HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 131 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 81 121 129 130 131 132 133 141 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.901 - 3.930 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

  1. #3901
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Tarkoittaako moderni geometria loivaa ohjauskulmaa ja pitkää runkoa? Näihin käsittääkseni laitetaan juuri näitä yli 70 cm tankoja 50 mm semmillä, eikä kai monikaan valitse runkoa tangon mukaan, vaan mainosten ja imagon perusteella.
    ..ja joissain tapauksissa myös totuttua jyrkempää satulakulmaa ja pidempää takahaarukkaa.. Mulla on 60mm stemmi, Answeri tankona ja modernin geometrian runko, ajoasento on kohdallaan, se ei ole kiikkerä, ei utrahidas, eikä muutenkaan millääntavoin huono..

  2. #3902
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Serpico Katso viesti
    Onko nuo ohjainkannattimet yleensä edes sellaisia, että ne käyvät tuosta vain toiseen pyörään?
    On, 1 1/8" on standardi. Nuo säädettävät on melko painavia eikä aina niitä kaiken kestävimpiä. Isolla nousullakin (30°) olevia on ja riser-tangon vaihtamalla saat korkeutta vielä lisää.

    Scotin tapauksessa käännä se ensin ylösalaisin, saat heti pari senttiä lisää.

  3. #3903
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    ..ja joissain tapauksissa myös totuttua jyrkempää satulakulmaa ja pidempää takahaarukkaa.. Mulla on 60mm stemmi, Answeri tankona ja modernin geometrian runko, ajoasento on kohdallaan, se ei ole kiikkerä, ei utrahidas, eikä muutenkaan millääntavoin huono..
    Onhan sulla tangon ja stemmin suhde ihan kohdallaan, niin pitäisikin olla hyvä. Vai että jyrkempi satulakulma on modernia? Eikö vanhasta rungosta sitten saa modernin, kääntää setback satulatolpan toisin päin ja tunkee satulankiskot niin eteen kuin menee?

  4. #3904
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Onhan sulla tangon ja stemmin suhde ihan kohdallaan, niin pitäisikin olla hyvä. Vai että jyrkempi satulakulma on modernia? Eikö vanhasta rungosta sitten saa modernin, kääntää setback satulatolpan toisin päin ja tunkee satulankiskot niin eteen kuin menee?
    Onhan se.. Mutta kun se kulma tulee rungosta, ei tarvi pelleillä tolpan kanssa

    Ps. Opuksesta saa hyviä siivuja..

  5. #3905
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Ihme asenne. Lähe Opukseen siivulle, niin helpottaa.
    Et ole ensimmäinen tuohon tulokseen päätynyt.
    Mä mihinkään siivuille lähde. Avaan baarikaapin. (y)

  6. #3906
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Onhan se.. Mutta kun se kulma tulee rungosta, ei tarvi pelleillä tolpan kanssa

    Ps. Opuksesta saa hyviä siivuja..
    Taitaa koskea nämä satulatolpan kumat niitä runkoja, joita ei tarvi polkea. Sähköinen kaasukahva tai hissiveto... Klassinen mitoitusohje on säätää satulankohta siten, että polvilumpion luotisuora leikkaa poljinakselin kun kampi on eteen vaakasuorassa. Mun kokemuksen mukaan tästä ei voi paljoa poiketa, oli pyörä mikä hyvänsä. En tiedä onko mun läskissä ja 29er:ssä sitten ollut liian modernit kulmat, kun molempin on pitänyt vaihtaa setback tolppa.

  7. #3907
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    taipeissa
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Serpico Katso viesti
    Nyt olisi kysymys ohjainkannattimista. Eli itselläni on tuo Scott Big Jon Fatbike ja olen joutunut nostamaan penkin siinä niin korkealle, että ajo asento on liian kumara. Pitäisi saada pystymmäksi ajo asento eli ohjainkannattimen vaihto on edessä. Tuossa olisi toisessa hybridissäni tuollainen ohjainkannatin jossa pystyy säätämään kulmaa ja olisikin kätevää jos se kävisi suoraan tuohon Scottiin. Onko nuo ohjainkannattimet yleensä edes sellaisia, että ne käyvät tuosta vain toiseen pyörään?
    Kokeile laittaa riser stonga tai laittaa stemmi osoittamaan ylöspäin. Scotissa taitaa olla vakiona flat bar (suora tanko), joka vie ajoasennon aika alas. Omassa Scotissa nousi tolppa myös aika korkealle ja riser stonga korjasi tilanteen. Stemmi ylöspäin tuo vakio flat bar oli hieman outo. Riser stonga (25mm nousua) ja vakiostemmi alaspäin tuntui juuri passelilta.

  8. #3908
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Taitaa koskea nämä satulatolpan kumat niitä runkoja, joita ei tarvi polkea. Sähköinen kaasukahva tai hissiveto... Klassinen mitoitusohje on säätää satulankohta siten, että polvilumpion luotisuora leikkaa poljinakselin kun kampi on eteen vaakasuorassa. Mun kokemuksen mukaan tästä ei voi paljoa poiketa, oli pyörä mikä hyvänsä. En tiedä onko mun läskissä ja 29er:ssä sitten ollut liian modernit kulmat, kun molempin on pitänyt vaihtaa setback tolppa.
    Tevetuloa kokeilemaan tuota Polen läskiä, moni on veikannut huonoksi, kukaan ei ole koitettuaan moittinut

  9. #3909
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Tossa vielä vanha kuva MCFK:n taivutuksista.


  10. #3910
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Klassinen mitoitusohje on säätää satulankohta siten, että polvilumpion luotisuora leikkaa poljinakselin kun kampi on eteen vaakasuorassa. Mun kokemuksen mukaan tästä ei voi paljoa poiketa, oli pyörä mikä hyvänsä.
    Tämäkin. Toi ohje on ollu mullakin ohjenuorana, kunnes ymmärsin kokeilla jotain ihan itse. Toi ohje on bullshittiä. Imo.
    Kohta pitäis kai etsiä jotain command postin tilalle, ilman setbackiä.
    Harmi kun tolppa toimii talvella(kin) kuin junan vessa.
    Mut kun kiskot loppuu kesken. Tarttis saada penkkiä eteen, kun tuntuu paremmalle kuin "ohjenuoran" suositus.

    Ja juu, runko ei ole liian iso. Kuka senkin sitten määrittää...joku kirjanen?

  11. #3911
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Mistä päättelet, että mää olen opetellut näitä juttuja kirjasta? Vaikka ehkä vähän hidas olenkin, niin osaan käyttää kuusiokoloavainta ja vaihtaa ohjaustangon. Ja on sitä joskus käynyt niinkin, että kun on hommannut uuden pyörän ja saanut siitä kaiken kohdalleen ja kokeilee sitten joskus vanhaa, aikanaan hyvin säädettyä pyörää uudelleen, niin se tuntuukin aivan omituiselle. Kaikkeen tottuu ja mikä sitten on niin ehdottoman hyvä geometria, että sillä mennään loppuikä?

  12. #3912
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kaikkeen tottuu, totta. Poikkeaminen joskus myös totutusta kaavasta on hyväksi, mä tykkään itse hakea toimivat ratkaisut.
    Joskus menee perseelleen, joskus taas ei.
    Kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jäsen Kemiztin Polea. Tai mitä tahansa Polea.

    Vanhat "totuudet" saattavat joutua uuteen valoon.

    En mäkään ole Polella ajanut sen enempää, lähinnä seljässä istunu. Pyörä on ollu vieläpä itselle speksaamaton.
    Silti...

    Ei millään pyörällä loppuikää mennä. Joskus mennään hyvinkin pitkään samalla vaikkapa olosuhteiden pakosta.
    Mulle esim. pikkujuttu kuten raha asettaa ison kynnyksen. Nykyinen menisi vaihtoon heti jos...

    Ja pyörä olisi suurella todennäköisyydellä varustettu geometrialla "joka ei voi toimia"

  13. #3913
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^Sissimarkkinointia. Ja ihan mielellään tulen kokeilemaan Polea. Viime kesänä Riisitunturilla tapasinkin vähän iäkkäämmän pariskunnan, jotka jostain Polesta innostuivat selittämään. Oliskohan ollut jotain sukua?

  14. #3914
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Tämäkin. Toi ohje on ollu mullakin ohjenuorana, kunnes ymmärsin kokeilla jotain ihan itse. Toi ohje on bullshittiä. Imo.
    Juurikin näin, eikä edes mikään IMO (että KOPS on bullshittiä) vaan geometrinen fakta. Sheldon Brown (Keith Bontragerin avustuksella) selitti tämän jo viime vuosituhannella: http://www.sheldonbrown.com/kops.html

  15. #3915
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^^No sehän on täällä ihan normia?
    No ei mulla kyllä mitään omia intressejä asian suhteen ole.
    Pidän vain tiettyjä ratkaisuja toimivina.
    Tai sanotaanko oletan, syvempää kokemusta kun ei asiasta vielä ole.

  16. #3916
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Täytyy kyl ottaa sissikoeajoon tommonen läskipole kunhan ne tuotantopyörät tulee saataville.

  17. #3917
    IncBuff Guest
    Vai on pitkä takahaarukka yhtäkkiä modernia....

  18. #3918
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Vai on pitkä takahaarukka yhtäkkiä modernia....
    Ainakin todella toimiva, kokonaisuutena tuossa Polen geometriassa ainakin..

  19. #3919
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    ^ nouseeko keula hereesti?
    Sillon joskus ihmettelin kun pole tuli, joustopyörissä hehkutettiin pitkää swingiä ja silti jäykkikset oli lyhyellä, aattelin että mainosmiehet ei pysty rakentaa lyhyttä perää joustovehkeeseensä niin tehdään siitä ominaisuus.
    Ehkä se oli siitä kiinni että Btr teki ne aikasemmat, vaikka luulis että nekin ois polen mittojen mukaan tehny.
    Niin tai noin, kiva ois testaa.

  20. #3920
    IncBuff Guest
    Kyllähän nuo kiikkutuolienkin perät on kokoajan olleet lyhenemään päin ainakin 29er puolella... mutta tottapa se on vanhanaikaista.

  21. #3921
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Ei keuli vahingossa, ei edes jyrkässä nousussa, tarvittaessa keulii.. Ketteryyden pohjalta kai noita takahaarukoita on lyhennetty, mutta ei tuo pitkäperäinen mitenkään kankea ole..

  22. #3922
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Tämäkin. Toi ohje on ollu mullakin ohjenuorana, kunnes ymmärsin kokeilla jotain ihan itse. Toi ohje on bullshittiä. Imo.
    Kohta pitäis kai etsiä jotain command postin tilalle, ilman setbackiä.
    Harmi kun tolppa toimii talvella(kin) kuin junan vessa.
    Mut kun kiskot loppuu kesken. Tarttis saada penkkiä eteen, kun tuntuu paremmalle kuin "ohjenuoran" suositus.

    Ja juu, runko ei ole liian iso. Kuka senkin sitten määrittää...joku kirjanen?
    Tämä ohjenuora perustuu siihen, että polveen ei kohdistuisi liian suurta voimaa poljinkierron vahvimmalla alueella (eli siellä etukaarella). Kyseessä ei siis ole joku geometriakikkailu vaan ihan fysiologinen juttu. Väärin säädetty ajoasento voi aiheuttaa pitkässä juoksussa rasitusvammoja. Eli jos nyt on setback tolppa etkä saa satulaa tarpeeksi eteen -> vaihtamaan tolppaa . Rungon koko lopulta vaikuttaa tähän aika vähän (kun satulatolpan kulma on sama). Tämähän on enemmän yksilöllistä omien fyysisten mittasuhteiden mukaan ja riippuu esim. siitä kuinka pitkä reisi kuskilla on.

    Tuo chainstay mitta on mielenkiintoinen... moderniahan on tehdä siitä todella lyhyt, koska haetaan lyhyempää akseliväliä, joka taas vaikuttaa pyörän kääntyvyyteen ja ketteryyden tunteeseen. Samalla kuitenkin hilaamalla takanapaa lähemmän kuskin painopistettä tehdään pyörästä kiikkerämpi jyrkissä nousuissa (keula kevenee herkemmin). Pyörien geometria tuntuu olevan enemmän trendijuttu, kuin mitenkään tieteellisesti optimaalisen ratkaisun hakua . Mulla on Mondrakerin läskissä pitkä chainstay, pitkä runko ja 30mm stemmi. Taitaa olla aika lähellä Polen mitoitusta ja tykkää kyllä paljon pyörän vakaasta tuntumasta. Pitkä runko ja lyhyt stemmi jakaa kuskin painoa kivemmin renkaiden väliin eikä niin suurella prosentilla etunavan yli. Tuntuu alamäessä varsin pätevältä mitoitukselta.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

  23. #3923
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    178
    Tänää tuli postissa white fat 3 lite ja kasailin pyörää niin huomasin että jarrukahvat menee aika pohjaan asti ennen ku jarruttaa kunnolla,eli osuu kahva jo sormiin joilla pitää tangosta kiinni.
    Ilmaa jarruissa vai pystyykö säätämään jotenkii tota tuntumaa?
    Jarruina on shimano br-355

  24. #3924
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Tämä ohjenuora perustuu siihen, että polveen ei kohdistuisi liian suurta voimaa poljinkierron vahvimmalla alueella (eli siellä etukaarella). Kyseessä ei siis ole joku geometriakikkailu vaan ihan fysiologinen juttu.
    Tämä onkin täyttä bullshittiä. Satula on aina suoran linjan päässä keskiöstä ja polkimet pyörii täysin ympyrä-rataa. Niinpä satulan siirtäminen eteen-taakse (kunhan kompensoidaan etäisyyden keskiöstä) ei vaikuta polvenkulmaan poljinkierron vahvimmalla alueella, vaan vain ja ainoastaan satulan etäisyys keskiöstä ja kammen pituus vaikuttavat.

    Et kuitenkaan usko tätä, joten pyydä kaveriasi ottamaan sinusta kuvaa kun olet satulassa ja polvi on ”kriittisessä” kulmassa. Tulosta kuva paperille ja pistä se seinään pinnillä keskiön läpi. Kääntele nyt sitä kuvaa eri suuntiin, huomaatko, kuinka satula siirtyy eteen-taakse, mutta mitähän tapahtuu polvikulmallesi?

  25. #3925
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    159
    Kliinerillä jarrulevyistä varastorasvat pois ja sitten jarrujen sisäänajo.

    Itellä jäi kans "näppeihin" 3liten koeajosta jarrujen välttävä tuntuma, verrattuna 29erini 400(?)-sarjasiin ja scoopläskin 600-sarjasiin,

    Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

  26. #3926
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 7-spoke Katso viesti
    Kliinerillä jarrulevyistä varastorasvat pois ja sitten jarrujen sisäänajo.

    Itellä jäi kans "näppeihin" 3liten koeajosta jarrujen välttävä tuntuma, verrattuna 29erini 400(?)-sarjasiin ja scoopläskin 600-sarjasiin,

    Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
    Joo Jarrulevyt puhdistin kliinerillä kylllä.
    Ei varmaan normaalia ole että menee kahva noin pohjaan ja tuntuu silti ettei jarruta kunnollla.

  27. #3927
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tämä onkin täyttä bullshittiä. Satula on aina suoran linjan päässä keskiöstä ja polkimet pyörii täysin ympyrä-rataa. Niinpä satulan siirtäminen eteen-taakse (kunhan kompensoidaan etäisyyden keskiöstä) ei vaikuta polvenkulmaan poljinkierron vahvimmalla alueella, vaan vain ja ainoastaan satulan etäisyys keskiöstä ja kammen pituus vaikuttavat.

    Et kuitenkaan usko tätä, joten pyydä kaveriasi ottamaan sinusta kuvaa kun olet satulassa ja polvi on ”kriittisessä” kulmassa. Tulosta kuva paperille ja pistä se seinään pinnillä keskiön läpi. Kääntele nyt sitä kuvaa eri suuntiin, huomaatko, kuinka satula siirtyy eteen-taakse, mutta mitähän tapahtuu polvikulmallesi?
    Samansuuntaisesti kuin ealexkin tuota asiaa ihmettelin. Eihän se satulan eteen-taakse siirto vaikuta poljinkierron vahvimpaan alueeseen muuten kuin ko alue vähän siirtyy, huomioiden että satulan etäisyys keskiöstä pidetään samana, kuten ealex toteaa.

    Kyllä sillä satulan etutakasäädöllä saadaan muita vaikutuksia mutta se onkin toinen juttu.

  28. #3928
    Mistä näitä sissikauppiaita sikiää?
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  29. #3929
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Vantaa, Ristiraja
    Viestit
    612
    ^Pimeistä pottukellareista aamuyön hiljaisina tunteina
    Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.

  30. #3930
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tämä onkin täyttä bullshittiä. Satula on aina suoran linjan päässä keskiöstä ja polkimet pyörii täysin ympyrä-rataa. Niinpä satulan siirtäminen eteen-taakse (kunhan kompensoidaan etäisyyden keskiöstä) ei vaikuta polvenkulmaan poljinkierron vahvimmalla alueella, vaan vain ja ainoastaan satulan etäisyys keskiöstä ja kammen pituus vaikuttavat.

    Et kuitenkaan usko tätä, joten pyydä kaveriasi ottamaan sinusta kuvaa kun olet satulassa ja polvi on ”kriittisessä” kulmassa. Tulosta kuva paperille ja pistä se seinään pinnillä keskiön läpi. Kääntele nyt sitä kuvaa eri suuntiin, huomaatko, kuinka satula siirtyy eteen-taakse, mutta mitähän tapahtuu polvikulmallesi?
    Heh, et vaan ole tainnut ymmärtää tätä oikein. Kyse ei ole polven kulmasta vaan polven sijainnista suhteessa poljinkaaren etuosaan. Kampi on vakiomittainen, jos siirrät penkin taakse ja matalammalle etäisyys keskiöstä voi säilyä samana, mutta siirrät polvea taemmas vaikka kulmakin pysyisi samana. Tässä asennossa polkimen ollessa edessä joutuu polvi välittämään voimaa ikäänkuin "edessä päin" olevaan kiintopisteeseen eikä alaspäin ja siihen kohdistuu erilaista vääntöä, joka ei ole toivottavaa. Kannattaa joskus käydä ihan oikeasti säätämässä ajoasentoa vaikka maantiepyörällä. Samalla oppii paljon.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •