CanyonLostInLaplandGiantElectrobikeAjopyora
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: Rockshox Bluto pakkasen kestävyys

  1. #1

    Rockshox Bluto pakkasen kestävyys

    moi. Onko kellään kokemuksia bluton keulaan käypäsestä tiiviste sarjasta nimeltään ETR seal kit. Jonka pitäisi toimia kovimmillakin pakkasilla. Itse kävin reilun kahdenkympin pakkasilla ja keula lyyhistyi ja ei enää palannut normaali asentoon. Kuitenkin läskillä pitäisi päästä ympäri vuoden ajamaan...kelillä kuin kelillä. Vai pitääkö ostaa talveksi jäykkä keula?

  2. #2
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Jääli
    Viestit
    114
    Sama kävi mulle ja ainakin yhdelle kaverille Bluton kanssa. Ilmapuolen alapäässä on ruuvin alla piilossa venttili josta "-" puolen ilmat voi päästää pihalle. Tuon operaation jälkeen ilmat taas sisään ja tilanne korjaantuu (kunnes taas joksus tapahtuu sikakylmällä...). Ei oo tullu kokeiltua tiivisteiden vaihtoa ja en olen tuosta tiivistesarjasta tiennytkään. Pitääpä googlettaa...
    - Vain päättömät ajaa ilman kypärää -

  3. #3
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    En pistäis tiivisteiden piikkiin tuota vaan ennemminkin ilmajousen voitelussa käytetyn rasvan piikkiin mikä jähmettyy kovassa pakkasrssa ja tukkii tuon ilmakammioiden paineentasauskanavan jolloin ilmat jää negatiivijousen puolelle ja keula vetää itsensä kasaan.. Ei riitä, että päästää yläpäästä ilmat pois koska tyhjentää vain tuon positiivipuolen vaan täytyy tosiaan sieltä alapäästä tyhjentaa negatiivipuoli.. Sitten vaan koittaa hieman pumppailla keulaa liikkeelle ja uudet ilmat sisään..

    Ite en olen rasvan sijasta pistänyt muutaman millin öljyä ilmakammioon hoitamaan voitelua eikä ole moista ongelmaa ollut sen jälkeen keuloissa..
    The end of the road is just the beginning...

  4. #4
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Lienee sitten sama homma tuon SID XX keulan kanssa pakkasella?
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.531
    Juu emmää kans tienny et ilmakammioon pitäis laittaa rasvaa. Vähäsen öljyä tuntuu paljon luontevammalta

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.616
    Joo, minulla Sidi kaipasi kanssa notkeemmat litkut talveksi.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.661
    miku80 on oikeassa. Ylimääräisten rasvojen putsaus ja kasaus ja pitäisi pelata. Uuden keulan kohdalla jättäisin ammattilaisen hoteisiin, niin eipähän tarvitse sitten takuujuttujen kanssa murehtia.

  8. #8
    Moi. Kiitti vinkeistä. Mikä öljy sopii tai pelaa parhaiten ja laitetaanko se yläpään puolelta?

  9. #9
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.531
    Kannattaa ihan oikeasti viedä ammattilaiselle. Keula pitää ottaa ihan kokonaan auki osiin ja putsata vanhoista öljyistä/rasvoista, että sen voi öljytä/rasvata uudelleen.

    Tai vastaavasti katsot useamman eri videon rokkarin keulojen huoltamisesta ja opiskelet huolto-oppaan todella tarkkaan.

    Rokkarin keulan aukaseminen ei ole järkyttävän vaikea operaatio, se on peräti aika suoraviivainen setti, mutta ei todellakaan aloittelija pyörähuoltajalle.

  10. #10
    Liittynyt
    12/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    22
    Oulun pakkasjaksolla (-10 - -30) bluto jäi kerran alas. MutaMikan mainitsema konsti korjasi ongelman.

    Erikoista tuossa oli se että keula jäi alas kun pakkasta oli vain -13... eli ehkä onglma oliki liian lämmin keli
    Tai sitten -30 asteessa keula oli niin "tönkkö jäässä" ettei se yksinkertaisesti päässy ala-asentoon

  11. #11
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Julkujärvi
    Viestit
    298
    Millä ton ruuvin saa auki kun on noin pirin syvällä?

  12. #12
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Se on 5mm kuusiokolo.. Tarpeeksi pitkä avain/varsi vaan..
    The end of the road is just the beginning...

  13. #13
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Julkujärvi
    Viestit
    298
    Pluto huollettu ja paineet taas yläpuolella. Kiitos avusta.

  14. #14
    No nyt on keula huollettu ja meni vielä takuuseen! Jonkun verran kerää kosteutta kun kovilla pakkasilla ramppaa ulkoo sisälle edestakasin. Kiitos kaikille viesteistä ja kommenteista

  15. #15
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    87
    Ennakoiva kysymys, jos keula vetää ittensä kasaan pakkasilla. Eli vasemmasta alajalasta 5mm kuusiokoloruuvi irti ja siellä alla normi venttiili, mistä päästää ilmat? Sitten vaan ruuvi takas ja ilmat ylhäältä sisään? Niitä ruuvin "tiivisteitä/aluslevyjä" ei varmaan tarvi vaihtaa?

  16. #16
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ juurikin näin.. Ei tarvii vaihtaa jos tiiviste on silmämääräisesti ehjä..
    The end of the road is just the beginning...

  17. #17
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    ^ juurikin näin.. Ei tarvii vaihtaa jos tiiviste on silmämääräisesti ehjä..
    Hyvä. Kiitoksia varmistuksesta.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    Millaisia kokemuksia Blutosta (myös kesäkelillä..) jengillä on noin yleensä? Mulla siis tuo Cube Nutrailin jatkona ja samaa "miinuspuolen" ongelmaa uutena löytyi myös. Olen yrittänyt etsiä sopivia paineita mutta jotenkin ärsyttää se että reilun 100psi paineilla sagia tulee silti häiritsevästi. Kun paineita nostaa alkuherkkyys katoaa mikä ei nyt sinänsä kauheasti haittaa etenkään näin talvella ja läskissä mutta löytyiskö tuohon jotain tuunauskonstia jolla saisi ikään kuin pienemmillä paineilla sagin pysymään kurissa ettei menetä alkuherkkyyttä? Vai pitääkö vaan nostaa paineita niin paljon ettei keula putoa kun lukituksen vapauttaa? (Kuskin) laihdutus tietty auttais mutta mieluummin oikaisisi rahalla..

  19. #19
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    ^ Tsekkaas nuo rokkarin bottomless tokenit, niillä saa tuunattua.
    Hyvä, halpa ja kevyt: Valitettavasti voit valita vain kaksi vaihtoehtoa.

  20. #20
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.321
    Aika iso massa siellä kiekossa heiluu, joten päätin että läskikumi ottaa pikku rupulit sopivilla paineilla ja joustokeula isot patit, sopivilla paineilla.

  21. #21
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.840
    Ajoiko joku viime talven Blutolla ilman ongelmia ? Uskaltaako sillä lähteä talveen vai ajanko vain jäykällä keulalla ? Onko blutosta edes talvella mitään iloa ? Tässä vähän kysymysten tulvaa, kun tuli tuollainen joustokeppi ostettua.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.321
    ^Juu, ajoi, vaikkakin muita pyöriä tuli käytettyä enemmän. Kyllä uskaltaa. Vähemmän iloa kuin kesällä, riippuu tietysti talvesta, lumi vaimentaa jo paljon ja hidastaa paikoin vauhtia..

  23. #23
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Nostetaas vanhaa ketjua

    Bluto tuli alennuksesta tilattua kun muka halvalla sai.... viikon päästä pääsee testaamaan

    Vaan miten vielä on ollut ongelmia talvisin, onko vielä temppuilleet?



    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

  24. #24
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.380
    Kuinkas paljon pistätte painetta sisätiloissa näin talvisin? Pyörä on lämpimässä mut paineet pukkaa lässähtään pakkasessa niin että hakkaa pohjaan. Palautuu ku tuo lämpimään

  25. #25
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    ^Ei Bluto mutta muissa olen pitänyt pakkasilla 5-8% enempi painetta. Vaikea suoraan sanoa onko ajettavuus samaa luokkaa kuin kesällä kun on niin erilaiset maastot.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Eikö ne paineet vois laittaa kohdalleen siellä pakkasessa, olis ilmakin kuivempaa. Vaimennusöljyn jäykistymisen vuoksi hivenen matalampi paine voipi olla sopiva.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  27. #27
    kysyin arvostetulta jousigurulta tuosta kylmäpumppauksesta joku vuosi sitten. ei siitä ole kuulemma hyötyä. en kokeillut. laitoin vaan vähän extraa ennen lenkkiä.

  28. #28
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    En ymmärrä miksei olisi. Paineet on lähempänä normaalia ja kosteutta päätyy jousipatruunaan vähemmän. Kelkkojen ilmakepeissä usein toimitaan näin, kun laite on aina ulkona. Mitään haittaa siitä ei ole.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  29. #29
    tiivisteet valskaa. uskon mieluummin jousigurua

  30. #30
    tietenkin ite pitää käyttää omaa päätään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •