ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 120 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #3571
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    ^ miks pitkä ois huono, jos geometria muutoin tukee sitä..

  2. #3572
    Liittynyt
    04/2004
    Viestit
    475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Näyttää kyllä hyvältä "paperilla" tuo 290 mega.. Ainut että 350mm pitkä chainstay tuntuu ehkä hieman pitkähköltä kun vertaa esim siihen 29 enduron 330mm pitkään..
    Oiskohan ne kuitenkin 430 ja 450 mm..?

  3. #3573
    noniinno Guest

  4. #3574
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Pinkbiken testissä kuski kehuu sitä pidempää chain stayta. Tiedä sitten miten menee suomipoluilla.
    http://www.pinkbike.com/news/nukepro...ride-2015.html

    The 29" Mega is a beast. Boasting even more stability, it was also much easier going up thanks to the longer chain stay, which helped to keep my weight more centered and allowed the front wheel to effortlessly roll over obstacles. On the way down the big wheeler was an absolute monster, which I had no trouble cornering at speed or placing it where I wanted it on technical sections of the trail. In fact, I was so much more confident on the 29er that it seemed more maneuverable than the smaller wheeled option, removing any inbuilt hesitation to change line on awkward sections of the trail.
    - Fear is a mindkiller -


  5. #3575
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    ^ miks pitkä ois huono, jos geometria muutoin tukee sitä..
    No sen 29" takia, enkä sano että huono, mutta kyllähän sen lyhyemmällä varustetun paremmin saa kiihtymään.. Lyhyemmällä perällä varmasti näppärämpi käsitellä, mutta missä sitten pääpaino onkin ja mitä ketäkin arvostaa eli jos pääsääntösesti mennään painovoiman avittamana ja kovaa niin varmaan on vakaampi ajettava..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr Hyde Katso viesti
    Oiskohan ne kuitenkin 430 ja 450 mm..?
    Kyllä, kyllä..
    The end of the road is just the beginning...

  6. #3576
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    No sen 29" takia, enkä sano että huono, mutta kyllähän sen lyhyemmällä varustetun paremmin saa kiihtymään..
    Miten chainstayn lyhyys lisää kiihtyvyyttä? Painoa tietysti tulee lisää kun pyörän rakennusmateriaalin määrä kasvaa mutta ero olematon. Toisaalta jousituksen käytös voi olla erilainen mutta ei kai sekään nyt suoraan chainstayn pituudesta ole riippuvainen. Tuskin ketjunvenymäkään näissä vehkeissä muuttuu jos pituutta +/- pari senttiä tai ainakaan omista reisistä en usko tuollaista poweria löytyvän että polkupyörän ketju venyisi siitä voimasta. Pikkukikkailussa varmasti kääntyvyys huononee mutta kiihtyvyysasiaa en kyllä ymmärrä.

  7. #3577
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eNiaL Katso viesti
    Miten chainstayn lyhyys lisää kiihtyvyyttä?
    Yksinkertaisesti lyhyemmässä haarukassa voima välittyy paremmin takarenkaalle..

  8. #3578
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    F = f - takahaarukan pituus
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  9. #3579
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Siinä tuli kyllä kaksi niin vakuuttavaa perustelua että parempi lopettaa kaikenlainen miettiminen!

  10. #3580
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Siinä se Tyyne nyt on. Jarrut vaihtui heti kättelyssä XT:ksi XT:n ice-tech levyillä. Renkaiksi tänään asentuu contin trail kingit (bc,protection apex).
    Varsin smuutille tuntuu alusta.

    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  11. #3581
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Makeen näkönen Mondraker! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten päädyit taas enduro-pyörään? Muistan lukeneeni viimeksi kun olen aktiivisesti foorumia seurannut, että ajoit kaikki ajot läskipyörällä?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  12. #3582
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Kysy vaan. Läski oli hauska mutta syksyllä alkoi kaipaamaan jotain mitä enskassa oli. Arvoin traili pyörän ja enskan välillä mutta aiempiin kokemuksiin perustuen valinta oli helppo kohdistaa enduroon. Lisäksi kun tämä oli hyvässä alessa hi5:ssa niin ei tarvinnut kauaa miettiä.

    Äsken pääsin 3km ensi lenkkiä kun reverbbi jäi alas. Sää -0. Eikös sulla elasto ollut sama oire joskus? Tallissa nousi taas ylös kun lämpesi.
    Onko mitään tehtävissä vai otanko talveks pois? Viime syksynä reverbbi alkoi pakkasella sagittamaan.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  13. #3583
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Äsken pääsin 3km ensi lenkkiä kun reverbbi jäi alas. Sää -0. Eikös sulla elasto ollut sama oire joskus? Tallissa nousi taas ylös kun lämpesi.
    Onko mitään tehtävissä vai otanko talveks pois? Viime syksynä reverbbi alkoi pakkasella sagittamaan.
    Kannattaa tarkastaa paineet. Voi olla liian vähän, jos ei jaksa nousta ylös. Vaikka toki talvella se aina vähän hidastuu.

  14. #3584
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Ok. Tallissa rävähtää ylös kuin telkkä pöntöstä joten veikkaan että paineet ok. Otin tosin jo sen pois. Keväällä kiinni takas ellei innostu tilaamaan 9point8:iä
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  15. #3585
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Yksinkertaisesti lyhyemmässä haarukassa voima välittyy paremmin takarenkaalle..
    Oletko ihan tosissasi?

  16. #3586
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ eikö kuulosta loogiselta?
    The end of the road is just the beginning...

  17. #3587
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    ^ eikö kuulosta loogiselta?
    Ei. Jos muuta väität niin perustele.
    Lyhyellä perällä on omat etunsa, mut voiman välittymisen kans sillä ei oo niin mitään tekemistä.

  18. #3588
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Se lyhempi peränen keulii herkemmin ni kai se ny tuntuu että voima välittyy.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  19. #3589
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Ei. Jos muuta väität niin perustele.
    Lyhyellä perällä on omat etunsa, mut voiman välittymisen kans sillä ei oo niin mitään tekemistä.
    No melkosen ohkaset perustelut on sullakin oman kantasi tueksi
    The end of the road is just the beginning...

  20. #3590
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    No melkosen ohkaset perustelut on sullakin oman kantasi tueksi
    Mun kanta perustuu siihen et yleinen ymmärrys on se et se on ketju joka eturattaalta voiman takarattaalle välittää
    eikä siinä keskiön / takanavan välisellä mitalla oo merkitystä jos_ja_kun rataskoot on vakiot.
    Se kettinki kun ei oo kuminauha joka venyis enempi kun on pitempi.

    Ja sun perustelu sille et lyhyemmän chainstayn ansiosta voima välittyy tehokkaammin oli mikä?

  21. #3591
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Omat empiiriset kokemukset.. Mikäli joku haluaa ja kykenee toisin todistamaan jollain fyysiikan lailla niin antaa palaa.. On näistä takahaarukan pituuden vaikutuksesta kiihtyvyyteen netissä paljonkin aiempaa keskustelua..
    The end of the road is just the beginning...

  22. #3592
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Omat empiiriset kokemukset.. Mikäli joku haluaa ja kykenee toisin todistamaan jollain fyysiikan lailla niin antaa palaa.. On näistä takahaarukan pituuden vaikutuksesta kiihtyvyyteen netissä paljonkin aiempaa keskustelua..
    Laitas esimerkkiä? Vaikutusta ajotuntumaan haarukan pituuden muuttuessa kyllä joo mutta ero kiihtyvyydessä kiinnostaisi kovasti.

  23. #3593
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    No esimerkiksi spessun stumpy 2015 vs. 2016 kun meni geometriat uusiksi ja mm. takahaarukka lyheni sen 18mm, niin mitä näitä on tullut vertailtua ajossa niin itselle on välittynyt fiilis että paremmin saa liikkeelle tuon uudemman mallin vaikka saman painoisista pyöristä muuten on kyse..
    The end of the road is just the beginning...

  24. #3594
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kannattaa tarkastaa paineet. Voi olla liian vähän, jos ei jaksa nousta ylös. Vaikka toki talvella se aina vähän hidastuu.
    Minulla teki Reverb ihan samaa. Ilmauksen jälkeen oireet poistuivat, mutta lähtee silti lähtee talveksi pois alta, koska pelkään, että hajoaa pakkasilla.

  25. #3595
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    No esimerkiksi spessun stumpy 2015 vs. 2016 kun meni geometriat uusiksi ja mm. takahaarukka lyheni sen 18mm, niin mitä näitä on tullut vertailtua ajossa niin itselle on välittynyt fiilis että paremmin saa liikkeelle tuon uudemman mallin vaikka saman painoisista pyöristä muuten on kyse..
    Ei oo käyttistä. FSR -peräiset tavattoman herkkiä pienillekin eroille iskareiden säädöissä ja paineissa.
    Eroja on mutta vaan ajotuntumassa, lyhyt kääntyy kivasti.

  26. #3596
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Äsken pääsin 3km ensi lenkkiä kun reverbbi jäi alas. Sää -0. Eikös sulla elasto ollut sama oire joskus? Tallissa nousi taas ylös kun lämpesi.
    Onko mitään tehtävissä vai otanko talveks pois? Viime syksynä reverbbi alkoi pakkasella sagittamaan.
    Joo mulla Reverb stealth teki ihan samat temput viime keväänä/lopputalvesta. En tiedä auttaako tohon ongelmaan mikään, mä ratkasin asian myös sillä etten ajele tolla talvisin. Nyt mulla on tämän vuoden ajojen jälkeen ilmestynyt siihen myös sellainen oire, että tolppa joustaa muutaman sentin kun siihen istuu. Lähteeköhän tuokin pois vain ilmaamalla vai kaipaako perusteellisempaa huoltoa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  27. #3597
    Sama vika oli omassa reverbissä. Ilmat ja öjyt sekaisin, vaatii vähintään riivisteiden vaihdon. Omassa tolpassa oli naarmu jossain sisällä. Uusi tuli takuuseen.

  28. #3598
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Hmm... tuo vaiva on ilmestynyt vasta ihan viimeaikoina. Voiko ne ilmat ja öljyt mennä sekaisin jos nostaa pyörää satulasta sillon kun tolppa on ala-asennossa? Jostain luin, että näin ei saisi tehdä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  29. #3599
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Hmm... tuo vaiva on ilmestynyt vasta ihan viimeaikoina. Voiko ne ilmat ja öljyt mennä sekaisin jos nostaa pyörää satulasta sillon kun tolppa on ala-asennossa? Jostain luin, että näin ei saisi tehdä.
    En ole tutustunut tolppien tiivisteiden tyyppeihin ja rakenteeseen mutta muuten työkseen myös tiivistyksien kanssa touhuavana voi hyvinkin olla että rakenne kestää paineita lähinnä toisesta suunnasta. Joka tässä tapauksessa on tietenkin painaminen, eli päällä istuminen.

  30. #3600
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Jokela
    Viestit
    293
    Voi viude, nostelin just uuden dune r:n (2015) x-fusion tolppaa monta kertaa ylöspäin kun se ei ollut yläasennossa. Eli se taisi hajota ennen ensimmäistä lenkkiä...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •