvät ketju tms. lukot reppuun lisäksi.
    Toki kotimaista kauppaa olisi hyvä suosia, mutta kun ei tässä ihan naapurissa ole kumminkaan noita keveitä fillareita tarjolla niin tuo Isla tulee ilman postikuluja Suomeen ja hinta taitaa olla kutakuinkin samoissa ton Woomin kanssa, eiköhän nuo kaikki alle 9kg:n fillarit ole ihan kelvollisia. Nyt loppu pähkäily ja siirrytään toivottavasti pian itse fillarointiin!
    "Kypärän käyttö sallittu"

    Poison Opium cyclocross Ultegra/105
    Radon ZR Race 8.0 29
    YT Jeffsy 27 CF Pro

  18. #2088
    Kannattaa lukaista täältä artikkeleja ja vertailuja. Niiden perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin pienemmissä malleissa Woomien geometria eroaa kilpailijoista. http://www.twowheelingtots.com/woom2-and-3/

  19. #2089
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laskeuma Katso viesti
    Kannattaa lukaista täältä artikkeleja ja vertailuja. Niiden perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin pienemmissä malleissa Woomien geometria eroaa kilpailijoista. http://www.twowheelingtots.com/woom2-and-3/
    Islan knock 16 painopiste on myöskin aika keskellä. Meillä ohjaustangon joutuikin kääntämään nopeasti eteenpäin kallelleen, koska pyörä oli epävakaa seisaaltaan polkiessa. Poika kaatui ylämäessä, koska eturengas haukkoi.

    Eli ainakin isommat fillarit saavat olla ihan normaalilla geolla meille.

    Edit: Mutta totta tuo varmasti on. Early rider tuntui olevan tosi hankala ajettava tasapainoa opetellessa.

  20. #2090
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Meille lähti tämmönen mrbikesta https://www.frogbikes.com/lightweigh...es/frog52.aspx 8,75Kg ja tulee vielä katu ja nappularenkailla sekä lokareilla.

  21. #2091
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Saako kysyä minkä kokoinen kuski on Woom 4:llä? Heidän koko-ohje antaa 10 cm isomman suositusmitat mitä muut valmistajat samankokoisille pyörille. Geometrioiden perusteella ei ole kuitenkaan sen isompi pyörä. Ja pitääkö ilmoitettu paino paikkansa?
    Joku 115cm oli kun aloitti, nyt ehkä 5cm lisää tänä kesänä ja uskon että menee hyvin. Paljon pidemmälle ei kyllä mielestäni mene juuri seisovaltaan ajamisen epävakauden takia.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #2092
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    492
    Cnoc 14 alkaa minusta olla pieni ~112cm tytölle. Vai mihin mittaan asti teidän lapsenne ovat 14 Cnocilla ajeneet? Onko seuraava askel suosiolla joku 20" esim. tuo Frog 52 tai Beinn 20 small?

  23. #2093
    Prismassa näin lastenpyörän jossa oli edessä V-jarrun lisäksi feikki-etujarrulevy muovista.

    Kyllä minä niin mieleni pahoitin

    Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  24. #2094
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Cnoc 14 alkaa minusta olla pieni ~112cm tytölle. Vai mihin mittaan asti teidän lapsenne ovat 14 Cnocilla ajeneet? Onko seuraava askel suosiolla joku 20" esim. tuo Frog 52 tai Beinn 20 small?
    On varmastikkin pieni. Cnoc 16 alkaa käymään pieneksi kadulla saman mittaiselle pojalle. 20" seuraavaksi. Islan small on ainakin sopivan kokoinen ja kevyt.

  25. #2095
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    No nyt tuli 20" kubikes kotiin.

    Mattamusta maalaus on ainakin etuhaarukassa selvästi islan kirkkaita värejä heikompi, mutta tämä oli melkein jo tiedossakin.

    Satulan saa tarpeeksi matalalle vähän yli 110cm kuskille, mutta se islan satula on melkein pakko tilata. Jalat eivät ylety kunnolla maahan, koska satula on tolkuttomat leveä. 143mm takaa mitattuna. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä. Islan jakkara on puolet kapeampi.

    Microshiftin rullavaihdin on tasan niin jäykkä, mitä pelkäsinkin. Ei mitään mahdollisuutta kääntää vaihdetta pienempään suuntaan. 11-34 välitys tuntuu muutenkin olevan ylilyönti. Kolmas vaihde on se, millä mäet nousee parhaiten. Isommilla rattailla välitys menee liian lyhyeksi, eikä seisaaltaan polkeminen onnistu.
    Saisikohan tuon muutettua helposti yksivaihteiseksi alkuun..?

    Mielestäni täysin flatti tanko on huono lasten fillareissa. Nyt pitutta joutuu säätämään stemmillä, kun tangon kääntely ei auta mitään.

    Eli rakenteluksihan tuo menee. Ehkäpä ottaisin islan beinn smallin, jos voisin valita uudelleen. Rengastilaa kubikesta kyllä löytyy riittävästi ja ne joidenkin haluamat lokarit tuonne varmasti mahtuu nappula renkaidenkin kanssa.

  26. #2096
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Toki taivutettu tanko antaa hiukan pelivaraa, mutta toisaalta stemmejä kertyy muutenkin, joten eiköhän vaihtoehtoinen koko joko löydy valmiina tai sitten ostettavalle/ylimääräiseksi jääneelle tulee käyttöä myöhemmin. Tuotakaan en siis pidä ongelmana. Sen olen oppinut katsomaan, että ahead-tyyppinen ratkaisu pyörässä on hyvä olla, kun kierteellisen tangon säätäminen on hankalampaa.

    Jos kolmonen eli 32-26 on tavanomainen vaihde ylämäissä, tasaiselle ja alamäkiin riittää kuusi vaihdetta 23 hampaasta 11 hampaaseen. Ei tuossa minusta ole mitään ongelmaa. Ajotaidon karttuessa kyllä löytyy paikkoja, joissa on käyttöä kahdelle pienemmällekin vaihteelle ja isommilla vaihteilla saadaan jo nyt sellainen vauhti, että iskää hirvittää.

    Ainakaan yksivaihteisuutta en ymmärrä tuolle vaihtoehtona. Jos yhdellä pärjää, jättää jäykän vaihtajan sopivaan asentoon ja ajelee sillä. Mitään muutoksia ei tarvita.

    Jos Sramin rulla on kevyt, mahtaako se sopia Shimanon vaihtajan kanssa yhteen? Tai mitä vaihtoehtoja tuossa on? Minun pitäisi saada Shimanon twisteriä (6-v) kevennettyä, mutta en ole saanut edes koteloa auki, kun mitään ruuveja siinä ei ole, enkä ole muutamasta kolosta vielä uskaltanut tarpeeksi vääntää.

  27. #2097
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Ainakaan yksivaihteisuutta en ymmärrä tuolle vaihtoehtona. Jos yhdellä pärjää, jättää jäykän vaihtajan sopivaan asentoon ja ajelee sillä. Mitään muutoksia ei tarvita.
    Oma lähes vuoden (talvella ei kovin paljoa ajoa) kokemus tosta kubikesin mukana tulleesta microshiftistä on, että lapsi (6 v) saa väännettyä raskaammalle vaihteelle, mutta ei enää takaisin kevyemmälle. Eli tuo "jättäminen" ei toimi.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  28. #2098
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Kahvan kiinni teippaaminenkaan ei ole kuulemma vaihtoehto.

    Kokeilen ensin shimanon nappivaihdetta microshiftin takavaihtajan kanssa, mutta epäilen ongelman johtuvan jäykästä vaihtajan jousesta.

    Olisikohan sramin 9-speed vivut ja lyhyt takahäkki keveitä?

  29. #2099
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    No niin... Kyllä tästä kubesta hyvä tulee, kun tilailee kasan osia islabikelta.
    Pyörä muuttui paljon paremmaksi pelkällä penkin vaihdolla. Onneksi satuloita ja polkimia saa kuitenkin nykyään järkevään hintaan suoraan islalta.
    Ebaysta löytyi myöskin 40mm stemmi ja köh, köh, hiilikuituinen raiseri tanko

    Aceran nappivaihdin toimii paremmin. Poika saa nyt kuitenkin edes vaihdettua vaihteita, vaikka se vaikeaa onkin.
    Taidan kokeilla vaihtaa microshiftin takavaihtajan jousta löysemmäksi. Missähän olisi hyvä valikoima vetojousia helsingissä? Etolalla varmaankin?

    Kevythän tuo pyörä on. 7.5kg nappula renkailla. Pienen rakentelun jälkeen schwalbe oneilla päästäänkin jo varmasti alle 7kg painoon kesän lenkeillä.
    Voi olla, että peräpyörä vaihtuu aika nopeasti follow-me härveliin ja pitkiin yhteis lenkkeihin perheen kanssa.

  30. #2100
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Vielä yksi listalle lisää, ei kyllä vielä kaupoissa. http://www.bikeradar.com/beginners/n...alfords-46601/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •