ElectrobikeGarminGiant
Sivu 13 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 586

Aihe: Cyclocross-kiekot

  1. #361
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Kiitos näistä, ei muuta kuin kaupoille sitten. Kärsin kaksi käärmeenpuremaa pienen ajan sisällä, kun koetin nuukailla Vittoria Cross XG -ensiasennusavorenkaiden paineiden kanssa eli pumpata 4 barin minimisuosituksen sijaan "vain" 3,5 baria. Nyt saa riittää tuommoisilla koppuroilla kärvistely. Ja tuubirengasaikakauteen palaaminen saa ainakin vielä toistaiseksi odottaa.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  2. #362
    Itellä käytössä Challengen Chicane open tubularit sekä samat tuubiversiona, saman kiekkovalmistaja avo- ja tuubiehillä. Perstuntumalla rohkenen sanoa, ettei open tubular rengas huono ole, mutta ajotuntuma on tuubiversiossa aivan omaa luokkaansa. Open tubularin kyljet on kumia ja tuubin kangasta tms. Suosituspaineet open tub. 2-6 ja tuubin 1.6-6. Open tubularissa olen käyttänyt lateksisisureita. Molemmat nopeita, mutta jos pitäisi valita toinen, niin ehdottomasti tuubi



  3. #363
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti viskaali Katso viesti
    Molemmat nopeita, mutta jos pitäisi valita toinen, niin ehdottomasti tuubi
    Se on selvä, etteivät nämä ole tuubirenkaiden veroiset, mutta samaan aikaan lienee totta sekin, että nämä ovat erinomaiset avorenkaat... "nämä", koska tässä juuri asensin eturenkaan ja käyn seuraavaksi takarenkaan kimppuun. Eivät nämä nyt ihan yhtä helposti asennu kuin tavanomaiset taittuvareunaiset, mutta Velobian friendly neighbourhood bikeshop guy kertoi niksit selkeästi ja perusteellisesti.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  4. #364
    Varmasti hyvät renkaat mutten vieläkään ymmärrä miten sen renkaan joustavuus estää snakebitejä. Vanteen muoto varmasti vaikuttaa paljonkin.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  5. #365
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.295
    Ootko pitänyt kädessä tuollaista open tubulaaria koskaan? Normaaliin kisakelpoiseen ja ohutkylkiseen renkaaseen verrattuna niiden rungon matsku on paksumpaa mutta pehmeämpää, huokoisempaa ja kumimaisempaa tavaraa, jolloin se materiaalin pehmeys vaimentaa vanteelle tulevan iskun voimaa ja siksi renkaan ja vanteen väliin jäävä sisuri ei puhkea yhtä herkästi.

    E: OT-renkaan rakenne on siis sellainen, että renkaan runko ja kulutuspinta on erilaista materiaalia ja kulutuspinta on liimattu runkoon kiinni, mikä on välillä myös niiden heikkous. Varsinkin ennen kulutuspinnat alkoi irtoilla joistain yksilöistä turhan nopeasti. Ja jonkin verran enemmän ne myös painaa rakenteesta johtuen. 60 tpi halpis-Grifo on muutaman kymmenen grammaa kevyempi kuin OT-versio, vaikka ilmoitetut painot muistaakseni väittävät toisin.
    stenu muokkasi tätä : 03.11.2015 at 22.06
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #366
    On mulla maantiepyörässä tän kesän pyöriny Veloflexin open tubularit.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  7. #367
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Ostin nuo mainitut Challenge Grifo Open Tubular (33-622) -renkaat ja olen nyt kaksi lyhyttä lenkkiä niillä ajanut, ensin kolmen baarin paineilla ja eilen siten, että takana oli 2,6 ja edessä 2,2 baaria (painoa kuskilla on tällä haavaa 74 kg). Jysäytin epähuomiossa aika ronskisti terävään kiveen, polulla joka oli muuten varsin sileä, ja etukumi (Maxxis Welter Weight, 0,9 mm:n butyyliä) puhkesi. Jysäys oli sen verran brutaali, ettei tuosta voi päätellä muuta kuin että kannattaisi katsoa, mihin ajaa. Muuten renkaat ovat toistaiseksi tuntuneet pirun hyviltä.

    Ihan hyvä kysymys, kyllä, että vähentääkö myös ulkorenkaan taipuisuus käärmeenpuremia. Sisärenkaan osalta tuntuu intuitiivisesti selvältä, että taipuisampi lateksi kestää äkillistä puristusta alustan ja vanteen väliin paremmin kuin butyyli. Mutta olen kyllä ollut samassa käsityksessä kuin Stenu, että myös ulkorenkaan ominaisuudet (sivuseinämien materiaali ja joustavuus) vaikuttavat.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  8. #368
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Kylläpäs nousi helposti Spessun TLR-kumit Iron Crosseille ja ilmat on pysyneet yön ilman litkujakin.


  9. #369
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    ^ Helpoimpia sisärenkaattomuuselämyksiä on itsellenikin tarjonnut iso S. Peukalo tälle.
    Memento mori

  10. #370

    Tommoset tuli krossariin. Jotku halpis navat ja 20/24 pinnoja. Setin paino 1450g. Kevättä odotellessa.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  11. #371
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    53
    Tässä itsekin pallotellut uusien vanteiden hankintaa. Revikoita lukenut useita. Eilen illalla lähti sitten tilauskeen Hunt:n 4Season Gravel Disc kiekkosetti. Hinta kohtaa mahdollisesti laadun joiltakin osin. Eiköhän palvele loistavasti tällaisen turistin ajelut.

  12. #372
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    184


    712+815g. DT Swiss 240s navat ja 32 pinnaa per kiekko.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  13. #373
    Olin pitkään pyöritellyt mielessäni cyclon hankintaa ja eilen lähti tilaukseen GT Grade AL X.
    Yritin löytää jotain tietoa ko. pyörä kiekoista, mutta en saanut oikein mitään irti. Myös asennetun kiekkosetin (käyttämätön) jällenmyyntiarvo renkaineen mietityttää, kun netistä ei verrokkeja löytynyt.

    Tubeless kiinnostaisi ja mietinkin, että kannattaisiko mukana tulevat kiekot esim. Huntin 4Season Gravel Disc kiekkoihin? Vai onko jollakin muita suosituksia ko. hintaluokassa (alle 500e setti)

    Rims: Jalco CR435 disc specific road 22mm tall profile
    Tires: CLEMENT 10039 700 x 33 60tpi, Folding
    Hubs: F: Formula 6 bolt disc sealed 24h; R: Formula 6 bolt disc sealed casette 28h
    Spokes: 15g stainless steel
    Nipples: Brass CP

    Linkki valmistajan sivuille vielä: http://www.gtbicycles.com/gbr_en/201.../grade-alloy-x

  14. #374
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Jos tulee runsaasti ajoa ja ympärivuoden, niin aloittaa noilla ja aikaa myöten toiset kiekot ynnä sopivat renkaat. Aikaa myöten asiat kypsyvät...

  15. #375
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti adrianus Katso viesti
    https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160228/51736ab4b8f2b7758b558a1b64da3008.jpg

    712+815g. DT Swiss 240s navat ja 32 pinnaa per kiekko.

    Sent from my iPad using Tapatalk
    Postaat vähän mutta asiaa. Ihan himottava setti. Mistä löysit vai rakensitko itse?
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  16. #376
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Postaat vähän mutta asiaa. Ihan himottava setti. Mistä löysit vai rakensitko itse?
    Itse rakentelin.

    Nyt jälkikäteen tuli mieleen, et mahtoiko olla hyvä idea laittaa alumiininipoilla alumiinikehään (kehässä ei "kauluksia" nippojen rei'issä). Tossa yhdistelmässähän oli vissiin semmonen homma, et noi nipat voi "hitsautua" kiinni?


    Sent from my iPad using Tapatalk

  17. #377
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    [QUOTE] TV
    [ Myös asennetun kiekkosetin (käyttämätön) jällenmyyntiarvo renkaineen mietityttää, kun netistä ei verrokkeja löytynyt./QUOTE]
    Menee ny lainaus ehken persiilleen mutta mikä halavatun idea on heti myydä kiekkosettiä pois???
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #378
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    [QUOTE=arctic biker;2501117]
    TV

    Menee ny lainaus ehken persiilleen mutta mikä halavatun idea on heti myydä kiekkosettiä pois???
    Jos niitä kiekkoja on jo talli väärällään. Vaikka harvoinhan niin on, aika huono setti saa olla ettei niille keksisi mitään käyttöä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  19. #379
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Jos ne ensiasennuskiekot on ankeammat kuin haluaisi. Niinkuin usein onkin.

    Ja paremmalla hinnalla niitä voi yrittää myydä käyttämättömänä kuin sitten joskus parin vuoden päästä.


  20. #380
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    ! Pop[QUOTE=CamoN;2501144]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti

    Jos niitä kiekkoja on jo talli väärällään. Vaikka harvoinhan niin on, aika huono setti saa olla ettei niille keksisi mitään käyttöä.
    Niimpä, aina myydessään rahaa häviää. Aina satunnaisesti huomaan että ihan kiva kun mulla on jemmassa noita kiekkoja ja sun muuta palasta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #381
    Oma ajatuksenihan tässä oli, että olisi yksi kiekkopari käytössä jatkuvasti. En kuitenkaan talvella ajele, joten olisi hyvä olla laadukkaat kiekot ja renkaat tubelessina, joihin maastofillarissani olin tykästynyt.

    Ensiasennuskiekkojen myynnillä rahoittaisin osan uudesta kiekkoparista.

  22. #382
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gtstan Katso viesti
    Oma ajatuksenihan tässä oli, että olisi yksi kiekkopari käytössä jatkuvasti. En kuitenkaan talvella ajele, joten olisi hyvä olla laadukkaat kiekot ja renkaat tubelessina, joihin maastofillarissani olin tykästynyt.

    Ensiasennuskiekkojen myynnillä rahoittaisin osan uudesta kiekkoparista.
    Kun kilometrejä kertyy niin aina sattuu ja tapahtuu, varakiekkosetti saattaa sitten pelastaa. Ittellä yksi takanen oottaa pienenpientä mutteria, toisen etunen omaa mutkalla olevan pinnan, on ajokelpoinen mutta rietoo. Uusia pinnoja haen ja mutteriia ootan, pian kolme kuukautta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #383
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Melkoisen myyräntyön jälkeen löytyivät sopivat komponentit: Shimano fh m785 centerlock-napa, Alpine III-pinnat DT Swissiltä ja kaikkein vaikeimpana H Son Plus TB14 kehä. Tuo kehä on ainutlaatuinen. Se on ainut löytämäni kehä, jossa on sisäleveys noin 17mm, rst-tuplaholkit, 36 pinnanreikää, ja huomaamaton (=tarpeeton, musta) jarrupinta. Kiekko on nyt kasattu. Huomenna koeajolle. Kehä 504g, kiekko ilman pikalinkkua ja jarrulevyä 1134g.

    Miksi näin jykevä kiekko? Iso kuski, joskus iso kuormakin.

  24. #384
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    13 sivua keskustelua aiheesta, mutta jotta minäkin pääsisin jyvälle, voisiko hiukan valottaa niitä perusteita, mitkä kiekoista tekee hyvät tai huonot. Tai oikeastaan erilaiset, kun tarvehan ominaisuuksien hyvyyden määrittelee. Eli kun ainakin sellaisia muuttujia kuin vanteen leveys, pinnojen määrä, vanneprofiilin korkeus, materiaali ja varmaan paljon muitakin on, miten nuo vaikuttaa ja mitä asioita valinnassa kannattaa katsoa? Vaatimukset on varmaan erilaiset, jos puhutaan kevyestä lenkkipyörästä, maastossa kolistelusta tai kuormattuna ajettavasta retkipyörän korvikkeesta. Millä tavoin esim. kestävyyttä voi arvioida ja mikä on riittävä taso kuormatulle pyörälle, kun varmaankaan yleinen tapa määritellä kevyt hyväksi ei varmaankaan ole koko totuus? Entä voiko ajomukavuutta arvioida ulkonäön tai annettujen tietojen perusteella?

  25. #385
    Hinta (kallein ensin), brändi ja ulkonäkö. Tässä järjestyksessä.



    ^ vitsi, hehheh
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  26. #386
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    No vanteen leveys esim määrittää sitä kuinka kapeaa tai leveää kumia voit asentaa sen päälle.

    Tuplaholkit jakaa pinnan vetokuormaa kahdelle alumiinipinnalle.

    Eteen ilman kuormaa ajettavaksi riittänee pienelle kuskille esim 28 pinnaa. Mielellään tasaisesti ryhmiteltynä että heitot saa rihdattua pois. Jopa vähempikin. Mutta jos lastaa pyörään kamaa ja kuski on iso äijä niin edessä 32 tuskin on liikaa.

    Profiilin korkeus voi vaikuttaa pystyjäykkyyteen mutta tuskin paljon. Aeroa ei kannata haaveilla ellei sitten ole ammatttilaiskuski.

    Hyvässä kiekossa on myös napa, jonka voi huoltaa ja johon saa osia. Jotkut navat maksaa ai-van tolkuttoman paljon.

  27. #387
    mutanaama Guest
    Profiilin korkeuden vaikutusta valmiiseen kiekkoon en oikein osaa ottaa kantaa, mutta korkeamman profiilin kiekko kestää hyvin istuimena ilman pinnojakin.

  28. #388
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Tuplaholkit jakaa pinnan vetokuormaa kahdelle alumiinipinnalle.
    Osa valmistajista ei välitä noista. Esim. Spank:

    "Soft, malleable eyelets go against SPANK's Oohbah rim philosophy for several reasons. Eyelets normally rely on isolated points of contact with the nipple. This means specific "point-load" zones are created, which put immense pressure on small points, and can lead to deformation of the eyelets. Eyelets are usually pliable to allow this, but soft eyelets can eventually crack or pull through the rim itself! Another annoying problem with rims assembled from more than 30 separate parts, is eyelets can come loose as they deform, and rattle, buzz, or even cut short the life of a perfectly good hoop. The combination of SPANK's patented Oohbah profile, and our investment into precision machining of the spoke beds on our rims, results in what we call "Orbital Nipple Seats". By tightly matching the radius of the inside wall of the nipple seat to the inner radius of the hoop itself, then machining out the spoke holes at the perfect angles, SPANK has created nipple seats that allow 360° of contact between the nipple and the rim. This distributes the load from the spokes evenly, vastly reducing the chance of pulling a nipple through the rim or eyelet. So, if we can create rims with stronger nipple seats, lower weights, and just two parts instead of 34…a better question might be "Why are other companies still using eyelets?""

  29. #389
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Niin kauan kuin vanhalle hyvälle teknologialle on kaltaisiani ostajia, niitä onneksi joku vielä valmistaa.

  30. #390
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    13 sivua keskustelua aiheesta, mutta jotta minäkin pääsisin jyvälle, voisiko hiukan valottaa niitä perusteita, mitkä kiekoista tekee hyvät tai huonot. Tai oikeastaan erilaiset, kun tarvehan ominaisuuksien hyvyyden määrittelee. Eli kun ainakin sellaisia muuttujia kuin vanteen leveys, pinnojen määrä, vanneprofiilin korkeus, materiaali ja varmaan paljon muitakin on, miten nuo vaikuttaa ja mitä asioita valinnassa kannattaa katsoa? Vaatimukset on varmaan erilaiset, jos puhutaan kevyestä lenkkipyörästä, maastossa kolistelusta tai kuormattuna ajettavasta retkipyörän korvikkeesta. Millä tavoin esim. kestävyyttä voi arvioida ja mikä on riittävä taso kuormatulle pyörälle, kun varmaankaan yleinen tapa määritellä kevyt hyväksi ei varmaankaan ole koko totuus? Entä voiko ajomukavuutta arvioida ulkonäön tai annettujen tietojen perusteella?

    Jos topicin nimen mukaisesti ajetaan cyclocrossia, on tuubikiekko omien kokemusten perusteella aivan ehdottomasti paras kiekkovalinta, olkoon kehä sitten kuitua tai alumiinia. Tuubirenkaan ajo-ominaisuudet ja kestävyys ovat yksinkertaisesti aivan eri tasolla muiden rengastyyppien kanssa tuossa hommassa. Jos taas tarkoitus on ajaa työmatkaa, retkiajoa yms, ei tuubi siihen ole enää se paras vaihtoehto.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •