Löysin Oulusta mahdottoman määrän sopivan pehmeää kelkkauraa. Löysin myös "Heil Satan Paavin Risti" -laavun. Väsyin, vaikka 32/22 on just hyvä. Onneksi namut, tee ja ruisleipä auttoivat.
![]()
Löysin Oulusta mahdottoman määrän sopivan pehmeää kelkkauraa. Löysin myös "Heil Satan Paavin Risti" -laavun. Väsyin, vaikka 32/22 on just hyvä. Onneksi namut, tee ja ruisleipä auttoivat.
![]()
Käsittääkseni oli tuolla http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...442527&lang=fi
Läskillä taas fiilistelty parin vuoden tauon jälkeen, mutta menny niin ajelua fiilistellessä ettei kuvia jouda ottamaan. Whiten 3 pro kotiutettu xxl:n ystävänpäiväalesta, 2 lenkkiä vakiokokoonpanolla ja sen jälkeen tubelekseksi ko. laitos. 1080g keveni pyörä tässä operaatiossa ja ajokuntoisena takaheijastimen ja kevyehkön etuvalon kanssa 13,7kg (shimanon lukot) heilahti rapalan kalavaaka. On se vaan iso ero tuo kilokin varsinkin kun pyörivästä (vyöryvästä) massasta lähtee ja ajotuntuma on ihan toinen (tai sitten se on korvien välissä), mutta pääasia että ajo maittaa... katotaan niitä kuvia sitten ku löytyy joku nätti paikka kuvata.
Tubeleksesta sen verran että takakumi nousi ja jämähti paikoilleen nätisti pelkästään teippaamalla ja kompuralla ilmaa laittamalla, mutta en tiedä minkä verran noissa veetiren renkaissa on heittoja kun etukumi nousi ekalla kerralla ihan nätisti myös, mutta ajossa sitten tyhjeni eikä enää seuraavana päivänä noussut kehälle millään kun vaikutti siltä että rengas on venynyt aivan v***sti. sen jälkeen telttapatjaa, uudet teippaukset ja rengas paikoilleen, istu tosi napakasti sen jälkeen ja olisi noussut varmaan kehälle ihan käsipumpulla, mutta käytettiin kuitenkin kompuraa kun sellainen käytössä oli. Ei oo tuo Jalco Snoy 80 mikään ideaali vanne noihin tubelestouhuihin, mutta vaan jos haluu hermoja säästellä niin tekee tuon telttapatjavirityksen heti alun alkujaan. Tonnin pyöräksi on tuossa kyllä hyvin rahalle vastinetta. Ainoa asia minkä aion päivittää lähitulevaisuudessa on renkaat 4,8" snake skin jumbo jimeihin kunhan niitä taas jostain saa.
http://www.imatramtb.fi/
http://saimaabikepark.fi/
Oliko Foorumilaisia eilen fiillistelemässä ja katsomassa Lahden hiihtokisoja? Telkkarista näky
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Se on moro,
polvi jäässä on hyvä soffalla maatessa unelmoida tulevasta.
Tässä totinen video Ahmatuvan työmatkasta !
https://youtu.be/uD6pOYjTpBE
No joo ei oo Läski, mutta oikia kelekka ja tuossa reitillä ajellaan myös LäskeilläOn siellä komiaa !
^jep perjantaina pääsin lanan perässä ajamaan urille. Luullen että helpon lykkäs ilta ajeluksi, pää ura kohti toraslampea oli erittäin kova. Käännyin kuitenkin lanan perään kiertämään myötäpäivään, välituvan liittymään saakka ei ollut ongelmia.
tuosta eteenpäin ura osoittautui pehmeäksi ja vaati sinnikkyyttä ja pieniä tunkkaus pätkiä, ylpiä tuvan pisto oli miltei mahdoton.
Suon ylitys kohti ahmatupaa meinasi viedä uskon, eturengas upposi lanan uraan n.4-5cm vaikka normisti tuolla suolla ajetaan lujaa.
Ahmatuvalta lasku kohti toraslammen pääurakka oli myös pehmyt.
pääsy takaisin toraslammen uralle toi uskon takaisin ja eikun kohti toraslampea. Toraslammen kohdalla havaitsin lama kelkan jatkaneen iltaavasten kohti rytivaaraa joten ei muutakuin kohtipäin. Noin 3-4km jälkeen tuli urakelkka vastaan, pari sanaa vaihdettiin ja kuski epäili matkaa olevan 6km vielä perille oli 11km.
ura toraslampi rytivaaraa erittäin hyvä. Ajo aika 4.02h matka vaunulla vaunulle 57km kokonais aika kuvaustaukoinen 4,5h. Ajettiin ne pätkät mitkä pystyi erittäin kovaa. Lähtö 16.25 paluu noin 20.44
lauantai aamusta ajoin saman lenkin rauhallisemmin ilman ylpiätuvan mutkaa ja välituvan vierailua. matkan taitoin ajamalla suoraan pää uraa rytivaaraan (23km antoi polari matkaa) palasin ja nousin vastapäivään ahmatuvalle.
taas oli usko lujilla noustessa ahmatupaa kohden. Munkki kahvit ahmatuvalla ja paanalle. Ahmatuvan jälkeinen suo oli edelleen pehmyt ei ollut urakovonut yöllä. Vastapäivään kulkiessa edellisen päivän nousu ohi välituva oli hupia ja kova pää ura jo kiilsi silmissä.
Paluu matka oli lasten leikkiä ja loppu kahvit vielä luontokeskuksella ja kiittelivät urista ja edellispäivän lanamiehelle välitin kiitokset 53km ajoaikaa meni 3h52 tahti oli huomattavasti rauhallisempi silti kuin edellispäivänä, uran ollessa paljon kovempi ja vähemmän tunkkausta pitkine taukoineen.
Koko reissu yöpymisineen alle 24h syötteelle yht 110km.
summasummarum rytivaaran uusi reitti on erittäin hyvä ajaa ja hieno reitti kokonaisuudessaan.
tässä jotain sekavaa pohdintaa reitistä.
keskiviikko aamusta taas tuolla radalla (jos auton tuulilasi pysyy läjässä vaihto saatu vasta perjantaille)
Tuohon edelliseen vielä perjantaina satoi vaakatasossa vesiräntää vaunulle päästessä illasta oli takissa 5mm kerros jäätä päällä.
miten muuten tullut lunta alkuviikosta vaikuttanee sinne rytivaaraan pääsyyn!
Ei ollut helppoa. Välituvalla käytiin sauna lenkki pyörähtämässä. Melko pehmeä oli ura. Ei edes 2xl pysynyt pinnalla.
Tuolta se tuli... eli tunkkailin auraamatonta pikkutietä päästäkseni kelkkauralle.
Olipa epätoivoinen yritys ajaa Kainuun urilla tänään, vaikka tuo sileältä ja kivalta näyttääkin. Jo liikkeelle lähtö oli hankalaa. Eli tunkkailin takaisin ja laitoin Valkoiset salamat jalkaan.
![]()
^
Mielenkiinnosta kysyn aloittelevana läskeilijänä, että miten leveät renkaat ja minkälaiset paineet löytyy?
Itellä on 100mm vanteilla 4.8 Lout ja matalilla paineilla menis luultavasti helposti tuon näköisellä baanalla. Yritän perustella itselle 5.05" hankkimista![]()
Mulla on Ground Control 4.6 OnOne Fatty orig. 70(?)mm vanteilla, jotain 0.4/0.55. Kuvittele että tuon kauniin pinnan alla on joskus lanattu pohja, sen päällä x kertaa ajanut kelkka, uutta lunta x kertaa kelkka jne. Sitä puuroa on kymmenen senttiä, ja päällä viimeinen 10-15cm putskua. Ei minkäänlaista pitoa mihinkään suuntaanEpäilen että tuossa ei leveyskään auttaisi paljoa.
Mutta osta silti leveempää, niin minäkin ostaisin jos pöörään mahtuisi. Ihasten aamulla täällä jonkun eilistä leveetä jälkeä, oli kyllä vaikuttavan näköinen verrattuna mun jälkiin.
Aamulenkiltä perinteinen lisättynä ylläriauringolla! Joissakin paikoissa oli vähän tahmeampaa, niinkuin ovat muutkin maininneet, muuten kyllä hienoa baanaa taas. Pari kuskia tuli vastaan kun palailin pikaiselta testiajolta.
![]()
artzi ja muut syötteellä pyörijät:
Tuolta lisää ajettavaa, jos puiston reitit ei riitä
![]()
Sain ostettua kameran vihdoin. Joten läski fiilistely kuva.
![]()
Deep powder.
![]()
^Tuosta tuli elävästi mieleen toinen yhtä lyhytjalkainen
![]()
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
^^Tossa ei juuri matalasta vaakaputkesta iloa ole.
Kuuluiko älämölöä?
![]()
Kuvatekstejä jotka jäi lisäämättä.
1.Fattah Fattah ole armollinen.
2.Julkinen nöyryytys
3.Mä en oikeesti jaksaa enää metriäkään.
4.Ajoin jalat ihan loppuun.
5.En saanut jalkoja irti niistä saatanan lukkopolkimista,tana.
Btw oikeesti tossa Konassa on jarrut jotka ovat hiljaiset .
Mun varmaan kun Landyn kanssa käytiin ruoputtelemassa Välituvalle. Ei auta aina 2XL:kään 0.3 bar paineilla jos alkaa "mannerlaattaa" pyörimään renkaan mukana. Aina kun puut loppu niin eteneminen vaikeutui/pohja alkoi pettämään. Mut mukavaa vaikka raskasta touhua.Alkujaan tämän lähetti artzi
Jäi Rytisevät näkemättä kun luovutin suosiolla, alkoi olemaan niin nihkeetä ajamiseen liittyvä eteneminen. Nimettömäksi jäänyt toinen koetti vähän pidemmälle mutta luovutti hänkin. Mutta munkeille tunkkailtiin molemmat...
Kunnon Läskelyä siis, mahtavaa hommaa![]()
Tollasiakin läskejä on![]()
![]()
^ Eiks noi oo polkiessa vähän hankalat jalassa?
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Kylläpä haluttaa nyt fättäriä, tosi kova kuume. Ympäri vuoden kun ajaa töihin niin avot. Vaihtoehtona toistaiseksi joko Whiten Fat lite joka monella tuntuu täällä olevan tai sitten tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...fatbike-lime-M
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
esittelyt unohtu..
Joo kelit on ns.merkityllä fatbike reitillä haastavat. Rytivaaraan päin pääsin noin 5km kunnes tuli totaali stoppi, keulakin alkoi upottamaan-> joten käännyin artzin perään päin ja ahmatuvalla munkille.
Ajelin pääasiassa saamani gps reitin mukaan jolle pääsin suoraan vaununsa takapihaltaja aamulla toraslammelle tultiin "koirauran" kautta.
Rytivaaran mutkan kariuduttua palasin siis alkuperäis suunnitelmaan ajoreitin suhteen.
ahmatuvalta lähdin suunnistamaan kohti annintuvan kulmalta lähtevää uraa.
Matkalla vastaan tuli useampi vuokra läski.
polkujuoksua harrastava herrasmies oli eka vuokraläskil, hänet kohtasin päiväni aikana pariinkin kertaan.
sitten oli äiti ja tytär yrittämässä ahmatupaa kohden, miten lienee heillä mennyt.
annintuvan kulmalta lähtevä reitti oli kova kuin autotie, reittiä ajoin aina pärjänjoentiehen saakka.
täällä tuli ongelmia reitin suhteen täysin ummen muodossa joten soveltelin reittiäni ja kohteeseen pääsin eli huipulle.
no virtaa tuntui vielä olevan ja matka kohti toraslampea uudestaan. GPS loppu akku ja koira urilla toi vähän haastetta löytää oikea jotta pääsen takaisin vaunulle.
päivän saldo vajaa 86km Suomen kauneinta luontoa.
urat oli pääasiassa haastavia/tunkattaviakin. Saadut lisäopastetut urat oli keskiverto kovia.
Turussa vihdoin lumiset polut...
![]()
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.
Kirjanmerkit