GiantGarminMPMessutElectrobike
Sivu 33 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1737

Aihe: Satula vaihtoon

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jöpöttäjä Katso viesti
    Millaisia siivuja ajatte yhtäjaksoisesti satulalta, persettä lepuuttamatta? Ilman perseen nostelua jne.. Eli missä menee se raja, että satula on jees tai vähemmän jees? Samoin, onko magnettijarrullinen trainerilla ajo rankempaa perseelle kun maantie? Mulla tuo aika trainerilla on noin tunti, ja sit on aika alkaa kevennellä istumista, välttääkseen puutumista. Maantiellä tuo aika on noin puolitoista tuntia.
    Mietin, kannattaako tässä kohta alkaa etsiä toista satulaa, vai onko nuo ajat sellaisia, ettei parempaa kannata alkaa etsimään?
    Mä ajan vain maastossa, mutta melkolailla perse penkissä. Putkelta ei läskillä saa kuulemma ajaa.
    Maastossa ajo nyt ei ole samanlaista penkissä jököttämistä kuin maantiellä, luulisin. Kroppa on liikkeessä enemmän.

Anyway, maastossa voin ajella sen 6 tuntia huoletta ja perse ei anna merkkiä itsestään.
    Nykyisellä Hengellä siis.
    WTB:t oli mukavia mutta joskus antoivat ilmoituksia olemassaolostaan jo parin tunnin jälkeen.

Onhan näitä erilaisia ohjeita joiden mukaan olisi erinomaisen hyvä (vaikka satula olisikin sopiva ja takapuoli kestäisi ilman voimisteluakin) nousta 5-10 tai 10-15 minnutin välein 20 tai 30 sekunniksi satulasta tai ajaa vähintään minuutin pätkä putkelta puolen tunnin välein. Itse pidän tapana pyrkiä nousemaan hetkeksi satulasta kun siihen on tilaisuus (esim, hidastaen risteyksiin tultaessa, pikku töppyröissä vaihtamatta pienemmälle, porukkalenkillä vetovuoron jälkeen jne) joten minuutteja kertyy ilman aikataulutusta. Ja onhan useamman minuutin yhteen pötköön putkelta ajaminen hyvää treeniä.

Trainerilla ajaessa takapuoli joutuu kieltämättä kovemmalle. Tosin olen ajatellut sen omalla kohdalla johtuvan lähinnä runsaammasta hikoilusta (eli vertailukohta maantieltä olisi sateen läpimäräksi kastelemana ajettu lenkki) ja siitä että kadenssi ja teho ovat yleensä kovempia (eli huonosta tekniikasta johtuen perseen keikkuminen aiheuttaa suurempaa hankautumista kuin maantiellä).

Vaikka en ole kai koskaan istunut satulassa takapuolta nostamatta täyttä tuntiakaan, olen viettänyt itseäni kovemmassa lenkkiseurassa pitkiä aikoja dropeissa ja "hyvin stabiilissa ajoasennossa" (eli samassa jäykässä ja melko epäaerossa asennossa istuen) pitkiäkin aikoja ilman että se on tuottanut tarvetta saada jotenkin lepuuttaa takapuolta. Uskaltaisinkin väittää että sitä oikeaa satulaa tai sitä oikeaa satulan paikkaa (korkeutta, etäisyyttä tangosta, kulmaa) ei ole vielä löytynyt jos puolitoista tuntia maantietä alkaa jo tuntua akuutisti pahalta.

Kesällä maantiellä ei puutumisia ole esiintynyt tunnin sotkemisen aikana, tosin ylämäkiä tulee vedettyä putkelta ja alamäissä on tullut persettä kevennettyä satulalta, jo ihan verenkierron takia.
    Varmasti parempi satula löytyisi, mutta voipi tulla kalliiksi tuo hakeminen ostamalla ja hukkaamalla epäsopivat pois...
    Trainerillä tuo taitaa olla niin, että tärinä, hiki, rasitus ja lämpötila vähän lyhentää istuma aikaa.
    SQ Labs 611 road 140mm olisi mielenkiintoinen kokeilla, mutta kun ei viitsisi alkaa ostelemaan kokeilematta ensin...

Edit : Löytyykö mistään fillari kaupasta niin pätevää jannua, joka osaisi valita mulle parempaa satulaa sen mukaan, jos matkassa on pari erilaista satulaa, joissa on omat, erilaiset ongelmansa?
    Jöpöttäjä muokkasi tätä : 25.11.2015 at 14.07

Edit : Löytyykö mistään fillari kaupasta niin pätevää jannua, joka osaisi valita mulle parempaa satulaa sen mukaan, jos matkassa on pari erilaista satulaa, joissa on omat, erilaiset ongelmansa?
    Kukaan ei voi tietää miltä toisen perseessä tuntuu joku juttu. Mutta ainakin Spessukaupoista saa satuloita koekäyttöön. Luultavasti jostain laadukkaista pyöräkaupoista saa muitakin merkkejä. Itselleni ainakin annoin vastikään kertoa, että Prologon penkkejä voisi saada koeajoon vuodenvaihteen jälkeen.

Näin arvelin...

Omalle hanurille tunti maantiellä ei tunnu missään, kaksi tuntiakin menee mukavasti mutta kolmen tunnin kohdalla alkaa ahdistaa jos ei ole tietoisesti kevennellyt. Sama alkaa trainerilla tunnissa, joten tyypillisesti nousen putkelle vartin välein 30 sekunniksi kerrallaan.

Tahkon 120 kilometriin meni maasturilla pari vuotta sitten noin kahdeksan tuntia ilman mitään satula-ahdistusta, vaikka maasturissa on satulan paikalla pelkkä hiilikuitulastu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kävin päivällä kysymässä pomolta, että josko vois lähteä aikaisemmin duunista, jos kävis ProBikessa satulametsällä... Pomo totes, että hänellä on pari satulaa jääny kokeilun jälkeen nurkkiin makaamaan. Kokeile niitä vaikka ensin, kun on otettu uusista pyöristä irti. Illalla pomolla käymään ja mukaan jäi joku Flite ja Prologo X10. Enpä tiennyt, että pomo on intohimoinen pyöräilijä! Kotiin ja Prologo fillariin kii, säätelyä ja trainerilla ajoa. Tunti ja kolme varttia pyöritystä ilman kipuja. Se on siinä. Samalla huomioi, että ekaa kertaa jalat hikos reilusti ja jalkaterät pysyi koko matkan ajan niin, ettei pistellyt tjms. Tais vanha satula painaa pehmytkudosta ja vaikuttaa hermotukseen. Hirmu ero on kyllä satuloilla, vaikka on niin kovin saman näköisiä...

Itse ainakin nostan pepun penkistä säännöllisesti ihan kroppaani säästääkseni vaikkei mikään paikka tuntuisi puutuneelta. Maastossa tämä ainakin itsellä tulee tehtyä muutenkin juurakossa, mutta jos ajaisin maantiellä nousisin putkelle välillä.
    Se on niin pieni vaiva, jolla voi kuitenkin ehkäistä niitäkin haittoja, joita ei välittömästi tunne. Jokainen tuntee kun peppu puutuu, mutta esim verenkierron heikkeneminen vaikka raajoissa tai paikkojen ylikuumeneminen, niitä ei yleensä huomaa, vaikka ne kuitenkin haitallisimpia ovat. Parempi ehkäistä ongelmat kuin katua.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Millaisia siivuja ajatte yhtäjaksoisesti satulalta, persettä lepuuttamatta? Ilman perseen nostelua jne..
    Tänä kesänä 166 km lenkistä 145 km ilman taukoja. Muutama kerta mäessä putkelta. Satula Selle Italia SLR Max Gel Flow http://www.wiggle.com/selle-italia-m...h-vanox-rails/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    ^ Nyt on kyllä pakko sanoa, että 6h putkeen peppu penkissä on sulaa hulluutta, ihan typerää ja monessakin mielessä.
    6h yhtäjaksoinen istuminen ei ole terveellistä missään penkissä. Vaikka penkki olisi miten mukava puudutat paikkojasi ihan turhaan ja etenkin miesten olisi hyvä pitää mielessä, että paahdutat samalla perhekalleuksiasi, mikä vaikuttaa heikentävästi hedelmällisyyteen.
    Pyöräily ei ole sen kannalta "terveellisin" liikuntamuoto, mutta liikaa lämpenemistä voi kyllä ehkäistä säännöllisellä pepun penkistä nostolla ja tietysti myös esim reiällisillä satuloilla jossain määrin. Kroppa on kuitenkin tärkein, ilman sitä ei voi urheilla.
    Nana puhuu muuten asiaa. Pyörällä jos millä on "helppo" urheilla itsensä hyvinkin sairaaksi.

Juurikin tuon puutumisen takia tätä asiaa kyselin ja sain käsityksen mikä on järkevää. Vanhassa satulassa oli selkeä sopivuuden ongelma ja ongelman aiheuttajakin on satulasta ymmärretty.
    Terveys menee kaiken edelle ja nyt tuli pk lenkeistä astetta kivempaa. Putkelta ajoa jatketaan ja perseen kevennystä penkistä myös.

sledgehammer Guest
    Nyt kun on hyvät satulat löytyneet, niin kyllä niillä ajaa tuntikausia ilman ongelmia. Huonolla ei kestänyt edes tuntia. Kaipa sitä tulee huomaamatta kevenneltyä sen verran, ettei perse ehdi puutua. Rullilla ajaessa tunti alkaa kyllä olla siinä rajoilla. Paljon enempää ei viittis vetää yhtä kyytiä. Hommaan vaikuttaa myös käytetty kadenssi ja voima. Mitä kovempi kadenssi, sitä enemmän painoa perseellä ja sitä nopeammin puutuu (jos on puutuakseen). Tasaisen raskaalla pyörittelyllä 85-95 haarukassa ei perse juuri puudu. Näin ainakin itsellä.

Olisko kellään kokemusta jolle ei oo selle italia flite flow satula passannut ja vaihtanut pois niin mistä on löytynyt parempi?
    itellä tuntuu että pitäis olla leveämpi, jotenki tuo painuu liian syvälle namihaitariin. Orkkis satula fizik aliante painoi ikävästi välilihaan myös.

Aika erikoinen, onko kokemuksia? http://www.infinitybikeseat.com/#intro

PeeHoo muokkasi tätä : 01.01.2016 at 23.23

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ticotaco Katso viesti
    Olisko kellään kokemusta jolle ei oo selle italia flite flow satula passannut ja vaihtanut pois niin mistä on löytynyt parempi?
    itellä tuntuu että pitäis olla leveämpi, jotenki tuo painuu liian syvälle namihaitariin. Orkkis satula fizik aliante painoi ikävästi välilihaan myös.
    Mulle on paras ollut noin kymmenen eri satulan kokemuksella 2000-luvun loppupuolelta fliten carbonio-malli. Paino noin 165 grammaa. Ei ollut flowta varmaan edes keksitty vielä silloin. Se satula on edelleen kiinni ykkösmaantiepyörässä. Sittemmin on kokeiltu monenlaista, useissa ongelmana eteenpäinliukumisen tunne ja se, että jos en laita satulaa suorastaan takakenoon, painoa menee liikaa käsille. Fliten yläpinta on suora eli takaosa ei ole hyppyri ja siinä minä pysyn paremmin ja satulan voi laittaa tasan vaateriin. Se satula alkaa olemaan vaan jo aika kulunut ja muutkin pyörät kaipaisi yhtä hyvää. Uusi Flite on nyt harkinnassa ja bike- discountin 129 euron Flite kit karbonio flow on vahvoilla kokeiluun. Siihen pitäis vaan ostaa eri kaupasta kolmisenkymppiä postikuluineen maksava vaihtoklamppi mun satulatolppaan, jotta ovaalit sellen kiskot käy.
    kauris muokkasi tätä : 01.01.2016 at 15.48

noniinno Guest

Tolppa ei tuossa mitenkään mahdottoman kevyt ole. Hinta-paino yhdistelmälle toki ihan ok. En itse viitsi tuohon monolinkkiin lähteä, kun kotoa löytyvät satulat ja tolpat eivät olisi yhteensopivia keskenään.

Uusi satula(kin) mietinnän alla, kunhan lompakko elpyy kiekkojen yms. romppeiden ostosta. Nykyisin alla on Crockett 5:n vakiosatula Bontrager evoke. Pituus noin 275 mm ja leveys 140 mm, mikäli nyt oikein sain mittailtua. Parinsadan kilometrin brevetit menevät tuolla suht kivuttomasti, mutta pidemmillä alkaa jo jalkovälistä huutamaan tuskaa.

Löytyisikö akselilta GB tai Brooks mittoihin sopivaa, kun koon puolesta tuo on kyllä omasta mielestäni varsin sopiva?
    www.club15k.com/SR

Ilmeisesti laadukkaissa/kalleissa maastureissa ja fättäreissä tulee mukaan kova satula. Mulla ei nivuset, tai oikeastaan ne "perseluut" kestä sitä kovuutta. Olen yrittänyt ajaa sillä, mutta kipeytyy heti seuraavana päivänä, eikä voi enää ajaa. Olen nyt toisessa pyörässä jo satulan joutunut vaihtaa (eihän sitä uuden hurmiossa tajua heti).

Mutta kysymys on, että onko niin että noi kovat "pro"-satulat eivät soville kaikille, vai voiko niihin muka tottua?
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Mutta kysymys on, että onko niin että noi kovat "pro"-satulat eivät soville kaikille, vai voiko niihin muka tottua?
    Eivät sovi kaikille. Huomioi myös se, että nuo on tehty yleensä pehmustehousuille, eli ei muidenkaan perse niitä kestä ihan sellaisenaan. Jos ei totu muutamassa viikossa, niin ei niihin totu ollenkaan. Ensimmäisten ajokertojen jälkeen kipeytyminen niin, että seuraavana päivänä ajaminen on täyttä tuskaa, on normaalia. Minulla käy niin joka kevät, kun en aja talvisin ollenkaan. Minä en pidä pehmustehousuja, joten minun satulani ei ole ihan kaikista kovin, mutta niin kova, että vie 3-4 viikkoa joka kevät, että kipeytyminen häviää täysin. Jos pitää pitkän tauon kesällä, niin sen jälkeen hieman taas tuntuu kerran tai pari, eli tottuminen vaikuttaa selvästi, mutta kaikkeen ei voi tottua.

Onkohan se kipu samanlainen, oli sitten kyseessä totuttelematon ajaja, tai sitten säännöllisesti ajava joka on vaan hypännyt uuden pyörän päälle jossa sattuu olemaan kova satula? Nimittäin kipu jonka minä tunnen, ei ole niinkään lihaskipua (joka tuntuisi varmaan enemmän nivusissa, lihaksissa), vaan nimenomaan istuinluissa ei siellä tunnu muuta olevan kuin luuta ja nahkaa (mä oon aika hoikka kaikin puolin).
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

mutanaama Guest
    Se ottaa aikansa, että siihen tottuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Onkohan se kipu samanlainen, oli sitten kyseessä totuttelematon ajaja, tai sitten säännöllisesti ajava joka on vaan hypännyt uuden pyörän päälle jossa sattuu olemaan kova satula?
    Kyse on istuinluiden tottumattomuudesta kovaan pintaan. Jos olet ajanut pitkään pehmeällä, niin se on melkein sama tässä kuin et olisi ajanut ollenkaan. Mutta jos sinulla on uusi pyörä, kuten rivien välistä luin, niin todennäköistä on, että vika on joka tapauksessa satulassa, koska niissä tulee mukana aivan karmeita kovia lättänöitä, jotka usein vieläpä kaareutuvat laidoilta, mikä tarkoittaa, että istuinluut osuvat vinosti eli osittain satulaan, mikä lisää painetta niille, mikä lisää kipua.

Nimittäin kipu jonka minä tunnen, ei ole niinkään lihaskipua (joka tuntuisi varmaan enemmän nivusissa, lihaksissa), vaan nimenomaan istuinluissa ei siellä tunnu muuta olevan kuin luuta ja nahkaa (mä oon aika hoikka kaikin puolin).
    Luissapa luissa. Sinnehän se sattuu. Laita kuva pyöräsi satulasta, niin kerron, onko se mielestäni toivoton tapaus. Pehmustehousuilla ajavat eivät välttämättä näitä aina edes tajua, koska heillä on aina pehmuste, oli satula mikä tahansa, joten mikään satula ei ole heille yleensä liian kova. Mutta voin omasta kokemuksestakin sanoa, että kaikkiin satuloihin ei totu. Minun mielestäni ideaalinen kovuus on se, että siihen tottuu muutamassa viikossa. Jos ei yhtään kipeydy missään vaiheessa, niin se viittaisi turhan pehmeään, mikä saattaa helpommin hiertää pitkillä matkoilla eli siksi kovuuteen mielestäni kannattaa tähdätä ja lisäksi sen takia, että mitä vähemmän satulaan uppoaa, niin sen vähemmän se painaa pehmeitä kudoksia.

Oleellista on myös satulan oikea leveys. Liian kapea satula laittaa painon väärään paikkaan ja varmasti sattuu. Oikeanlevyisen satulan arviointia varten voit istahtaa esim.aaltopahvin päälle ja sitten verrrata pahviin jääneitä lantioluiden aiheuttamia kuoppia satulasi leveyteen.
    Rule #1: Obey The Rules

Kannattaa satulaa sovittaa lähes paljaaltaan ts. ohuilla ajohousuilla eikä millään Assoksen patjoilla. Sovitusvaiheessa paksu säämiskä hämää mutta pitkällä lenkillä se sopivuus sitten paljastuu. Sopivaa satulaa voi sitten pehmustaa tarvittaessa paksummilla säämisköillä.

Itse käytän aika usein ohuita linereita (esim. Raphalla on vaan pari kangaskerrosta päällekkäin) + shortseja maastossa ja sopivalla satulalla ei ole ongelmia koko päivän reissuillakaan.
    Nyt on ollut ykkösmaasturissa aika pitkään joku Prologon malli joka on siitä erikoinen että se ei oikein tunnu oikein miltään lenkin alussa mutta ei lopussakaan, moni muu satula on tuntunut kovinkin hyvältä testaillessa mutta ei sitten pidemmällä ajalla.
    Maantiellä toimii ihan eri satula kuin maastossa, vanhat Flitet retkahtivat ja ei ole oikein hyvää satulaa sinne löytynytkään mutta näillä ajoilla riittävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    ....koska niissä tulee mukana aivan karmeita kovia lättänöitä, jotka usein vieläpä kaareutuvat laidoilta, mikä tarkoittaa, että istuinluut osuvat vinosti eli osittain satulaan, mikä lisää painetta niille, mikä lisää kipua.
    Joo, kyse on juuri uuden pyörän mukana tulleesta satulasta. Kyseisen mallin toisessa thredissä jotkut toisetkin moittivat sitä satulaa joka mukana tuli.

Laita kuva pyöräsi satulasta, niin kerron, onko se mielestäni toivoton tapaus.

Pehmustehousuilla ajavat .... mikä saattaa helpommin hiertää pitkillä matkoilla eli siksi kovuuteen mielestäni kannattaa tähdätä
    Joo, täytyy laittaa huomenna kuvia, nyt ei enää jaksa. Vielä tulee mieleen, että tuleekohan minulle istuinluiden kohdalle ihohiertymiä sen takia taas, että ajan liian pehmeällä satulalla? Kerran on tullut jopa ihan paise. Voi toki johtua myös hygenien puutteesta mun tapauksessa :P

Satulat on sen verran tuntematon alue että kysyn neuvoa: arkihybridissä on liian kapea satula joka siirtää painon pehmytkudoksille. Mistä mallista/malleista kannattaisi lähteä haarukoimaan spekseillä ei liian kallis, arkikuteilla ja (joskus) liner-säämiskällä käytettävä, kohtalaisen pystyyn ajoasentoon sopiva, pehmytkudoksia rassaamaton? Matkat eivät ole hullun pitkiä, mutta pienikin hiertäminen toistuvana joka viikonpäivä alkaa arsastaa.

Retkifillarissani on leveä Brooks B17 joka on hyvä, eli leveys saisi ilmeisesti olla suuremmasta päästä; istuinluuni ovat kohtalaisen leveällä ja tehdasasennussatulat ovat pyörissä kautta linjan liian kapeita. Poikkeus oli WTB Laser V Comp joka oli kohtalaisen ok ajaa säämiskähousuilla vaikka olikin vain 150 mm leveä ja omasi syvennykset herkimmillä kohdilla, mutta sitäkään ei enää valmisteta.

Seuraavaksi lähden kahlaamaan foorumia läpi...

r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Retkifillarissani on leveä Brooks B17 joka on hyvä,
    Tarviiks tässä sitten enää mitään kahlailla, ku pistää tilaukseen tommosen?

Muuten joo mutta ei ole b17 mikään osin ulkosäilytyksessä ja varkaille tarjolla olevan arkijyrän satula...

Morot, laitoin tämän Selle Italia Gel Man:in kesän grand touria varten. On muuten tosi kiva satula, ei mikään aivan kapea, on muhkeutta ja tuntuu pirun kivalta. Vaihdoin tämän nyt maantiepyörään, mutta jos on kesän <800 km / 8-10 päivän retkeni jälkeen vielä kiva niin ostan toisen ja laitan museohybriidiinkin, miksei myös maasturiin! Tosi super hyvä fiilis, tää on niin arpapeliä. Voin suositella! https://www.rosebikes.de/artikel/sel...tel/aid:416158
    Ystävällisesti

jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •