ElectrobikeGiantGarminHepha
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Shimano Alcera 3x8 ketju hyppii uusillakin osilla

  1. #1

    Shimano Alcera 3x8 ketju hyppii uusillakin osilla

    Alkoi tuossa ketju hyppimään pienimmällä takarattaalla, joten päätin viimein laittaa uutta osaa ja vaihdoin koko taka pakan ja ketjun molemmat uusiin (mallia Biltema). Osat meni hyvin sisään, vaihtajan säädöt kohdalleen ja vaihteet napasahtavat hyvin päälle.
    Nyt vain koeajolle.. ei perkele! Pyörä on vielä huonompi kuin aluksi, kun nyt ketju hyppii myös muillakin rattailla. Ei tarvitse olla kuin lievästi loiva nousu, niin hirveä rutina takaa ja polkimet lyövät tyhjää puoli kierrosta isommillakin rattailla. Kevyellä kuormalla ei hyppimistä tapahdu. Minkä säädön olen unohtanut?

    Muuten, toinen asia, meni osia puhdistettaessa ne vaihtajan pienet rattaat sekaisin ja unohdin niiden alkuperäisen sijainnin, kumpi tulee ylemmäksi ja kumpi alemmaksi, rattaat vähän erikokoiset? Kokeilin molemmilla eri tavoilla, mutta ketjun hyppimiseen tai mihinkään muuhunkaan ei ollut havaittavaa vaikutusta.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  2. #2
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Noita ohjurin rissojahan on vähän erilaisia mutta se ylempi on tärkeämpi. Esim tässä kuvassa vasemmanpuoleinen on ylempi.
    http://bicycles.stackexchange.com/qu...-rc-derailleur

  3. #3
    Liian pitkä eli lyhentämätön uusi ketju voi tehdä samaa kuin venynyt vanha ketju eli hyppivät pahaa ääntä pitäen aina kun veto ei ole kevyttä ja tasaista eli erityisesti ylämäessä.

    Jos vanha ketju on vielä tallella, helpointa lienee laskea linkit, mutta googlaamalla vaikkapa "ketjun oikea pituus" löytyy neuvoa (mikäli et saa niitä tähän).

  4. #4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Noita ohjurin rissojahan on vähän erilaisia mutta se ylempi on tärkeämpi. Esim tässä kuvassa vasemmanpuoleinen on ylempi.
    http://bicycles.stackexchange.com/qu...-rc-derailleur
    Toisin kuin tuossa kuvassa, niin minulla on molemmat rattaat hyvin saman näköiset, samanlainen hammastus, molemmissa aivan identtinen liukulaakeri tappi, toinen ratas on vain isompi (enempi hampaita). Mitä olen googletellut, niin nämä rissat ovat näköjään useasti samankokoiset, missään ei ole kuvaa erikokoisista.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Liian pitkä eli lyhentämätön uusi ketju voi tehdä samaa kuin venynyt vanha ketju eli hyppivät pahaa ääntä pitäen aina kun veto ei ole kevyttä ja tasaista eli erityisesti ylämäessä.

    Jos vanha ketju on vielä tallella, helpointa lienee laskea linkit, mutta googlaamalla vaikkapa "ketjun oikea pituus" löytyy neuvoa (mikäli et saa niitä tähän).
    Vanha ketju lensi isoon romulaatikkoon, jossa nn kappaletta muita vanhoja ketjuja. Sen tunnistaminen sieltä taitaa olla aika mahdoton.

    Lyhensin uuden ketjun niin tiukalle kuin mahdollista, eli kun ketju on isoimpien etu- ja takarattaiden päällä.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sitkutin Katso viesti
    Mitä olen googletellut, niin nämä rissat ovat näköjään useasti samankokoiset, missään ei ole kuvaa erikokoisista.
    Se ero onkin rissapyörän välyksessä. Ylemmässä tulee olla pieni välys akselinsa suuntaisesti. Alemmassa sitä ei kuulu olla.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  7. #7
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    86
    Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Se ero onkin rissapyörän välyksessä. Ylemmässä tulee olla pieni välys akselinsa suuntaisesti. Alemmassa sitä ei kuulu olla.
    Olet oikeassa, siellä on pieni välys jota en ollut aikaisemmin tajunnut, minun tapauksessa pienemmässä pyörässä. Kiitos tiedosta. Kokeilin tosin molemmin päin, eikä mikään havaittavasti muuttunut, vaihteet toimivat silti, ketjun hyppimiseen ei myöskään vaikutusta.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  9. #9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J-uge Katso viesti
    Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana
    On tässä varmasti eturataskin kulunut, mutta ei se kyllä siinä hypi, vaan selvästi takana ja erityisesti pienillä rattailla, mutta kovempaa polkaistaessa isommillakin. Ei kai sen kuluma voi takapään hyppimiseen vaikuttaa?
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  10. #10
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.301
    Ketjun lyhennys menee niin että iso/iso ja +kaksi lenkkiä, liian lyhytkään ei toimi... Yleensä fiksu vaitaa myös eturattaat tai sitten ainakin kuluneimman samalla kertaa...

  11. #11
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Tulihan siihen varmasti laitettua kasiketju, eikä ysi? Noissa Bilteman pakkauksissa ei ole ihan maailman selvimmät pakkausmerkinnät.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  12. #12
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Ysiketjuhan kyllä toimii kasipakalla mutta vika voi tavalla tai toisella olla siinä mitä tuli ostettua.

    Onko pakka tarpeeksi kireällä?

  13. #13
    8-rattaiselle on ketju, pakka on tiukalla ja ketjun pituus on oikea. Ketju istuu oikein nätisti rattaille, ei ota viereisiin rattaisiin kiinni tai muutakaan takertelua. Taitaa vaan olla Bilteman romut hieman huonoja, tai sitten tuossa vaihtajassa on jokin muu tekniikka hajonnut josta en ymmärrä mitään. Jos nyt koetan tätä varovasti sisäänajaa vielä muutaman hetken, ei oikein muuta osaa enää tehdä.

    Ei vaan viitsisi suurta omaisuutta tähän sijoittaa, kun muutenkin kyseinen halppispyörä inhottaa ja pian olisin uutta katsomassa. Ajatus oli korjata pienellä budjetilla edes siten, että voi myydä fillarin pois ehjänä.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  14. #14
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti missile Katso viesti
    Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
    Siten että pistän ketjun isoimmalle eturattaalle, jotta ketjun nopeus on hidas ja helposti havaittavissa, kurkkaan kulkusien välistä alas ja taakse, polkaisen kunnolla ja näen kuinka ketju pysyy eturattaalla, mutta takana pomppii.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  16. #16
    Ei tällä ajamisesta tule yhtään mitään.

    Vanhaan verrattuna vielä sen huomasin, että helpommin pomppii, jos ketju on vähääkään "ristissä", vai mikä on se oikea termi. Minulla on ollut yleensä sellainen ajotyyli, että alkuperäisellä pakalla pidin paljon etuvaihtajaa pysyvästi isoimmalla rattaalla ja hyvin kelpasi sen kaverina ajaa mäkiä ylös takaratas vaikka kaikkein suurimmalla. Nyt uudella pakalla ja tuolla samalla vaihtamistyylillä pomppii selvästi, joten on aivan pakko pudottaa etuvaihtajaa pienemmälle, ennenkuin lähtee siirtymään takavaihtajalla isommille rattaille. Kaksi pienintä takaratasta pomppii helposti, vaikka mitä tekisi tai mikä tahansa eturatas olisi käytössä.

    Minulla ei ole näistä vaihtopakoista yhtään kokemusta, joten onko näillä halvoilla Biltema-osilla edes mahdollista saada hyppimätön ketju?




    Polkupyörän ketju
    114 LENKKIÄ. 1/2" X 3/32"
    Enint. 8-osaiselle takahammaspyörästölle; 21–24-vaihteisiin pyöriin.

    5.99 EUR



    Rataspakka
    Shimano CS-HG31. 8-os. 24-vaihteisiin pyöriin.
    12 EUR


    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

  17. #17
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Takavaihtajassa liika vähän jännitystä? Joskus tuli vastaan, jossa takavaihtajan jousi oli sen verran kuoleentunut, että ketjut oli aivan löysällä, vaikka ketju oli oikean mittainen.

  18. #18
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Ihanan halpojahan noi on ja kyllä Shimanon 8-pakka pitäisi olla varma peli ellei ne ole paljon huonontuneet. Ketjusta en tiedä tuo viittaa 7/8 ketjuun eli ts 8-ketjuun. 9-ketjuhan tuossa pelittää varmasti 8-ketjun ohella. Mites liitoskohta jäikö jäykäksi?

  19. #19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mazza Katso viesti
    Takavaihtajassa liika vähän jännitystä? Joskus tuli vastaan, jossa takavaihtajan jousi oli sen verran kuoleentunut, että ketjut oli aivan löysällä, vaikka ketju oli oikean mittainen.
    Tämmöinen tapaus on tuttu sikäli että itse vahvasti epäilin sitä (osa)syyksi omaan ketjuhyppelyyni ja googlaamalla selvisi sen verran että jouselle on mahdollisesti olemassa kaksi paikkaa eli reikää vähän samaan tapaan kuin cantileverjarrujen jouselle. Internet väittää että hieman kuoleentuneen jousen saisi reikää vaihtamalla toimimaan. Haulla löytynee ammattiohjeetkin mutta nähdäkseni tässä saman homman

  20. #20
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Jäykkää ketjun niveltä veikkailisin, todennäköisimmin liitoskohdassa. Pienillä takarattailla ketju lepää pienellä määrällä hampaita pomppii siksi todennäköisemmin. Seiso pyörän vieressä ja pyöritä kampia taaksepäin niin näet helposti, jos ketju ei jostain kohdasta taivu luonnollisesti.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  21. #21
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Ja toihan notkistuu seuraavasti: ota ketjusta kaksin käsin ote, kohota se nenäsi eteen ja vääntele sivuttain. Kyllä notkistuu, eikä ole ketjulle vaaraksi.

  22. #22
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Yksi tekijä voisi olla vääntynyt vaihtajankorvake
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  23. #23
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Vai hyppiskö vapaaratas yli? Tai vaihtaja säädetty liian kauas pakasta/ketjut ei ota kuin varttikierroksen rattaisiin?

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J-uge Katso viesti
    Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti missile Katso viesti
    Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
    Taidatte kaverit olla ihan oikeassa, en ole enää yhtään vakuuttunut että osaan erottaa tuntumasta, tai edes nähdä, että kummassa päässä ketju pomppii, joten eturatas taitaapi olla syyllinen.
    Alkaa olla jo sen verran kylmä ja eturauhanen arka, että tämän vuoden fillaroinnit on tehty ja pitkä talvi aikaa vaihtaa nuo eturattaat.
    Monark (195x)
    Helkama kippurasarvi (198x)
    Crescent (200x)

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •