Jatkan tänne vähän kokemuksien kirjoittamista tosta Konan Private Jakesta, kun sen kanssa on nyt kilometrejä kertynyt.
Kaikkiaan pyörä on ollut kyllä erittäin mieluista, mutta en oikein tiedä onko se enää Konan uusien hintojen kanssa kovin kilpailukyineinen paketti. Näyttää nimittäin tuo fillari olevan nykyisin joka paikassa 1999€ pyynnillä, kun itse maksoin samasta fillarista loppukesästä uutena jonkun verran alle 1700€.
Mulla oli alusta asti vähän huono fiilis tuosta takanavasta, se nimittäin tuppasi välillä lipsumaan (polkimet löi 1/2 kierrosta tyhjää) eikä sen päästämät äänet olleet samalla tasolla muiden käytössä olevien takanapojen/vapaaratteiden kanssa (vrt. Hope, Easton sekä maantiepuolen Novatecit).
Tuossa talvihuoltoa tehdessä sitten huomasin, että taka-akseli pyörii todella nahkeasti tuossa, laakerit rutisee ja vapaaratas kilisee ja kolisee tietyissä asennoissa. Vaikutti siis siltä, että takanapa oli tullut tiensä päähän reilun 2tkm ajon jälkeen. Vein siis tuon vapaarattaan/vanteen katsottavaksi paikalliseen M&M huoltoon, josta tuon ostinkin ja sieltä lähdettiinkin hommaa selvittämään. M&M huolto kyllä ajoi asiaa ihan mukavasti eteenpäin ja yritti tuohon saada uutta vapaarasta ainakin Euroopan sekä Jenkkien Konan yhteyshenkilöiden kautta, hommassa meni kuitenkin n. 1,5kk eikä uutta vapaaratasta löytynyt. Homma kuitenkin päätyi nyt niin, että sain heidän kauttaan täysin uuden "Novatec 30 Disc" -takakiekon tuohon. Kiekkoja vertailllessa huomasin, että takanapa oli tässä uudessa kiekossa aivan erilainen kuin vanhassa, lisäksi laakerit ja vapaaratas toimivat paljon sulavammin kuin mitä tuon alkuperäisen vapaarattaan kanssa.
Pitää nyt sitten vain toivoa, että tuo alkuperäinen vapaaratas oli jotain jämäsarjaa ja tämä uusi on nyt sitten kunnollista tuotantoa. Ainakin kuvien perusteella näyttää siltä, että tämä uusi on rungoltaan saamaa kuin Novatecin sivuilla olevat. Vanhassa vapaaratasta ei pysynyt edes purkaan/huoltamaan suljetun rakenteen takia. Pitää nyt sitten vielä avata tämä uusi ja katsoa, että onko tämä malliltaan tuollainen uusi jossa mm. hampaat pystyy putsaamaan/rasvaamaan.
Muuten pyörä on kyllä toiminut erittäin hienosti talven yli. Eikä 29er maasturiakaan tullut kaivettua talven aikana kuin kerran-pari esiin. Eli kyllä tällaisella GG-fillarilla polkee hyötyajoja ainakin sen 360 päivää vuodessa hymyssä suin.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit