GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 44 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 54 94 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LäskiRambo Katso viesti
    Katsoin et sivulla oli 1799€ ilman posteja onko hinta juuri noussut?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kuten sanoin niin kysyin tarjousta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vuohi Katso viesti
    Ainakin vanne+rengas setti on tohon hintaluokkaan hyvä, varsinkin jos tahtoo isoa kumia. Bulldozeri rullaa mielestäni tosi mukavasti ainakin tubeleksina ja vielä kun tuossa on 90mm vanne niin leveyttäkin piisaa.
    Joo, lähti L-koon Scoop ennakkotilaukseen. 😉 Sen verran kiva paketti jo vakiona! Etuvaihtaja lähtee, nw tilalle eteen ja mahdollisesti laajempi pakka taakse. Millasta välitystä ihmisillä on? Kaksysissä oli 32t edessä ja joku xt kymppipakka takana, oli jees. Läskiin varmaan pinempää eteen? 11-36 näkyis olevan pakka.

Edit: mites noi kehät, kun ovat tl ready? Voiko suoraan nakata sissarit menemään ja litkut vaan sisään ja venttiilit paikalleen? Vai tarviiko apinateippiä vielä?
    Lanssi muokkasi tätä : 24.10.2015 at 22.49

Mikä se etuvaihtajassa porukkaa närästää? Nykymuoti vaatii 1x11, tiedetään. 300 g painonsäästö mun vinkkelistä ainoa etu, miinuksia tuleekin sitten välitysten puutteesta molemmista päistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Mikä se etuvaihtajassa porukkaa närästää? Nykymuoti vaatii 1x11, tiedetään. 300 g painonsäästö mun vinkkelistä ainoa etu, miinuksia tuleekin sitten välitysten puutteesta molemmista päistä.
    Jokainen tietty kokee asiat vähän tai vähän enemmän eri tavalla mutta kyllä 1x11 on vähän yksinkertaisempi ja helpompi käyttää kuin vaikka 2x10. Siis minusta. Mulla on edessä 28 ja takana 10/42 ja pienintä pykälää ei ole vielä tarvittu ja isoin on hyvin riittänyt siirtymillä.
    Tällä en tarkoita että 2x10 olisi huono. Minusta ihan hyvä yleiskäyttöön.

Sä varmaan poljet sillä _läskipyörällä_ sekä Tour de Francen pääjoukossa 60km/h että jyrkkää vuorenseinämää ylöspäin 0.5km/h, jos ei 1x11 SRAM:n palikoilla riitä?

Mulla 1x10, 28t edessä ja 11-42 takana. Skaala riittää mulle kaikkeen käyttöön. Ihmettelen ääneen mihin enempiä tarviaa?
    Jos omaa 1x11, ihmettelen vielä enemmän..

Painonsäästöllä asiassa ei mun tapauksessa ole mitään merkitystä. Humpuukia.
    Etuvaihtajan vivun saa valjastettua hissitolpalle, SE on iso plussa.

Jos etuvaihtajassa joku ahdistaa, niin ketjulinja..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dong Katso viesti
    Mietin tuon XXL:n White Liten ja Pron välillä. Prossa kuitenkin pienin koko on M-17. Ilmeisesti tälläisen 169cm pätkän kannattaisi kuitenkin kallistua tuohon Liteen, josta löytyy S-15?
    Kyllä Pros:sta löytyy s-koko, Itiksen Xxl:ssä kävin zoomaamassa kyseistä kokoa.
    I've been around

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Sä varmaan poljet sillä _läskipyörällä_ sekä Tour de Francen pääjoukossa 60km/h että jyrkkää vuorenseinämää ylöspäin 0.5km/h, jos ei 1x11 SRAM:n palikoilla riitä?
    Edellisellä Fätboilla on menty yli 60 km/h alamäkeen. Mut kyl mä sillä ajelin isoimmallakin Bud&Loulla aina silloin tällöin myötäisiä, jolloin välitys oli mielekäs. Nykyrengastuksella ei kyl pisintä enää tarvii. Ja lyhin välitys riittää justjust nyt vakiolenkin yhellä kinkamalla, nuo 5.05" kumit kun pidentää välityksiä yli 5% 4.0" kumiin verrattuna. Vauhtia ei varmaan ole kuin 1 km/h muutenkaan useassa paikassa, tykkään muutenkin tollasesta hiljaa ryömittelystä.

Miettiny jos laittais vielä 42:n takapakkaan ja 32 eteen isommaksi, pienemmän ollessa edelleen 22. Sais kunnon ryömintävälit. Yltääköhän tuon X9-vaihtajan säätövarat 42:lle?

Kyllä mulla ainakin on käyttöä ihan kaikille 2x10 voimansiirron välityksille läskissä ja lisäksi ainakin itsellä voi ajaa pikku rattaalta kaikki takapakan rattaat ihan siinä missä 1x10:lläkin. Ehkä siinä pitää olla vaan kuskinkin vähän painavampi niin ei ole ylämäissä niin kiire ja alamäkeen mennään ihan järjetöntä kyytiä

1xjotain välityksissä saa tosin painon säästön lisäksi noin sentin lisää maavaraa!
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

Mulla 29" tosiaan on 1x10, ja sillä pärjännyt kaikki ajot kesät talvet. Tilasin jo valmiiksi 30h nw-rattaan, testaillaan sillä jaksaako setä juntata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vuohi Katso viesti
    Kyllä mulla ainakin on käyttöä ihan kaikille 2x10 voimansiirron välityksille läskissä ja lisäksi ainakin itsellä voi ajaa pikku rattaalta kaikki takapakan rattaat ihan siinä missä 1x10:lläkin. Ehkä siinä pitää olla vaan kuskinkin vähän painavampi niin ei ole ylämäissä niin kiire ja alamäkeen mennään ihan järjetöntä kyytiä

1xjotain välityksissä saa tosin painon säästön lisäksi noin sentin lisää maavaraa!
    Kertokaa missä käytätte esim. 36-11 välitystä, niin että tarve on todellinen?
    Keskari alkaa ainakin olemaan kohdillaan
    Väittäisin että edessä 28t vs 36t antaa maavaraa hieman senttiä enemmän?

Ja sentti on muuten joskus paljon. Kivikossa.

noniinno Guest
    Väärin välitetty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Keskari alkaa ainakin olemaan kohdillaan .
    Kyllä isoimman pykälän tuolla välityksellä saa hetkeksi päälle jossain asfalttisiirtymän alamäessä. Mutta heti tasamaalle tullessa ainakin minä joudun hakemaan pienempää. Joten niin harvoin noin isoista välityksistä on ollut itselle hyötyä että todellista tarvetta ei ole. Täpärissä oli joskus isoin 36-11. Läskistä en 1x11 pois vaihda. Sopii mulle.

Mutta kuskeja on tietenkin erilaisia. Jos voi 36-11 välityksellä pitää yllä vaikka 90:n kadenssia niin kyllähän siinä matka taittuu ja ainakin itseä välistä tympäisevät siirtymät menee tuolla tavalla kivasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Eipäs lähetä väärästä päästä pykäliä liikkeelle. Kysytään toisinpäin, eikö muka missään tilanteessa ole tullut tarvetta 22/36-välitykselle (=0,61) tai tiheämmälle? 28/42 on likemmäs 0,67 eli vastaa lähelle samaa kuin 22/32 eli "kakkosta" tavan 2x10-vaihteistossa.

Ei ole 28/42 vielä tarvittu. Voi olla etten edes oikein osaa sitä hyödyntää koska vauhti luultavimmin putoaisi niin pieneksi että ajo ei onnistuisi. Vähän isommalla pääsee paremmin putkelta runttaamalla. Ainakin tuntuu helpommalta.

Eipäs lähetä väärästä päästä pykäliä liikkeelle. Kysytään toisinpäin, eikö muka missään tilanteessa ole tullut tarvetta 22/36-välitykselle (=0,61) tai tiheämmälle? 28/42 on likemmäs 0,67 eli vastaa lähelle samaa kuin 22/32 eli "kakkosta" tavan 2x10-vaihteistossa.
    Eikös monessa 2*10-systeemis oo pikkuratas monasti nykyään 24 tai jopa 26..?

No mulla on Farleyssä edessä 28/30 Absoluteblackin ovaali ratas ja takana 42-10 11 lehtinen pakka. Näillä välityksillä on noustu isommatkin mäet ja jos ei muuten niin taluttamalla loppumatka Toisessä päässä maksiminopeutta on yleensä rajoittanut oma tehorajoittuneisuus, ei niinkään välitysten loppuminen.

Toki tämä välitysasia on varsin henkilökohtainen juttu ja riippuu kyllä suuresti sekä kuskin fysiikasta, että ajotottumuksista.

No ei, ei missään tilanteessa. Aika usein tosin tuntuu, että sellaisia välityksiä tarvitaan, mutta todellisuus on täysin päinvastainen. Pari esimerkkiä:
    - Poljen pitkää jyrkkää ylämäkeä tiheällä välityksellä ja voimat loppuu aina kesken. Ensimmäisenä tulee mieleen, että pitää saada tiheämpiä välityksiä, että onnistuisi, laitetaan pienempää eturatasta ja isompaa takaratasta – sama lopputulos. Joskus taas kaiken järjen vastaisesti kokeilen saman pienemmillä takarattailla – yhtäkkiä voimat riittää ylös asti!
    - Jyrkkä tekninen nousu, ei millään pääse ylös asti. Kokeilen pienempää eturatasta, taakse 42T laajennus – sama lopputulos. Joskus kaiken järjen vastaisesti kokeilen saman pienemmillä takarattailla – yhtäkkiä onnistuu!
    ealex muokkasi tätä : 26.10.2015 at 11.18

Joo. En minäkään lämpene tuolle ajatukselle;hirveä kadenssi, pienin mahdollinen vaihde, ja pikkuhiljaa kiivetään. Ei toimi mulla. Yritän aina saada vauhtia jossain välissä jos mahdollista ja silloin ei mateluvaihde toimi ja usein kun pitäisi pystyä pitämään enemmän vetoa päällä niin vaihtaminen samalla ei vaan onnistu ja lopussa runtataan aina putkelta jolloin tasapaino on parempi ja pyörän hallinta helpompaa ja sekään ei mulla onnistu mateluvaihteella.
    Mutta kukin tyylillään.

Kyllä ainakin itse keksin miltei joka lenkillä käyttöä 2x10 tiheimillekkin välityksille. Itsellä taitaa olla nykyään tihein välitys (jos muistan oikein) 24/36 ja saisi olla mielestäni vieläkin tiheämpi. On totta, että kaikista teknisimpiä nousuja ei kannata yrittää hitaasti pyöritellä ylös vaan runtata vähän pidemmällä välityksellä. Mutta esimerkiksi itse ajan läskillä paljon palauttavaa lenkkiä, jolloin esim. 30m korkeuseron repiminen seisaaltaan reipasta vauhtia tai liian pienellä kadenssilla ei varsinaisesti palauttele kahden kovan treenipäivän välillä. Tällöin on kiva kun pyörästä löytyy vaihteita jolla voi hitaasti pyöritellä mäet ylös. Aikanaan kun täpärissä oli 1x10 vaihteisto taluttelin noi kyseiset mäet ylös.

Tuo 24 eturatas taas loppuu siirtymillä vähän kesken jos on vähänkään siirtymähenkiset, eli noin 0,6bar tai enemmän paineet. Vielä kun läskillä korkean kadenssin käyttäminen vaatii aika paljon tarkkuuttaa siirtymillä, ettei pyörä alka hytkymään edes takaisin renkaidensa varassa. Pisintä mahdollista välitystä nyt ei ehkä tarvitsisi mutta tuo 24 etunen ei riitä ihan mukavaan ja vauhdikkaaseen siirtymä etenemiseen.

Ehkä omassa ajossa 1x11 systeemillä ei joutuisi isoa kompromissia tekemään mutta ei kyllä tuolla 2x10:läkään. Optimi itselle olisi ehkä törkeän pieni pikkuratas joku 20 tai 22 piikkinen ja 34 isompi. Maastossahan tuo 2x10 ei ole sen monimutkaisempi, kun isoa ratasta et tarvitse ja pieneltä pystyy ajamaan koko takapakan läpi ihan siinä kuin 1x11 systeemilläkin.

Eli se on aavistuksen laajempi välistys skaala minkä itse hyödyntäisin mieluiten alapäässä vs. muutama sata grammaa painoa, vähän maavaraa ja muodikkaampi pyörä.
    Jälleen ensi vuonna

Itelle oli kyllä täysin turha ja huonot välitykset 2X10. Isommalla rattaalla ei tehnyt mitään ellei ajanut siirtymiä ja pienimmällä ehkä maksimissaan käytti kolmanneksi isointa ratasta. 2X10-setillä pienin välitys oli kyllä itelle aika turha, kun sillä ei pääse eteenpäin. Sekä isoin ratas osui kiviin jonkin verran. 1X10 on hyvä tykitellä eikä tule ajeltua "liian pienillä" välityksillä.

Ovaali 32 tuntuu lähes täydelliseltä paketilta. Ylämäetkin nousee mukavasti, kun on välitystä ylös. Tosin itsellä on yli kymmenen vuotta kokemusta maastopyöräilystä, joten en kai ole ihan rimppakinttu.

Joo toi "jaksan ajaa mäet ylös pitkälläkin välityksellä, en siis ole rimppakinttu" on tietenkin myös tärkeä osa välitysten speksausta ja vaillinaisen itsetunnon rakentamista. Itse uskon, että pk-harjoitusten pitäminen pk-harjoituksina ei tee minusta välittömästä rimppakinttua. Käyppä meinaan koemielessä vetämässä vaikka se 30m korkea mäki ylös sillä 32 eturattaalla pk-sykkeellä ja tule raportoimaan tuloksista. Niin ja oletetaan nyt, että et ole mikään 60 kiloinen rimppakinttu
    Jälleen ensi vuonna

Nyttemmin 28/42 on riittäny jokapaikkaan. Kehitystä siis tapahtuu.
    "Kokeilumielessä" tulee nykyään ajettua myös 28/36 pahat paikat. Kyllä ne menee, kun ei salli itselleen sitä 42:sta.
    Mielessä käyny jopa 30t:n palauttaminen eteen.

Fläteillä ajaminen tuntuu auttavan tässäkin asiassa. Kumma kyllä.

26 x 11-34 täällä. Jokaisella lenkillä tulee käytettyä kaikkia vaihteita, mutta kertaakaan ei ole tullut mieleen, että tarvitsisin pidempiä tai lyhyempiä välityksiä. Imo täydellinen siis.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ei ole 28/42 vielä tarvittu. Voi olla etten edes oikein osaa sitä hyödyntää koska vauhti luultavimmin putoaisi niin pieneksi että ajo ei onnistuisi. Vähän isommalla pääsee paremmin putkelta runttaamalla. Ainakin tuntuu helpommalta.
    Erikoista, tai sit on niin tasaset raitit ja reitit teilläpäin, tai sit oon vaan niin nöösi etten tajuu. Taidan kiusallani puuhata 22/42 välit omaan, niin saapahan ainakin kadenssia. Ja taas saa olla vähän erilainen kuin muut.

Mun mielestä helpompi tasapainoilla jonku kinkaman päälle kun saa pyörittää tasaseen, kuin että runtata putkelta vauhdilla ja kattoo minne pompataan. Onhan kalliokiipeily-offroad-autoissakin niin tiheet välitykset että hyvä kun huomaa milloin on kytkin nostettu. Tuo hallittavuutta ajoon ja vääntömomenttia tietysti pyörille lisää.

IncBuff Guest
    Ajaako täällä joku taas väärin?

Joo ja vieläpä tahallaan.

Erikoista, tai sit on niin tasaset raitit ja reitit teilläpäin, tai sit oon vaan niin nöösi etten tajuu. Taidan kiusallani puuhata 22/42 välit omaan, niin saapahan ainakin kadenssia. Ja taas saa olla vähän erilainen kuin muut.

Mun mielestä helpompi tasapainoilla jonku kinkaman päälle kun saa pyörittää tasaseen, kuin että runtata putkelta vauhdilla ja kattoo minne pompataan. Onhan kalliokiipeily-offroad-autoissakin niin tiheet välitykset että hyvä kun huomaa milloin on kytkin nostettu. Tuo hallittavuutta ajoon ja vääntömomenttia tietysti pyörille lisää.
    Eikös sulla ollu ne 5 tuumaiset snowshoet? Mun 4,5 tuumaiset rullas tosi huonosti, voi osaltaan selittää miksi meno tahmeaa. Toinen syy, polje ja polje, pikkuhiljaa ne jalat vahvistuu. Lukkopolkimet auttavat mun mielestä paljon myös ylämäissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Eikös sulla ollu ne 5 tuumaiset snowshoet? Mun 4,5 tuumaiset rullas tosi huonosti, voi osaltaan selittää miksi meno tahmeaa.
    On joo ja huonosti rullaa. Eipä sitä kyllä tuolla puskan puolella niin huomaa, painon (pelkästään kumeissa 3.8 kg) kyllä vaistoaa. Toisaalta ihan kun olis rullaaminen herkistyny kilometrien myötä, lieneekö mahdollista vai onko sitä vaan tottunu niihin?

Ja tosiaan kehä on pidempi, nuo menee toistakytä senttiä pidemmälle kierroksella kuin nelituumainen. Mut siis en oo tiheämpiä välejä varsinaisesti vailla (vaikka kiva olis kokeilla), mut ikävä kyllä tulis 22-ratasta jos pitäis nykymuodin mukana 1x-kerhoon liittyä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •