Ja minä kun kuvittelin että hiihtäminen olisi jotenkin mukavaa, eikä tarvitsisi naama punaisena huutaa jokaiselle joka ei toimi juuri niin kuin itse haluaa... tosin voihan osa ajatella että sukset jalassa on ihan ymmärrettävää jos huutaa ja mesoaa.
Onhan nuo hiihtoladut ainakin espoon perukoilla toisinaan aikamoisia reittien katkojia. Jos katsotaan pahimmat skenaariot espoosta mitä itse tiedän, eli kuinka pitkä matka ja paljon talvisin tulee lisää matkaa (arviot lonkalta heitetty ja max lisäys):
- Vanttila-latokaski n. 3km, talvella +5km
- Fållaker-tuomarila 1.5km, talvella +2km
- Lommila,kehä-3 länteen-liittymä- vesirattaanmäki 1km, talvella + 1.5km (n. 30m ladun takia)
- Aiemmin myös laitmanintie päättyi hiihtoreittiin, ja ainoa virallinen reitti jatkaa oli kääntyä 180 astetta ja kävellä 1.5km-2km takaisin, ja jos oikeasti oli menossa johonkin niin tuo lisäsi juuri jonkun 3km matkaan.
Ja tosiaan moni haluaisi liikkua myös talvella luonnossa esim koiran kanssa. Täällä etelässä nyt 1-3kk hiihtokelien takia monet jaksa niitä suksia hommata, mutta ajamalla reitti laduksi tuo hiitoreitti on merkittävästi pidempään jäässä kuin mikään muu reitti. Ja tosiaan noissa ei monesti hirveän usein tehdä tilannearviota että onko reitistä tullut esim ajan saatossa tärkeä pyöräily/kävelyreitti, esim kun ollaan rakennettu asutusta reitin toiseen päähän. Vaikka on kiva jos saadaan jengi liikkumaan vaikka suksilla, niin on tuossa vaara että talvella toisella osalla porukkaa loppuu liikkuminen kun 3km matka metsän läpi muuttuu 8km matkaksi ajoradan vieressä jolloin moni ei viitsikkään enää kävellä.
Mutta yleisesti kyllä jengin pitäisi hetken miettiä että miksi jotain harrastaa. Aika monella kuitenkin on tavoitteena enemmän tai vähemmän se hyvä olo, tai terveys, ja kumpaakaan ei raivoamalla edistä. Useimmat ihmiset kuitenkin on siellä häiritsemässä muiden menoa koska ei ymmärrä asiaa toisesta näkökulmasta, eikä siksi että tarkoituksella haluaa aiheuttaa haittaa. Mitä se uhoaminen noihin hyödyttää? No eipä noita huutavia kavereita montaa prosenttia todennäköisesti ole, mutta ne jää herkemmin mieleen.
Kirjanmerkit