Mun Barbi pyörii jo pyörässä
Hommasin tuon Barbegazin takarenkaaksi kun Lundbergille tuli niitä alkuvuodesta pieni setti varastoon. Piti laittaa se takarenkaaksi ja Bud eteen.
No satuinpa sitten vielä törmäämään Torilla isoon Knardiin, joka alunperin piti laittaa takarenkaaksi ( mutta kaikki möivät eioota ) ja sitten mulla olikin kaksi "takarengasta".
Vähän pelkäsin nettikeskustelujen perusteella tuon yhdistelmä toimivuutta tai toimimattomuutta lumisilla keleillä, mutta kun lauantaina oltiin neljän leveän läskin ( kapein rengas oli tuo 4.7" Barbi 80mm vanteella ) kanssa umpihankiajoissa pari tuntia, niin vaikka muutamassa kohdassa tuntui kokeneempien kuskien Bud/Lou vetävän pitemmän korren niin en voi väittää oliko enemmän vikaa vielä kuskissa.
xxl.fi ja sieltä whiten oranssimalli, hiilikuitukeulalla, siinä on valmiiksi 1x11 vaihteisto ja hydrauliset jarrut ja muutenkin ihan asiallinen peli.
Mikäs versio Crocista ja ootko päässy/joutunu koittamaan niitä? Millasia ne on ajoltaan? Entä kestoltaa, jos kavereille on ennättänyt tulla kilsoja?
Edit: Nevermind, katoin tarjonnan ja Croc onkin joku oma merkkinsä...meinasin, että puhe ois niistä halpis Mad Croceista.![]()
Itse kan kaverin testannut ja on loisto pyörä hyvillä osilla ☺
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Päivää,
haaveissa kasata fat/retkipyörä ja kaipaisin hieman apuja/mielipiteitä osien valintaan. Ensimmäinen runko mihin kasaan pyörää joten ihan kaikkea ei osaa ottaa huomioon ja kyseltävää riittää, lisäksi koko idea saattaa olla tuhoon tuomittu.
Ideana olisi ostaa hyvä/pitkäikäinen runko mihin voisi vaihtaa tarkoitukseen sopivat kiekot eli paikalliseen huvitteluun/talveen leveät fatit ja pidemmille (1vrk-2kk) matkoille mahdollisesti 27.5+/29+.
Jostain järjettömästä syystä olen alkanut päätyä titaani-runkoon. Saisi toivottavasti kestävyyden lisäksi keveyttäkin. Rajaa toki vaihtoehdot aika vähiin. Teräskin menee mikäli titaanissa ei mitään järkeä (eli budjetti kasvaa liian korkeaksi). Salsa/surly löytyy hienoja teräsrunkoja joten nekin voi laittaa harkintaan.
Mahdollisia TI runkovaihtoehtoja tähän mennessä:
http://www.fatbirds.co.uk/1772306/pr...e-headset.aspx
- Headtube Design: Tapered/Integrated
- Bottom Bracket Type: 100mm Standard English
- Seatpost Diameter: 27.2 mm
- Seat Tube Diameter (Front Derailleur Clamp Size): 34.9mm
- Wheel Size: 26 inch
- Max Tire Width: 4.8
- Dropouts: Sliders
- 197mm rear spacing with 12mm thru axle
- Brake Type: Disc
- 100mm 1.375 x 24 UNC Threaded bottom bracket shell
Onko tuossa jotain niin huonoa että pitäisi vältellä?
http://www.sandmanbikes.com/framesets/hoggar-ti/
Sandmaniä ei ilmeisesti saa kuin vasta kesällä joten fatskey todennäköisempi, pääsisi jo tässä keväällä kasailemaan.
Sitten osien valintaan. En ole merkkiuskollinen enkä hae uusinta uutta, tärkeintä on huoltovapaus (sekä toisaalta huollettavuus eli varaosien saanti sekä mukana kulkevilla työkaluilla mahdollinen korjaaminen) sekä yleinen kestävyys. Yleensä myös edellisen vuoden/mallien hinnat ovat mukavalla tasolla joten vähän saa budjettiakin supistettua.
Jarruiksi jotkin hyvät mekaaniset levyjarrut, helpommat (toivottavasti) huoltaa jossain näreessä. Avid BB7 vai joku muu?
Vaihtajaksi joko 1x11 tai 1/2x10. Nykyisessä on shimano 2x10 xt:tä. Olen tyytyväinen mutta toiset pitää ostaa koska nuo pysyy tuossa, jos samaa merkkiä käyttelisi niin ei tarvitsisi olla kotona niin paljoa eri varaosia mutta ei välttämätöntä.
Kammet ja BB (?) lienee myös hankittava, näissäkin huoltovapaus/kestävyys ajaa edelle kuten hubeissa. Raceface ?
Etuhaarukaksi kuitua, joskus mahdollisesti blutokin eli bluton 15x150mm asettanee vaateen hubille sekä toiselle keulalle?
Renkahat, näistä joko miettinyt että joko tosiaan kahdet eri vanteet, fäteille omat sekä lisäksi jotkin 29+ matkoille. Vai olisiko ideoita vanteille joihin voisi talveksi laitella 4.8" nappuloita ja mahdollisesti kesäreissuun kevyemmin rullaavia 3.x/4.x kumeja? Tarkoitus on ajella polkuja eikä änkeä mihinkän suohon rypemään, varsinkin kun mukana olisi retkikamat joko laukuissa tai peräkärryssä. Tubeless ehdottomasti sekä mahdollisesti kuitua mikäli yhdet ostaisi.
Hyvät hubit pitäisi löytää, tärkeintä näissäkin kestävyys, ajelen mieluummin kuin rasvailen jotain vaparia joten mieluummin hintaa ylöspäin kuin pyörää huoltopukille. Taakse jokin 12x197mm ja eteen 15x150mm. DT Swiss?
Onko koko ajatus mahdollisuus vai tuhoon tuomittu?
kiitoksia jos jaksoit lukea tai peräti vastata.
Itsekin kattelin sitä, mutta kaipaa enemmän vaihteistoa, joten se halvempi 799€ vihree pyörä houkuttaa enemmän. Toinen lompakolle sopiva vaihtoehto olis tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...fatbike-lime-M
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Muutamia juttuja jota kannattaa miettiä uudestaan.
Jarruiksi hydrauliset! syy : kun ajat lumessa ja loskassa niin se vaijeri jäätyy jossain vaiheessa lenkkiä ja olet jarruton...
vaihteeksi 1x11, itsellä oli edellisessä pyörässä 2x10 ja hakkasin sitä isompaa eturatasta kiviin, puihin yms... 1x11 on ainut vaihtoehto =)
Etuhaarukka, hiilikuituinen, bluton kanssa ollut 2lla kaverilla ongelmia talven lenkeillä, ilmat katoaa yms...
ja jos haluat säästää osta yhdet vanteet ja laita Maxxis Mammoth 4" - rullaa kadulla, poluilla yms kivasti ja pärjää jopa hangessa yms...
itsellä oli vanhassa pyörässä 2x10 ja hakkasin / jäin jumiin puihin, kiviin yms ja hampaita katosi... Nykyisessä pyörässä 1x11 ja vaihteet piisaa kyllä ja en jää enää kiinni mihin ennen jäin =)
Ja kannattaa ennen ostoa miettiä että haluaako ostaa heti "heikommin" varustellun vai säästää hetki ja ostaa sellaisen jossa on jo kaikki mitä haluaa pyörässä...
päivitys 1x11 on noin 400e....
Ei kai se nyt ihan pakko ole olla 1X11. 1X10 vaikka Praxiksen 11-40 pakalla antaa jo hyvän välitys skaalan.
Olin juuri kommentoimassa samaa, että jos vain 1x10 välitykset riittää, niin se olisi aika paljon edullisempi rakentaa ja ylläpitää.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Eikö 2x10 puolla vielä hyvinkin paikkaansa jos retkuläskiä kärry perässä ja vaihtokiekoilla 29+? Kulut ei taida olla isoin huoli jos titaani vaihtoehtona.
Mekaanisissa BB7 jarruissa ei minusta ollut muuta huonoa kuin tuntuma jos oli pakko kaahata, siitäkin on vastaväitteitä, ärsyttää vähän kun tuli myytyä ne.
Ja tuonne voi toiseen ketjuun mennä lukemaan hydraulisten jarrujen käytöstä pakkasilla.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Kiitoksia kommenteista. Hyviä pointteja suuntaan ja toiseen, puolesta ja vastaan.
Mekaanisia jarrut mietinnässä siksi että ne tosiaan olisi helpompi fixailla edes jotenkin toimimaan jos jotain sattuu keskellä ei mitään. Tosin empä tiedä kuinka todennäköistä tuo ajoillani on ja en tiedä menenkö ikinä niin näreeseen että ei yhdellä jarrulla nilkuta korjaamolle jos ei varaosia ole mukana. Talviolosuhteet ei vaikuttanu, tullut todettua että -10c tai kovemmat pakkaset alkaa olla liian epämiellyttävää suhailla yhtään pidempää aikaa yhtään missään.
Fatskey tilattu tänään joten eiköhän tämä tästä selkeydy kun saa rungon telineeseen ja osia paikallensa pikkuhiljaa.
Rungon spekseissä sanotaan "Bottom Bracket Type: 100mm Standard English".
Olenko ymmärtänyt oikein että nämä polkimet käy (tai lähinnä tuo BB) tuohon:
http://www.hi5bikes.fi/~rRKax0000001...RF-CK12RXC190A (BB SHELL: 100mm)
Ja eikös tuohon nyt voi sitten asentaa joko 10spd tai 11spd rattaan, mihin nyt päätyykään (kahta ratasta ei liene saa)
olispa standardia..
Hey läskit, onkohan minun matematiikassa vikaa? Olen pähkäillyt,,, kun ostaa kunnon läskin, niin sen ostohinta jää loppupeleissä alle jopa "budget" läskin. Alan harrastajat ymmärtää osien ym. päälle, mutta tavallinen kansa ei voi käsittää miksi läski maksaa esim. monta tonnia! Mietiskelen juuri, että olisko sittenkin hiilikuitu tulevaisuutta, vaikka tavallinen kansa ei niiden päälle mitään ymmärräkkään. Mietin vaan mikä pyörä säilyttää arvoansa parhaiten.
En viittaa nyt siihen hiilikuituun, mutta kun vaihdat pyörää joskus, niin saat toki myytyä paremman pyörän vielä asialliseen hintaan ja näinollen sen ostohinnaksi jäikin vähemmän kuin oisit ostanut budget läskin. Vai hä? Tää vaan pikku lisä, jos sittenkin satsaisi pikkusen lisää :-) Alussa kovempi ostohinta voi toki tuntua pahalta...
Vielä lisäys, kun työkaverit jne. miettii läskin ostoa. Olen yrittänyt kertoa, että venyttää budjettia eikä yritä etsiä sitä 500€ pyörää :-) Ihan huvittaa kun budjetti onkin laitettu noinkin alas. Sitten kun ostetaan painavin mahdollinen huonoimmilla osilla, niin voi harrastus loppua lyhyeen :-)
^ Käytetyt läskit menevät nyt kyllä huomattavasti helpommin kaupaksi kuin esim. joku uudenveroinen täpäri jota yrität myydä lähelle kaupan hintaa..
Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.
Sitä XXL:n halvinta läskiä on myyty 600€ hinnalla ja tarjoaa jo hyvän aloitusaihion läskipyöräilyyn. Ei mikään huikee pyörä ja osia on paukkunut mutta todella edullinen. Itse menisin varmaan suoraan kuituläskiä kohti kun eipä nekään nyt vielä mitään ihan käsittämättömän hintaisia ole.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Paras ratkaisuhan on ostaa keskitason käytetty läski jossa perusosat ovat toimivaa tasoa sekä vähän ajettu. Parhaassa tapauksessa edellinen omistaja on vielä vähän päivittänyt pyörää. Ja halvalla tietysti kuin Sulo![]()
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Kannattaako oikeasti miettiä jälleenmyyntihintaa pyörää ostaessa? Ei. Olet ostamassa itsellesi mieleistä kulkinetta, etkä pyörää josta saat 50-100€ enemmän rahaa joskus kuin siitä 500€ halvemmasta pyörästä. Jos joskus pitää siitä päästä eroon, niin se on sen ajan murhe/onni. Tai no ainakin mä en ajatellut jälleenmyyntihintaa vaan pyörää, joka palvelee mun tarpeita.
^Samoilla linjoilla. Läskipyörä sijoitusinstrumenttina on varsin huono. Ensinnäkään se ei tuota mitään. Arvo hyvin todennäköisesti laskee koko ajan. Tulee mieleen esimerkiksi tappiollisen yhtiön osake. Ei sellaisia kannata pitää, eikä ainakaan ostaa.
Sijoittamiseen löytyy paljon parempia vaihtoehtoja kuin läskipyörä.
Kyllä se fillari kannattaa valita, kuten edellä todettiin, sellainen että parhaiten sopii omiin tarkoituksiin. Tietysti laatuun panostaminen on yleensä aina hyvä valinta ihan käytettävyyttäkin ajatellen.
White 3lite hinta 600€, korjaussarja 300€, kestoikä 10v. Kuluvat osat 500€/10v yhteensä 1400€. Paikallisbussilippu 53€/kk 600€/v 6000€/10v. Aika hyvä sijoitus! Parempi kuin kulta?
Näkkyy noihen perus white läskien hinta vain nousevan ekat parivuotta, mitä on toria seurannut.![]()
Ok, eli tilanne meikäläisellä se että syksyllä ostin käytetyn KONA HEI HEI.n.
Nyt on hirvittävä FATBIKE pyöräkuume. White3lite hinta on kylläkin 699e plus postit ja paikallisessa liikkeessä olisi FARLEY5 abaut 1800e. EI MUTTA NYT HINTA OLI POMPANNUT 999e!
WHAT!
Eikä käytettyjä ole tarjolla tai jos on ne taitavat mennä tyypeille jotka asuvat naapurissa, minä kun asun todella syrjässä käytettyjen markkinoista.
Mikäs juttu tuo hinnan pomppaaminen xxl.fi .ssä on?
^No se vaan sattu olemaan tarjous.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Juu. Tsättäilin myyjän kanssa, joka kertoi ettei enää ole tulossa tuota mallia vähään aikaan myyntiin...
Toisaalta PRO edelleen 1299e..
Kirjanmerkit