Kyllä ainakin itse keksin miltei joka lenkillä käyttöä 2x10 tiheimillekkin välityksille. Itsellä taitaa olla nykyään tihein välitys (jos muistan oikein) 24/36 ja saisi olla mielestäni vieläkin tiheämpi. On totta, että kaikista teknisimpiä nousuja ei kannata yrittää hitaasti pyöritellä ylös vaan runtata vähän pidemmällä välityksellä. Mutta esimerkiksi itse ajan läskillä paljon palauttavaa lenkkiä, jolloin esim. 30m korkeuseron repiminen seisaaltaan reipasta vauhtia tai liian pienellä kadenssilla ei varsinaisesti palauttele kahden kovan treenipäivän välillä. Tällöin on kiva kun pyörästä löytyy vaihteita jolla voi hitaasti pyöritellä mäet ylös. Aikanaan kun täpärissä oli 1x10 vaihteisto taluttelin noi kyseiset mäet ylös.

Tuo 24 eturatas taas loppuu siirtymillä vähän kesken jos on vähänkään siirtymähenkiset, eli noin 0,6bar tai enemmän paineet. Vielä kun läskillä korkean kadenssin käyttäminen vaatii aika paljon tarkkuuttaa siirtymillä, ettei pyörä alka hytkymään edes takaisin renkaidensa varassa. Pisintä mahdollista välitystä nyt ei ehkä tarvitsisi mutta tuo 24 etunen ei riitä ihan mukavaan ja vauhdikkaaseen siirtymä etenemiseen.

Ehkä omassa ajossa 1x11 systeemillä ei joutuisi isoa kompromissia tekemään mutta ei kyllä tuolla 2x10:läkään. Optimi itselle olisi ehkä törkeän pieni pikkuratas joku 20 tai 22 piikkinen ja 34 isompi. Maastossahan tuo 2x10 ei ole sen monimutkaisempi, kun isoa ratasta et tarvitse ja pieneltä pystyy ajamaan koko takapakan läpi ihan siinä kuin 1x11 systeemilläkin.

Eli se on aavistuksen laajempi välistys skaala minkä itse hyödyntäisin mieluiten alapäässä vs. muutama sata grammaa painoa, vähän maavaraa ja muodikkaampi pyörä.