FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 23 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 740

Aihe: DIY-teräsrunko?

Tarakan väsäämisessä taitaa olla lähinnä se ongelma, ettei cromoputkea ihan noin vaan väännellä, erityisesti jos tekee putkesta jonka seinämävahvuus on riittävän ohutta polkupyöräkäyttöön. Putki tahtoo taittua kuin paperi, mieluummin kuin vaikka savi.
    Mahdotonta se ei ole, mutta pitää katsoa tekniikat ja työkalut kuntoon.

Eikö tuollaisella putkimiehen putkenvääntimellä menekään esim 10x1 putki? Vai onko liian huteraa putkea?

TomiKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mazza Katso viesti
    Mikä kumma siinä on, että näkyvistä saumoista tulee aina kamalia, ja piiloon jäävistä tulee kauniita? Ihan sama, kummassa järjestyksessä teet.
    Tuo on kyllä just noin. Harjoituskappaleeseen ja "kääntöpuolelle" tulee aina nättiä, mutta kun sen luomalla itsevarmuudella alkaa näkyvää puolta tekemään, niin aina tulee vähän sinnepäin. Alumiinin tiggausta opettelin pari vuotta sitten ja kyllähän joskus saumoista tuli ihan siedettäviäkin, mutta ne jäi aina sopivasti piiloon. Mutta niinhän joku vanhempi ammattimies totesi, että huonosta hitsarista tulee hyvä hioja...

Tarakkahommista. Mopopuolella olen pari tehnyt ja vielä ennen vuoden vaihdetta pitäisi kammeta itsensä tallille tekemään fillareihin kanssa. Olen käyttänyt eniten happosta 10x1 hydeputkea, käsitaivutinta ja tiggiä. Ei siitä minun mielestä tullut mitenkään kauhean painava. Viimeksi tein mustasta putkesta, ensin migillä osat vähän heftiin ja tigillä saumat.

Tuossa malliksi yksi keskeneräinen, taisi olla mustaa 12x1 putkea:

Minkähän vahvuista Tubuksen ym merkkituotteiden putket on?

Tubuksen putket ovat 10mm halkaisijaltaan, mutta voin tarkistaa kotoa omastani kuinka paksua. Aika kevyitähän nuo ovat kuitenkin Biltema-versioihin verrattuna.

Morjensta.
    Huomasin äsken kun fiilistelin menneillä jutuilla, ettei noissa minun alkuketjun viesteissä olevia kuvia tietenkään näy kun olen jostain hämärästä syystä poistanut ne tuolta Flickristä... Latailin ne sinne uudestaan, mutta vanhoja viestejä ei näytä pääsevän muokkaamaan, niin että pistän suoran linkin niihin kuviin, jos niitä vaikka joku tahtois vilkuilla. Itseäni harmittaa lukea viestejä joista on kuvat hävinneet bittiavaruuteen, ja nyt huomasin siihen itse syyllistyväni... Onkohan jotain keinoa millä pääsisi muokkaamaan noihin vanhoihin viesteihin kuvat takaisin?

https://www.flickr.com/photos/44637422@N07/

On kyllä pantu paremmaksi tässäkin ketjussa moneen otteeseen...

Kääk. Elä näytä tuommosia krominkiiltosia kaunottaria täällä. Rupiaa omat räkimiset näyttämään lähinnä Rölli-peikolta tuommosten rinnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ykköseero Katso viesti
    ... Latailin ne sinne uudestaan, mutta vanhoja viestejä ei näytä pääsevän muokkaamaan..... Onkohan jotain keinoa millä pääsisi muokkaamaan noihin vanhoihin viesteihin kuvat takaisin?
    Voihan vanhoja viestejä muokata.

Mutta viime aikoina ON ollut hetkiä, jolloin muokkaa-namiskuukkeli on ollut kadoksissa. Häh, ylläpito?

Nättejä on nuo Eeron rungot.
    Jotenkin kiinnostaisi kromattu tai ennemmin jopa kemiallisesti nikkelöity runko, no ehkä sitten joskus.

Ainakin Ridgidin käsitaivuttimilla taipuu nätisti 8x1 ja 10x1 putket, noita molempia kokoja olisi tarkoitus käyttää tuon nykyisen rungon tarakoissa haponkestävänä. Tosin noissa taivuttimissa on on omaan makuun hieman turhan tiukat keskisäteet, mutta katsotaan mitä tässä vielä keksii.

edit. näköjään pääsee vain tätä viimeistä viestiä muokkaamaan, muissa ei ole muokkausnappia.

Nuohan oli sitä ihteään Eeron rungot. Ai että. Maailma tuntuu taas hiukan paremmalta paikalta kun noita katseli.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Jep, kiitos, hyvä kun miellyttää. Onnistuivat niin hyvin ettei ole ilmennyt tarvetta uusintoihin enää. Sinisessä on nykyään tarakka ja herrasmallinen viiksitanko ja lihakoukkujarrukahvat ja brooksin flyer-penkki.
    Fillarinteko on niin antoisaa hommaa että kannattaa kokeilla vaikkei haluaiskaan.
    J_K; kromauksen allehan tulee, kuten varmaan tiedätkin, kuparointi ja niklaus, joille kummallekin pinnalle rungon voi myös jättää. Varsinkin niklattu pinta on monesti nätimpi kuin kromi, lämpimämpi ja "kodikkaampi". Kuparointi on kyllä kans komea, mutta vaatinee jonkinlaisen pinnan ettei hapetu? Moottorpyörän runkoja olen nähnyt kuparille jätettynä, ja onhan sekin hieno sopivassa ympäristössä. Ehkä vähän liian blingiä minun makuun.
    Kannattaa kerätä reilusti vitutusta/elämäntuskaa/huonoa omatuntoa maailman pahuudesta kun alkaa kiillottelemaan valmista runkoa kromiin laitettavaksi; se käy hyvin katumusharjoituksesta.

Ja muokkamisessa lienee jokin aikalukko kans; äsken ei ollut enää muokkausnappia viimeisessä kirjoituksessa vaikka olin kirjautunut.

^Jos joskus päädyn nikkelöintiin niin tulee harjatulle tai puhalletulle pinnalle, en ole suuremmin kiiltävän ja tasaisen pinnan perään.

Vähän hiljasta ollut viime aikoina, mutta eilen sentään sillat paikoilleen juotettu.
    Jotain pientä sipistelyä vaatii ja haarukan teon niin voisi etsiä maalarin ja värikin pitäisi päättää, mutta ei oikein ole edes ajatusta väristä.

Jotain pientä taas kun alotin haarukan työstämisen kevyellä jarrukorvakkeen sovituksella.

Jarrukiinnikkekin on jo paikoillaan, seuraavaksi sitten jarruletkulle sisäinen vienti ohjelmassa.

Oma kötöstys nitkahti eteenpäin parin kuukauden tauon jälkeen, sovittelin vaakaputken lopullisesti paikalleen ja samassa rytäkässä taoin muhveihin uudet kulmat. On noissa prässätyissä muhveissa ainakin se hyvä puoli että tottelevat kuumaa ja vasaraa.

Nyt pitää joko keksiä miten takahaarukka tehdään suoraksi ilman jigiä, tai sitten tehdä se jigi. Vaikeita valintoja. Ei olis pitäny edes aloittaa.
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

Olikos tämä muuten jo mainittu: http://areena.yle.fi/1-2171156
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

Haarukka sai oman sisäisen jarruletkun viennin.

Seuraavaksi sitten etutarakka. Väri on täysin arvoitus edelleenkin, pitäisi keksiä mikä toimii yhteen tummanharmaan Ultegran ja harmaiden putkiosien kanssa. Alkuperäinen värivaihtoehto oranssi on tiputettu listalta.

Onko sulla täys putki sisällä vai vaan päät?

Pelkät tumpit päissä.
    Yritin noin tunnin verran saada ujutettua täyspitkää putkea, mutta aina tuli johonkin kohtaan ruttua vaikka oli täytetty tiukasti hitsauslangalla.
    Ehkä olisi mennyt paremmin jos olisi toista aukkoa suurentanut, mutta sitten olisi ollut hopealla turhan iso homma täyttää. Tietysti helpoin tapa olisi ollut viedä yläpää läpi kruunun päältä, mutta se olisi näyttänyt vähän tökeröltä ja päädyin tähän ratkaisuun täysin omaa silmää miellyttävistä esteettisistä syistä.

Etutarakan putket taivutettuna, puuttuu vielä alatuet ja kruunun tuleva kiinnitys. Tuo etutuki vaihtunee vielä.

3/8"x0.035" 4130cromoa taivutettuna Ridgidin käsitaivuttimella.

Onpas täällä hienoja runkoja ja taitavia tekijöitä!

Osaatteko neuvoa minua? Minulla on vanha mukava cromo-runko, jonka haluaisin uusiokäyttöön. Siinä ei harmillisesti kuitenkaan ole jarrulevykiinnikettä taakse. Pystynkö hopealla juottamaan siihen sellaisen? Olen aika paljon aikoinaan harrastanut kovajuottamista pienoismalli harrastuksessa, joten uskon pystyväni saamaan kohtalaista jälkeä aikaan. Ilmeisesti jonkinlaisen jigin joudun tekemään, jotta saan kiinnikkeen oikealle paikalle.

Saako valmiita kiinnikkeitä jostain joita voi muokata sopiviksi? Meneekö runko pilalle, kun se lämmitetään vain yhdestä kohtaa? Pitääkö se lämpökäsitellä uudelleen? Muuta huomioitavaa?

Kiitos!

Tomi

Hopealla pystyy juottamaan kiinnikkeen, mutta turvallisempi olisi käyttää messinkiä. Riippuen minkä mallinen runko on niin olisi suotavaa lisätä tuki seatstayn ja chainstayn väliin jos kiinnikkeen juottaa seatstayhin kiinni.

Minulta löytyy alla olevia kiinnikkeitä joita muut on käyttäneet myös takana.

Post Mount-kiinnikkeenkin voi tehdä itse. Tämä on tehty 10mm:n ST355:sta. Vahvikepala on laserleikkautettu 2mm:n 13CrMo4-5:stä. Jiki kannataa tehdä jonkun pm-kiinnikkeillä varustetun rungon avulla.

Sekä pm-kiinnikkeet että vahvikepala on tässä tapauksessa juotettu hopealla. Etuna on hopean loistava tunkeuma, joka helpottaa varsinkin pm-kiinnikkeiden asennusta. Toinen etu on pienempi lämmön tarve hopealla juotettaessa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
    Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
    "Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
    "Kyllä on hyvät pitkospuut!"
    "Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"

@ xc-guy

Tuo on hieno toteutus! Taidan matkia vähän sitä.

Minulla on pieni harrastelijatason cnc-jyrsin, jolla hissukseen jyrsimällä pystyn tekemään tuollaisen vahvikkeen runkoputkien väliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomy Katso viesti
    @ xc-guy

Tuo on hieno toteutus! Taidan matkia vähän sitä.

Minulla on pieni harrastelijatason cnc-jyrsin, jolla hissukseen jyrsimällä pystyn tekemään tuollaisen vahvikkeen runkoputkien väliin.
    Kiitos!

Paksummat osat kannattaa teettää lasrleikkaamalla. Se on suhteellisen edullista ja tarkkuus riittää hyvinkin esim korvakkeiden tekoon. Tosin se vaatii hieman harjoittelua cad-ohjelman käytössä mikäli sitä ei ole tehnyt aikaisemmin. Leikattavan osan täytyy olla suljettu "polyline". DraftSight on yksityiskäytössä ilmainen 2-D cad-ohjelma.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti XC-guy Katso viesti
    Tosin se vaatii hieman harjoittelua cad-ohjelman käytössä mikäli sitä ei ole tehnyt aikaisemmin. Leikattavan osan täytyy olla suljettu "polyline". DraftSight on yksityiskäytössä ilmainen 2-D cad-ohjelma.

Joo, DraftSight on minulle tuttu ennestään. Se on hyvä 2D-CAD, kun ottaa huomioon, että se on täysin ilmainen. En taida viitsiä vahvikepalaa muualla teettää, ei tuollaiseen palaan kuitenkaan mahdottoman kauan aikaa mene. Kyllä se tunnissa on valmis.

Olen minä näköjään joskus jotain pyöräilyaiheistakin jyrsimelläni tehnyt. Kerran oli pinna-avain hukassa ja vanne vinossa. Pyöräkauppiaalla ei ollut laadukasta pinna-avainta hyllyssä, jolloin päädyin tekemään pinna-avaimen itse.

Skickat från min dator på jobbet.

^Hopealla en itse juottaisi jarrukiinnikkeitä, kuitenkin aika suuren rasituksen alaisia osia, IMO.

Tarakan peti juotettuna.

^perustelut kiitos?

Hopean ja messingin vetomurtolujuus on kutakuinkin sama. Messingillä saa toki rakennettua täytöt, mutta tunkeutuminen on kyseenalainen, mikäli sovite on tarkka. Kyseessä on kuitenkin juotoskohdasta umpinaisesta 10mm:n pyörötangosta jonka pääty juotetaan koko pinta-alaltaan korvakkeeseen ja putken kylkeen kiinni.

Minulla on tallissa tällä hetkellä kolme aktiivikäytössä olevaa, itse tehtyä teräsrunkoista pyörä, joissa kaikissa on pm-kiinnikkeet juotettu tällä tavalla. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia jarrukiinnikkeiden pysyvyyden kanssa vaikka yhdellä niistä on ylitetty Alpit.

Ainakin minun käsityksen mukaan tätä voisi jo pitää koeteltuna ja hyväksi havaittuna ratkaisuna.
    XC-guy muokkasi tätä : 15.02.2016 at 07.39 Syy: Kirjoitusvirheet

Tuo kommetti olikin oma kanta asiaan, eli itse pysyn messingissä ja rakennan täytöt jos en hitsaa. Kumpaakaan noista asioista en hallitse niin, että olisin pätevä ketään neuvomaan, siksi perässä IMO. tämä vielä perään koska ei vakavaa.

Sitä en epäile ettei kestäisi ja pyörötangon putkea isompi pinta-ala iso parannus.

Asiasta löytyy niin monta katsantokantaa kuin tekijöitäkin on.

Juu, ymmärsin kyllä että kyse oli henkilökohtaisesta mielipiteestä, eikä tarkoitus ollut alkaa sinua neuvomaan. Ymmärtääkseni aika moni kuitenkin lukee näitä ja saattaa jopa "tehdä yhtä sun toista kotona", joten ajattelin että ainakin omalta osaltani haluan tuoda käytännön kokemukset esittelemästäni ratkaisusta. Eli, se kestää kyllä, mutta voi sen toki juottaa messingillä tai hitsata jos haluaa. Ja tähän :-)

Vihdoin oli hetki aikaa, että sai tehtyä läskin vaijerikiinnikkeet valmiiksi. Pieniä, söpöjä osasia.

Joku päivä saapi juoteltua nuo kiinni, niin saa heittää värin pintaan, ja kasata läskin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •