ElectrobikeGiantMPMessutGarmin
Sivu 33 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Jos latu olisi aidattu molemmilta puolilta niin sinne ei varmaan kukaan eksyisi. Mutta kun ne nyt kulkee puistoissa ja kelveillä, niin siellä saattaa olla mutkan takana kukavaan. Samaan sarjaan lasken kelveillä muna-asennossa laskevat lycraohjukset jotka pitävät oikeutenaan laskea 80km tunnissa keskusta-alueilla. Ja täten rikastavat muiden mielipiteitä pyöräilijöistä. Ei kaikki laduilla kulkijat ole siellä tahallaan vittuilemassa hiihtäjille, suurin osa eksyy/ajautuu sinne vahingossa ja haluaa mahdollisimman nopeasti pois. Siinä vaiheessa kun harrastaminen on niin vakavaa että muiden huomioon ottaminen alkaa vaikeutua, niin kannattaa harkita siirtymistä pois yleisessä käytössä olevilta kelveiltä ja puistoista.

Harrastamisen yleensäkin tulisi olla rentouttavaa,nautittavaa ja muutoinkin mukavaa.
    Silläkin nämä kireät pipot,kypärät ja puristavat succikset jaksaa ihmetyttää.

Jos siellä luonnossa liikkuessaan saa itselleen vitutuksen tai joutuu raivon valtaan, kannattais kai harkita jotain muuta tekemistä?
    Rakentaa vaikka oman gymin kellariin.

Mulle liikunta on suunnaton hyvän mielen lähde. Sitä ei pilaa mikään. Enkä anna minkään sitä pilata.
    Mulle voi vittuilla, ei se mun päivää pilaa.

Jos mun liikkuminen luonnossa saa jonkun verenpaineen nousemaan, oma on ongelmansa.
    Enkä tarkoita etten ottaisi muita huomioon. Silti näitä hermokimppuja aina jostain löytyy. Useimmiten sieltä ladulta, ihme kyllä.
    brilleaux muokkasi tätä : 03.03.2016 at 09.58 Syy: Ne hymiöt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    . Sekin, että se lapsi tyhjästä tulisi on aika kaukaa haettua. Kyllä sen hiihtävän lapsen on nähnyt jo edellisessä nousussa tai suoralla eikä se tule yllätyksenä, että siellä voi joku olla.
    Niin, elämäni aikana, vaikkei se vielä kovin pitkä olekaan, olen kyllä havainnut monenkinlaisissa tilanteissa tulevan yllätyksiä, siis ihan yllättäen ja pyytämättä. Myös ystävilleni ja tuttavilleni on vastaavaa käynyt. Ilmeisesti myös muillekin, koska yllätyksistä johtuvista tapahtumista jopa uutisoidaan.

Aika harvoin tulee tehtyä mitään jossa esimerkiksi vanha tuttu mr Murphy lakeineen ei voi olla saatuvilla. Tämän asian tiedostaminen jo kauan sitten on helpottanut ainakin minun elämääni.

Tietenkin ne ihmiset joille ei koskaan satu mitään voivat hyvin sivuuttaa em näkökohdat koska heillä kaikki vaan sujuu aina ja menee muutenkin aina parhain päin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutterithukassa Katso viesti
    Mulle on aina ollut suuri mysteeri että miten jengi pitää oikeutenaan laskea täysillä mutkaan johon ei näe! Entä jos siellä on vaikka lapsi kaatuneena, yli vaan ja matka jatkuu.. Jos et kykene pysäyttämään suksia alamäessä otane pois jalasta ja kävele mäki alas.
    ööh. Ootko sä ikinä hiihtäny? Sukset siis saa stoppiin oikeasti aika nopeasti jos haluaa, mutta tätä pyritään välttämään, koska täysstoppi molemmilla suksilla tekee aika rouheaa jälkeä pertsalatuun. Ja viimeistään saa aina itsensä heitettyä tontiin ennen yhteentörmäystä.

Jos latu olisi aidattu molemmilta puolilta niin sinne ei varmaan kukaan eksyisi. Mutta kun ne nyt kulkee puistoissa ja kelveillä, niin siellä saattaa olla mutkan takana kukavaan. Samaan sarjaan lasken kelveillä muna-asennossa laskevat lycraohjukset jotka pitävät oikeutenaan laskea 80km tunnissa keskusta-alueilla. Ja täten rikastavat muiden mielipiteitä pyöräilijöistä. Ei kaikki laduilla kulkijat ole siellä tahallaan vittuilemassa hiihtäjille, suurin osa eksyy/ajautuu sinne vahingossa ja haluaa mahdollisimman nopeasti pois. Siinä vaiheessa kun harrastaminen on niin vakavaa että muiden huomioon ottaminen alkaa vaikeutua, niin kannattaa harkita siirtymistä pois yleisessä käytössä olevilta kelveiltä ja puistoista.
    Minkä kaupungin keskustassa saa 80km/h vauhdit? Pakko päästä kokeilemaan ku mä oon tasan kerran päässy 80km/h ja sekin oli varmaan 20km lähimmästä taajamasta. Enkä rikkonu ees nopeusrajoitusta. Suomesta löytyy aika vähän riittävän jyrkkiä laskuja.

Olen hiihtänyt. Ei kuovipolulla ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin näyttää siltä: että täältä tulen, hypätkää v...uun.

Aloitetaan 80km/h metsästys vaikka hämeenlinnantieltä lahdesta. Jos siinä ei 80km/h onnistu niin treenataan lisää ja etitään uusi mäki.

Hyvät keskustelijat, ajetaan välillä. On sitten mukavampaa istua koneenkin ääressä. On ollut ainakin Vantaan suunnassa todella hyvät kelit ja aika mukavasti onkin tullut ajeltua.
    Koiranulkoiluttajien metiköihin kävelemät mutkaiset polut, jotka on varmaan naisten jollain 38 numeron kengillä tassuteltu ja näin tosi kapeita, on tosi hyvää ja ainakin mulle vaativaakin tekniikka-ja tasapainotreeniä. Ihan toisen tyyppistä kuin vaikka heppapoluilla, joissa saa hyvin toisen tyyppistä harjoitusta.
    Ja huomenna alkaa GoExpo-messutkin. Jos vaan on säällisen matkan päässä niin kannattaa sinne mennä tutustumaan uusiin juttuihin, ja vaikka tapaamaan sissimarkkinamiehiä. Välillä kaffet ja pullat(tietysti omalla kustannuksella niin ei kukaan epäile korruptoituneeksi) niin jaksaa taas kierrellä.

Olen hiihtänyt. Ei kuovipolulla ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin näyttää siltä: että täältä tulen, hypätkää v...uun.
    Tunnustan lievän liiottelun, mutta kaikissa muissa vaihtoehdoissa olisin joutunut ottamaan suuremman riskin siitä että rikon välineeni ja/tai satutan itseni. Toki olisin senkin voinut tehdä mikäli väistettävänä todella olisi ollut kaatunut lapsi tai muu henkilö joka ei olisi ymmärtänyt siirtyä sivuun tai kyennyt nousemaan ylös, Kokemukseni mukaan semmoinen tilanne on helpompi selvittää onnellisesti sikäli että kaatunut yleensä pysyy paikallaan eikä aiheuta lisäyllätystä tukkimalla sitä kapeaa kaistaletta josta on mahdollisuus sujahtaa hallitusti ohitse.

En tosin oikein jaksa uskoa että mutterithukassakaan laskisi hiihtokäyttöön varattua, kiertosuunnaltaan merkittyä ja edestä vapaata latua mahdollisimman pystyssä asennossa ja sauvankärjillä jarruttaen vain varautuakseen siihen mahdollisuuteen että joku satunnainen tolvana on täystukkona edessä.

Muuten olen sitä mieltä että osoittaa huomattavaa uusavuttomuutta ja vastuuttomuutta viedä heikohkon hiihtotaidon omaavia lapsia ns,. kilpaladuille - ja jos vie, pitää olla sataprosenttisen keskittynyt opastamiseen ja huolehtimiseen sekä lastensa että muiden hiihtäjien turvallisuudesta.

Muiden huomioon ottaminen ei ole yksinomaan vakavasti harrastavien velvollisuus vaan se kuuluu myös niille joilla ei muka ole mitään aavistusta siitä että laduilla liikkuu myös niiden varsinaisia käytttäjiä.

PS Aivan vieressä olisi kulkenut sekä talvikunnossapidetty ulkoilutie että käveltyjä polkuja eikä päästäkseen johonkin tiettyyn paikkaan ollut millään lailla välttämätöntä kulkea pitkin kilpalatua,

Mikä on kilpaladun määrite?
    Siis kokopaskan ongelmahan on että ns.kilpalatuja ei pitäisi kulkea puistoissa, kelveillä ja kaupunkien metiköissä, vaan niille varatuilla aidatuilla liikuntapaikoilla. Ja puistoissa saisi kaikki liikkua miten parhaaksi näkee, kuitenkaan häiritsemättä muita.

Tuosta ladulle "eksymisestä" olen kyllä eri mieltä. Kyllä se porukka joka sinne kävelemään menee niin menee sinne aivan tarkoituksella. Joko tahallaan tai ymmärtämättömyyttään. Pirun vaikea sinne, ainakin täällä meillä päin on vahingossa joutua. Mistä ladut alkavat ja on parkkipaikkoja on selkeästi merkitty että väylä on tarkoitettu hiihtoon. Latutiedotteissa jatkuvasti tiedotetaan noista jalankulku, pyöräily yms. talvirajoituksista joita väylällä on. Hommasta on tiedotus ollut samanlaista jo vuosikausia, mutta varmaan vielä nykyaikanakin on sellaisia tyyppejä jotka haluavat elää jossain median mustassa-aukossa että pääsevät aina tyriessään selittämään "emmää tiäny".

Muutamassa harvassa kohdassa on valmis polku joka ylittää hiihtoväylän. Jos sille tullut "eksynyt" ei tajua mistä on kysymys, niin täytyy kyllä olla syntymätyhmä yksilö. Jossain paikoin on koirapolkuja jotka ylittävät latuväylät jatkuen toisella puolella, asian tajuavat koirienkuljettajat jatkavat niitä pitkin, eivätkä siihen väylälle kävelemään.

Siis kokopaskan ongelmahan on että ns.kilpalatuja ei pitäisi kulkea puistoissa, kelveillä ja kaupunkien metiköissä, vaan niille varatuilla aidatuilla liikuntapaikoilla. Ja puistoissa saisi kaikki liikkua miten parhaaksi näkee, kuitenkaan häiritsemättä muita.
    Juuri näin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Muuten olen sitä mieltä että osoittaa huomattavaa uusavuttomuutta ja vastuuttomuutta viedä heikohkon hiihtotaidon omaavia lapsia ns,. kilpaladuille - ja jos vie, pitää olla sataprosenttisen keskittynyt opastamiseen ja huolehtimiseen sekä lastensa että muiden hiihtäjien turvallisuudesta.
    Eli nyt sinne ei ole lapsillakaan asiaa? Ainoastaan kovaa reenaavat kisaniilot saa käyttää latuja?
    On tää malliinsa menny.

Kyllä nää yleisillä laduilla hurjastelijat joutaa ite menemään helevettiin sieltä metsästä. Tehdään niille vaikka kaukalo.
    HE ovat uusavuttomia ja vastuuttomia.

mutanaama Guest
    Täällä meilläpäin niitä ei ole merkattu suuntaan tai toiseen. Pitääkin tulostaa latukartta, että tietää ollaanko sitä yhteiskäyttötiellä vai ei.

Soitin tossa Liikuntapaikkamestarille joka pitää hiihtoladuista huoltoa täällä imatralla ja kysyin että onko sallittua pyöräillä fatbikella ladulla nii heti tuli kielteinen vastaus ja pieniä siirtymiäkään ei saisi tehdä..
    Kuulema turvallisuus riski pyöräily laduilla koska hiihtäjät eivät ole tottuneet pyöräilijöihin ladulla ja renkaat jättävät jälkiä (pehmeellä)
    E10 vaellusreitti taisi olla osaks tehty hiihtoladuksi täällä joten jos haluan reittiä seurata pyörällä nii pitääkö mukamas ladut kiertää sillon..?

Blackborow Guest
    Käytännössä on mahdotonta virallisen tahon sallia pelkästään fatbikellä ajaminen jossain. Fatbikeä ei ole missään virallisesti määritelty vaan se on lain ja järjestyssääntöjen näkökulmasta polkupyörä siinä kuin cyclocrossari tai hybridi ja siitä varmaan ollaan samaa mieltä, että kapearenkaiset jättää ladulle syvät urat, jos latu ei ole jäätynyt ihan kivikovaksi, kuten se harvoin on.

No kuinkas sitten virallinen taho voi sallia pelkästään suksilla liikkumisen jossain?

Saako minisuksilla tuhota pertsaladun?
    Sallittuja suksiahan ei ole missään virallisesti määritelty.
    Vai onko?

Edit: Itse uskon, että jokainen pyöräilijä tietää mikä on Fat Bike. Ja uskon että jokaisella meistä on aivot ja harkintakyky.

Blackborow Guest
    Et näemmä sitten halunnutkaan ymmärtää.

Kyllä mä ymmärsin. Älä huoli.
    Selitykset sieltä suunnalta vaan ontuu aika pahasti.

Onneksi ilmastonmuutos huolehtii siitä, että hiihtohommat siirtyvät kauas pohjoiseen tulevaisuudessa. Sitten näistäkään asioista ei tarvitse kiistellä.

Yleisesti olen sitä mieltä, että tässä on kyse konservatiivisista asenteista. Joidenkin hiihtäjien mielestä pyörä on kesäurheiluväline, jolla ei tulisi ajaa ollenkaan talvisin (kuultu selitys pyörävihalle). Toisten mielestä pyörällä ajetaan kelveillä, jotka on sitä varten tehty (toinen, koiranulkoiluttajalta kuultu selitys kesällä). Aina löytyy porukkaa, joilla on tarve määrittää mitä missäkin saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, mikä on oikein tai sopivaa ja mikä sitten ei ole. 90% ihmisistä tulee toimeen keskenään, eivätkä useimmat hiihtäjät pahoita mieltään siihen, että maastopyöräilijä odottaa ladun reunassa ylitystilaa. Minulla ei ole mitään tarvetta tuhota hiihtolatua tai olla rajoittamatta kenenkään hiihtoa niin kauan kun kukaan ei rajoita maastossa ajamistani. Tällä periaatteella olen yrittänyt mennä aina tilaa antaen ja muita varoen. Siitä huolimatta löytyy näitä näkemyksellisiä ihmisiä, joilla on perustarve avautua toisten tekemisistä. Paras esimerkki oli koiranulkoiluttaja, joka erikseen jäi kelvillä odottamaan kun tulin metsäpolkua pitkin (arviolta minuutin jäkitti paikallaan) ja alkoi sitten avautua liian kirkkaista valoista Näitä siis löytyy.
    Roots, bloody roots

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Eli nyt sinne ei ole lapsillakaan asiaa? Ainoastaan kovaa reenaavat kisaniilot saa käyttää latuja?
    On tää malliinsa menny.
    Asiasta pitää voida keskustella mutta tuollainen vääntely on jo typerää.
    Harva laittaa ajamaan opettelevia lapsia pyörällä jyrkimpään mäkeen mitä löytää mutta suksillako sitä pitäisi suosia?

En ole itse törmännyt kovin suuriin ongelmiin lapsia hiihtämään opettaessa pk-seudulla tai muuallakaan. Suurimmat harmituksen aiheet liittyy siihen että jotkut vanhemmat valitsevat opettelupaikaksi ruuhkaisimman mahdollisen paikan ja kävelevät sitten ladulla lapsen perässä - näitäkään ei nyt aivan mahdottomasti ole mutta aina silloin tällöin.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kyllä mä ymmärsin. Älä huoli.
    Selitykset sieltä suunnalta vaan ontuu aika pahasti.
    Eli viestisi oli vaan typerää provosointia ja vääntämistä. No sellaistahan se tuppaa netin keskustelupalstoilla olemaan.

Ennen vanhaan ihmiset eivät olleet ulkoistaneet tervettä järkeään eivätkä selvää vastuutaan. Ns. kilpaladun tunnistaa kun näkee sellaisen. Mitä tahansa tuntematonta latua ei äkkipäätä pidä olettaa kävelyyn oikeaksi tai lasten hiihtoharjoitteluun sopivaksi.

Ongelma on minusta pikemminkin siinä että ihmiset eivät tajua häiritsevänsä muita tai eivät koskaan tunne itse häiritsevänsä muita vaan ne ovat aina ne muut jotka häiritsevät. Ja tätä he usein perustelevat itselleen kehittelemällä mahdottomia ajatuskuvioita siitä miten asiat ovat tai niiden pitäisi. Ns. kilpalatuja ei kulje siellä täällä vaan ainoastaan tietyissä, niille maastoltaan sopivissa paikoissa,.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tuosta ladulle "eksymisestä" olen kyllä eri mieltä. Kyllä se porukka joka sinne kävelemään menee niin menee sinne aivan tarkoituksella. Joko tahallaan tai ymmärtämättömyyttään. Pirun vaikea sinne, ainakin täällä meillä päin on vahingossa joutua. Mistä ladut alkavat ja on parkkipaikkoja on selkeästi merkitty että väylä on tarkoitettu hiihtoon. Latutiedotteissa jatkuvasti tiedotetaan noista jalankulku, pyöräily yms. talvirajoituksista joita väylällä on. Hommasta on tiedotus ollut samanlaista jo vuosikausia, mutta varmaan vielä nykyaikanakin on sellaisia tyyppejä jotka haluavat elää jossain median mustassa-aukossa että pääsevät aina tyriessään selittämään "emmää tiäny".

Muutamassa harvassa kohdassa on valmis polku joka ylittää hiihtoväylän. Jos sille tullut "eksynyt" ei tajua mistä on kysymys, niin täytyy kyllä olla syntymätyhmä yksilö. Jossain paikoin on koirapolkuja jotka ylittävät latuväylät jatkuen toisella puolella, asian tajuavat koirienkuljettajat jatkavat niitä pitkin, eivätkä siihen väylälle kävelemään.
    Tästä se niilojen raivo tulee. Kun ei voida käsittää että kaikki ei ole kaikkialla selvillä latujen reiteistä. Vaan luulevat että heille vit...

Ongelma on minusta pikemminkin siinä että ihmiset eivät tajua häiritsevänsä muita tai eivät koskaan tunne itse häiritsevänsä muita vaan ne ovat aina ne muut jotka häiritsevät. Ja tätä he usein perustelevat itselleen kehittelemällä mahdottomia ajatuskuvioita siitä miten asiat ovat tai niiden pitäisi.

Olet kuovi asian ytimessä. Jätetäänkö tältä talvelta tähän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ongelma on minusta pikemminkin siinä että ihmiset eivät tajua häiritsevänsä muita tai eivät koskaan tunne itse häiritsevänsä muita vaan ne ovat aina ne muut jotka häiritsevät. Ja tätä he usein perustelevat itselleen kehittelemällä mahdottomia ajatuskuvioita siitä miten asiat ovat tai niiden pitäisi. Ns. kilpalatuja ei kulje siellä täällä vaan ainoastaan tietyissä, niille maastoltaan sopivissa paikoissa,.
    Tämä riitti mulle. Kertoo kaiken oleellisen.
    Jätän aiheen tähän.

Kiitokset osallistujille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Käytännössä on mahdotonta virallisen tahon sallia pelkästään fatbikellä ajaminen jossain. Fatbikeä ei ole missään virallisesti määritelty vaan se on lain ja järjestyssääntöjen näkökulmasta polkupyörä siinä kuin cyclocrossari tai hybridi ja siitä varmaan ollaan samaa mieltä, että kapearenkaiset jättää ladulle syvät urat, jos latu ei ole jäätynyt ihan kivikovaksi, kuten se harvoin on.
    Kas kumma, että käytännössä mahdoton asia on kuitenkin käytännössä ihan hyvin onnistunut? Jenkeissä jo vuosia sitten ja Suomessakin jossain päin hiljattain. Pelisääntöjäkin on keksitty, kuten maksimirengaspaineet ja maininta siitä, että vain silloin kun rengas ei uppoa voi läskipyörällä mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Kas kumma, että käytännössä mahdoton asia on kuitenkin käytännössä ihan hyvin onnistunut?
    Mutta sehän johtaa eriarvoiseen asemaan ja ollaan taas analogisesti asetelman lähtökuopissa.

[rautalankaa]
    Hiihtäjät saavat mennä tuolla, muut eivät
    Läskipyörät saavat mennä tuolla, muut eivät
    [/rautalankaa]

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mutta sehän johtaa eriarvoiseen asemaan ja ollaan taas analogisesti asetelman lähtökuopissa.

[rautalankaa]
    Hiihtäjät saavat mennä tuolla, muut eivät
    Läskipyörät saavat mennä tuolla, muut eivät
    [/rautalankaa]
    [rautalankaa]
    Olet täysin oikeassa, tässä ei olekaan kyse asetelman lähtökuopista van käytännön mahdottomuuksista.
    Alkuperäinen viesti, mihin Blackborow on kommentoinut:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tonza85 Katso viesti
    Soitin tossa Liikuntapaikkamestarille joka pitää hiihtoladuista huoltoa täällä imatralla ja kysyin että onko sallittua pyöräillä fatbikella …
    oli läskipyöräilystä ladulla, ei lähtökuopista.
    [/rautalankaa]

Asetelman lähtökuoppien poistamiseen pitää pystyä rakentamaan latuja vilkkaisiin paikkoihin niin, että muu käyttö ei esty. Esim. 10m leveän ladun reunalle pitäisi mahtua 0,5m leveä polku, vaan ei mahdu nykyään…

Tampereella on yritettykin, viime talvella vilkkaille kelville on vedetty sellaisia latupohjia, missä on vain toisella reunalla perinteinen latu. Toisella reunalla pystyisi kävelemään ja pyöräilemään tuhoamatta luisteluhiihdon pohjaa. Vaan eipä kelvannut hiihtäjille, piti ”manuaalisesti” vetää toinen perinteinen latu toisellekin reunalle, niinpä kaikki kävelivät siellä edelleen keskellä…

Olet kuovi asian ytimessä. Jätetäänkö tältä talvelta tähän.
    Olin kyllä tietoinen siitä että kirjoittamani voidaan lukea myös toisin eikä se minua häirinnyt. Kysymyshän on viime kädessä hyvin samankaltaisesta asiasta kuin sopivasta käytöksestä tai tyylitajusta: jos sellaista ei ole oppinut tai omaksunut, ei asialle ole juuri mitään tehtävissä. Keskustelua toki voidaan käydä molempien osapuolien ja ulkopuolisten huviksi ja hyödyksi niin kauan kuin kiinnostusta riittää - mutta ei haittaa jos se yhtäkkiä loppuu.

Kas kumma, että käytännössä mahdoton asia on kuitenkin käytännössä ihan hyvin onnistunut? Jenkeissä jo vuosia sitten ja Suomessakin jossain päin hiljattain. Pelisääntöjäkin on keksitty, kuten maksimirengaspaineet ja maininta siitä, että vain silloin kun rengas ei uppoa voi läskipyörällä mennä.
    Olettaisin että Jenkeissä tilanne on oleellisesti erilainen kuin meillä, koska siellä hoidetut ladut ja latureitit ovat pääsääntöisesti yksityisiä ja maksullisia. Maanomistajalla tai ylläpitäjällä on täysi oikeus rajata käyttöoikeutta miten parhaaksi näkee.

Suomessa voi olla vaikeampaa edetä suosituksia pitemmälle eikä niidenkään noudattamiseen kannattane kovin yleisesti luottaa. Siitä pitää huolen suomalaisten kiinnipitäminen jokamiehen oikeuden heille suomista vapauksista, eihän heidän tarvitse edes pelätä että he voisivat viime kädessä menettää oikeuden liikkua samoilla reiteillä myös paljaan maan aikana.

Blackborow Guest
    Jenkkeihin ei kannata verrata. Lähtökohtaisesti säännöt ja lait on siellä erilaiset. Voisitko mainita missä päin Suomea tuo on sallittu?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •