Juu mutten ajale vääriin suuntiin ja minä olen minä en muut
Juu mutten ajale vääriin suuntiin ja minä olen minä en muut
Minä taas ajan jalkakäytävällä vain ihan pieniä matkoja. Autolla ajan ihan vähän ylinopeutta ja puhun kännykkään vain jos ei ole mitään vaaraa ja tekstiviestit joita ajaessa kirjoittelen, on ihan vaan lyhkäsiä. Punasia päin ajan vain, jos risteävä liikenne ei ole kerennyt liikkeelle, keltasiin ajan ihan varovasti, jos paikalla ei ole poliisia. Stop merkin ohitan pysähtymättä vain jos ketään ei näy tulevan- ainakaan tosi kovaa- ja kerkiän alta pois. Ja olen muutenkin omasta mielestäni tosi täydellinen ihminen. Jota ei voi sanoa muista, jotka rikkoo pykäliä paljon enemmän, kuin minä. Minä, MiNÄ, MInä, MINÄ!!
Tämän kerran allekirjoitus: HUMWEE. Ei paljon porsset ja muut pikkuautot kukkoile.
onks pakko, jos ei haluu
^^ Älkää ruokkiko trollia.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Suunta se on suunnatonkin
Näin talviaikaan ei ilmeisesti muut kuin ahkera aktiivipolkupyöräilijä Nassetäti ajele kelveillä. Kun ei juurikaan muut avaudu vaikeasta elämästä kyseisellä väylällä. Vaikka siis infra nyt on mitä on, ja talvikin on päällä. Sehän se just on se pahin mahdollinen yhdistelmä. Vaan hienoo se on poistaa kelvi ja maalata katuun pyöräkaista. Kyllä se taas keväällä tullee käyttöön.
Se on voivoi. Talvella sataa lunta ja ajetaan sen mukaan, luminen reitti tietää rankempaa treeniä. Kulkupeli olosuhteiden mukaan. Lasten kanssa ihan eri juttu sitten...
Jyväskylän korkeudella tämä on jokavuotinen juttu eikä jaksa nillittää. Painaa pään alas ja lisää watteja. Muutamassa päivässä tiet ovat taas kunnossa, kun kunnossapito sinne ehtii.
Treeniä? Eikös pyöräilystä pitänyt tehdä helppoa ja mukavaa. Sujuvasti etenevää.
Tää on kyllä mahtavaa, omat kommuutteroinnit kulkee Lauttasaarentietä johon saatiin mahtavat pyöräkaistat.
Eli kaks korttelia pyöräkaistaa ja siltä kohtaa kavennettu kelviä, sitten kavennettu kelvi muuttuu leveämmäksi ja sen toisessa päässä on edelleen yhdistetyn kelvin merkki.
Missä menee siis se raja onko yhdistetty vai ei? --> Jalankulkijat kulkee kolme rinnan ja huutelee, että tää on kävelytie.
Sitten jos ne pyöräkaistat ei ole lumessa kadoksissa, niin niissä makaa vesi tai autot meinaa kiilata päälle kun eivät oo tottuneet että siinä semmonen on..
Kyllä nykyään kelpaa ajella kun on pyöräinfraan panostettu!
Voi helevetti, kun oli taas vaikeaa kelveillä ! Saakutinmoista kevyttä lunta ja alla osin tamppaantunutta. Yritä siinä sitten 29:llä kiemurrella75% auraamatta ja päivän aikana tullut 5-10 cm uutta lunta, aamusta saakka satanut. Odotetettiin tietty että pääsis kerta-aurauksilla ennenkuin viittii lähteä lanaileen. Ei ollut aurattu aamulla eikä monesta kohtaa nyt iltapäivälläkään. Asunnon pihan edusta oli käyty auraamassa, mutta se onkin ihan eri urakoitsijan
![]()
-- not fast but furious --
Noi Lauttasaarentien pyöräkaistat on kyllä niin surkeasti toteutettu kyhäelmä, ettei mitään rajaa. Naureskelin niille jo silloin kesällä, kun niitä kauhealla tohinalla väkerrettiin siihen 100m matkalle varmaan 3kk. Rahaa saatiin varmasti palamaan. Tammikuussa sitä länteen menevää kaistaa ei aurattu kertaakaan.
Tänään aura oli höylännyt kunnon urituksen jäiseen kelviin. Se vei mukavasti fillaria kuin kiskoilla tempoillen sinne ja tänne. Jännää ajettavaa....
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Oli taas onni olla fatbiken omistaja eilen kun ei ollu pyöräteitä aurattu.![]()
Helsingin ja Vantaan rajalla Tapaninkyläntien ja Valimotien risteyksessä on aloitettu työt risteysalueen parantamiseksi. Kaikki jo varmaan arvaakin miten kevyenliikenteen tilapäisjärjestelyt on siinä kohtaa huomioitu. Ei mitenkään. Koko pyörätie vain pois käytöstä kertalaakista koska on ilmeisesti ajateltu että paikan ohi pääsee vaihtamalla näppärästi kadun puolta kaksi kertaa jos haluaa jatkaa matkaansa etelästä Vanhalle Tuusulantielle tai päinvastoin.
Omalla kohdalla etelän suunnasta tultaessa tulee kyllä siirryttyä vain ajoradan puolelle ja unohtaa turhat tien ylitykset.
Paikkaa tuntematta voin vain todeta, että urakoitsija tekee järjestelyt, millä liikenne jollain tavalla toimii ja mikä kelpaa rakennuttajalle. Näin toimii markkinat tiukassa kilpailussa. Vain harvoin rakennuttaja on määritellyt tarkempia vaatimuksia liikennejärjestelyille. Parannus lähtee siis rakennuttajan eli kunnan tai valtion taholta, jos on lähteäkseen.
Kaupungin ydinkeskustassa sattunutta. Typerä nainen hyökkäili kolmion takaa risteykseen oikealle kääntyäkseen. Ei vilkaissut missään vaiheessa oikealle vaan pää oli koko suorituksen ajan tiukasti kääntyneenä vasemmalle. Päälle olisi ajanut, jos en olisi jarrutellut jo ennakkoon. Siinä vaiheessa kun fillarini etupyörä sipaisi auton kylkeä, laitoin jalan maahan ja läimäytin napakasti kämmenellä sivuikkunaan. Kabiinissa muija vaan painoi kaasupoljinta syvemmälle. Virittelin äsken kameran takaisin fillarin tankoon. Kun ajosuoritukset on tuota luokkaa, olisi syytä käydä autokoululla kertaamassa vähän asioita, stna.
Mikä siinä on, että kun aikuinen yksinään pyöräilee, havaintokyky on joskus tuota luokkaa. Mutta kun ollaan lapsen tai lasten kanssa liikkeellä, johan osataan väistää sielläkin, missä pyöräilijä on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen. Tämä kuitenkin vain silloin, kun ollaan pyörällä liikkeellä. Jalankulkijaa kohtaan ei väistäminen ole automaatio. Hyvä tietysti, että varotaan, mutta kun on juuri ennen risteystä kertonut, että nyt me ollaan väistämisvelvollisia ja sitten autot pysähtyvätkin ja me mennään ennen autoja, on siinä varmaan lapsilla logiikka koetuksella.
Iltapäivälenkiltä palatessani klv:llä kaksi rouvaa piti palaveria nokat vastakkain, parin metrin välillä. Olivat niin ajatuksissaan että laskin siitä välistä himpun reilu 20km/h . Voe helevetti mikä kiljasu/parkasu pääsi toiselta mammalta, kun heräs siihen .. Tais olla hyvät juorut menossa, kun ei ympärillä tapahtuvista asioista ollut mitään tietoa![]()
-- not fast but furious --
Jännä on tuo (anteeksi) varsinkin joidenkin naisten tapa tuijottaa tasan vasemmalta tulevia autoja ja vetäistä suoraan eteen / kelvin jatkeelle. Ilmeisesti katsovat jo kauempaa oikealle ja kun sieltä ei näy autoja, niin pyörä vieressä kulkevalla kelvillä (olkoon, että tuolla on +1000lm LED-valo) on ilmeisesti näkymätön. Sen jälkeen katse juuttuu vasemmalle. Nyt jo kolmena päivänä olen vakilenkillä miettinyt, että pitäisikö hieraista eteen / suojatielle vasemmalta punkevan auton takaovea piikkipyörällä. Kiusaus on niiiiiiin kova...
^Huomannu saman ilmiön, kerran eturengas osunu, nyt miettiny sähkösummeriäänimerkkiä jos sillä olis vaikututusta mutta ei oo niistä kokemusta. Sais olla katkaisijalla on/off ja päällä koko tilanteen ajan niin saisivat ansaitsemansa huomion kunnes tilanne ohi. Nyt tyydyn vaan ennakoimaan ja pysähtymään tarvittaessa.
Missään nimessä ei pidä naarmutella autoja piikkirenkailla, vaikka se niin houkuttelevalta voikin kuulostaa. Tietenkään yllättävälle tilanteelle ei voi mitään ja niissä tärkeintä on minimoida omat vahingot, ei maksimoida vastapuolen vahinkojaSama tietysti tämä läimäyttely, vaikka siitä oletettavasti kuuluukin komea ääni kun läimäyttää vastapuolen peräluukkua. Tietenkään yllätävälle tilantee ei voi mitään ja niissä tärkeintä on minimoida omat vahingot esimerkiksi ottamalla tukea viereisestä autosta, joka on tunkenut eteen yllättäen
Edit: se avautuminen vielä. Hieman riivasi taas ennakoimattomasti käyttäytyvät jalankulkijat kuten myös kaksi rinnakkain koko pyörille sallitun kulkuväylän leveydeltä kulkevat jalankulkijaryhmät.
Väitätkö nyt, että kun autoilija silkkaa typeryyttään/piittaamattomuuttaan/kädettömyyttään on jyrätä ylitsesi, siitä ei pidä antaa välitöntä palautetta vaan on vain hyväksyttävä että näin se vaan menee? Jos se pälli ei edes huomaa aiheuttamaansa vaaratilannetta, miten hän voisi oppia jatkossa toimimaan paremmin? Kämmenellä läimäyttäminen ei aiheuta autoon vaurioita, mutta kuuluu varmasti auton sisään ja kuski saattaa jopa kiinnittää asiaan huomionsa.
^ Riippuu tilanteesta. Se on totta, että kämmenellä läimäyttämisestä ei tule (ei pitäisi tulla) autoon vaurioita, mutta jos autoilija sattuu reagoimaan vahvasti tapahtuneeseen, voi se yrittää ottaa kovempaa kontaktia (ns. pyhä peltilehmä jne.). Kerran joku sekopää meinasi ilmeisesti käydä päälle (ajoi perässä ja blokkasi jatkeen seuraavassa risteyksessä, sekä huuteli ikkunasta) kun huomautin asiattomasti (KV-käsimerkillä) asiattomasta käytöksestä (ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan).
Suhtaudun nykyään hieman rauhallisemmin tuollaisiin tilanteisiin. Palautteen antaminen on toki tärkeää.
Kirjanmerkit