Moi, täällä sama probleema. Ite oon katellu tätä mut ei mitään hajua olisko jo sellanen "riittävä" ja voiko tolla ajaa ilman sähköä?
https://www.bike-components.de/de/Ta...srolle-p40687/
Moi, täällä sama probleema. Ite oon katellu tätä mut ei mitään hajua olisko jo sellanen "riittävä" ja voiko tolla ajaa ilman sähköä?
https://www.bike-components.de/de/Ta...srolle-p40687/
150 euroa, silllä saa jo varmasti hyvän. Mag vastuksessa ainut kuluva osa on laakerit, ja jos ne ajaa loppuun on jo oikeasti kova jätkä.
lis. Vähän tuli alakanttiin toi hinta. 250 € niin ei ainakaan ole harjoitukset trainerista kiinni.
Ja aina kannattaa varmistaa että laite löytyy tuettujen listalta:
http://zwift.com/getting-started/
Trainerroadissa lista on laajempi.
30T
Hikimatto on hyvä olla osittain jos huonelämpötiloissa ajelee ja myös tuuletin. Itsellä Kurtin road machine, johon ant tikku läppäriin ja garminin nopeusanturi ja trainerroadin kk maksu. En muista mitä nuo maksoi 2 vuotta sitten, ehkä 400e ? Ilman trainerroadia vois olla tylsää.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Jos joskus tykkää mennä ajelemaan noihin virtuaalimaailmoihin, jota suosittelen, niin silloin on hyvä että oma harjoitusvastus listalta löytyy.
lis: Alle 150 eurolla tarjouksesta hyvä laite:
http://www.wiggle.co.uk/cycleops-mag-trainer/
Se on isolla rullalla joka kertoo että on tehokkaat magneetit, ei ole niin kierroskone. Hiljaisempi.
30T
On tietty hyvä etukäteen tsekata, että traineri tukee niitä softia ja vempeleitä, joita aikoo käyttää. Ja softat ja laitteet ymmärtävät toisiaan.
Itellä on Wahoo Kickr, josta ei oo pahaa sanaa sanottavana. Tangossa on telineissä iPad ja iPhone. Antureina Wahoo Tickr sykevyö ja Wahoon RMP kadenssianturi kengässä. Watit tulee Kickristä, eikä mua haittaa, jos ei ne nyt ihan täydellisen totuuden mukaset olekkaan, sillä sisäkauden ajan trainerilla, enkä tarvi vertailukohtia muualle. Softina on TrainerRoad, Dropbox, Netflix, Spotify, HBO, Radio.fi. Alle 1,5 tunnin treenit on sen verta kovia ja keskittymistä vaativia, ettei niissä pysty mitään videoita tsekkaamaan, mutta pitkissä PK-treeneissä on sitte jo ihan mukavaa seurata jotain sarjaa tai leffoja.
Jokainen hommaa tietty itelleen sopivat vehkeet. Nää on mun.
Ei vaan pysty wahoon sivuja selaamaan. En osaa, enkä ymmärrä. Nojaa, taitaa lipsahtaa tuon kahden- kolmensadan budjetin yli Wahoot. Cycleops näyttää hyvältä, mut ei oo kaukosäätöä. Plussamallissa on
Bkool Pro 389€ kohtuu hyvä tarjous mielestäni.
http://www.hi5bikes.fi/~ZxENx0000001...104=BK-BKOOL12
Kaukosäätö on aika turha, vastustasoa ei muuteta harjoituksen aikana. Ainakaan jos ajetaan esim. trainerroadin harjoitusohjelmilla. Siinä valitaan ensin harjoitusvastus malli, jonka jälkeen alavalikosta vastustaso. Itselleni sopivan vastustason löysin mag trainerista jotenkin näin: Ketju isolle rattaalle ja takapakassa keskelle, sitten pitäisi jaksaa ajaa n.90 kadenssilla n.20 min. Nyt yhtä pienemmällä vaihteella jaksaa ajaa tunnin ja yhtä suuremmalla jonkun minuutin. Ohje on vain suuntaa-antava. Idea tuossa on kuitenkin se että pystytään harjoitukset vetämään suht suoralla ketjulinjalla.
Omassa Turbo Muin vastuksessa ei ole vastuksen säätöä, kuten ei muissakaan hyd vastuksissa. Siksi joudun vaihtamaan talveksi ison eturattaan huomattavasti pienemmäksi.
30T
Minä olen tätä aina silloin tällöin syksyisin miettinyt. Esim. XXL:stä on noita Tacxin laitteita saanut -25% päiviltä ihan asialliselta vaikuttavaan hintaan vaan tekeekö tuommoisella 200-250e härvelillä sitten mitään? Käyttöhän olisi syksyn pahimmilla sateilla ja talven kovimmilla pakkasilla. Tai en tiedä kun ei oo pälli oikein riittänyt sisäpyöräilyyn ainakaan salin kunto/spinning-pyörillä. On ne niin kauhean tuntuisia polkea, mutta onko nuo vastuksetkaan sen kummempia ainakaan halvemmassa hintaluokassa? Olisi kiva saada tuolle maantiehärvelille lisää käyttöä kun ei sillä kesälläkään tullut ajettua kuin kymmenkunta lenkkiä.
Jos vastuskäppyrää katselee, niin vaikuttaisi vaativan aika kovaa vauhtia jo alle 300 watin tehoihin.
Mun mielestä kaikista kallein traineri on sellainen mitä ei tule käyttäneeksi. Traineria olisi hyvä koekäyttää ennen ostoa, tosin tämä saattaa myös asettaa pieniä budjettipaineita jos suunnittelet 250€ traineria, mutta hyvän tuntuinen trainer maksaa 350€.
6.7 WTF/kg
Tuossahan on viisi eri käppyrää... ellen ihan väärin katsonut niin kevyimmällä 30 kmh vaatii 150 wattia ja raskaimmalla noin 400.
Tämä vastus oli esimerkkinä että jo suht pienellä rahalla saa hyvän harjoitusvastuksen, kun puhutaan magnettivastuksesta. Hyvään sähkömagneettivastukseen pitääkin sitten varata tukku rahaa, 800 euroakaan ei tahdo oikein riittää. Ja hyvän hydraulivastuksen hinta menee noiden väliin. imo
30T
Sain kaverilta lainaan tommosen Tacx Flow vastuksen. Ohjeissa on kuva nappularenkaasta ja ruksi päällä, eli eikö tällä saa ajaa maastopyörällä? Ajattelin 29erin laittaa tuohon päälle, mutta siinä näytetään kuvassa että baareja pitää olla 6 - 8 ja nakin pitää olla sileä.
Toisekseen, saako tämmösen 12mm akselin tommoseen kiinni mitenkään?
Eikos tuon 29" vannekoko ole sellainen että siihen voi laittaa tavallisen maantiekumin 622-23...622-28 päälle?
Ja akseliksi sellainen jossa on sylinterin muotoiset päät. Tacx:in valikoimaan voi tutustua tästä:
https://www.tacx.com/onlineshop/acce...er-assen-axles
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
No ei ollut tämäkään helppoa... Vaihdanpa kumin aina kun haluan ajaa sisällä? No, mielummin hengitän vettä. Ja siis tosiaan pitää ensin opiskella mikä akseli pyörässä on ja tilata sitten sopivaan hintaan netistä oikea Tacxin akseli, "jolle me kyllä hinta löydetään, älä sää siitä murehi". Google myös sano että meteli ja kuluminen on hurjaa ilman oikeaa kumia, että pitäsköhän toi koko homma unohtaa, kun on kerta näin vaikeaa. Kivuttominta lienee ostaa halpaakin halvempi maantiepyörä, plus Tacx -rengas ja pitää sen kompleksin kasassa, eikä koskaan pura.
Wigglen käppyrässä vauhdin yksikkö on mailia tunnissa, eli 30 mailia tunnissa on 48 km/h. Mun mielestä kiekko pyörii tossa vaiheessa aika kovaa. Mitä olen itse noita trainereita testaillut, niin Giant Cyclotron trainerissa on ollut paras tuntuma minun makuun. En tiedä toimiiko toi Trainer Roadin kanssa.
Minulla on Kickr trainerina ja KK Pro Traineria käytän tarvittaessa lämmittelyyn. Molemmat ovat oikein hyviä, mutta Kickr tekee sisällä kärvistelystä melkein nautittavaa.
6.7 WTF/kg
^ Maileissapa hyvinkin, kiitos korjauksesta. Supermagneto pro niin sitten olisi jo hyvät kurvit?
http://www.cycleops.com/Uploads/Cycl...SuperMag-1.jpg
Ei ole kokemusta Cycleopsin vastuksista, mutta olen lukenut että ovat laatukamppeita.
30T
Jep, läpiakselinen maasturi ei ole helppo naitettava harjoitusvastukseen. Vastuksessa jossa pyörän rengas on vastusrullaa vasten renkaan tulee olla vähintään sileä maantierengas, toki niitä vastuskäyttöön tarkoitettujakin renkaita on olemassa. Maastorengastakin voi kokeilla, mutta veikkaan että aiheuttaa kaikenlaista värinää, tärinää ja lipsumista.
Sitten rengas häviäisi palapelistä jos hankkisi vastuksen jossa ei tarvita pyörän takakiekkoa, mutta sellaiseen voi olla vielä hankalampi saada läpiakseliadapteria.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
No, olihan suurena suunnitelmana kuitenkin maantiepyörä ensi kaudeksi. Jos tässä tulisi rahoihinsa, niin voisi sitten miettiä tätä asiaa uudestaan.
^Tuo video ei yhtään nimittäin auttanut kuumotukseen. Tuota olisi kiva katsella samalla kun seuraa ohjeita ja saa hyvän treenin.
Mie hommasin traineriin halvan käytetyn, mutta hyvän Felt F85 maantiefilon, joka oli kooltaan sopiva, niin että sen sai helposti oikeisiin säätöihin. Toki sillä pyörällä vois ulkonakin hyvin ajaa, mutta mie pyhitin sen kokonaan trainerille ja muut lelut on sitte valmiina tositoimiin... mulle kun ei sovi toi edestakasin vatkaaminen.
Fillaritoria vaan kyttäämään.
Sellanen problema tuli tänään treinerillä, nimittäin hajosi treineri.
Merkki on Tacx flow T2200
Ajoin suht kovaa tasaista vetoa ja kesken 40 minuutin vedon treineristä kuului sähköistä suhinaa ja sihiinää noin 5s ajan.
Tämän jälkeen ihmettelin kun vastus kasvoi itsestään johonkin suureen watti määrään ja en pystynyt enää säätämään sitä itse.
Irroitin töpselin seinästä ja kokeilin uudelleen, ei mitään vaikutusta vaikka säätää kaikista pienimmälle vastukselle.
Näyttö pelaa niinkuin ennenkin.
Ja kyseisellä treinerillä on ajettu vasta 2000 km.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
Kukakohan näitä osaa korjata?
Samma här. Melkein. Alle 400km, vastus hajosi, piti arviolta "200 wattia" säädöistä huolimatta. Tiedän itse asiassa kaksi muutakin samalla tavalla hajonnutta flowta. Takuuseen meni. Tietenkään ei koskaan ollut tullut vastaavaa vastaan... :-)
Onko noissa merkeissä mitään laatumielleyhtymää muodostunut, että joku on "vähän parempi" ja joku "vähän halvempi". Ehdin jo luulla että Tacx olisi pyörien Trek.
No niinpä. Siksihän tässä kysellään, että mistä hintaluokasta alkaen nuo on edes lähelle kelvollisia ja tuntumaltaan siedettäviä vai onko noissa mallikohtaisia isoja eroja alemmissa hintaluokissakin.
Tossa mun fillarissa on toki ne paljon pelätyt ja paheksutut levyjarrut ja sitä myöten 135mm perä, joka varmaan kans aiheuttaa jotain hauskaa.
Itselläni on ollut 2 Tacxia, t1670 basic ja fortius ja nyt on eliten realpower. t1670 basic oli ihan hyvä peli, päivitin sen aikoinaan i-magic laitteeksi, pääsi virtuaalista maailmaa ajamaan. Fortius oli jotenkin epäluotettava, ei toiminut moottorivastus. Nykyinen eliten realpower on noista kolmesta paras. Elastogel rulla estää renkaan lipsumiset, vastusta on vähintäänkiin riittävästi ja on muutenkin pelittänyt hyvin. Tiedä sitten on eliten tuotteet kautta linjan niin hyviä että voisin sanoa niitten olevan trainerien trekkejä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Minulla on se käsitys että lähes merkistä riippumatta magneetti- ja hydraulivastukset kestävät, käytännössä isältä pojalle. Pienet sähkömagneettivastukset taas ovat niitä jotka hajoavat, jos ei ensimmäisenä niin sitten toisena talvena. Jos halutaan estää sähkömagneettien kärähtäminen, niin ne pitää tehdä jotenkin näin:
http://brimages.bikeboardmedia.netdn...resistance.jpg
On muitakin tapoja, mutta halvalla se ei onnistu.
lis: Tacxin purkukuvia löytyy netistä vähänlaisesti, mutta niistä mitä löysin selvisi että magneetit ovat ulkokehällä. Sisäkehällä pyörii rautainen lieriö. Polkijan tuottama energia muuntuu lämpöenergiaksi tähän tötteröön. Kun kokonaisuuteen yhdisteetään huono tuuletus, tulee mieleen että laitteelle on mietitty suunnittelupöydällä myös käyttöikä. Tacxin käämien pitää siis jossain vaiheessa kärvähtääkkin, silloin se toimii kuten pitääkin. Eikun uutta laitetta ostamaan.
30 hampainen muokkasi tätä : 03.01.2016 at 14.04
30T
Tacx flow perustuu pyörrevirtajarruun. Toisella puolella on kestomagneetit, vastapuolella sähkömagneetit, näiden välissä alumiinilevy joka pyörii rengasta vasten olevan rullan kanssa samaa tahtia. Magneettien aikaan saama magneettikenttä saa aikaan liikkuvassa alumiinilevyssä pyörrevirtoja joka vastustaa liikettä. Vastusta säädetään magneettikentän voimakkuudella ja polariteetillä. Perusvastus on puolessavälissä. Keveämässä kuormassa sähkömagneetien polariteetti on kestomagneetteja vasten. Vastaavasti raskaamassa kuormassa sähkömagneeteilla magneettikenttää voimistetaan jolloin kuormakin lisääntyy. Käyttäjän tekemän työn aiheuttama lämpö kehittyy alumiinilevyyn jossa pyörrevirrat jyllää. Käämeissä kulkeva virta on suht pieni, muistelen mitanneeni n25w sähkönkulutusta flow:lle maksimissaan.
Jos vastus ei saa ohjausta niin kuorma on (suurinpiirteinen) linjalla nollasta - 500w@60km/h (kuvassa i-flow tummemman sininen alue). Ohjauksen puuttuminen voi johtua monesta viasta (mm. ohjausyksikkön viasta, kaapelin viasta, vastuksen elektroniikan viasta). Vastuksen palaneita käämejä en ole nähnyt netin kuvissa, mutta monia muita eletroniikkavikoja jotka luonnehtisin tärinän aiheuttamiksi vioksi.
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
^Flow näyttääkin ihan eri laitteelta kuin sei jonka purkamiskuvia netistä katselin. Flow on malliltaan enemmän perinteisen sähköttömän mag vastuksen näköinen, ja kestomagneetteihinhan sen toiminta pitkälti perustuukin, kuten kerroit.
Onkohan se alumiinilevy kuitenkin hiiliterästä, eikös siihen pitäisi magneetin tarttua? Tai yrittää tarttua, tässä tapauksessa.
30T
Kyllä se on alumiinia. Pyörrevirrat syntyvät sähköäjohtavaan kappaleeseen liikkuessaan magnettikentässä. Mitä parempi sähkönjohtavuus sen suurempi jarruvaikutus.
Tässä pyörrevirtademo kuparin kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=Yu1uRvErM80
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Kirjanmerkit