Jotenkin tuntuu, ettei ongelma ole laatujohtamisen ja laatujärjestelmän puuttumisesta, vaan siitä, että sellainen on. Lähes joka työpaikkassa, jossa olen ollut, on hienoja järjestemiä ja noudatetaan ISO standardeja, mutta vain paperilla. Ja kun Pomot ovat itse määrittäneet järjestelmän rajat ja auditoijatkin se hyväksyneet, niin sillä ei ole väliä, onko se järjestelmä käytännössä toimiva. Ja kun juuri on saatu homma kohtuullisesti tuotua sieltä ylhäältä alas, niin jo puuhataan uutta, milloin oli Tuttava, sitten Six Sigma ja nyt 5S ja ties mitä muita.
Oikeastaan en ole varma miten nuo laatujohtaminen, laatujärjestelmä ja ERP sun muut edes suhtautuvat toisiinsa, sen olen oppinut kuitenkin, ettei suurin osa esimiehistäkään niitä tajua ja siinä mennään metsään, kun kukaan ei oikein tiedä mistään mitään. Ja jos se duunari/myyjä ei noista järjestelmistä mitään ymmärrä, niin ne eivät myöskään pysy ajan tasalla. Esimerkkinä puhelinvaraukset, jolloin tuote siirretään sivuun, mutta ei ole myyty, jolloin se näkyy varastossa, mutta ei ole enää hyllyssä, tai vastaavasti nettitilaus, joka näkyy varauksena järjestelmässä, mutta tuotetta ei ole poistettu hyllystä.

Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit