ElectrobikeMPMessutGiantGarmin
Sivu 32 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Tänään juttelin töissä erään Hesalaisen koirien omistaja/eräjorman kanssa noista ulkoilutusmahdollisuuksista ja hän sanoi että niinä parina lumisena talvena oli vaikeampaa löytää polkua latujen seasta. Mä olen asunut Hesassa Laajasalossa ja Espoossa Olarissa vain vähempilumisina talvina ja silloin ei ole ollut vaikeaa löytää polkua pyörälle eikä jalan/koiralle. Hiihtämään joutui menemään Paloheinään asti kun ei muualla ollut. Laajiksesta kyllä pääsi myöhemmin talvesta jäälle hiihtämään kun oli hankikantoa. Kerran mulle vain siellä Olarissa rähjättiin, mutta se oli koirapuisto ja toinen koiranomistaja, kun labbiksen pentu ei kuulemma kuulunut pienten koirien puolelle, koska labbis on iso koirarotu.

Edit: Jos tarkkoja ollaan niin asuin Niittarissa, mutta joskus tuli käytyä Olarin koirapuistossa. Ja tiedän kyllä tuolla löytyy asuinalueita, jotka ovat vähän latujen ympäröimiä, kuten Henttaa.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että tuo"laturaivo" on paljolti jonkin hysteriahakuisen somemedian esiin lietsoma ilmiö? Aivan varmasti on tapahtunut laduilla juttuja, että joku on vetänyt kilarit ja alkanut raivoamaan syystä tai toisesta ihmisille. Kun siitä on joku oikein pontevasti vetänyt papua käkättimeen ja avautunut johonkin iltapäivälehden vinkkipuhelimeen, niin toimittaja tekee sensaatiohakuisen uutisen ja soppa on valmis. Sen jälkeen alkaa some laulaa ja kohta laduilta vaaditaan ristille niitäkin jotka sattuvat toista vilkaisemaan ja hymyilemään.

Juttujen perusteella luulisi että niitä raivopäitä olisi jokaisessa kinkeripiirissä kymmenittäin laduilla ihmisiä piikkipäisillä kepeillä takalistoon tyrkkimässä ja parjaamassa. Itse en ole vuosikymmenien aikana koskaan moisiin raivoihin ladulla törmännyt, eikä muutenkaan ole kukaan tullut päätään aukomaan, ehkä koskemattomuuteni on säilynyt isosta koostani ja muutenkin roisista ulkonäöstäni johtuen.

Mutta vinha tosiasia on se, että oli kyseessä sitten mikä laji tahansa vaikka hiihto, pyöräily tai kirppujen neulohin asettelu, niin kaikkiin joukkoihin sopii tyyppejä jotka koettavat tehdä toisten elämää vaikeaksi syystä jonka vain he itse tietävät. He ovat jo synnyinlahjanaan saaneet molon otsaansa ja siinä se tiukassa istuu siihen asti kunnes kirstun kansi kiinni kolahtaa.

Nanalla on kyllä ihme väkivaltafantasiat päällä. Todella kummallista juttua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Nanalla on kyllä ihme väkivaltafantasiat päällä. Todella kummallista juttua.
    Minulla? Voitko vähän selventää mitä tarkoitat?
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    ...kaikkiin joukkoihin sopii tyyppejä jotka koettavat tehdä toisten elämää vaikeaksi syystä jonka vain he itse tietävät. He ovat jo synnyinlahjanaan saaneet molon otsaansa ja siinä se tiukassa istuu siihen asti kunnes kirstun kansi kiinni kolahtaa.
    Haminassa joskus kohtasin raivoavan maanomistajan kesätöissä ollessani ja paikallinen pomo mulle selvensi että hänen kokemuksensa mukaan sellaisia todella hankalia tapauksia mahtuu kaksi sataan.

Noitahan on suhteessa muihin aina vähän, kuten on myös murhaajia sun muita suhteessa muuhun väestöön, mutta heitä ei pitäisi olla lainkaan ja kaikenlainen moisen toiminnan puolustelu tai uhrien syyllistäminen on hölmöyden huippu.

Tuossa edellä mainitussa tapauksessa minua harmittaa vain se, ettemme kumpikaan tajunneet jäädä paikalle, soittaa poliisia ja hommata hiihtäjälle pahoinpitelysyyte, kun meillä oli todistajiakin minun lisäkseni ne 2 miestä. Kaiken huippu oli, että sain myöhemmin tietää kaverini olleen tuolloin toisella kuukaudella raskaana. Se pisti vihaksi. Hänhän kaatui maha edellä ja siinä olisi voinut käydä huonosti.
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    ...kaikenlainen moisen toiminnan puolustelu tai uhrien syyllistäminen...
    Kuka on puolustanut moista toimintaa tai syyllistänyt uhreja? Bannit vähintään aiheelliset.

Huh. Tässähän on juonenkäänteitä kuin Salkkareissa.

^^
    No juurihan tuossa yllä kommentoin yhtä viestiä, jossa todettiin puolustelevaan sävyyn, että vain osalle tuntuu näitä sattuvan tms. Sehän on selvä, että niitä sattuu vain osalle. Vaikka olisi miten sekopää ei täälläpäin ainakaan ole edes mahdollista hyökkäillä jokaisen kimppuun, kun metsä vilisee ihmisiä.
    Kyllä, nakkikiskoilla ja kaupungilla säännöllisesti tappeluun "joutuva" on varmasti itsekin jollain tapaa syypää siihen, mutta se ei vähennä niiden syyttömyyttä joiden kimppuun käydään täysin syyttä ladulla tai jossain muualla.

Kuulisin mielelläni El Carpasolta väkivaltafantasioistani, kun en ole itse niistä tietoinen. Millaisia ne ovat?
    -team Söpöshox

^^
    No juurihan tuossa yllä kommentoin yhtä viestiä, jossa todettiin puolustelevaan sävyyn, että vain osalle tuntuu näitä sattuvan tms...
    ...Millaisia ne ovat?
    Jos viittaat Frostyn viestiin niin siinähän nimenomaan mainitaan että se on tilastotappio. Eli jollekin se ennen pitkää sattuu kohdalle, kun ei kaikkia voida laittaa suljetulle osastolle kireäpipoisuuden vuoksi.

Ja El Carpasokin vastaa jo kysymykseesi valmiiksi: Kummallisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    Henk koht ei ole hiihtäjät häirinneet kun olen tietoisesti ajellut nyt talvella maastoissa jonne ei latuja tule.
    Mutta onhan noita latuja vedelty kiitettävän tiheästi esim tuohon Vantaanjoen eteläpuoliselle kaistaleelle.
    lähde http://www.mski.fi/helsinki/
    Tässäpä tämä isoin ongelma onkin: Paloheinässä on tasan yksi ei-ladutettu kävelyreitti Pitkäkoskelle. Yksi. Päästäkseen maastopyöräilyssä talvisin käytössä oleville metsäpoluille, on hieman pakko hipaista yhtä jos toistakin latua ohessa.

Näitä em. hiihtoniiloja on osunut tielle yksi jos toinenkin. Konsentroituvat Paloheinään, johon toki keskittyy Helsingin hiihtokerma 66A:n ja yksityisautojen avustuksella. Onneksi Laakson suunnalla on rauhallisempaa. Jostain syystä en ole koskaan kuullut maastopyöräilijöiden avautuvan muille harrastajille samalla tavalla vaikka aihetta olisi. Hiihtäjät ja hevostelijat sen sijaan eivät aina esiinny edukseen kohtaamisissa. Mahtaako taustalla olla vitutus tuosta epäsoveliaasta vapaudesta liikkua muuallakin kuin ladulla/ratsastustiellä?
    Roots, bloody roots

Niinpä olikin, se oli enemmänkin tämä, jota sitten kommentoin, eikä tuo hänen viestinsä. Ei näillä varmastikaan aina tarkoiteta syyllistää uhria, mutta sitähän se käytännössä on. Tuo kaveri, jonka kimppuun hiihtäjä kävi oli muuten ensimmäistää kertaa koko metsässä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ihme kun en ole itse koskaan "törmännyt" agressiiviseen hiihtoniiloon, joihin eräät tuntuvat törmäävän päivittäin. Onkohan omalla käytöksellä osansa asiaan
    Joo, on ne tosi kummallisia, kun toiset näkee ne, mutten itse tiedä niitä olevan olemassakaan. Tiedoksi vaan jos ei jollekin vielä ole tullut selväksi, minä inhoan väkivaltaa, etenkin sellaista, joka kohdistetaan heikompiin, naisiin, lapsiin tai vanhuksiin, inhoan. En ole itse väkivaltaa koskaan käyttänyt, ainoastaan treenannut salilla treenikavereiden kanssa. Se on heikkouden merkki jos joutuu väkivalloin painottamaan sanomaansa, ei vahvuuden. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tuo hiihtäjä sai ansionsa mukaan ja todennäköisesti miettii 2 kertaa ennenkuin uudelleen hyökkää takaapäin jonkun kimppuun.
    -team Söpöshox

Jospa tässä on kysymys siitä, ettei peili ole ollut mukana?
    Roots, bloody roots

Niin kenellä ja mitä varten? eiköhän tuolla jokunen silmäpari käynyt peilistä
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Omalta osaltani olen iloinen että olen valinnut pyöräilyn hiihdon sijaan. Samoin kaikkien muiden samoin valinneiden puolesta.
    Nuohan eivät ole toisiaan poissulkevia valintoja. Tällekin foorumille hiihtämistä ymmärtävät tahot ovat käsittääkseni valinneet nuo molemmat. Se pitää ottaa huomioon täällä keskustellessa. Raivopäisille hiihtoniiloille on varmaan omat fooruminsa ja naamakirjasivunsa. Kannattaa ehkä mennä sinne neuvomaan?

Itsekin harrastan (tai tokihan fillarointini on lähes ammattimaista ja hiihtely lähinnä harrastelua ) noista molempia enkä kumma kyllä ole kertaakaan törmännyt vihollislajin sekopäihin "väärää lajia" harrastaessani.

Joillakin "meistä" on varmaan taipumusta vetää ääliöitä puoleensa

Tai sitten kaikki meistä eivät aina jaksa olla hymistelemättä kohtaamalleen perseilylle?
    Roots, bloody roots

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tuo hiihtäjä sai ansionsa mukaan ja todennäköisesti miettii 2 kertaa ennenkuin uudelleen hyökkää takaapäin jonkun kimppuun.
    Niin. Kyllä minäkin inhoan väkivaltaa, paitsi jos se sattuu jonkun toisen tekemänä sellaista ihmistä kohtaan, joka on minua vastaan rikkonut. Silloin se tuntuu tosi kivalta, mutta silti siis paheksun syvästi, vaikka saakin kaveri ansionsa mukaan...

Paljon yllättävämpää lienisi jos nuo pelkurit hyökkäilisivät urheilua harrastavien miessukupuolen edustajien kimppuun. Varmasti lähes kaikki fyysiset hyökkäykset kohdistetaan naisiin, miehille korkeintaan suutaan soittavat. Ei missään määrin yllättävää.

Minusta yllättävämpää on se, että osa mieluiten kuvittelisi ettei tällaista tapahdu, koska se ei koske heitä (ainakaan vielä). Siitä huolimatta, että liikenneraivo-nimellä kulkeva ilmiö taas koskee useinkin myös miehiä, johtuisiko siitä, että auton kanssa sekopäällä on ylivoima jokatapauksessa, siksi voidaan turvallisin mielin suihkia miehiäkin pissapojilla (kas kun ei ole omalle kohdalle tämmöistä sattunut, sitä ei varmaan näinollen oikeasti tapahdu) tai töniä nurin autolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Nuohan eivät ole toisiaan poissulkevia valintoja. Tällekin foorumille hiihtämistä ymmärtävät tahot ovat käsittääkseni valinneet nuo molemmat. ...
    Näin on. Itte tapani mukaan kaivelen rusinat pullasta=talvella hiihdetään ja kesällä pyöräillään.

Väkisinkin näitä juttuja lukiessa tulee mieleen Miss.Bean ja äärimmäinen katastrofielokuva

Blackborow Guest
    Huh mitä tulkintoja vai että väkivaltaa oltaisiin puolustelemassa. On tämä kummallinen foorumi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    rouvan sukset hiihtoloman ekalla lenkillä minun voitelemana. Voi arvata oliko avautumista ladulla ja ladun ulkopuolella.
    Näyttää tutulta jutulta, kaikki kun eivät luistelusuksista tykkää.

Kaikkia latuja ei ole kartoissa. Varsinkin peltolatuja uupuu varmasti. Liikuntavirastojen budjetit eivät ole kovin suuria suomessa (pl Helsinki). Ei todellakaan päivitetä latukarttoja joka vuosi, ei läheskään. Kartat ovat suuntaa-antavia.

Jotkut ladut ovat ns koiralatuja, joissa ei ole tarkoitus ulkoiluttaa koiraa, vaan harrastaa liikuntaa koiran kanssa. Eli koira juoksee edellä johdon päässä johon hiihtäjä on kytketty. Näillä laduilla en tuomitsisi rajusti jos joku kusettaa koiraansa kävellen, vaikkei se tarkoitus olekaan.

Pääsääntöisesti jos latu on ajettu latukoneella, on siinä tarkoitus liikkua ainoastaan suksilla. Joskus on lyhyitä pätkiä yhteiskäyttöön. Tarkoitus tälle on se, ettei hiihtäjän tarvitse ottaa suksia pois ja kävellä (yhtenäinen latu on aina tavoite) ja että kävelijä pääsee seuraavalle kävely-uralle (tällöin yhteispätkä on siis ainut reitti).

Turha verrata hiihtäjien ja pyöräilijöiden olosuhde ongelmia. Vaikka suomessa on kylmä 11kk vuodesta, on täällä silti pidempi pyöräilykausi kuin hiihtokausi. Itse pyöräillessä (maantien reunaa kitkutan) suurin ongelma on autoilijat. Kuitenkin edes täällä ruuhka-suomessa ei ole paljoa liikennettä kun menee parikytä kilsaa sivuun. Tämä ei siis ole iso ongelma IMO. Hiihtoladuilla on väärinkäyttöä jatkuvasti, ja se haittaa harrastamista.

P.S. NaNa oletko tempokisun tytär? Ainakin jutut ovat samalla tasolla..

No höhö. Tuolla menee ulkoilureitillä hiihtolatu kadun poikki. Saako siitä enää katua pitkin kulkea millään muulla kuin suksilla?

Nyt sanoisin, että Nanalla ovat menneet omat tulkinnat aika rankasti yli. Ikävä, että ole joutunut todistamaan ladulla tapahtunutta väkivaltatilannetta. Väkivallan käyttö ei ole puolustettavaa missään muodossa. Se onkin sitten vielä yksi kysymys, oliko oikea kävellä ratkaisu kävellä pois kun pölhö-Petteri mahdollisesti joutui väkivaltarikoksen uhriksi. Mutta siis, kokonaisuudessaan ikävä tapaus kaikin puolin.

Uskallan kuitenkin sanoa, että laturaivo on kohtuullisen pieni ilmiö. Harvemmin sekään eskaloituu latuväkivallan asteelle. Tällöinkin voi olla vaikea saada lopullista selvyyttä, mitä tilanteessa oikeasti on tapahtunut. En toki väitä, etteikö yksittäisiä sekopäitä olisi hiihtäjissäkin. Kuitenkin erilaisissa keskusteluissa masinoitu ajatusmaailma laturaivosta maantapana on vahvasti liioiteltu.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

^
    En minä enää jaksa aiheesta, kun pääsin jo kotiin lentokentältä kököttämästä, tulihan siitä jo höpistyä. Mutta siis, näimme me sen verran, että ei pölhö-Petteriä varsin mukiloimaan alettu, vaikka varmasti jokusen mustelmankin sai, mielestäni ihan aiheesta, mutta ei se mies häntä hakkaamalla hakkaamaan alkanut ja toinen heistähän ei edes koskenut häneen vaikka kertoi kyllä mielipiteensä tämän toiminnasta.
    ja, kun minulla on kädet täynnä töitä ihan paniikissa olevan, kiireesti kotiin haluavan kaverin kanssa, oli minusta juuri oikein saattaa hänet pian kotiin ja tutkia siellä ettei sattunut pahemmin. Eipä sitä tuollaiseen varaudu, kun olettaa kävelevänsä lyhyen matkan metsän kautta kotiin. Ei tullut mieleen, että kaveri teilattaisiin samantien ladulle.
    -team Söpöshox

Ihan hivenen huvittuneena (nyt jälkeenpäin) voin tunnustaa että kerran olisin ilmeisesti päässyt ihan aiheesta kovisteltavaksi ellen olisi jotenkin itsenikin yllättäen onnistunut välttämään yhteentörmäyksen latu-uralle astuneen naisen kanssa. Oli jäinen lentokeli eli vauhti oli suhteellisen kova ja suksen hidastettavuus ja ohjattavuus suhteellisen huono. Sivullisesta tilanne olisi saattanut hyvinkin näyttää siltä että joku hullu hiihtoniilo siinä lasketteli surutta ja teilasi jalankulkijan tahallaan...

Hiukan samantyyppinen tilanne oli sekin kun laskin melko hyvävauhtista alamäkeä jonka lopussa oli tiukahko kaarre. Latukoneen kuljettaja oli kyllä tehnyt ladun läpi kaarteen, mutta meno oli shallittavampaa kun hyppäsi ladulta luistelu-uralle ja kääntyi askeltamalla. Kaksi subjektiivista talviulkoiluoikeuttaan toteuttavaa jalankulkijaa ilmestyi kaarteeseen vasten ladun kiertosuuntaa kävellen. He varmasti kokivat etteivät voineet olla hiihtäijien tiellä koska eivät kävelleet ladulla, mutta niinpä vain minä hetkeä aikaisemmin ladulta hypänneenä olin yhteentörmäyskurssilla heidän kanssaan. Paluu ladulle ei tullut kysymykseen koska se ei olisi onnistunut teknisesti liian vaikeana suorituksena, joten muuta mahdollisuutta ei ollut kuin olla sen näköinen että s-na täältä minä tulen enkä aio väistää joten hypätkää h-ssä johonkin pois alta. He tekivätkin niin, toinen sisäkaarteen, toinen ulkokaarteen puolelle, ja kolarilta vältyttiin, mutta ei ole epäilystäkään etteikö syntynyt taas yksi lisäanekdootti hiihtäjien fanaattisuudesta.

PS Tänään hiihdin 35 km, tosin en Keskuspuistossa. Yksi läskipyöräilijä tuli vastaan ja ohitin kaksi naishyötypyöräilijää, tilaa oli eikä latu-uraa tuhottu. (Pari syvähköä pyöränjälkeä löytyi, mutta ne oli selvästi tehty tehokkaalla polttomoottorivehkeellä.)

^
    Näitä tilanteita epäilemättä tulee laduilla, joissa risteäviä teitä tai muuten paljon liikennettä.
    Tuossa meidän tilanteessamme ei ollut epäselvää tekikö hän tahallaan tuon, sillä hän huuteli törkeyksiä jo kauempaa tullessaan kohti, emme vain noteeranneet häntä vaan jatkoimme juttelua samalla kun kävelimme niittyä kohti. Hän hiihti latua pitkin, jonka olimme molemmat jo ylittäneet, joten hän on sen jälkeen hypännyt ladulta tönäisemään kaverin nurin.
    Se on ihan eri tilanne jos vahinko sattuu.
    -team Söpöshox

Mulle on aina ollut suuri mysteeri että miten jengi pitää oikeutenaan laskea täysillä mutkaan johon ei näe! Entä jos siellä on vaikka lapsi kaatuneena, yli vaan ja matka jatkuu.. Jos et kykene pysäyttämään suksia alamäessä otane pois jalasta ja kävele mäki alas.

30km työmatkafiilistelyn tein eilen ja reitti oli suunniteltu valmiiksi jo töistä lähtiessä. Yleensä en reittejä juuri suunnittele.
    Tämä siis koemielessä.
    Päätin tehdä kokeeksi pari muutosta jotta josko saisin eliminoitua latupohjilla ajon kokonaan.

Ei onnistu. Sain vähennettyä latupohjalla ajoa aika paljon, se edellytti kyllä tunkkausta umpihangessa+poukkoilua kelville.
    Ajoa pohjilla ei silti tullu kaiketi kuin luokkaa 500-1000m.
    Plussana pari uutta polkua löydetty latujen väistelyn johdosta. (y)
    Jotain positiivistakin siis.

Mutta en mä ala jokaista lenkkiäni suunnittelemaan sillä perusteella missä ladut kulkevat.
    Tykkään mennä sinne minne nokka näyttää.

Mutta sain muutaman kunnon mulkaisun kun ajelin tuttuja polkuja, siis polkuja joissa oli myös hiihdetty.
    Ilmeisesti tosiaan joukkoon mahtuu siis hiihtäjiä joiden mielestä jo suksen jälki riittää alueen valtaamiseen.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutterithukassa Katso viesti
    Mulle on aina ollut suuri mysteeri että miten jengi pitää oikeutenaan laskea täysillä mutkaan johon ei näe! Entä jos siellä on vaikka lapsi kaatuneena, yli vaan ja matka jatkuu.. Jos et kykene pysäyttämään suksia alamäessä otane pois jalasta ja kävele mäki alas.
    Laskeehan porukka täysiä mutkaan ja usein väärää puolta fillarillakin esim. pimeään alikulkuun ja pitävät sitä oikeutenaan. Tuossa on se ero, että siellä ladulla on tosiaan monesti juuri tuon takia se määrätty kiertosuunta ja sallittu vain hiihtäjille, että ei tulisi sellaisia tilanteita, että kapeassa laskussa joku tulee vastaan. Kaksisuuntaisilla laduilla on kyllä sitten sen verran tilaa, että ei tuota ongelmaa. Sekin, että se lapsi tyhjästä tulisi on aika kaukaa haettua. Kyllä sen hiihtävän lapsen on nähnyt jo edellisessä nousussa tai suoralla eikä se tule yllätyksenä, että siellä voi joku olla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •