Taitaa koskea nämä satulatolpan kumat niitä runkoja, joita ei tarvi polkea. Sähköinen kaasukahva tai hissiveto... Klassinen mitoitusohje on säätää satulankohta siten, että polvilumpion luotisuora leikkaa poljinakselin kun kampi on eteen vaakasuorassa. Mun kokemuksen mukaan tästä ei voi paljoa poiketa, oli pyörä mikä hyvänsä. En tiedä onko mun läskissä ja 29er:ssä sitten ollut liian modernit kulmat, kun molempin on pitänyt vaihtaa setback tolppa.
Kokeile laittaa riser stonga tai laittaa stemmi osoittamaan ylöspäin. Scotissa taitaa olla vakiona flat bar (suora tanko), joka vie ajoasennon aika alas. Omassa Scotissa nousi tolppa myös aika korkealle ja riser stonga korjasi tilanteen. Stemmi ylöspäin tuo vakio flat bar oli hieman outo. Riser stonga (25mm nousua) ja vakiostemmi alaspäin tuntui juuri passelilta.
Tämäkin. Toi ohje on ollu mullakin ohjenuorana, kunnes ymmärsin kokeilla jotain ihan itse. Toi ohje on bullshittiä. Imo.
Kohta pitäis kai etsiä jotain command postin tilalle, ilman setbackiä.
Harmi kun tolppa toimii talvella(kin) kuin junan vessa.
Mut kun kiskot loppuu kesken. Tarttis saada penkkiä eteen, kun tuntuu paremmalle kuin "ohjenuoran" suositus.
Ja juu, runko ei ole liian iso. Kuka senkin sitten määrittää...joku kirjanen?![]()
Mistä päättelet, että mää olen opetellut näitä juttuja kirjasta? Vaikka ehkä vähän hidas olenkin, niin osaan käyttää kuusiokoloavainta ja vaihtaa ohjaustangon. Ja on sitä joskus käynyt niinkin, että kun on hommannut uuden pyörän ja saanut siitä kaiken kohdalleen ja kokeilee sitten joskus vanhaa, aikanaan hyvin säädettyä pyörää uudelleen, niin se tuntuukin aivan omituiselle. Kaikkeen tottuu ja mikä sitten on niin ehdottoman hyvä geometria, että sillä mennään loppuikä?
Kaikkeen tottuu, totta. Poikkeaminen joskus myös totutusta kaavasta on hyväksi, mä tykkään itse hakea toimivat ratkaisut.
Joskus menee perseelleen, joskus taas ei.
Kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jäsen Kemiztin Polea. Tai mitä tahansa Polea.
Vanhat "totuudet" saattavat joutua uuteen valoon.
En mäkään ole Polella ajanut sen enempää, lähinnä seljässä istunu. Pyörä on ollu vieläpä itselle speksaamaton.
Silti...
Ei millään pyörällä loppuikää mennä. Joskus mennään hyvinkin pitkään samalla vaikkapa olosuhteiden pakosta.
Mulle esim. pikkujuttu kuten raha asettaa ison kynnyksen. Nykyinen menisi vaihtoon heti jos...
Ja pyörä olisi suurella todennäköisyydellä varustettu geometrialla "joka ei voi toimia"![]()
^Sissimarkkinointia. Ja ihan mielellään tulen kokeilemaan Polea. Viime kesänä Riisitunturilla tapasinkin vähän iäkkäämmän pariskunnan, jotka jostain Polesta innostuivat selittämään. Oliskohan ollut jotain sukua?
Juurikin näin, eikä edes mikään IMO (että KOPS on bullshittiä) vaan geometrinen fakta.Sheldon Brown (Keith Bontragerin avustuksella) selitti tämän jo viime vuosituhannella: http://www.sheldonbrown.com/kops.html
^^No sehän on täällä ihan normia?
No ei mulla kyllä mitään omia intressejä asian suhteen ole.
Pidän vain tiettyjä ratkaisuja toimivina.
Tai sanotaanko oletan, syvempää kokemusta kun ei asiasta vielä ole.![]()
Täytyy kyl ottaa sissikoeajoon tommonen läskipole kunhan ne tuotantopyörät tulee saataville.
Vai on pitkä takahaarukka yhtäkkiä modernia....
^ nouseeko keula hereesti?
Sillon joskus ihmettelin kun pole tuli, joustopyörissä hehkutettiin pitkää swingiä ja silti jäykkikset oli lyhyellä, aattelin että mainosmiehet ei pysty rakentaa lyhyttä perää joustovehkeeseensä niin tehdään siitä ominaisuus.
Ehkä se oli siitä kiinni että Btr teki ne aikasemmat, vaikka luulis että nekin ois polen mittojen mukaan tehny.
Niin tai noin, kiva ois testaa.
Kyllähän nuo kiikkutuolienkin perät on kokoajan olleet lyhenemään päin ainakin 29er puolella... mutta tottapa se on vanhanaikaista.
Ei keuli vahingossa, ei edes jyrkässä nousussa, tarvittaessa keulii.. Ketteryyden pohjalta kai noita takahaarukoita on lyhennetty, mutta ei tuo pitkäperäinen mitenkään kankea ole..
Tämä ohjenuora perustuu siihen, että polveen ei kohdistuisi liian suurta voimaa poljinkierron vahvimmalla alueella (eli siellä etukaarella). Kyseessä ei siis ole joku geometriakikkailu vaan ihan fysiologinen juttu. Väärin säädetty ajoasento voi aiheuttaa pitkässä juoksussa rasitusvammoja. Eli jos nyt on setback tolppa etkä saa satulaa tarpeeksi eteen -> vaihtamaan tolppaa. Rungon koko lopulta vaikuttaa tähän aika vähän (kun satulatolpan kulma on sama). Tämähän on enemmän yksilöllistä omien fyysisten mittasuhteiden mukaan ja riippuu esim. siitä kuinka pitkä reisi kuskilla on.
Tuo chainstay mitta on mielenkiintoinen... moderniahan on tehdä siitä todella lyhyt, koska haetaan lyhyempää akseliväliä, joka taas vaikuttaa pyörän kääntyvyyteen ja ketteryyden tunteeseen. Samalla kuitenkin hilaamalla takanapaa lähemmän kuskin painopistettä tehdään pyörästä kiikkerämpi jyrkissä nousuissa (keula kevenee herkemmin). Pyörien geometria tuntuu olevan enemmän trendijuttu, kuin mitenkään tieteellisesti optimaalisen ratkaisun hakua. Mulla on Mondrakerin läskissä pitkä chainstay, pitkä runko ja 30mm stemmi. Taitaa olla aika lähellä Polen mitoitusta ja tykkää kyllä paljon pyörän vakaasta tuntumasta. Pitkä runko ja lyhyt stemmi jakaa kuskin painoa kivemmin renkaiden väliin eikä niin suurella prosentilla etunavan yli. Tuntuu alamäessä varsin pätevältä mitoitukselta.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Tänää tuli postissa white fat 3 lite ja kasailin pyörää niin huomasin että jarrukahvat menee aika pohjaan asti ennen ku jarruttaa kunnolla,eli osuu kahva jo sormiin joilla pitää tangosta kiinni.
Ilmaa jarruissa vai pystyykö säätämään jotenkii tota tuntumaa?
Jarruina on shimano br-355
Tämä onkin täyttä bullshittiä. Satula on aina suoran linjan päässä keskiöstä ja polkimet pyörii täysin ympyrä-rataa. Niinpä satulan siirtäminen eteen-taakse (kunhan kompensoidaan etäisyyden keskiöstä) ei vaikuta polvenkulmaan poljinkierron vahvimmalla alueella, vaan vain ja ainoastaan satulan etäisyys keskiöstä ja kammen pituus vaikuttavat.
Et kuitenkaan usko tätä, joten pyydä kaveriasi ottamaan sinusta kuvaa kun olet satulassa ja polvi on ”kriittisessä” kulmassa. Tulosta kuva paperille ja pistä se seinään pinnillä keskiön läpi. Kääntele nyt sitä kuvaa eri suuntiin, huomaatko, kuinka satula siirtyy eteen-taakse, mutta mitähän tapahtuu polvikulmallesi?![]()
Kliinerillä jarrulevyistä varastorasvat pois ja sitten jarrujen sisäänajo.
Itellä jäi kans "näppeihin" 3liten koeajosta jarrujen välttävä tuntuma, verrattuna 29erini 400(?)-sarjasiin ja scoopläskin 600-sarjasiin,
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Samansuuntaisesti kuin ealexkin tuota asiaa ihmettelin. Eihän se satulan eteen-taakse siirto vaikuta poljinkierron vahvimpaan alueeseen muuten kuin ko alue vähän siirtyy, huomioiden että satulan etäisyys keskiöstä pidetään samana, kuten ealex toteaa.
Kyllä sillä satulan etutakasäädöllä saadaan muita vaikutuksia mutta se onkin toinen juttu.
Mistä näitä sissikauppiaita sikiää?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
^Pimeistä pottukellareista aamuyön hiljaisina tunteina![]()
Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.
Heh, et vaan ole tainnut ymmärtää tätä oikein. Kyse ei ole polven kulmasta vaan polven sijainnista suhteessa poljinkaaren etuosaan. Kampi on vakiomittainen, jos siirrät penkin taakse ja matalammalle etäisyys keskiöstä voi säilyä samana, mutta siirrät polvea taemmas vaikka kulmakin pysyisi samana. Tässä asennossa polkimen ollessa edessä joutuu polvi välittämään voimaa ikäänkuin "edessä päin" olevaan kiintopisteeseen eikä alaspäin ja siihen kohdistuu erilaista vääntöä, joka ei ole toivottavaa. Kannattaa joskus käydä ihan oikeasti säätämässä ajoasentoa vaikka maantiepyörällä. Samalla oppii paljon.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kirjanmerkit