ElectrobikeGiantGarminHepha
Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Specialized Camber Evo 29er

  1. #1

    Specialized Camber Evo 29er

    Täpärikuume on pahasti päällä ja pyöräkin on pitkän haarukoinnin jälkeen löytynyt Spessun Camber Evosta. Nyt pitäisi selvittää vielä oikea koko. Olen 178cm, inseam 84cm, Spessun ko. mallin koko-ohjeen mukaan siis juuri M (168-178cm) ja L (178-188cm) välissä. L-kokoista Camberia olen päässyt testaamaan ihan poluillakin ja tuntuihan se ihan hyvältä, mutta ehkä siinä oli silti aavistus huteruuden tunnetta ajaessa. Jotenkin olisin kallellaan M-kokoiseen myös ajatuksen "mieluummin kokoalueen ylä- kuin alapäässä" vuoksi. Ostaako siis L josta on ihan oikeaa tuntumaa maastosta vaiko M sokkona?

    Jossain kehotettiin tällaisessa tilanteessa mittaamaan ns. Ape Index eli käsien välin suhde omaan pituuteen; jos siipiväli suurempi kuin oma pituus, pitäisi ottaa isompi, muutoin pienempi koko. Noh, eipä ratkaissut mitään kun käsien väli oli täsmälleen sama kuin pituuskin, eli 178cm.

    Linkki pyörän mittoihin: http://www.specialized.com/us/en/bik...vo-29#geometry

    Kokemukset kyseisestä pyörästä ovat muuten myös tervetulleita. Yllättävän vähän on tällä foorumilla keskustelua tästä vehkeestä, vaikka voisi ominaisuuksiltaan kuvitella olevan kovinkin suosittu Suomen poluilla.

    Loppuun vielä lisäkysymys viisaammille: Jos mukana tulevan 120mm Reban mahdollisesti vaihtaisi jossain kohtaa 130mm Pikeen, olisiko tällä haittavaikutusta pyörän geometriaan? Alkuperäinen tavoite oli nimittäin löytää 130/130mm -joustoinen täpäri, mutta ei oikein löytynyt mieleistä. 130/120mm Camber voisi olla aika lähellä sitä mitä alun perin lähdin etsimään.

  2. #2
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Melkeenpä ottaisin itse l-kokoisen ja laittaisin vaikka pykälää lyhemmän stemmin siihen jos tykkää kompaktimmasta ohjaamosta..

    Taannoin vaihdoin kaverin camber evoon 120mm piken reban tilalle ja sitä 130mm myös miettis, mutta tuossa pikessä on a-c mitta jo 120 millisenäkin hieman pidempi mitä rebassa niin päädyttiin laittamaan lyhempi.. En kyllä jaksa uskoa, että tuolla 130mm keulalla mitenkään olellisesti onnistuisi geometriaa "pilaamaan".. Riippuen ajotyylistä voi olla pitempi jopa parempi..

    Sen mitä ite olen tuota kyseistä camberia ajanut niin ehdottomasti paras päivitys mitä tuolle pyörälle voi tehdä ja samaa se kaverikin hehkutti ja sen verran voisin tuohon kokoasiaan palata, että kaveri on sun kanssa saman pitunen ja l-kokonen camber 50mm stemmillä on hänelle ainakin passeli..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #3
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    L-kokoisessa näyttäisi olevan 90mm stemmi, joten jos sillä sinun pituisesi on alarajalla, toimisi se 50-70mm stemmillä varmasti hyvin. Pidempi keula loiventaisi keulakulmaa, mistä tuskin olisi tuossa pyörässä haittaa, toki ajotyylistä ja -mieltymyksistä riippuen.

  4. #4
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    247
    Kannattaa selvittää myös takuun raukeamismahdollisuus keulaa pidennettäessä. Jotkut valmistajat eivät salli pidempiä keuloja alkuperäiseen nähden.

  5. #5
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllä raukeaa takuu spessuissa tuosta operaatiosta, mutta kannattaako asiasta mainita mikäli takuulle on tarvetta

  6. #6
    Kiitos paljon kommenteista, arvokasta inputtia! Kun ei tule kannatusta M:lle niin kai se sitten olisikin se L. Aika monissa muissa merkeissä olen selkeä M, jännä tuo ero Spessun kokotaulukoissa. Omat ajot sellaista "reipasta kaahimista" vaihtelevan teknisillä poluilla, ei mitään alamäkipyöräilyä mutta äksöniä saa olla. Pieni keulakulman loiventuma voisi siis olla jopa ihan positiivista.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    215
    Mitenkäs 2016 Camber, josta ei sinänsä Evo-mallia ole, mutta on Evompi ku 2015 Evo?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    2016 mallissa on chainstay lyhentynyt 14mm ja keula loiventunut 0.3 astetta joten onhan se hieman näppärämpi puunkierrossa ja kiihtyy hieman helpommin.. Jos tykkää vähän roisimmsta menosta poluilla niin kannattaa koeajaa tuo uusi stumpjumper jossa on vielä asteen verran loivempi keula ja parisen senttiä enemmän reserviä joustossa rymistelyyn ja mukavasti menee mäkeä ylöskin..
    The end of the road is just the beginning...

  9. #9
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    215
    Kyllä kyllä, lähinnä vinkiksi ketjun aloittajalle siis tuo 2016.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #10
    Kyllä kyllä, lähinnä vinkiksi ketjun aloittajalle siis tuo 2016.
    Kiitos vinkistä, ihan mukava kuulla ajatuksia vaihtoehdoista tuolle 2015 Camber Evolle. Vaan millä tapaa tarkoitit, että tuo 2016 olisi "Evompi" kuin 2015 Evo? Suurin muutos tosiaan chainstayn lyhentyminen, keulakulma aavistuksen loivempi, mutta jousto 29":ssa kuitenkin sama. 2016 Camber 650b:n 130/130mm voisi tietysti olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Toisaalta 2015:ttä saisi nyt halvalla..

    Edit. Stumpystä, sekin on kyllä ollut harkinnassa, mutta budu ei oikein tahdo riittää ja näin ensimmäistä (yleis-)täpäriä ostavana pohdin Stumpyn menevän jo ehkä vähän liikaa alamäkirymistelyn puolelle? Tiedostan kyllä olevan ihan mahdollista, että Camber vaihtuu pidempään joustoon jo vuoden-parin ajelun jälkeen..
    reinito muokkasi tätä : 02.10.2015 at 23.50

  11. #11
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Tuo 650B camber ei kuulu euroopan valikoimaan..

    Stumpy on 50/50 pyörä eli ei mitenkään painovoimapyöräilyyn kallellaan.. Mikäli tykkää hieman raffimmasta polkurymistelystä ja pitäisi mäet myös suht kivuttomasti nousta niin on stumpy hyvä vaihtoehto.. Sillä voi hieman camberia enemmän ajaa kaikkea päin kun cambertilla taas tarkemmin kattelee oikeita ajolinjoja..
    The end of the road is just the beginning...

  12. #12
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Onko tuota ensimmäisessä viestissä linkitettyä kokosuositustaulukkoa vm 2015 tai 2016 pyörille?

    Itse ajoin aiemmin vanhemmalla L stumpilla (2011), mutta uutta pyörää pohtiessani ja testatessa huomasin että 2015 epic olisi pitänyt olla XL.

    Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla

  13. #13
    Ainakaan minä en ole toistaiseksi löytänyt 2014:ää uudempaa Spessun kokotaulukkoa...

    Okei, jos nyt sitten vielä leikittelisi ajatuksella Stumpysta, siitäkin löytyisi vielä 2015 malleja jonkun verran. M vai L? Verrattuna Camber Evoon, reach on L:ssä 1,3cm pidempi. Jos Camberissakin olisi hyvä lyhentää stemmiä niin karkaako tuo jo liian pitkäksi? Saahan siihen tietysti 40mm stemmin.. Muutoin geot näyttää hyvin samanlaisilta.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllä nuo taulukot on samana pysynyt, paitsi -16 osalta on suositukset tipahtaneet pari senttiä.. Väittäisin silti että niin kuin 16 malleista menee se l-koko sulle.. Kysäse lähimmältä spessun jäälleenmyyjältä mitä testipyöriä löytyy niin pääset metsään koittamaan fillaria tositoimissa..
    The end of the road is just the beginning...

  15. #15
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reinito Katso viesti
    Vaan millä tapaa tarkoitit, että tuo 2016 olisi "Evompi" kuin 2015 Evo? Suurin muutos tosiaan chainstayn lyhentyminen, keulakulma aavistuksen loivempi, mutta jousto 29":ssa kuitenkin sama.
    No joo, eihän noi erot isoja ole. Keskiö tais olla jonku millin alempana ja valmiina kai vähä lyhyempi stemmi.

    Ehkä tää oli vaa sitä, että paperilla ite ihastuin siihen 2016 -malliin ja mietin sitä yhtenä vaihtoehtona uudeksi trailipyöräksi. Minibrain tosin epäilyttää. Lisää riikkoontuvia osia ja huollettavaa.

    Itelle tuli jäykkäperä kylkeen, joten jatkossa sit kovemmat ryminät Enduro 29:llä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #16
    Laitetaanpa tarinan päätös tänne, eli talliin tuli lopulta 2015 Stumpjumper FSR Comp, jossa siis 130mm joustoa. Löytyi käytettynä sopiva yksilö niin hyvään hintaan, ettei tarvinnut kauaa miettiä. Yhden lyhyen testin ja yhden pidemmän lenkin perusteella pyörä on erittäin sopiva omiin tarpeisiin. Olin todella (positiivisesti) yllättynyt Stumpyn nousukyvyistä, eroa testattuun Camber Evoon on vaikea huomata. Myönnettäköön myös, että alaspäin tullessa eroa on myös aika vähän. Jos olisin Camber Evoon päätynyt, olisi saattanut jäädä kummittelemaan korvien väliin tuo 10mm ero joustossa.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    356
    ^Hieno juttu ja loistava pyörä yleiskäyttöön! Tähän aikaan vuodesta saattaa käytetyistä tehdä tosiaan löydön.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •