Niinhän se syö, se on hyvä puoli. Taakse sitten ei ainakaan vielä löydy kiekkoa ihan helposti/halvalla. Harmi on, että 29+ taitaa pysyä niin marginaalituotteena ettei kukaan valmistaja ala tekemään sille nastakumia.
Niinhän se syö, se on hyvä puoli. Taakse sitten ei ainakaan vielä löydy kiekkoa ihan helposti/halvalla. Harmi on, että 29+ taitaa pysyä niin marginaalituotteena ettei kukaan valmistaja ala tekemään sille nastakumia.
Mulla oli 47mm leveillä kehillä ISP:t. yhden talven. En keksi mitään valitettavaa, päin vastoin talvella pito oli vieläkin parempaa kuin kapeammalla kehällä ja tukevuus sekä rullaus kohdillaan. Ehkä kivikossa voivat kyljet olla arat osumille, mutta en ajanut noilla muita kuin lumipolku- ja tielenkkejä. Peukutan.
Nyt olisi läskipyörään kiekkotarpeita.
![]()
Milläs setillä SIMOJOKI teit sinkulaksi ja mitkä välitykset??
18 piikkisen heitin taakse ja alkuperänen 32 eessä. Kovin isoja rattaita tuohon ei muuten sinkulakäytössä mahdu, kun ketju alkaa ottaa kiinni nostettuun chainstayhin.
Tämä 29+ ei ole kovin tuore keksintö, Harley Davidson museossa näyttä olevan 29+ renkaita yli 100v vanhoissa mopoissa, renkaassa lukee 28x3:
Walmartissa taas oli hyllyssä parikin 29+ halpispyörää, Mongoose 229$ja Huffy 249$:
![]()
Oma 29+ valmistui mukavasti juuri jouluksi. Vain renkaat puuttuu. On muuten hieno otsikko tuo Semi...
Kiekot:
![]()
noniinon hieno![]()
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
http://45nrth.com/products/tires/nicotine
Tossa vähän Ice Spikeriä leveämpää naastaa. Sopinee hyvin 29+ vanteisiin.
^ On vaan hintsusti nastoja tuossa..
Tuossa ISP:t leveällä vanteella. Toimii.
![]()
Mitkähän ne olennaisimmat erot olisivat, jos intoutuisin Kona Unitiani 29+:aan vaihtamaan? Täysjäykkä passaa itselleni, se ei ole ollut Unitinkaan kanssa ongelma - jouston kanssa varmaan kovempaa vauhtia uskaltaisi pitää, mutta sille ei ole tarvetta. Trek Stache 5 tuntuisi lähinnä sopivimmalta vaihtoehdolta, mutta hintaahan sillä on. Kuten näyttää muillakin isopyöräisillä olevan. Saisikohan Stachella olennaista eroa Unitiin verrattuna?
En osaa sanoa tuosta Unitista, mutta olen ajanut toista jäykkää (giant) 29er maastossa ja sitä jos vertaa taas tuohon Stacheen niin meno on plussakoon renkailla kyllä eri smoothia + toi on oikeesti tosi ketterä esim. mutkasella singetrackillä. Ite aika kevyt kuski n.75kg ja tubelessinä kestää ajaa aika matalilla paineilla 0.7 ilman mitään ongelmaa... Mulla pikku modauksilla nyt tuo stache 5 ollu pari lenkkiä alla oon kyllä tykänny, ku hullu puurosta tosta... Eli bontragerin lyhyempi stemmi, samanmerkin kevyt alumiini satulatolppa, tubeless ja sinkulaksi duunattu. Ei voi kun suositella... ja Oulussa pääsee kyllä tuota mun pyörää testaamaan jos tahtoo.
Ok, hyvä kuulla (eli siis vettä myllyyn... ). Olemme näköjään samaa painoluokkaa, joten vastaavilla paineilla menisi itsellänikin. Oletko, Ferguson, kuinka pitkä ja mitä runkokokoa Stachesi on? Lahdessa oon itse, joten kiitos testimahdollsuudesta, mutta jätän nyt käyttämättä.
Fättikuumotuksiahan tässä on ollut myös, mutta mietin, että kun tuo täysjäykkä 29 viehättää myös ja kaikkeen ei ole mahdollisuutta, olisiko tuosta 29+:sta jonkinlaiseksi välimuodoksi? Stachen taitaa helposti vääntää sinkulaksi, jos niin haluaa? Unit on sinkulana ja sinällään ss on mieleen myös, mutta tasaisille ja alamäkiin välillä vauhtia kaipailen lisää. Halvimmallahan tästä selviäisi, kun ajelisi Konalla ja laittaisi siihen halutessaan 1x10:n, mutta, mutta...
Tuo taitaa sinkulanakin kiivetä hyvin..?
Oon 179cm ja mulla tuo stache on kokoa 18,5. Joo siis tossahan on säädettävät dropoutit, niin sinkulaksi teko tosi helppoo ja halpaa. Toihan on nuilla muutoksilla aika kevyt (10.7 näytti mun vaaka) niin uskon, että kiipeää kyllä ku sherpa!
Itellä on fattystä taipunut on onen 26" peruskeula rakelta 40 > n5mm... Eli taitaa mennä vaihtoon. CRC:llä olis foxin 110mm 29er keulaa n 400€ hintaan, ainakin amerikkalaisilla siihen sopii 29+ joten varmaan täälläkin. Ite taidan päätyä kuitenki surlyn jäykkään keulaan kun hyvin harvoin tulee ajettua niin lujaa että chronicle alkas lipsua. Oikeestaan ei ole vielä koskaan ollut joustolle tarvetta, hissillä jos mennään ylös niin sitten varmasti olisi. Tiedä sitten kuinka paljon keula on rasittunut, on se ottanut hyvin osumaakin josta varmaan taittunut. 29+ mulla siis vain edessä ja takana läski.
https://raumamtb.sporttisaitti.com/
Chroniclet olivat hyvät surlyn jälkeen. Rullaa hyvin ja aika hyvin puhdistuu.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Tilasin Panaracerin Fat Nimblet. Ovat inasen kapeammat kuin Chroniclet, mutta sopivat luultavasti meikäläisen ajotapaan paremmin. Alltricksissä Chroniclet ovat alessa, 54€ / rengas kylkisuojattuna ei ihan hirveän kallis ole.
Chroniclella tullut nyt jonkin verran ajettua ja pitoa vähän paremmin kuin 120tpi Knardissa mutta selfsteeriä selkeästi enemmän. Korostuu varmaan meikäläisen ajoissa koska poluille osuu off camber kalliota suht paljon. Aika paljon jämympi kumi ylipäätään mutta ei todellakaan mitenkään absoluuttisesti ylivertainen Knardiin nähden, ainakin jos puhutaan maastosta jossa joutuu polkemaan pitääkseen vauhdin yllä. Itse ainakin joudun itse asiassa ajamaan Chroniclea korkeammilla paineilla kuin Knardia jotta ajo-ominanaisuudet ovat ok. Chroniclen isommista sivunappuloista olisi varmaan enemmän iloa jos joutuisi kanttailemaan enemmän. Chupacabraa en valitettavasti ole päässyt koittamaan.
^Millä paineilla ajelet?
Juu.. Oishan senkin voinut mainita :-) Chronicleilla n. 0,8bar (edessä ehkä vähän alle, takana vähän yli). Knardeilla matalimmillaan oli n. 0,65bar. Noilla vielä ohjaustuntuma on ollut mun mielestä ok kallioillakin. Toki Knardilla ja noilla paineilla piti vähän kattoa miten ajaa ja kevennellä maaston mukaan ettei lyö pahasti vanteelle.
Olen tässä uteliaana lukenut näitä plus-juttuja. Mutta jos ihan kokeilumielessä haluaisi testata tällaista leveämpää kumia, niin kuinkas leveän renkaan uskaltaa turvallisesti asentaa tavalliselle Mavicin 29" kiekolle? Nyt jäykkäperän etupäässä on jäykän keulan kanssa 2.4" Ardent.
Jos vaikka Chroniclea kokeilisi?
http://www.maxxis.com/catalog/tire-495-chronicle-m335
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Riippuu vähän että kuinka leveä se Mavic on. Kyllä sen nyt varmaan asennettua saa mutta ihan oikeaa kuvaa ominaisuuksista tuskin tulee. Joutunet ajamaan kovemmilla paineilla kuin leveämällä kehällä ja kumin profiili on aika paljon pyöreämpi. Panaracerin Fat B Nimble on kaiketi pienin noista plussakumeista, eli se varmaan olisi paras tuohon kokeiluun. Itse ajelin alkuun sisäleveydeltä 30mm kehillä ja niillä Knard 3.0 tomi ihan hyvin. Se taitaa olla kapein sisäleveys mitä noihin plussiin suositellaan.
Sinänsä plussakumit on kyllä rutkasti 2.4 Ardentia leveämpiä. Tossa alla Chronicle 3.0, 50mm kehällä ja Ardent 2.4, Arc Ex:llä vierekkäin.
![]()
Kun flunssa alkaa helpottaa niin täytyy sovitella Stacheen uutta keulaa paikalleen. Täytyy laittaa kuvia tulemaan kun vaihto on tehty ja pyörä säädetty.
PS: Vielä on varastossa yksi käyttämätön 34 plussaystävällinen Foxi![]()
Vaatiiko 3" kumi leveämmän vanteen, istuuko vakiota leveämpi kumi mitenkään normi 29 vanteelle
Eilen juuri testailin sisämitaltaan 25mm vanteelle Panaraceria, joka on about 2,8". Kai sillä ajelee, mutta näytti hassulta ja olettaisin, että on piirun verran tarkempi paineistaan. Jos itse pitäisi valintoja tehdä, niin ennemmin leveä vanne ja kapeampi kumi kuin leveä kumi kapialla vanteella.
Kapealle kehälle voisi juuri tuo Panaracerin Fat Nimble olla leveytensä puolesta hyvä kokeilu.
Kirjanmerkit