ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 19 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 17 18 19 20 21 29 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 541 - 570 / 1317

Aihe: Cyclocross VOL. II

It's not about the bike.

Onko se hyvä krossari jos on maantiepyörämäinen? Onko samalla tavalla hyvä maantiepyörä jos on krossarimainen?

"Ostin kisamaantiepyörän, ajotuntuma on krossarimainen, mutta pärjää sillä maantiellä ja kortteliajossakin"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Onko se hyvä krossari jos on maantiepyörämäinen? Onko samalla tavalla hyvä maantiepyörä jos on krossarimainen?
    Hyvyyden tai huonouden ratkaisee pyöräkuumetta poteva kuluttaja, jolla on näkemys kaipaamistaan ominaisuuksista. Siksi olennaista olisi tietää, millaisia ominaisuuksia noista löytyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Hyvyyden tai huonouden ratkaisee pyöräkuumetta poteva kuluttaja, jolla on näkemys kaipaamistaan ominaisuuksista. Siksi olennaista olisi tietää, millaisia ominaisuuksia noista löytyy.
    Juu. Kuluttajalla subjektiivinen näkemys ja lehti antaa subjektiivisen näkemyksen. Hyvä tulee.

Siinä mielessä se saksalaisten kierto-ja taivutusjäykkyyksien mittaus on (ainoa) oikea tapa, koska se antaa kuluttajalle mahdollisuuden derivoida. Kun tietää nykyisen rungon kiertojäykkyyden olevan x ja tuntuvan 'about tältä' niin voi olettaa uuden rungon jäykkyydellä y olevan sitten mulle vähän liian kova tai just sopiva jne.

Ja kun saksalainen pyöräkauppa tietää mikä testeissä on tärkeintä niin saksalainen insinööri tekee mittaukseen sopivan osan.
    Ja hups Voitto Kotiin !

No käytännössähän asia ei ole niin yksinkertainen.

Kyllä se testiproseduuri tähtää aikalailla aktiivikuntoilijan/kilpailijan tosiasiallisiin käyttötilannekuormituksiin. Vaikkapa joku takakolmion keskiönseudun kiertymä..oisko sillä mitään väliä kun tuossa 11-lehtisessä alkaa jo sivuttaistoleranssi olla aika snadi millekään taipumille?

Enkä itse esim ajattele välttämättä testivoittajaa vaan juuri noita rakennejäykkyyksiä suhteessa ajokokemuksiin. Onko 60kg kevyellä tatsilla ajavan brevetkuskin optimirunko samanlainen jäykkyysvaateiltaan kuin 80kg nopeustyypin kuskin?

Mutta olen ainakin itse ehkä eri linjalla liikenteessä koska itselleni esim cx tuli lähtökohtaisesti reenivälineeksi.

Markku kirjoittaa minusta asiaa. Jos ja kun vielä uutta pyörää pääsen laittamaan niin Tour-lehden ja muitten testit ja mittaukset on lähtökohtana. Nykyisetkin on olleet koestuksella tuolla päin ja omien ajokokemuksien vertailu peripedanttisiin sakemannimittauksiin kertoo mulle paljon. Unohtamatta Fillarilehteä. Yhtälöllä 65kg/62v ei keskiön jäykkyydet ole mulle kovin tärkeitä...
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Konan sivuilla sanotaan keskiön olevan Sram PF30. Tuo on ilmeisesti press fit-tyyppinen. Jokohan niihin liittyvät ongelmat on ratkaistu? Jos oikein olen ymmärtänyt, Jake The Snakessa siirryttiin 2016 mallissa takaisin kierrekeskiöön (FSA Press Fit 30 > FSA Gossamer Threaded Road).
    Mä kanssa vähän epäilin tuota Press Fit -keskiötä etukäteen, kun olin erinäisesti ongelmista lukenut ympäri nettiä. Päätin, että tää ei oo mulle deal breaker koska:
    a) Konan Rungoissa on elinikäinen takuu
    b) Ostin pyörän tosta "lähikaupasta" jotta voi mennä sinne itkemään, jos tuo keskiösysteemi osoittautuu aivan sudeksi.

Tähän asti ei oo homma vielä kaduttanut, eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ilmennyt. Kerran nykäsin kammet irti ja putsasin keskiön seudun, kun olin polkenut hiekkateitä pari päivää. Tehtaan(?) asennuksen jäljiltä koko keskiön seutu oli ohuessa vaseliinissa, joten keskiö alue oli melko nuhjuisen näköinen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kovin paljon noista 1x systeemeistä ketjut putoili tuolla cyclocrossin SM-kisoissa ihan kärkimiehiltäkin.
    Tuolla varmaan porukka ajaa ihan hiton kovaa tai muuten holtittomasti. Mulla ei oo tippunut vielä ~1,5tkm aikana ketju kertaakaan, vaikka tällä on vedetty toisinaan samoja mäkia alas kun mun 160mm joustavalla Enduro-fillarilla. Mä en nää yhtään syytä vaihtaa 2x järjestelmää. En myöskään edes muista koska olisin viimeksi käyttäny edes maantiefillarissa tuota pientä ratasta täällä Suomessa, eikös ketju kuulu tiputtaa sille "huoltorattaalle" muutenkin vaan ison limpun puhdistamisen ajaksi? Nopeushan siinä kärsii jos liian pienellä vaihteella tikkaa. Jos oikein muistan niin nappasin ketjusta lähes uutena yhden silmukka parin pois, kun se oli hieman pitkä tehtaan jäljiltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Riippuu tietysti renkaasta, lokasuojasta ja omasta perstuntumasta sen tarvittavan välyksen suhteen. Olen suunnitellut käyttäväni pelkästään ass saveria eli sen syvempää kokemuspohjaa tuosta ei ole, mutta tila rungon pystyputkeen päin kasvaa suorassa suhteessa kun akseliväliä kasvattaa. Kun lyhimmällä akselivälillä renkaan ja pystyputkeen väliin jää se 5mm, se lienee enimmillään 30mm. Kriittinen piste on varmaan jossain siinä välissä.

Foorumilla on ainakin yksi toinen Private Jaken omistaja joka oli kuvien perusteella jo viritellyt täyspitkät lokarit. Hän pystynee kommentoimaan tuohon paremmin.
    Mää taidan olla tuo CamoN mainitsema "toinen" =). Laitoin toisiaan melkein heti alkuun Private Jakeen kiinni SKS:n täyspitkät Bluemels-lokarit 45mm levyisenä, kun tää tuli mulla GG-rymistelyn lisäksi arkipyöräksi. On muuten eka fillari ikinä missä mulla on "kunnon" lokarit. Mun mielestä noi istuu istuu tähän todella nätisti ja ovat vielä samaa mattamustaa "väriä" rungon kanssa. Mulla taka-akseli on jotain 0,5cm irti äärimmäisestä taka-asennosta. Tossa asennossa lokari <-> rengas väliin jää n. 1,5cm tilaa ja lokari <-> satulaputki väliin n. 0,5cm. Akselia sais vielä taakse päin sen 0,5cm tms. Vakiokumit on tässä yllättävän hyvä WTB CrossBossit joiden todellinen leveys vakiovanteilla on 38mm (nimellisesti 35mm).

Mä en oo jaksanu stressata ihan hirveesti tuosta säätyvästä akselista ja enkä oo kovin paljoo leikkiny eri asetusten kanssa. Jotenkin tuo säätö luo kuitenkin sellaisen "turvallisuuden tunteen" kun tätä edeltäneet käyttöfillarit on ollu fixejä ja sinkuloita. Erityisen hyödyllinen tuo on myös jos pyörän jotuu sinkuloimaan vaikkapa pidemmät GG-seikkailun aikana esimerkiksi vaihtajan rikkoutumisen tms. taki. Lokareiden kanssa tulee ehkä kuitenkin ajettua kaikki hyötyajot sekä vaihtelevan kelin GG-ajot, joten pyörä voi ihan hyvin olla ns. rauhellisemmassa modessa tuolloin.

Lokarit toimii lähes täydellisesti sekä edessä, että takana. Ainoa ongelma on se, että takalokarin taaimmaisin osa väpättää toisinaan hieman häiritsevästi kun ajaa huonokuntoista tietä, tämä tapahtuu vaikka kaikki kiinnikkeet on kiristetty tiukkaan ja lokari on asennettu oikein. Tää johtuu varmasti ihan pelkästään siitä, että toi taaimmaisin aisa on n. 35cm pitkä jolloin vipuvartta syntyy aika paljon. Pitäs jossain vaiheessa ottaa sahalla vaikka 5cm pois tuolta lokarin päästä ja laittaa kuraläppä vähän lähemmäs kiinnikettä, jotta tukipiste olis lähempänä lokarin ääripäätä. Nyt lokari ja kuraläppä jatkuu vielä n. 25cm ton taaimmaisen kiinnityspisteen takapuolelle, mikä on vissiin liikaa. Pituutta näissä on kyllä ylimäärästä, joten pieni pätkiminen ei vaikuta suojaavuuteen mitenkään.

Mullakin on noita Ass Saveraita, sekä lyhyitä, että "pitkiä". Oman kokemuksen mukaan niillä ei kyllä tee oikeen mitään, ne tosiaan suojaa nimensä mukaiseti vain p*rser*ijän, mutta ei juuri muuta. Erityisen ikäviä noi Ass Saverit on 0-keleillä vesisateessa kun ne ohjaa sen kaiken jäätävän veden/loskan suoraan takareisille. Pari kertaa on tullu ihan tosisaan kylmä kun on ollut pidempäällä lenkillä moisen virityksen kanssa. Mulla on talvibibseissä windstopperia vaan etupuolella, joten toi Ass Saverista takareisiin valuva jää vesi tuntuu erityisen pahalta.

Kirjottelin hieman laajemmin tuntemuksia tuonne toiseen ketjuun, siellä on myös pari kuvaa mm. lokareiden kansssa. CamoN kirjotteli tossa jo laajasti omia komemuksiaan, lähes kaiken niistä voin kyllä allekirjoittaa ihan sellaisenaa.

Omaan shortlistiin/toivomuksiin verrattuna tää on kyllä ihan 9+ fillari, kympin sais jos vakiona tulis samaan rahaan hiilaritolppa ja kunnollinen tankonauha (mulla on tässä nyt kiinni nahkanen Brooks). Jos itse joutuisin muuttaa tohon CamoN mainitsemaan koirankopiin niin ostaisin varmaan nykyisen fillarien (maantiepyörä, 29er, GG ja Enduro) lisäksi vielä läskin ja olisin entistä vähemmän kotona

edit: Lyödään nyt vielä kuva turinoiden tueksi. Tällailla setupilla oon nyt ajellut hyöty- ja lenkkiajoja, heijastimet joutu asentamaan takaisin pinnoihin, kun Private Jake saapuu aina risteyksiin niin huomaamattomasti ja ihan helvetin kovaa.

Kalle H muokkasi tätä : 28.10.2015 at 21.49
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Mulle tuli privaattiviestillä vielä kysymys, että minkä kokonen mää oon, vastaan tähän niin saattaa olla muillekkin hyötyä.

Fillari on tosiaan M/L-kokoa eli ns. "54cm". Mä oon itse vissiin 179cm pitkä ja sisäjalka on n. 83cm eli, selkää ja käsiä riittää, mutta ei jalkoja.

Satulan kärjestä ohjaustangon keskelle mitattuna mulla on tässä "ulottuvuus" 55cm, kun vastaava mitta on mulla maantiepyörässä "vain" 54 cm, mutta siinä on droppia satulan ja tangon välillä hieman enemmän. Toistaalta tässä mulla on n. 2,5cm leveempi tanko, joka oikeestaan tekee sen, että jarrukahvoita ajettuna nää on mulle yhtä pitkiä. Tää on mulla säädetty GG-ajoihin, joten koitin saada ajoasennosta mahdollisimman maantiepyörämäisen/matalan. Jos ajaisin jatkuvasti metsässä tai oikeeta CC:tä niin saataisin säätää asennon pystymmäksi. Nyt tämä istuu kuitenkin mun hanskaan ja mun ajoihin täydellisesti.

P.S. mä ajan varmaan 90% yläotteella ja loput 10% suoralla tangon osuudella, joten koitan aina säätää tuon perus asennon mahdollisimman matalaksi.
    Kalle H muokkasi tätä : 28.10.2015 at 22.19 Syy: fiksattu yksi ajatuspieru
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Tähän asti ei oo homma vielä kaduttanut, eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ilmennyt. Kerran nykäsin kammet irti ja putsasin keskiön seudun, kun olin polkenut hiekkateitä pari päivää. Tehtaan(?) asennuksen jäljiltä koko keskiön seutu oli ohuessa vaseliinissa, joten keskiö alue oli melko nuhjuisen näköinen.
    Saattoi olla ihan hyvä homma tuo kampien irrotus. Edelliselle lenkille lähtiessä oli oman Jaken mittarissa 250km. Ihmettelin heti ensimmäisillä kilometreillä miten oikeassa polkimessa tuntui ylimääräistä väljäliikettä. Luulin olevani jotenkin toispuoleisesti jumissa ja tekniikka siten kadoksissa.

Kun väljän tunne alkoi kasvaa häiritseväksi 30km jälkeen, pysähdyin kokeilemaan ettei vaan olisi kammissa väljää. Kappas, vetopuolen kampi melkein irti! Siitä oli sitten kiva rullailla sukkasillaan 30km takaisin kotiin. Kesti sentään paikoillaan eikä tullut suurempaa vahinkoa.

Vissiin maanantaiaamuna kasattu. Heti ensimmäisen koeajon jälkeen paikallistin taka-akselin säädön lukkopulttien sormikireyden, eikä takapakkakaan ollut kuin suunnilleen ensimmäisessä "pykälässä".
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Vissiin maanantaiaamuna kasattu. Heti ensimmäisen koeajon jälkeen paikallistin taka-akselin säädön lukkopulttien sormikireyden, eikä takapakkakaan ollut kuin suunnilleen ensimmäisessä "pykälässä".
    Mulla oli muuten ihan sama homma noiden droppien lukitus-/säätöpulttien kanssa, toinen niistä tippui itseasiassa heti ensimmäisen lenkin aikana, onneksi sain nopeesti uuden tosta lähikaupasta tilalle ilman kuluja.

Nyt oon varmistellu noi takasliderien kiinnitys- ja lukituspultit sinisellä loctitellä, jotta saa hävikkiä vähennettyä. Muutenkin tuntuu, että toi GG-ajo on melko armotonta kaikille vehkeille, joten kierrelukitetta on ihan hyvä lyödä kriittisiin paikkoihin. Ihan sama tilanne oli kyllä Radonin Enduro fillarin kanssa, kaikki paikat sai käydä vielä erikseen läpi ja pätkiä jarruletkut ja vaihdevaiherit sopiviksi. Aina on jotain säätöö näiden pakettivehkeiden kanssa.

Tuli vielä sellainen ongelma mieleen, että mulla on ketju katkennut nyt kolme kertaa, vaikka takavaihtajan säädöt on ihan kohdallaan. Katkeeminen on aina tapahtunut ketjun ulommaisessa lenkissä, kerran on mennyt vakiolenkki poikki ja kaksi kertaa SRAMin (vai olikohan se KMC) pikalukko. Pitää varmaan jossain vaiheessa hommata tollanen Connexin-ketju ja katsoo miten se kestää, 10 versiot on ainakin toiminut virheettömästi maantie- ja enduropyörissä. Muutenkin tarvis toisen ketjun, jotta vois sitten kierrättää/vaihtaa ketjua aina parin tonnin välein.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Kellään kokemusta White cx pro pyörästä? Kukaan hiplaillut edes XXL:ssä? Välillä ollut alle tonnin tarjouksessa, joten saisiko rahoille vastinetta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakes Katso viesti
    Kellään kokemusta White cx pro pyörästä? Kukaan hiplaillut edes XXL:ssä? Välillä ollut alle tonnin tarjouksessa, joten saisiko rahoille vastinetta?
    Omistin vuoden 2015 mallin, maksoin vähän päälle tontun ja olin tyytyväinen. Ja imperfektissä sen takia, että maasturi olikin lopulta se mikä itselle paremmin sopi eli myin whiten pois. 2015 malliin verrattuna on näköjään parannusta täysin hydrauliset jarrut, muuten näyttää pitkälti samalta. Mutta kaiken kaikkiaan mieluinen pyörä, käy koeajamassa.

Kyllähän toi ainakin speksien puolesta vaikuttaa varsin asialliselta ja ihan hintaiseltaan, tosin vanteiden kehät on ainakin itselle tuntematonta merkkiä.
    Kannattaa varmistaa ainakin seuraavat asiat ennen ostoa, jos nämä on itselle tärkeätä:
    *Onko vanteet tubeless ready?
    *Saako tuohon lokereita?
    **edit: tähän tuolla sivuilla olikin vastaus: "HUOM! Haarukka ei ole ruuvin reiät lokasuoja."

On kyllä aika hyvittaa luettavaa toi XXL:län tuotesivu.

"Pyörässä on erittäin helposti rullaavat ja nopeat pyörät, joissa on nopeat Conti-renkaat.
    "Kaikkien muiden ohittaminen kivalla polulla tai soratiellä muista eroavalla kulkuvälineellä tuntuu kieltämättä mukavalta! Samalla saat erittäin paljon katu-uskottavuutta, jos se on sinulle tärkeää."
    Kalle H muokkasi tätä : 29.10.2015 at 10.21
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Juu. Kuluttajalla subjektiivinen näkemys ja lehti antaa subjektiivisen näkemyksen. Hyvä tulee.

Siinä mielessä se saksalaisten kierto-ja taivutusjäykkyyksien mittaus on (ainoa) oikea tapa, koska se antaa kuluttajalle mahdollisuuden derivoida. Kun tietää nykyisen rungon kiertojäykkyyden olevan x ja tuntuvan 'about tältä' niin voi olettaa uuden rungon jäykkyydellä y olevan sitten mulle vähän liian kova tai just sopiva jne.
    Tämä subjektiivisuus on just noin. Tähän ja Arctic Bikerin kommentteihin vielä sen verran että kuten Markku sanoo, subjektiivisuus on kuitenkin se suurin tekijä millä peruspyöräilijä, ja miksei nyt pitemmän päälle harrastanut harrastajakin, ostaa pyörää.
    Ja kun se pyörä on testivoittaja, tai siinä on edes testivoittaja runko, ja kun se on vielä saksalainen ja saksalaisen lehden mittaama ja testaama on markkinavoittaja valmis.

Saksassa on aivan loistavan mahtava protektionismi, jonka lainalaisuudet antavat pohjan loistavan jykevälle markkinoinnille isolla markkina-alueella.

Fillarilehden testit on mielestäni hyvää luettavaa, kuten muidenkin lehtien, ja ne antaa suuntaa pyörän ominaisuuksista omilla tavoillaan. Testivoittaja myy eniten ja säilyttää arvonsa paremmin. Se on voittaja ja myyjälleen rahasampo.

Sorry offtopic.

3500 kilometriä takana -15 mallilla. Tuhannen euron hintaluokassa erittäin hyvä ratkaisu. Kuten muissakin saman hintaluoka pyörissä kiekot ovat heikkous. -16 mallissa kiekkoja on nopealla vilkaisulla heikennetty entisestään. Lokarit saa ainakin -15 malliin, mutta uudemmassa runko on muuttunut huomattavasti, joten asia on saattanut muuttua.

Whiten runkogeotaulukkoon kannattaa suhtautua varauksella. Ainakin osa tiedoista on puhtaasti väärin.

Tiivistettynä: Tuhannen euron hintaluokasta vaikea löytää parempaa. Runkogeon sopivuus kannattaa testata, pitkä jalkaiselle tuskin sopii.

Kenelläkään kokemusta Whiten CX Killeristä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Tämä subjektiivisuus on just noin. Tähän ja Arctic Bikerin kommentteihin vielä sen verran että kuten Markku sanoo, subjektiivisuus on kuitenkin se suurin tekijä millä peruspyöräilijä, ja miksei nyt pitemmän päälle harrastanut harrastajakin, ostaa pyörää.
    Ja kun se pyörä on testivoittaja, tai siinä on edes testivoittaja runko, ja kun se on vielä saksalainen ja saksalaisen lehden mittaama ja testaama on markkinavoittaja valmis.

Saksassa on aivan loistavan mahtava protektionismi, jonka lainalaisuudet antavat pohjan loistavan jykevälle markkinoinnille isolla markkina-alueella.

Fillarilehden testit on mielestäni hyvää luettavaa, kuten muidenkin lehtien, ja ne antaa suuntaa pyörän ominaisuuksista omilla tavoillaan. Testivoittaja myy eniten ja säilyttää arvonsa paremmin. Se on voittaja ja myyjälleen rahasampo.

Sorry offtopic.
    Ei mitään minusta, asiaan liittyi. Sillain tarkennan ynnä jankkaan jotta jos mulla on ny neljä pyörää mitkä kaikki on testeissä kovasti kehuja saaneet niin aattelen typeryydessäni että tällä +10t vuotuisella ajokertymällä ainakin tällä vuosikymmenellä on kokemusta ynnä tietoa ittellekin tullut. Toki tulkintaa vaativat nää saksan lehtien jutut, etten aivan kaikkia ota täytenä totuutena.

Joo kyllähän ne hyviä joka tapauksessa on, varsinkin ku sopii itselle. Ja sitten ku saa toimivaa referenssiä niin aina parempi ja helpompi valita uutta taas.
    Sullakin ihan kivasti kertyy noita kilsoja

Niimpä Ski, kippuratankogeometria on varsin hyvässä tiedossa ynnä seuraava pyörä joka ois ekana kuitucrossari. Sitten vasta maantiekuituinen. Jotain vaan uupuu ja sen mukana kaikki. Eurot!

Mää sijoitin Trekin Boone 7 crossiin ja ompa mahtava peli.
    Cannondale Caadx 105 2011 malli raataa alla työmatka-ajossa.
    Kyllä tuo Boonen pehmeys keveys ja kiihtyvyys on vaan ihmeellistä.
    Euroja se kyllä vaati kans .... ☺

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Jees, kiitoksia kommenteista. Tosiaan näillä näkymin tilaushommiksi menee ilman koeajoa, jos tuohon pyörään päädyn, joten sillä lähdin kokemuksia kyselemään.

Häätyy tunnistaa etten ole koskaan täyskuituisella ajanut. Tuli tää tinka mieleen kun ajelin normihyötykaupassakäyntilenkkiäni iltapimeässä. Siinä sitten hunttailin jotta oisko kuiturunkoinen mun enempi hyötykäytössä sen ihanampi??? Varmaan pähee mutta ehken enempi omistajuuden upeudessa ja vielä kalliimman pyörän haltijan pätevyystarpeessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pietu Katso viesti
    Ilkka, Cannondale runko lienee erittäin hyvä, koska mc cannonballin kokeneimmat jäsenet käyttävät sitä cyclocross käytössä. Tosin ei CAADX vaan se SuperX. Mutta sitten se, että kyllä nykyään kannattaa se muutama sata investoida hydraulijarruihin. Ainakin omissa mekaanisissa levyjarruissa jarrusatula pitää keskittää manuaalisesti kuusiokooruuvarilla ja jotenkin tuntuu että ainakin takana sitä saa olla säätämässä kokoajan. Sitten nykyään 1x10 tai 1x11 on kova sana cyclossa, tosin eihän se mikään onnela ole silloin jos on paljon myös maantieajoa. Minun nähdäkseni samat henkilöt, jotka vannovat tiukasti maantiekonkelissa 2x11 tosi tiukalla maantiepakalla 11-23, valitsevat cycloon silti 1x11 ja käyttävät cycloa hiekkatieajeluun ja kommuutteriin. Se varmaan johtuu siitä, että cycloa ei tarvitse väkisillä polkea kovaan alamäkeen keulilla pelotonin vyöryessä päälle. Mutta jos aikoo tehdä siitä sellaisen jokapaikan höylän, esim lapsen kuljettamisesta kuntoajojen kärkisijojen kärkkymiseen, täytyy kyllä ottaa kaksi eturatasta esim semicompact vaihteisto. Niin ja siihen alkuperäiseen runkokokokysymykseen.. Suosittelen ostamaan halvan pyörän ensin vuodeksi suurinpiirtein spekseissäsi, eli mahdollisimman iso runkokoko mitä löytyy. Sitten vuoden päästä teet competitivecyclistin mittaukset, katsot mikä on oman pyörän tuntemukset, suurimmat erot tuohon mittaustulokseen, muutat vähän siihen suuntaan ja huomaat että onpa mukava ajaa. Sellaisella huomautuksella, että cyclocross käytössä monet iskevät huomattavasti isomman spacerpinon stemmin alle mitä maantiepyörässä, koska jarruttamistehoa on parempi kontrolloida alaotteelta ja cyclocrosskäytössä se on melko tärkeä ominaisuus. Tanko on syytä olla riittävän ylhäällä siis, alaotteelle pitää päästä vaivattomasti. Ainakin itselläni tuli sellainen muutos, että satulankärkeä tuli siirtää taaksepäin 20mm ja ihme kyllä, stemmille ei tarvinnut tehdä mitään vaikka aikaisemmin runko tuntui liian pitkältä. Kroppa tottuu uusiin asentoihin ja ensimmäistä urheilupyörää hankkiessa sitä ei voi vielä tietää.
    Päädyinkin siihen, että haluan näillä näkymin läpiakselit, jotka olisi esim. Täällä kehutussa Private Jackissä (bonuksena 1x vaihteisto). Budjettia joutuu siis hieman nostamaan, ja siirsinkin hankinnan keväämmäksi. Jos sitten olisi enemmän malleja hyllyssä, tällä hetkellä kaikki mallit on melkeinpä ei-oota. Hydraulisia jarrukajin alkaa olemaan varmaan paremmin saatavilla tuolla 1600€+ luokassa.
    1000e budjetilla olin alunperin liikenteessä, mutta siihen hintaan on ollut aika huonosti vaihtoehtoja. Isoimmalla koolla päädyin kanssa itse liikenteeseen, ei niissä tunnu merkittävästi kasvavan kuin stäkki. Teräksinen Kona Rove 58 koossa tuntui ihan riittävän pitkältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Häätyy tunnistaa etten ole koskaan täyskuituisella ajanut. Tuli tää tinka mieleen kun ajelin normihyötykaupassakäyntilenkkiäni iltapimeässä. Siinä sitten hunttailin jotta oisko kuiturunkoinen mun enempi hyötykäytössä sen ihanampi??? Varmaan pähee mutta ehken enempi
    omistajuuden upeudessa ja vielä kalliimman pyörän haltijan pätevyystarpeessa.
    Jokunen vuosi sitten ajoin koeajon ihan hyvällä kuiturunkoisella (Spessun Roupaiksi) eikä lenkki ollut pelkästään pyöräliikkeen pihassa. Oli kova ja jäykkä kuten hyvän pyörän pitääkin olla. Samoin alurunkoiset joita kolme omassa tallissa niin myös aiemmin omistamani teräspyörät. Painoero selvimmin noissa, etu jää siihen. No tuota, jäykkää hyvää teräspyörää kun tangosta heilauttaa tuntee sivuttaistaipumisen selvemmin kuin muilla. Omistajuuden upeus nousee panostetun rahatukun paksuuden myötä. Tankki täyteen ja talvirenkaat ynnä jotain muuta autoon ja samoissa pyöritään. Tuntuvat menoerinä kovin erilaisilta.

jarit Guest
    Kuidun käyttö krossarissa ja maantiepyörässä taitaa olla hieman eri syistä johtuvaa: Krossarista saa täysjäykän ja kevyen kuidulla. Maantiepyörässä haetaan keveyttä, jäykkyyttä keskiön alueelle mutta pehmeyttä istuinputkeen.
    Alumiinilla on vaikea tehdä pehmeyttä maantiepyöriin, vaikkakin painossa aletaan olla jo samalla hehtaarilla kuiturunkojen kanssa (vrt Trek Emonda ALR, runko 1050g + keula 358g, 56cm).
    Reilun 7kg krossari on varmasti hieno ajaa ja hetken jo harkitsin että pitääkö tähän panostaa ihan tosissaan ja tutkia Boone, Crossmachine, Advanced Pro 1 tarkemmin. Tuon tason krossareiden mielenkiintoni oli saada myös kunnolliset jarrut, sillä muistot vanhoista BB5:sta oli liian pahat. Runkosetistä ei jaksanut alkaa speksaamaan vaan asenne oli enemmänkin että menen kivijalkaan ja tulen pyörän kanssa ulos. Käyttötarkoitus kun tulee olemaan maantiekauden jatkaminen sekä lyhyt duunimatka asfaltilla, niin ei pidä antaa "hifin omistamisen halulle" liian suurta painoarvoa Päädyin helppoon ja edulliseen vaihtoehtoon eli Spessun Crux Sportiin. Syitä oli kolme: paras geometria ja sopivuus "suoraan kaupasta" mittoihini mitä mun fillareissa on tähän mennessä ollut, puolihydrauliset jarrut TRP HyRd ja hintalappu syyshalpuutuksessa alle puolitoista tonnia. Puutteena Cruxissa ovat ankkureiksi kelpaavat kiekot ja puuttuvat lokari+tarakka kiinnikkeet. Uudet kiekot täytyy rakentaa talven aikana.
    Kuitenkaan mitään en ole tuolle vielä tehnyt, sillä suhde krossariin on kuitenkin "kovaa ajoa ja huoltonta pitoa" -tyyppinen, eikä ole tarvetta nähdä sitä hiplattavana ja kiillotettavana kohteena kuten maantiepyörä.

Tää olikin jo tuolla pyöräsi kuva topicissa, mut postaan nyt tännekin, kun tämä lienee se oikein paikka. ��

Kuvassa siis tämän crossikauden cyclotykki, BMC CX01 2015. Vakiokokoonpanoa tuunattu SLR kit carbon jakkaralla, hiilikuitutuubikiekoilla ja Vittorian crossituubeilla. Painoa polkimilla 7.75kg. Kevyt, herkkä ja nopea! Pyörä on kiertänyt crossikisoissa tähän mennessä Tartossa, Tallinnassa, Oulussa ja Tukholmassa.

Kiitokset Toneille Kalasatamassa tuesta!
    https://www.instagram.com/xtranza/

Todella hieno pyörä. Onko mitkä kiekot?
    twitter: @Myrkkykieli

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Monroe Katso viesti
    Todella hieno pyörä. Onko mitkä kiekot?
    Notubesin 3.30RD navat, Sapim CX-rayt+alunipat ja kehät + kasaus Toni&Tonilta.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Näin uutena palstalaisena kirjottelen,että hämmästys oli suuri kun ensinmäisen cyclon ostin, kaksi hybridiä poljettu jo atomeiks 2001 vuodesta lähtien.Lähinnä persaukisuus ollut esteenä ettei ennen ole tullut käppyräsarveen vaihdettua.Nyt sitten tuli tilaisuus kun kauppiaat myivät viimesiään pois -50% kyllä se -3kg vaan paljon tuntuu,140km ajettu sisäänajoa säädöt löytyy ja tuntuu välillä että lentolupakirjan tarvis kun kosla menee kun sukkasillaan.Ja Merida 700 oli peli.

Nuo 50% alennukset kiinnostaa, kun on tarve hankkia toisarvoiseen käyttöön kakkospyörä. Laitatko Kaupat-osion alennusmyyntiketjuun kommenttia, jos asia on edelleen ajankohtainen.

Tallista löytyy Cuben LTD 29" maasturi josta tykkään paljon. Tuo Cuben maasturi hoitaa kyllä asiansa todella hyvin ja tykkään siitä, mutta niin tykkää puolisokin joka on sen ottanut nyt käyttöönsä työmatkapyöräksi.
    Nyt näyttää kaupoissa 2015 malleja liikkuvan hyvillä tarjouksilla, niin luulen, että nyt voisi olla otollinen aika hommata toinen kunnon pyörä talouteen ja mahdolllisesti se voisi olla cyklocrossi.
    Eilen kävin testaamassa ensimmäistä kertaa elämässäni cyklocrossia. En tiedä johtuiko siitä, että pääsi kokeilemaan jotain uutta, mutta oli miten oli niin aivan loistavalata ja hauskalta tuntui polkea. Testailin kahta eri mallia, Kona Rovea molemmat 2015 ja 2016 mallia. Hinta tuossa 2015 oli 999€ joka vielä menisi mukavasti budjettiin, 1500€ oli hinta uudemmassa mallissa, menee itselleni liian kalliiksi.

Koska kokemusta ei ole mistään muista cykloista, niin ennen Konan ostamista tekisi mieli kokeilla jotain muitakin. Mitä merkkejä olisi suositella, johon kannattaisi tutustua tarkemmin?
    -Ympärivuotinen pyörä.
    -Lähinnä kaupungissa erilaisia siirtymiä, mutta pääsisi tarvittaessa epätasaisia mökkiteitäkin polkemaan.
    -Kiinnitys lokareille.
    -Mahtuu nastat tarvittaessa.
    -Hinta +-1000€.
    -Teräsrunko kiehtoo, mutta ei ole pakollinen.
    -Levyjarrut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •