Ilmeisesti nyt on sitten henkilökuntaakin opastettu samalla kun saatiin ohjeet verkkoon. Itse pendelöin pääradalla lähes päivittäin Bromptonin kanssa ja koskaan ei ole tullut nurinaa. Kerran on huomautettu suojapussista, jota ei sattunut olemaan mukana. Vielä kun saisivat normifillareillekin tolkummat kuljetusmahdollisuudet.
Ettei tää nyt sitten jää vain netissä valittamiseksi, niin kävin tänään kotimatkalla tekemässä pari tollaista lappua kokeeksi. Yllä VR ja alla HSL, mahtuvat satulalaukkuun.
https://lh3.googleusercontent.com/-L...Laminoidut.jpg
Siinä on myös nettisivun osoite ja pvm jolloin teksti on ollut esillä, joten väärinkäsityksiä ei pitäisi tulla. Onko jotain kommentteja?
Tätä julkiseen jakoon antamista itsekin ajattelin, Greenbike sponsoroi mulle tuon laminoinnin, joten annoin tiedoston heille. Löytyy nyt täältä (1. kysymys) ja saa käyttää vapaasti: http://www.greenbike.fi/brFAQ.html
Kupla muokkasi tätä : 11.09.2015 at 23.45 Syy: Lisätty linkki
Loistavat, paa vielä johonkin googledocsiin toi dokumentti ni laiskojen taittajien ei tarvii ite kopypastailla kun se on niin rankkaa.![]()
Ensimmäinen kausi Dahon Visc P18 takana. Vähän on kilometrejä takana mutta sitäkin hauskempia!
Ajoasento on sopivan sporttinen ja kuitenkin liikenteen seuraaminen onnistuu hyvin. Olen 89/184.
Takaluukussa odottaa valmiina seuraavaa lenkkiä. Suojahupun ajattelin väsätä parista Ikean kassista ja laittaa kumiritsalla runkoon kiinni. Viimeistään kun julkista tulee käytettyä. Kevääksi suunnittelin vaikka Tukholman reissua päiväksi, siellä kun tulee kevät aikaisin. Onnibussiakin ajattelin kokeilla josko pikkupyörä sinne sopisi. Haasteena on tutkia saako ajopelin purettua matkalaukkuun joka kelpaisi lentokoneeseen.
Huomasin muuten että halvimmat pyörät on Aasialaisten mitoilla, joten kannatta otta selvää mitä on ostamassa.
Rakentelusta löytyy mukavaa tarinaa Handsonbike -foorumilta.
Esttelyvideoita NYCe wheel -kauppiaalta vaikka kuinka monta!
Siitä vaan -porukkaan mahtuu
Reippailija muokkasi tätä : 09.10.2015 at 03.15
Juu, tommonen se on!
http://www.fahrrad-sofort.de/media/i...30_720x600.jpg
melkoisen käyttökelpoinen laite
Reippailija muokkasi tätä : 09.10.2015 at 00.48 Syy: Kuva
Ainakin hienon näköinen. Halpakin vielä. Hiukan poltteli jo. Aasialaisella mitoituksella, piruvie!
Nettiarviot menee näköjään myyjän seulan läpi. Käy kaupassa koeistumassa.
US markkinoilla on sama vekotin e-Joe $1500, tai tämä on sen kopio.
Dahon ja Tern hiukan paremmat mallit €600 ylöspäin.
Voihan semmoisen sähköistää jälkikäteenkin.
Hiukan tutkisteltuani huomasin että 7-vaihteiset ja alle, on tehty halpis osista.
Spekseistä kun katsoo ensin, onko ontelovanteet vai ei, niin pääsee heti jyvälle laatuluokasta.
Joissakin (halvemmissa) kuskin paino max 90kg toisissa taas 105kg. Muitakin tietysti on....
Handsonbike -blogissa Singaporen kaveri valaisee asiaa -tarkka kaveri!
Reippailija muokkasi tätä : 09.10.2015 at 03.17
Mukavan sporttinen ajoasento moneen taittopyörään verrattuna, koska tanko menee kuskista kauemmaksi kun tolppaa nostaa. Käytännössä "stemmi" kasvaa kuskin mukana. Vaihteita piisaa hidasajoon niin jalankulkijat tykkää. Kotiin pääsee bussilla tai taksilla, kuten yökulkijoilla on muutenkin tapana. Handsonbike -blogissa selvitellään pyörämallien eroja. Varsinkin "cheap vs premiumbike" valaisee asiaa -joka onkin fillaristeille aika tuttua. Akselivälissä ei ole monien hämmästykseksi eroja normipyörään verrattuna, lievä herkkyys tulee pienten pyörien pienemmistä hyrrävoimista.
Perinteiset saranalla varustetut "kombi-pyörät" on eri vehkeitä -en niitä kuitenkaan mollaan ala.
Matkailuun antaa tämmöinen vekotin uusia mahdollisuuksia. Onnibussia on kokeiltu (tosin ilman taittopyörää) pari kertaa. Ecolines vie Tallinnasta kympillä, parilla Riikaan Jurmalaan, Kaunasiin, Vilnaan ja tietysti siittä etiäppäin.
Patalaiskana olen kuitenkin siirtyillyt ihan (vielä) henkilöautolla. Matkailukohteiden autokieltoalueet (joita piisaa) on suurinta herkkua tämmöiselle kulkineelle.
Reippailija muokkasi tätä : 09.10.2015 at 03.20
Patavanhoillisena ja ikuisena epäilijänä, olen suuresti hämmästynyt, ettei näitä näy enempää tien päällä.
Pari ehtoota kun katselin Youtuben (en pelkästään mainoksia) rupesi kiinnostus heräämään ihan tosissaan.
Käyttökelpoisuus oli jo päivän selvää, mutta kuinkas ne ajo-ominaisuuudet? Nykissä toimiva kauppurin, NYCe wheelsin videoita kun vahtasi, niin selvisi se hujoppi ainakin pärjää ja hauskaakin näyttäisi olevan.
Hinta on kovempi kuin vastaavalla peruspyörällä -kyllä ne nivelet hiukan maksaa -niinkuin hyvässä linkkarissakin!
Monen on vaikea perustella 500-1000euron "leikkipyörää" mutta kun miettii sporttikaupan myynnissä olevia: lasketteluvehkeet, lumilauta, rullaluistimet, kajakki, kuntopyörä, Suppilauta ja ties mitä vielä -niin taittopyörää on minusta vaikea mollata. Selkeesti on hyötypeli.
Joopa -joo, aika näyttää. Ei taida tulla trendivehjettä, mutta ei se mua haittaakaan!
Ja koeajamaan pääsee kuten Foorumilla on tapana!
Tänään auto huoltoon ja Bromptonilla töihin. Hyvä aamu vaikka autolla joutuikin ajamaan.
Bromtonia en ole vielä päässyt kokeileman -nöyränä tunnustan.
Käytetyt menee aika nopeasti.
Dahon ja Tern 16 tuumasia ei kannata kuitenkaan unohtaa
olen bromptonin b bagissa kuskannut pyörää lentokentillä jo vuosia, vaa nyt ihan viimeaikoina ovat alkaneet huomautella. Virkailijat katsovat laukkua, pyöränkuvaa siinä, kysyvät onko siellä pyörä, vaativat erillistä polkupyörämaksua. No ei on vielä selvitty ilman maksuja. Laukku meee mittoihin, vaan kun enemmän korkia kuin leveä niin tahtoo kaatua hihnoilla ja tukkii ne.
Mitäs jos teet jäykän pohjan laukun sisälle jostain muovisesta jerrykannun puolikkaasta?
Hakusessa olisi täälläkin kohtuuhintainen kova laukku Bromptonille lentskarikäyttöön. Onko ryhmäläisillä kokemuksia vaikkapa B&W:n salkusta? http://fudgescyclesonline.com/index.php?p=183178.
Onko kenelläkään BTwin Tilt pyörää? http://www.btwin.com/en/city-bikes/f...ike-black.html
Kätevän näköinen taittomekanismi.
Passeli vissiin metroiluun ja paikallisjuniin. Ranskan kielellä vissiin löytyisi kokemusperäistä tietoa. Täälläpäin tunnetaan lähinnä Brompton, Jekku ja Jippo ; )
B&W:n laukkua löytyy hintaan 157e+kulut täältä: http://www.hibike.com/b-w-foldon-cas...5a8947e0edea20. Kuukausia tuota on tullut jo jahkattua, mutta vielä ei ole lähtenyt tilausta.
Suositelkaapa brompton-ystävällistä huoltopajaa Tampereen seudulta.
Törmäsin tällaiseen kickstarteriin (ei, en ole mukana millään tavalla). Mitä sanoo raati? Ajatus ihan mielenkiintoinen, mutta miten lujan rungon tuollaisesta saa?
https://www.kickstarter.com/projects...ref=nav_search
A Gentleman will walk but never run
Brompton-kuumetta on 38,4, vaikk en ole käynyt vempelettä edes koeajamassa vielä. Kuitenkin olen pyöritellyt seuraavaa asiaa: kun on tullut tuollainen suvunjatkaja (eli lapsi) hankittua ja häntä alvariinsa pyörän peräkärryssä kuskataan niin toimisiko taittopyörä tällaisessa käytössä? Käytännössä vaatimuksena olisi, että taka-akseliin saa pidemmän kepukan, johon kiinnityssysteemi tulee kiinni (sori terminologia). Onnistuu heittämällä normipyörissä.
Jarrut on toinen kysymysmerkki. Kun on kärry perässä niin jonkin verran enemmän jarrutehoa tarvitaan. Bromptonin jarruja on haukuttu.
Kolmas on pyörän kuljetus. Sieluni silmin ajan metroasemalle, otan kärryn irti pyörästä, taittelen pyörän ja ripustan sen kärryn kahvaan. Mutta onko tällainen ripustaminen realismia?
Idea kiehtoo siksi, että on monia kertoja, jolloin pyöräkärryllä voisi lähteä pidemmällekin jos vaan jonku pätkän voisi mennä metrolla/junalla. Iso pyörä ja lastenrattaat (=pyöräkärry) on kuitenkin himppasen liian hankala yhdistelmä.
Tulee vähän viiveellä, mutta yritetään vastailla. Kokemusta on monen vuoden ajalta kaksipaikkaisen kärryn vedosta, mutta ei koskaan Bromptonista.
Kiinnityksestä en osaa sanoa. Kannattaa varmistaa että saa kiinni ja että pyörän saa taiteltua vaikka pyörän kiinnityskappale olisi paikallaan. Akseli on matalammalla, mutta ehkä siitä ei ole haittaa. Tästä kärrystä on netissä juttua, mutta sen paino lienee pienempi: https://www.radicaldesign.com/bicycl...-trailers.html. Ulkovaihtaja voi tulla tielle, jos sellainen on pyörässä. Ei kokemusta.
Bromptonin jarruihin olen ollut tyytyväinen, mutta kovassa kuormassa veikkaan että vanne alkaa lämmitä pitkissä alamäissä. Tämä on ongelma myös normikokoisen vannejarrullisen pyörän kanssa jyrkässä mäessä, jos kyydissä on kaksi lasta ja kuormaa. Raja tullee vain nopeammin vastaan. Toinen puoli on vääntö. Jos laittaa lukkopolkimet, ei pyörä mene enää kaikista pienimpiin rakoihin. Ulkovaihtajan kestävyys on omassa pyörässä herättänyt kysymyksiä. Kovalla kuormalla ei välttämättä kovin pitkäikäinen, mutta kuluvat muoviosat on helppo vaihtaa.
Metrosta: laittaisin pyörän kärryyn sisään, jos lapsi ei ole kyydissä. Kahvaan laittaminenkin voi onnistua, mutta todennäköisesti kärryä on pideltävä silloin koko ajan pystyssä.
Kerro toki mihin ratkaisuun päädyit. Uusien urien avaaminen vaatii aina kokeilua, mutta voi olla onnistuessaan varsin palkitsevaa.
Kärryn kiinnityksen suhteen voi koittaa viisastua käymällä kärryn kanssa (tai ilman) bromptonin luona joko kaupassa tai jonkun onnellisen omistajan tykönä. Missä päin suomea vaikutat?
Hurauttelin Dahon Viscillä aluksi 100km ja jatkoin siitä maantiepyörällä Ratareisi 2016 tapahtumassa
http://timokananoja.kuvat.fi/kuvat/R...0625-62399.jpg
Mä ostaisin tuon...
Kelpaisi kyllä minullekin.
Aika horroria olisi roudata tuota julkisilla, mikä itselleni on osa taittopyöräilyä. Vie taitettuna liikaa tilaa ja ketju vaihtajineen jää ulkopuolelle. Toisenlaisessa käytössä varmasti mainio fillari.
Sent from my iPhone using Tapatalk
6-vaihteisen Bromptonin kolmanteen vuosihuoltoon upposi 220e. Takavanne pitänee uusia ensi vuonna hintaan 250e(!) - sisältää toki myös uuden napavaihteiston.
Kalliiksi tulee ajaa talvella. Ulkovaihteisto varsinkin.
Kirjanmerkit