GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 89 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 79 87 88 89 90 91 99 139 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.641 - 2.670 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2641
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Katselin mielenkiinnosta valmistajien ilmoittamia lukuja eri öljyjen suhteen.

    Red Linen sininen eli 2.5w jähmeytymispiste (eli vanukkaaksi muuttuminen) on siellä -30 asteen tienoilla.
    Motulin Expertillä samassa luokassa, mutta motulin Factory linellä jähmeyspiste on -40 asteen seutuvilla. Stendecille en löytänyt valmistajan tietoja.
    Castrolilla pitäisi kanssa olla aika hyvä kylmäkesto.

    Ajattelin kokeilla itselle vähän jähmeämpää öljyä vaimennukseen kun tuntuu, että 2.5w red linellä ei saa riittävästi vaimennusta. Tyttöystävän recon silverissä toisaalta vaimennuksen saa samalla öljyllä todella tehokkaaksi, jännä sinänsä kun vaimentimen pitäisi olla sama.
    Oho, onpa Red Linen jähmettymispisteet tippunut todella rajusti, väittäisin että muutama vuosi sitten 2.5w öljyn jähmettymispiste oli jotain -18C. http://www.redlineoil.com/content/fi...uct%20Data.pdf

    Nyt vaan on mielenkiintoista, saako kaupasta uudempaa vai vanhempaa öljyä. Tosin itse taisin saada Tampereen Motonetista jo muutama vuosi sitten sitä uudempaa laatua, kun en saanut sitä jähmettymään millään, vaikka silloin Red Linen sivuilla oli vielä vanhat datat. Itse olen käyttänyt 5w laatua keulassa sekä takaiskarissa kesät talvet.

  2. #2642
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1.033
    tosiaan meikäläisen edellä moittimani 2,5w Red Line on ostettu n. 3vuotta sitten, joten kiitoksia näistä uusista tiedoista!!

    täytyypä hakea Red Lineä lisää ja panna pakkastestiin ennenkö aukasen purkin. jos jähmettyy niin palautan ja jos ei jähmety niin otan käyttöön

  3. #2643
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    eilen ei red line jähmettyny -20 asteessa ku tesmasin

  4. #2644
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Miten Foxin iskareissa eroaa LV ja SV käytännössä?

  5. #2645
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    jkl
    Viestit
    172
    Talvella ollut pelkkiä ongelmia pyörän kanssa (poislukien vaihteet ja takaiskari) ja ongelmien piiriin kuuluu myös keula.

    Halvemman pään Rokkari eli XC32 on ilmeisesti vuotanut pikkuhiljaa koko talven. Kerran kävi niin, että keula tippui pohjaan kovilla pakkasilla, sen nostin ylös ja laitoin lukituksen päälle. Varsinainen ongelma on se, että olen lisännyt keulaan ilmaan varmaankin 4-5 kertaa kuukauden aikana ja aina vain tuntuu että se pikkuhiljaa pehmenee ja alkaa käyttämään 3cm joustomatkastaan pelkän kuskin painon kannattamiseen. Löytyykö selityksiä?

  6. #2646
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mali Katso viesti
    Talvella ollut pelkkiä ongelmia pyörän kanssa (poislukien vaihteet ja takaiskari) ja ongelmien piiriin kuuluu myös keula.

    Halvemman pään Rokkari eli XC32 on ilmeisesti vuotanut pikkuhiljaa koko talven. Kerran kävi niin, että keula tippui pohjaan kovilla pakkasilla, sen nostin ylös ja laitoin lukituksen päälle. Varsinainen ongelma on se, että olen lisännyt keulaan ilmaan varmaankin 4-5 kertaa kuukauden aikana ja aina vain tuntuu että se pikkuhiljaa pehmenee ja alkaa käyttämään 3cm joustomatkastaan pelkän kuskin painon kannattamiseen. Löytyykö selityksiä?
    Löytyy toki. Ilma karkaa pakkasella ilmajousen negatiiviselle puolelle. Korjautuu parantamalla ilmajousen männän voitelua pakkaseen paremmin sopivilla aineilla.

  7. #2647
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    jkl
    Viestit
    172
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Löytyy toki. Ilma karkaa pakkasella ilmajousen negatiiviselle puolelle. Korjautuu parantamalla ilmajousen männän voitelua pakkaseen paremmin sopivilla aineilla.
    Eli voitelemalla haarukan pääsee tästä eroon? Hyvä että selvisi. Pitää etsiä jostain jotain voiteluun sopivaa ainetta ja kokeilla.

    Edit. Tai sitten jättää homma ammattilaisille

  8. #2648
    Tarkoitus olisi hankkia 29" keula 130mm travelilla perus traili/AM-ajoon http://www.bike-discount.de/en/buy/f...029/wg_id-8722 Tollasta Foxia oon katellu kun olis suht halpa ja helppo itse huoltaa. Toisaalta menisköhän geometria ihan perseelleen jos laittais 140 milliä joustavan keulan. http://www.bike-discount.de/en/buy/f...256/wg_id-8724 Painavahan toi on mutta olisko muuten toimiva peli? Olis ainakin tukevampi kun olisi 34mm liukuputket. Vai olisko jotain parempia vaihtoehtoja, 600e on ihan maksimi hinta.

  9. #2649
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ tai jos löytyisi 130/140mm Pike jostain alella niin itse ainakin mielummin satsaisin siihen..
    The end of the road is just the beginning...

  10. #2650
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.833
    Itellä oli jonkun aikaa toi uudistettu foxi 34 140mm ja mainio keula oli. Pike vähän tukevampi ja alkuherkempi, toisaalta siitä jo vuosi kun testasin sitä.

  11. #2651
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145

  12. #2652
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  13. #2653
    Täytyypä varmaan yrittää metsästää Pikeä jos jostain löytyis halvalla tai sitten antaa taas budjetin lepattaa. Olishan se sitten kertavedolla hyvä keula Onkohan kellään foorumilaisella kokemusta tosta Yarista?

  14. #2654
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Tuo Yari on muuten sama keula kuin Lyrik, mutta perinteisellä MoCo vaimentimella kun taas Lyrikissä on Charger ja Yaria saa myös lyhemmällä joustomatkalla..
    The end of the road is just the beginning...

  15. #2655
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Tohon Traceen saa sitten päivitettyä RoughCut HLR -vaimentimen, eli siis samantapainen vaimennin kuin Rock Shoxin Charger, mutta vielä paremmin säädettävä. Tuon Tracen RL2:n vaimennus on toteutettu shimmeillä, eli on muokattavissa osaavassa huoltoliikkeessä.

    Muutama lenkki kokemusta Tracesta ja ei voi moittia, keskialue kantaa hyvin mutkissa ja pumpatessa. Keula on myös tukeva. Ehkä aavistuksen herkkyyttä alkujoustoon kaipaisin...

    Yarista en osaa sanoa, mutta Reban Motion Control vaimennus ei oikein vakuuta. Siis ihan toimiva helppoon XC-ajoon...

  16. #2656
    Ahaa, Fillariosa huoltaa myös X Fusionit! Sittenhän sekin olis hyvä vaihtoehto. Näköjään viedään käsistä kun CRC:llä enää neljä kappaletta jäljellä. Täytynee tehdä ripeitä päätöksiä.

  17. #2657
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti niipperi Katso viesti
    Ahaa, Fillariosa huoltaa myös X Fusionit! Sittenhän sekin olis hyvä vaihtoehto. Näköjään viedään käsistä kun CRC:llä enää neljä kappaletta jäljellä. Täytynee tehdä ripeitä päätöksiä.
    Ota huomioon myös toi DLA jousi, eli joustomatka on lennosta säädettävissä tuossa linkkaamassani versiossa. Sen luotettavuus pitkässä juoksussa on luultavasti huonompi kuin tavallisella ilmajousella, joten kannattaa selvittää vaihdettavuus etukäteen... Tuskin älyttömän kallis osa vaihtaa...

  18. #2658
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Vinkkinä. Menneen talven pakkasilla ainakin Foxin keulan pintaherkkyys parani huomattavasti, kun muisti ohutta silikonia laittaa pölystefoihin. Pölyt pois huulloksen päältä. Huulloksen raotus kynnellä ja pari tippaa silikonia ja avot..
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  19. #2659
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Kun en mitään näistä joustokeuloista ymmärrä, kysytään apua. Miten alla olevat järjestetään paremmuusjärjestykseen? Itse osaan vertailla tuotteita vain painon perusteella, mutta miten asettuvat järjestykseen toiminnan ja käyttövarmuuden mukaan. Haarukat löytyvät Canyonin XC-pyöristä (Grand Canyon).


    https://www.sram.com/rockshox/products/sid-rl


    https://www.sram.com/rockshox/products/rs-1


    http://www.ridefox.com/2016/product....=forks&p=32313

  20. #2660
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Noista parashan on ehdottomasti tuo RS-1. Toki nuo kaksi muutakin ovat todella hyviä keuloja, sanoisin että on makuasia tykkääkö foxista vai rokkarista jos valitsee tuon sidin ja foxin välillä. Itse noista kahdesta ottaisin tuon sidin.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  21. #2661
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Jaksaisitko vielä hiukan perustella. Miksi RS-1 on paras? Miten nuo ajossa eroavat toisistaan? Ilmeisesti Sidi on noista kevyin ja Fox painavin? Kashima-liukuputkissa on vähän kitkaa tms? Löysin BikeRadarin arvion RS-1:stä, jossa moitittiin mm. painoa ja kiertojäykkyyden puutetta. (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ca...ox-rs-1-49331/)

  22. #2662
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Noh, lähes poikkeuksetta ammattilaisilla näkee tuota rs-1:stä. Joku muistaakseni sanoi täällä että tuossa kashimassa ei juurikaan huomaa eroa tavalliseen. Ainakin noista mielenkiintoisin on tuo rs-1. Ja, onhan tuo tuota coolia hiilikuitua nämä siis omia mielipiteitä, jokainen kertokoon omansa.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  23. #2663
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Kun en mitään näistä joustokeuloista ymmärrä, kysytään apua. Miten alla olevat järjestetään paremmuusjärjestykseen?
    Ei noita oikein voi asettaa paremmuusjärjestykseen, kaikki on ammattilaiselle kisakäyttöön kelpaavia välineitä ja eroavat lähinnä käyttölogiikaltaan. Ajotuntumassa voi olla hiuksen hienoja eroja, esim. ilmajousen progressio voi osua tietyn painoiselle kuskille noista kolmesta yhdessä hieman muita paremmin.

    Foxin Factory-sarja FIT-vaimentimella on suorituskyvyltään käytännössä vastaava kuin RS:n SID. SID on helpompi täyshuoltaa ja FIT-vaimentimellinen keula taas on tavallaan huoltovapaampi. Käsittääkseni RS-1 on rakenteellisten erojen takia tasaisemmin käyttäytyvä ja alkuherkempi, koska se voitelee liukupintojaan paremmin. Se on sen takia äärimmäistä suorituskykyä vaativassa ajossa parempi, mutta sunnuntaiajelussa eroa ei varmaankaan huomaa. Eikä myöskään sitä vähän heikompaa kiertojäykkyyttä, jota on yritetty paikata omanlaisella akseliratkaisulla. Ja se akseli ratkaisee aika paljon - RS-1:n kanssa pitää käyttää nimenomaan siihen sopivaa napaa, eli vaihtokiekoksi ei voi laittaa ihan mitä vaan, vaan se täytyy käytännössä olla SRAM:n Predictive Steering -yhteensopiva tai vastaavan navan ympärille rakennettu kiekko. Eli kalliin huippukeulan kustannukset nousee edelleen jos haluaa vaikka yhteensopivan kakkoskiekkosetin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  24. #2664
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Rokkarin pienenä etuna ainakin se että voit itse säätää progressiota bottomless tokeneilla.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  25. #2665
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Ei noita oikein voi asettaa paremmuusjärjestykseen, kaikki on ammattilaiselle kisakäyttöön kelpaavia välineitä ja eroavat lähinnä käyttölogiikaltaan. Ajotuntumassa voi olla hiuksen hienoja eroja, esim. ilmajousen progressio voi osua tietyn painoiselle kuskille noista kolmesta yhdessä hieman muita paremmin.

    Foxin Factory-sarja FIT-vaimentimella on suorituskyvyltään käytännössä vastaava kuin RS:n SID. SID on helpompi täyshuoltaa ja FIT-vaimentimellinen keula taas on tavallaan huoltovapaampi. Käsittääkseni RS-1 on rakenteellisten erojen takia tasaisemmin käyttäytyvä ja alkuherkempi, koska se voitelee liukupintojaan paremmin. Se on sen takia äärimmäistä suorituskykyä vaativassa ajossa parempi, mutta sunnuntaiajelussa eroa ei varmaankaan huomaa. Eikä myöskään sitä vähän heikompaa kiertojäykkyyttä, jota on yritetty paikata omanlaisella akseliratkaisulla. Ja se akseli ratkaisee aika paljon - RS-1:n kanssa pitää käyttää nimenomaan siihen sopivaa napaa, eli vaihtokiekoksi ei voi laittaa ihan mitä vaan, vaan se täytyy käytännössä olla SRAM:n Predictive Steering -yhteensopiva tai vastaavan navan ympärille rakennettu kiekko. Eli kalliin huippukeulan kustannukset nousee edelleen jos haluaa vaikka yhteensopivan kakkoskiekkosetin.
    No mutta, tuo RS-1:n akselikysymys ratkaisee mun ongelman. En kaipaa erikoisia naparatkaisuja, kun noita standardeja tuntuu näinä päivinä muutenkin olevan turhan paljon. Sidi-pyörässä on 150g raskaammat kiekot, kun Fox-pyörässä. Fox-pyörässä on 2x11, joka sopii Sidi-pyörän 1x11-systeemiä paremmin mun ajoihin. Kettu on siis mun valinta. Kiitos avusta!

  26. #2666
    Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin? 230€ nyt näyttäisi saavan.

  27. #2667
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pullapoika Katso viesti
    Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin? 230€ nyt näyttäisi saavan.
    Ei päihitä tuolla hinnalla, mutta noitahan voi saada jo 180 €:lla. Osta se, minkä saat selvästi halvimmalla. Eihän noiden toiminnassa ole mitään olennaista eroja, jos on eroa ollenkaan.

  28. #2668
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pullapoika Katso viesti
    Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin?
    Mulla on kaksysissä Recon Silver, on saanut kyytiä ja edelleen ajossa.

    Suosittelen vaihtamaan sen TurnKey lukituksen säädettävään vaimentimeen.

    Tuo mun oli alunperin 100mm joustolla, mutta huollon yhteydessä poistin rajoitinprikan, jolloin travel piteni 20mm --> 120mm.
    Lisäksi laitoin teräsputkisen Argylen vaimenninpatruunan ja ollut todella tyytyväinen. (kuvia ja tekstiä enemmän aiempana tässä ketjussa)

  29. #2669
    RS Pikeen tarvitsisin jarruletkun pidikkeen, tietävät linkatkaa.

  30. #2670
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •