Alkujaan tämän lähetti
akvavitix
Minä olen sitä mieltä, että kaikki - siis kaikki - kemikaaleilla tehtävä tien kunnossapito rajataan vain ja ainoastaan moottoriteille ja isoimmille valtaväylille. Pienemmillä maanteillä ja taajamissa niiden litkujen käyttö tulisi kieltää kokonaan! Tämä ennen kaikkea ympäristönäkökulmista, mutta myöskin autojen ja muiden kulkuneuvojen ml. kenkien kertautuvina ylläpito- ja arvonalenemakuluina, mikä on seurausta noista korroosiota aiheuttavista toimenpiteistä.
Varmasti tuo liukuesteitten jakeleminen kansalaisille on edullisempi vaihtoehto, kuin mitä nämä paikalliset (virolaiset) tien ylläpidosta vastaavat yrittäjän kiskovat. Samalla siirtäisin mahdollisista tapaturmista vastuuta kiinteistönomistajilta enemmän liikkujille itselleen ja heidän vakuutusyhtiöilleen.
Minun mielestäni talvikunnossapidoksi riittää siis teiden auraaminen. Vihaan yli kaiken teillä lojuvaa suolasohjoa, joka värjää maailman harmaan ja ruskean ankeihin sävyihin ja lisäksi v*tuttaa sen kulkeutuminen kenkien ja koiran tassujen mukana sisätiloihin.
Huvittavaa onkin se, että noin kuukausi sitten pyöräilevä vihreiden kaupunginvaltuutettu, Otso Kivekäs, ylisti baanan hoitokokeilua HePo:n faceryhmässä.
Tänä aamuna musiikkitalon edustalla oli kylvetty suolaa ihan reilusti paljaalle, kuivalle asfaltille:
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit