Moro
Kun multa meni se magicshine-tarjous ohi niin vanha hullu ajatus pääsi taas valloille. Eli sain töistä oikein sopivasti tuollaisen työvalon valaisin pään, tarkoitettu raskaan sarjan autoihin työvaloksi. Siinä on diffusori itsessään, niin toivon että sen valokenttä olisi aika tasainen. Niitä oli useampaa eri kokoa, mutta hintaero oli lopulta niin pieni itselle, niin tuli otettua ehkö kohtuullista isompi tuikku. Sen lupailemat speksit:
38W
IP68 eli jonkin sortin sääsuojaus
Lumen 4000 theoretical, 3300 actual
Operating voltage 10-33V
Omaan silmään toi teho näyttää jotenkin suurelta lumeneihin nähden, mutta ehkä vielä ratkaisevampi ominaisuus on paino eli 900 grammaa. Tulee siis varmasti tangon keskelle, ei kypärään...
Nyt oon koittanut speksata sille akkua, rc jutuista lipo akut on tuttuja ja laturi löytyy ennestään niin sellaisen ajattelin tilata hobbykingistä (kiinasta). Kovakuorinen akku on varmasti sopivasti turvallisempi maastopyöräilyyn kuin kuoreton/pehmeä kuorinen, niin sellainen siis. Sitten kennomääräksi speksailin 4s, sen jännite 14,8 V olis sopivasti lampun toiminta-alueella. Sitä en sitten tiedä että vaikuttaako jännite lampun tehoon, toivottavasti ei (?). Noissa akuissa isompi purkuteho maksaa aina enemmän, mutta toisin kuin rc-autossa, lampun virranotto on tasaista niin voi ostaa halvimman akun kun c eli purkuarvolla ei pitäisi olla niin väliä (?).
Akun kokoa olen koittanut laskeskella, tuollainen halvin (22 e) vaihtoehto oli 5000 mah, eli kun se jännite on noin 15 V niin 5 amp x 15 V olis 75 kw/h (?). Eli sillä sitten polttelis tota lamppua noin pari tuntia (75 kW/h / 38 W = 2 h). Eli yhdellä ajelisi noin yhden lenkin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ase_Pack.html*
Jonkinlaisen palikan tarvitsen akkuun kiinni varoittamaan siitä että se ei tyhjene liikaa = mene pilalle. Tuollainen voisi toimia siihen *(?)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...m_2s_6s_.html*
Sitten jonkinlainen virtakytkin ja tehonsäädin akun ja lampun väliin olisi kiva, mutta tässä kohtaa en osaa sanoa että mikä tuote, esim tuolta hobbykingistä, toimisi hommaan. Toisaalta aluksi voi yhdistellä vaan johtoja irti /auki jolloin saa on/off "kytkimen", mutta eihän se optimi ole ja joskus siirtymiä ajellessa pienempi teho voisi olla kivempi kuin täysi teho / ei valoa vaihtoehdot. RC-autossa hommaa hoitaa Speed controller (ESC), mutta eihän siinä mitään nappuloita ole kun sitä radio-ohjaimella käytetään niin sellaisella tekeminen menis jo liian kaukaa kiertämiseks.
Akun olen suunnitellut laittavani reppuun / runkoon kiinni, ja valaisinpäähän tarvii askarrella jonkin sortin tankokiinnike.*
Lampun pää on IP68 vesitiivis, akku ja johtojen liitännät eivät ollenkaan ainakaan näillä ideoilla, mutta kai tolla silti pakkaskelillä / pienessä ei jatkuvassa tihkussa ajelee.
Eihän tää mikään optimiviritys oo, mutta tolla valoteholla tulee kyllä kalliiksi jos meinaa valmiin ostaa. Ja nyt kun itse lampusta ei tarvinnut maksaa juuri mitään ja akun saa halvalla, niin sen sitten kompensoi toivottavasti virityksen kömpelyyttä ja painoa.
Kaikki neuvot otetaan vastaan projektista ja varsinkin siitä virtakytkinhommasta ois kiva saada vinkkiä. Ja tietty jos joku osaa sanoa menikö laskemiset mettään yms. Kiitos etukäteen!!
Loppuun koitan liittää kuvia lampusta, mutta jos ei onnistu niin tarvii laittaa linkkiä pilveen myöhemmin..
Roope
Kirjanmerkit