Niin juu ja joku tais aiemmin kysellä sitä offsettiä ison rattaan reunasta spiderin reunaan, noin 3,0 mm. Niitit tulee vielä noin 0,9 sisemmäs.
[edit] jaa olihan tuohon vastattu jo. [/edit]
Niin juu ja joku tais aiemmin kysellä sitä offsettiä ison rattaan reunasta spiderin reunaan, noin 3,0 mm. Niitit tulee vielä noin 0,9 sisemmäs.
[edit] jaa olihan tuohon vastattu jo. [/edit]
Grr muokkasi tätä : 05.01.2016 at 19.10
--
En digitaalisella.. No eniveis, Jotain sun olis tehtävä että saat liikkumaan vähemmän sen sun vaihtajan ja ehkä käyttää niitä paksumpia spacereita siitä 10 pakasta vielä. Siis otas kuva siitä vaihtajasta kun on 1 vaihteelle käännettynä, Kuva siitä vaijerin kohdasta et miten paljon se menee sisään kun sitä ei kuvahaulla tule enkä muista omasta enää kun en oo pariin kuukauteen enää omistanut x9 vaihtajaa. Kyllähän siihen pitäis pari senttiä paksumpaa kohtaa pystyä kuitenkin tekemään sen kaarteen kohdalle?
Tuossapa muuan kännykuva hämärässä:
Tolleen ku on pakan välissä molemmat orkkis-speiserit, mut yks ratas puuttuu, niin löytyy kaikki 10 pykälää, mut ylöspäin vaihto rutkuttaa tietysti tuplaspeiserin kohalla. Mut jos speiserin laittaa isoimman taakse, ei löydy enää kuin 9:lle rattaalle ketju, loikkaa keskivaiheella yhen yli.
Niin, ja en tule 11-vaihteisena niputtamaan, liian sisään tulee ketjulinja tolla uudella isomman paikalle tulevalla 28t WolfToothilla. Just sopii, mut tilaa yhtä naftisti kuin aikaisemminkin (n. 2 mm) ellei milliä vähemmän, nyt tosin kasassa ilman vetopuolen kammen välissä olevaa 2 mm speiseriä mikä oli aiemmin. Kivempi olis pärjätä ilman niin olis kammet tarkalleen keskellä ja sais siellä nyt 4-5 mm olla väliä eikä 2-3 mm.
Joo kyl mä uskon et sä tuohon saat sen vaihtajan välitystä "hidastettua" sen verran että voit pitää spaceria pakan takana. Ehkä joudut viilaan ton sillan tuosta vaijerin päältä pois tai sit vaan isontaan sitä reikää siitä mut kunhan saat jotain koko kaareen vaijerin alle niin toimii.
Tai sit hommaat siihe shimanon 10spd vaihtajan joka toimii sramin kahvan kanssa 3,72 pitchillä![]()
Jukis muokkasi tätä : 06.01.2016 at 01.00
Miksei sit vaikka 11spd saman sarjan vaihtajaa? Toimis vissiin noilla isommilla takarieskoilla paremmin? Noita Simppoja olis paljon helpompi passailla vetosuhteeltaan kohdalleen.
Viittiskö joku vahvistaa onko vaijerin pään kiinnitys kuvan kaltainen (ilman spaceriä) XT M8000 -vaihtajassa?
Kokeilin tota X9:iä niin et laitoin vaijerin kulkemaan tuon sillan yli, en huomannu oikeestaan vaikutusta. Toisaalta se ei oo alussa sen laajemmalla kaarella mitä alunperinkään. Hankala saada just kohdalleen millään purkkapatentilla, eikä oikein mieli tekiskään.
11spd olis vaikeempi passata kohilleen sramin gripshifterin kanssa, menis pitch 3.41 ja sitä on paha korjata siitä ylöspäin, tietty lyhentämällä vipua onnistuu mut mitenkä se kestää lyhennöstä on taas eri juttu. se 11spd ketju varmaan helpottais tuota passaamista kyl, kun tuo leveämpi ketju haluaa vaihtaa herkemmin isommalle rattaalle.
^Tänks, hyvä tieto. Mut 10-vaihteisen Simpan vaihtajako saattais olla semmosenaan liki just SRAMin triggerin/gripparin kanssa (3.72 vs. 3.74 = sama)?
Joo no noita 10 spd vaihtajia ilman clutchia on vähän kaikilla joutilaana varastossa, jos jotai ajoporukoita tiedät niin kysäse saisitko testiin ennenkä ostat kytkimellistä uutta.
https://www.youtube.com/watch?v=1I4WzYbOb4M tuolta tyypiltä löytyy videoita tuosta m8000 vaihtajasta jos se kiinnostaa.
Lievästi OT, mutta mulla oli viimetalvena One-up 42 ja XT10 mistä poistettu 15 ja 17 lisätty 16 One-up vaihtaja X9 medium griparilla. Noita en saanut koskaan toimimaan täydellisesti 16 piikkisen ympärillä. Johtuiko siitä, kun vaihtajan joutuu säätämään 42 takia B ruuvista, niin kauas, että muilla rattailla kulkee vaihtajan rissa aika kaukana pakasta. 11 taka vaihtajillahan tätä ongelmaa ei ole. One-up myy myös erimuotoisia häkkejä Shimanoon http://int.oneupcomponents.com/colle...ucts/rad-cages.
Normi 10 XT 11-36 pakka toimii samoilla hiluilla täydellisesti.
Nyt ollut harkinnassa sunracen 11-40 10speed pakka, koska en 42 ota enään normi 10 takavaihtajalle tai sitten suoraan Shimpan 11, kun ei kerran ole, kuin 1.4mm sisempänä ja sais kuitenkin pää möyrintä rattaan 37 ulommas, kuin 10 speedin 36.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
^ off topik, oman kokemukseni mukaan tuo oneupin 16 ei toiminut edes shimanon triggerillä ja vaihtajille hyvin.
Viimekesäksi otin ennen syöte-mtb pois laitoin vain 42 laajennuksen ja 15 nakkasin mäkeen xt pakasta, pelasi nätististi ja välit kävivät omaan käyttöön.
nykyisessä läskissä 11-40 xt8000 ja sen välit on tosiaan riittävät.-> jos siis olisin laittamassa 10 pakkaa laittaisin itselle 11-40 sunracen tai praxis pakan.
Offia lisää, mutta itselläni tuo OneUpin 42t + 16t toimii oikein hyvin.
Myykös kukaan irrallista 18t ratasta? Olis paremmin tasajaot sitten 11-13-15-18-21-24 vs. 11-13-16-19-21-24.
Jos halutaan tosissaan muuttaa SRAM:n vaihtajan vetosuhdetta niin ei ole mahdoton tehtävä ottaa koko vaijerin kaarta pois, se on yhdellä niitillä päädystä kiinni ja niitatun linkun akselitapin alla.
On nimittäin yksi firma joka kustomoi noita työkseen eri vaihdekahvoille ja vaihdemäärille.
Itsellä on ollut X.9 10sp Type2 9-vaihteisena, kahvan vetosuhde sopi vaihtajalle kun kaaren päälle teki laajennuspalikan. Kuumaliimalla kaareen kiinni ja rautalankalenkillä kaaren vaijerin sillan alta jottei mene hukkaan.
Paljon helpompi oli Shimano ZEE jossa vain vaijeri eri puolelle pulttia kiinni ja avot. Bonuksena helppo siirtyminen 11sp vaihteistoon joka mulla nyt on.
Molemmat pakat 11-40 ja ZEE toimii hyvin ilman Rad-Cage tai Goat Link virityksiä. Varmaan M8000 tai M9000 toimisi paremmin mutta liian suolainen hinta ja ei lyhyttä häkkiä käsittääkseni ole tarjolla.
Voin tarvittaessa kaivaa kuvia ja linkkejä jos tulee tarpeeseen näistä...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Jos vaan pitää nuo Art's Cyclery Blogin pullit ja ratiot paikkaansa niin 10-vaihteisella Simpalla homma olis hallussa. Löyty yks vaihtaja kokeiluun, pitää huomenissa kipaista niin pääsee kokeilemaan.
Tuo selkeesti parhain vaihtoehto nyt, muuthan olis (kun Gripparin haluun pitää):
• SRAMin 11-vaihteinen Gripshift ja sille 11-v. vaihtaja = ongelmana himpun eri rataspakan välitys
• Shimanon 11-v. M8000 vaihtaja = ongelmana väärä suhde vaihtajassa SRAMin vaihteenvaihtajan kanssa
• SRAMin 10-v. pakka takaisin 29-42 extenderillä = menettäisin viimeset 3 piikkiä isoimmassa takarattaassa
Shimanon 10-vaihteisen vaihtajassa ongelmana se ettei se oo 42 yhteensopiva, eikä varsinkaan 45. Mut kaipa sekin tällä Garbarukin häkillä pelais: http://garbaruk.com/derailleur-cages...o-rd-cage.html
No niin, XT M781 vaihtajaa mallailtu. Ja taas uus pikku ongelma, ottaa tuo vetokorvake kiinni isoimpaan rattaaseen (42).
Ei auta B-ruuvin kääntely, eikä auttais pidempi ruuvikaan. Tarviis pidemmän B-Linkin, niitäkin näemmä onneks on: http://www.bikerumor.com/2015/02/24/...o-derailleurs/
Edit: otin pakan takaa spacerit (2.18 mm ja 1.85 mm) pois, nyt ei enää osu ja vaihteetkin löytyy kohalleen, mut ei tietenkään mee pienimmälle rattaalle kun on 11-lehtisenä. Vaihtajan asento kyllä hassu, ylemmän rissan ja rattaan välissä pienimmällä n. 35 mm. Mut joo, hommataan tämmönen kytkimellinen, siihen GoatLink ja modattu häkki. Eiköhän se siitä, onneks jako tuntuu toimivan. 😃
Läskimasa muokkasi tätä : 08.01.2016 at 22.19
Ihan ansiokasta kokeilua, mutta tuleeko noi virittelyt yhtään halvemmaksi kuin 11s GX grippari ja takavaihtaja (n.140€), varsinkin jos myy ne 10s osat veke?
Eihän kyseessä ole halpuus vaan se ettei ketjulinja riitä 11 vaihteiseen joka menee sisempään(kyseessä levein markkinoilla oleva rengas). Hitsi kun saisit jostain testiin sen shimanon 11spd m8000 vaihtajan, Kun se toimii niin täydellisesti normaalissa shimanon 10spd systeemissä niin luulis kyl tuossakin. Siihen ei tarviis mitään erikoishäkkiä kun on valmiiksi offset pulley eikä myöskään erikoista b-linkkiä. En luottais yhtään niihin artscyclery spekuloituihin arvoihin 11spd kohdalla. muistahan ne on ihan valmistajien virallisesti ilmoittamat luvut ja näkyy täsmäävän.
No toistaseks ei oo muuta hutiostosta kun X9:n vaihtajan modattu häkki. Vaihtaja on lainassa kaverilta. Hintoihin tulee nuo viimeiset 3 hammasta takapakkaan (olishan tohon omaankin PG-1030 pakkaan saanu 42:een asti), mut katotaan nyt loppuun asti tämä.
GX:n 11-spd vaihtajalla on himpun väärä suhde tolle M8000 pakalle, ei viitti sellasta. Ja se ketjulinja menee tosiaan liian sisään myös 11-lehtisenä, kun just ton ketjulinjan takia tähän leikkiin läksin.
Mistäs tämä tieto?
No voihan sen 11s pakan laittaa 10 -lehtisenä kiinni ulommas spacerin kanssa, ja jättää yhden lehden pois välistä. Jää vaan yksi napsu kahvasta käyttämättä. Ei tarvitsisi miettiä toimiiko vetosuhteet tai riittääkö takavaihtajan nivelissä mitta 42/45 takarattaalle. Mutta kuten sanoin, ihan ansiokasta kokeilua ja jos saa noi toimimaan niin kyllähän siitä joku muukin hyötyy.
^Ratasväli ei oo täysin identtinen SRAMin ja Shimanon 11-pakoissa.
Vetosuhde on nyt oikea tuolle pakalle 0.02 mm tarkkuudella.
Toisaalta mukava kokeilla, saa harrastaa ja oppii uutta koko ajan.![]()
Olen jäänyt kuitenkin siihen käsitykseen, että toimii ihan moitteetta samoin kuin maantieosien puolellakin? Mutta varmaan ihan hauskaa näpertelyä![]()
https://www.youtube.com/watch?v=1I4WzYbOb4M Eli siis sama video minkä linkkasin aiemmin, Tuo jannu ainakin käyttää hyvinkin onnistuneesti tuota vaihtajaa 10 vaihteisena zee vivun kanssa. Mutta siis shimanossahan on 3.4 cable pull kun sulla 3.1. mutta sulla onkin pienempi pitch hakusessa. Mut myöskin se että noilla jotka on ajaneet m8000 11-40 pakkaa normaalilla 10spd shimanon vaihtajalla ja 11spd vivulla ei ole ollut ongelmia sen jaon suhteen kielii myös siitä et siinä ei ole mitään 10% eroa joka olisi niiden artscycleryn spekuloitujen arvojen perusteella.
Tuolla oli tarinaa ettei ihan pelais: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...71#post2471371
Toisaalta joku toinen tuumaa ettei mitään ongelmaa.
Olisko kellään Shimanon 11-speed vaihdeliipasinta ja viitsisi mitata vaikka vaijerin päästä montako milliä vaijeria tulee ulos 10:llä naksulla? Sillähän tuo selviis, 31 mm (SRAM) ja 36 mm (artscycleryn ilmoittama Simpan 11-v.) erottaa jo varmasti toisistaan.
Edit: ei voi kyl noi Art's Cycleryn suhteetkaan pitää kutiaan 11-vaihteiston kanssa, niin moni nettikeskustelija on vaihtanut M8000 vaihtajan kymppipakkaan muitten osien pysyessä entisellään (paitsi toisinaan extender-ratas vaihdettu).
Riittäisköhän medium-häkkinen XT M8000 -vaihtaja 45:n rattaan kanssa? Taidan varalta tilata ton WolfToothin GoatLinkin kaveriks. Jos sais vielä optimaalisempaan asentoon.
Läskimasa muokkasi tätä : 09.01.2016 at 20.07
Siinäpä olis nyt vihdoin haluumani 10-pakka nipussa (löyhästi), 11-13-16-19-21-24-28-32-38-45. Näyttää asettuvan tuo Garbarukin Xtender 0.5 mm sisemmäksi mitä M8000:n vastaava. Isoimman rieskan Ø on 185 mm. Painoa 216 g spacerin kanssa vs. 224 g huolimatta että kaikki rattaat on tässä terästä. Vapaarattaaseen kiinniottavan osan leveys on 6.25 mm vs. Shimanon 10.9 mm, mut tuskin tuo siihen kairaantuu.
Tilasin eilen tuon XT M8000 -vaihtajan ja siihen varuilta GoatLinkin. Tuskin ainakaan huonommaksi muuttaa. Kallis pikku osan nysä tosin.
Kysytäänpäs tässä etuvaihtajista. Yksi projekti on ollut tuossa suunnitteluasteella jo pidemmän aikaa. Eli vanhasta 3 x 9 maasturista on isoin 44 etulimppu lähtenyt kävelemään jo aikaa sitten, mutta se pitkä häkkinen etuvaihtaja on aika hassun näköinen kun se jää aika kauaksi siitä 32 piikkisestä eturattaasta.
Ja nyt suunnittelin asentaa tuohon uuden SLX 2-lehtisen Dyna-sys etuvaihtajan. Niin että onkos sen vetosuhde sama kuin vanhoissa etuvaihtajissa, eli voinko vielä käyttää samaa vanhaa XT 3-vipua?
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Ja pskat. Ei oo kohillaan ei, ei ees sinne päinkään. Vaijerista jää puuttumaan vetoa liki 5 mm että nousis isoimmalle ja jos säätää sinne nousemaan niin sit ei mee pienimmälle ennenkun höllää vaijeria 5 mm. Muuten pelais kyllä.
Hankala se on tuostakin lyhyemmäks vipua muuttaa, vähintään vaijerin vetokulma menee vinoon = ei hyvä.
Mitäs seuraavaks kokeiltais? SRAMin 11-spd gripparia? Sen pitäis kiskoo Artsin mukaan 3.48 mm vs. tuon 3.1 mm. 10x3.1=31, 10x3.48=35. Milli jäis vielä jos oikein mittailin. Toimis jo varmaan likimain, mut tavoite on just eikä melkein.
Edit: näyttäis pelaavan: http://mtb.tools/cs/blog/13_Test-kom...imano-Deore-XT
Guugle jeesaa
Käyttöön, viritetty, testattu. Ajettaessa, se toimii erittäin hyvin. Muutos on tarkka ja kauniisti napsauttaa. Kun vaihdat pienemmälle vaihdevipu voimme GX procvaknutí läpi 4 asentoa, sitten alas pieni vipu yhden (peukalo, etusormi ei). Matkustaessaan ulomman ketjun siirtojen pieni kahina, mutta tämä on normaalia ja johtuu rajan ja hyökkää ketju kapea hampaat muunnin. Ketju pitää oikeaan paikkaan erilleen kapea hampaat myös Dynasys järjestelmä, joka käyttää Shimanon menestyksekkäästi useita vuosia. Dynasys on päällä, on kilpailukykyinen vipu ei ole ongelma.
Koska kaikki toimii ilman ongelmia, se voi päätellä tämän kokemuksen, joka on yhteensopiva kaikkien MTB järjestelmien 1x11 Shimano, SRAM ja MicroShift. Nimittäin Shimano X9000, X8000, SRAM XX1, X01, GX.
Läskimasa muokkasi tätä : 19.01.2016 at 09.51
No niin, SRAM X01 -gripperi löytyi Espoosta nopsaan, kiitokset Pertsa78:lle! Ja nyt pelaa mulla vihdoin vaihteetkin laidasta laitaan rutisematta.![]()
Hienosti vaihtaa läpi pakan, eikä tuota 11-vaihteisen gripparia huomaa 10-käytössä, se ei vaan mee enää viimeiselle. Ei oo mitään tyhjiä naksuja tai löysää vaijeria.
Nyky-setup siis:
• Shimano XT M8000 -pakka, josta karsittu 15, 17, 32-37-42 ja lisätty 16 ja Garbaruk Xtender 32-39-45
• Wolf Tooth 28t eturatas (narrow wide) 5x94BCD
• Shimano XT M8000 GS -vaihtaja
• Wolf Tooth GoatLink 11 -vaihtajan korvake
• SRAM X01 -gripshift
• KMC X10 EPT -ketju
Isoimmalla (45):
Pienimmällä (11):
Ketjuohjuri nyt vissiin aika turha, mut olkoot nyt kun tuli hommattua aiemmin.
Kirjanmerkit