ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 22 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 740

Aihe: DIY-teräsrunko?

  1. #631
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    No nyt tällä on käyty kerran töissä ja sen jälkeen vähän asioita juoksemassa, siis lisää työkaluja jne.



    Pitää nyt ruostuttaa pari päivää että selviää onko bugeja joita joutuu hitsaamaan. Sitten huolellinen hionta, pohjamaalaus ja todennäköisesti 2-komponenttiepoksi kilikali pullosta pintaan.

    Tuli parempi kuin ensimmäinen proto.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #632
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti missile Katso viesti
    Noniin, eka muhvi evöö juoteltu harjoitusputkien nokkaan. Tuli niin komeeta jälkeä että en ala kuvilla leuhkimaan, alkais vaan muita harmittamaan. Ei vaan, tuntu että ei ole ihan helppoa, ja liikaa messinkiä tuli tungettua liian kylmään liitokseen. Ihan muhvin loppupuolella hoksasin miten sen messingin saa pillillä liikkumaan pitkin muhvia. Kun ehdin niin laikkaan tuon palasiksi että näkee miten huonosti se juote on kulkenut muhvin ja putken väliin. Käytössä oli AGA:n X11 pilli sillä pienimmällä suuttimella, olikohan 80l (?).

    Miten te saatte sen fluxin sinne putken ja muhvin väliin? Lotrasin sekä muhvin että putken pään fluxilla, mutta tuntuu että se karkaa kun tuuppaa putkilon sinne muhvin sisuksiin.

    Lisäkysymys, oletteko huomanneet oleellista eroa tuon sif 101 ja "ihan tavallisen messinkijuotteen" välillä? Onko tuo sif 101 jotain ihmekamaa? Tuotekuvaksessa luki että kulkee hyvin kapillaarisesti, mikä tietysti on muhvihommassa eduksi.
    Suuttimeksi kannattaa laittaa isompi, 160l voisi olla jo parempi tai ainkin täyttöjuotoksissa toimii ihan hyvin.
    Kyllä se juoksute löytää tiensä sinne putken ja muhvin väliin kun se on oikeassa lämpötilassa ja aina sinne jotain jää vaikka näyttää tulevan kaikki pois putken työntäessä muhviin.

    En ole käyttänyt "ihan tavallisia messinkijuotteita" vaikka meillä töissäkin myydään niitä, ehkäpä pitäisi ottaa testiin kun ei vielä muuta 2mm lankaa löydykään. Käytössä on ollut Sif 101 ja Cycle Design LFB, enkä harhaa, mutta 101 mieluisampi ollut.
    En tiedä miten muhvien kanssa toimii, sen yhden kerran kun muhveja olen käyttänyt niin käytin hopeaa ja niin käytän tääs nykyisessäkin tai on pakkokin käyttä koska muvhien juotokset sulaisi muuten.

    Mitäs juoksutetta käytät?

  3. #633
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Ok, pitääpä koittaa isommalla suuttimella ensi kerralla, pajalle päsen vain kerran viikossa eli ehtii tässä välissä aina ihmettelemään ja suunnittelemaan. Parhaiten taisi onnistua se osa muhvista johon laiton putken ja muhvin kulmaan (siis ulkopuolelle) lisää fluxia. Ilmeisesti siittä imaisi kapillaarisesti sinne minne se kuuluukin.

    Tuosta juoksutteesta ei ole ihan tarkaa tietoa, se on ceewayn aloittelijapaketin mukana tullut pussukka. Sivuilla lukee vain "flux for above" ja päällähän lukee se sif 101. Saatavilla on myös purkki jotain agan paketoimaa, etiketissä luki vaan että passaa messingille. Sitä en ehtinyt muhveihin koittaa, mutta pellinpalasten valissä se ainakin sai messingin juoksemaan ihan ok.

    Illalla kävin vääntelemässä tuota juotosta (siinä on siis satula/pystyputki kiinni vaakaputkessa) ja ei se ainakan mun voimilla korkannut. Mutta tarviipa antaa laikkaa ja vasaraniskuja jotta näkee mistä se antautuu ja kuinka helpolla.
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  4. #634
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Oho, tuli tuplana.
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  5. #635
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Tämäniltaisissa harjoituksissa silppusin viikko sitten juotetun muhvin puolen sentin suikaleiksi, ja messingin tunkeuma olikin yllättävän hyvä. Siellä täällä oli jäänyt vähän vajaaksi. Luulen että noikin huono olisi kestänyt ajoa, ei sitä ainakaan mun voimilla saanut rikki. Toki parempaan pitää pystyä ennen kun kaivan ne varsinaiset runkomatskut esiin.

    Kokeilin myös sitä isompaa pilliä (160l) kun juottelin tuon elämäni toisen muhvin. Onhan se tosiaan helpompaa kun saa sitä lämpöä nopeastikkin lisää tarvittaessa. Tähän sain tungettua muhvin sisälle sitä fluxia vähän paremmin, ja tuntui että messinkikin upposi paljon sujuvammin. Nyt tein sillä tavalla että lämmittelin pelkät fluxit ensin joka puolelta, ja tarkastin että näyttäisi olevan tarpeeksi, ja sitten vasta varsinainen juottaminen. Silti piti yhteen kohtaan lisätä lennossa kun näytti että messinki jää pisaraksi. Runkoputkesta ainakin oli noussut messinki koko muhvin matkalle, vaakaputken näkee kun laikkaa tuon palasiksi. Ens viikolla siis ruumiinavaus tällekkin ja mahdollisesti simppeliä jigiä tekemään juotosharjoittelun ohessa. Ei tää taida ihan toivotonta ollakkaan.
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  6. #636
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Onko tuo juoksute pastaa eli olet jauheen sotkenut veteen vai jauheena?
    Liitos pitää esilämmittää hyvin ympäriinsä ennen juottamista jolloin lämmönsäätely on juottaessa helpompaa.


    Oma projekti etenee liian hitaasti, mutta irto-osat on juotettu paikoilleen lukuunottamatta alaputken yläpäähän tulevia di2-porttia ja jarruletkun sisäänvientiä.



    Dropoutteihin tuli haponkestävät aluslevyt kiinnityspintoihin, niin ei tarvitse maalata.


  7. #637
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Johdon reitti etuvaihtajalle.


    Dropoutit liitetty.
    Naulat pitää liitokset kohdallaan.


    Vähän on vielä lämpönen


    Siistittynä

  8. #638
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Johdolle kolonen, haponkestävä M6 aluslevy muotoon painettuna.


    Sisäinen veto jarruletkullekin alkaa muotoutumaan, ei tullu ihan mitä halusin, mutta pienellä työstöllä lienee vielä korjattavissa.

  9. #639
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    👍Hiukanko hyvä tulee.

  10. #640
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Geometria keturallaan, joten kaunis runko palasiksi:



    Ja uuden keskiömuhvin kanssa kasaan, hephep:



    Ja jeejee, tubeless-leikitki alko toimiin.

  11. #641
    sledgehammer Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    No nyt tällä on käyty kerran töissä ja sen jälkeen vähän asioita juoksemassa, siis lisää työkaluja jne.



    Pitää nyt ruostuttaa pari päivää että selviää onko bugeja joita joutuu hitsaamaan. Sitten huolellinen hionta, pohjamaalaus ja todennäköisesti 2-komponenttiepoksi kilikali pullosta pintaan.

    Tuli parempi kuin ensimmäinen proto.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    Vetele pohjat fertanilla. Pysäyttää todella hyvin korroosion alut ja rauta pysyisi käsittelyn jälkeen ruosteettomana talven läpi vaikka ilman maaliakin. Siihen kun vetelis vaikka epoksin ruiskulla päällee, olis aika ikuista pintaa tiedossa. Vitsi noi ketjut on kyllä "häiriintyneen" mittaiset

  12. #642
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Joo. Kärsimättömänä hain maalikaupasta kilikali pohjamaalin ja pintamaalin ihan hyllystä. Sitten teetin yhden kilikalipullon 2-komponenttilakkaa.

    Kotona sitten hinkkasin ruosteet ja putkien säilytyspinnoitteet veks ja spreijasin pohjamaalin. Perään pintamaalia joka on siis metallihohtoa ja loppui tietysti kesken.

    Aamulla sitten mätänettiin hakemaan pari varattua pulloa lisää niin sain lopulta kokonaan maalattua ja illalla lakkaa sitten perään.

    Seuraava päivä kuluikin sitten kokonaan kun suihkuttelin kaikkiin putkiin sisään kotelosuojavahaa ja sitten läjäsin värkin huolella ettei maalit varise ja kehtaa lähteä keskiviikkokrossiin paukuttamaan.

    Tämmönen siitä tuli:


    Eihän tuossa ole kuin vaivaiset vajaat 2.5 Campy 11r ketjua...

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  13. #643
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Runko tuli tiggailtua kasaan korjatulla geometrialla. Nyt vaikuttaa lupaavalta. Paino kuvissa olevassa kunnossa 13,5kg. Tuskin tuo nyt aivan kauheasti enää nousee, kun tulee vielä satula, satulatolppa, jarrut, ketju, takavaihtaja ja shifterit.

    Tanko ja stemmi on vain testimielessä paikoillaan, oikeat on postissa tulossa.




  14. #644
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    492
    Onko Mazzan läskin keskiö todella matalalla vai näyttääkö se vain siltä? Hieno läski kuitenkin!

  15. #645
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    BB droppia on 55mm, joten monessa tehdasvalmisteessa on alempana. Aika paljon hämää se, kun renkaissa ei ole painetta. Lähtee useampi sentti halkaisijasta pois. Saattaa olla, että keulakulmaa joutuu vielä karvan verran jyrkentämään, ja sen myötä myös keulaa lyhentämään. Tois vaan posti osia ja työkaluja, niin pääsis koeajamaan.

    Niin, ja sais nuo kehät toimimaan tubelesina. Tai hakis sisurit.

  16. #646
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Nonniin, pikku tauon jälkeen pääsi taas verstaalle. Välillä tuntui jo että sujuu, kertaalleen pääsi silti lämmöt karkaamaan. Veikkaan silti että putken ja muhvin sisällä ne lämmöt oli ihan sallituissa rajoissa vaikka pinnassa paloi sinkki jo pois messingistä. No, pitääpä tuokin sahata palasiksi niin näkee miten sujui.

    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  17. #647
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Rojekti kävi ensimmäisellä lenkillään. Viikonloppuna vielä pieniä lisähommia, ja sen jälkeen pääsee kunnolla testaamaan. Tanko ja stemmi on jumissa jossain päin maailmaa, sen aikaa mennään piitkällä stemmillä ja kapialla tangolla. Samoin 203mm jarrulevy odottaa satulalle adapteria. Takasatulan korva puuttuu vielä kokonaan...




  18. #648
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Tänään vihdoin aikaa juottaa tältä osin kasaan.




    Chainstayhin piti lisätä pienet montut, että tarpeeksi tilaa 650b ice spikereille.

  19. #649
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Läskistä piti vähän keulakulmaa muuttaa. No, ei kun saumat auki ja sähköliimalla uuteen asentoon:





    Ajettavuus muuttui paljon ja juurikin haluttuun suuntaan. Nyt on enää takajarrukorvakkoa ja vaijerikiinnikkeitä vaille valmis runko. 75 Km rankkaa testiä takana, hyvin tuntuu kestävän ja pelaavan. Hyvin tohtii hyppyyttää ja kolistella kivikossa reippaassakin vauhdissa, ainakaan vielä ei oo osoittanu antautumisen merkkejä!

  20. #650
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    ... Niin, ja JK:lta taas aaaaivan huikeaa työtä.

    Kyllä sitä vaan odottaa, kun mahdollisesti jo ensi kesänä pääsee isompaan talliin värkkäämään, eikä autoa tartte säilyttää siinä samaisessa kopissa enää. Saa pyhittää koko tallin kakkoslaadun rakenteluun!

  21. #651
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    ^ Hyvännäköinen tuli. Onko hitsattu tigillä vai migillä, entäs onko jo takajarrun kiinnike paikoillaa?

    Pienen foorumitauon aikana ei ole omalle projektille ihmeitä tapahtunut.

    Etuvaihtajan korkeus on optimoitu 46t rattaalle, vaihtaja asettuu keskelle kiinnikkettä.


    Seatstayt valmiina juotettavaksi pakoilleen.



  22. #652
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Tigillä tuo on kasaan riipaistu, lukuunottamatta etuhaarukkaa. Se pitänee muutenkin tehdä uusiksi, tuli niin kamalan näköiset saumat kun paloi parista kohtaa reippaasti läpi. Takajarrukorvake on paikoillaan, enää vaijerikiinnikkeet ja sitten maalaukseen. Värimaailmaan passelit tanko, stemmi ja tupit odottaa hyllyssä, ja jarrut ja satula on vielä tuloillaan. Harmi, kun valkoista Floateria saa vaan cyclocross-leveydessä (4"). Valkoiset kumet sopis hyvin valmiiseen pyörään...

  23. #653
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Sain aikaseksi juottaa seatstayt paikoilleen tänään.

    Naulattu


    Juoksutteet laitettu ja langan pätkillä sidottu putket yhteen, että pysyvät paikoillaan.


    Siistitty, juotettu fillet pro hopealla







  24. #654
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Huhhuh, kyllä tulee siistiä, ihan taideteos valmistumassa. Pistää hävettämään omat TIG-kötöstelyt...

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  25. #655
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    JK:n runko on hieno. Ei kehtaa omia rakennelmia postata
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  26. #656
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    ^^ & ^ ei tuo niin hieno ole kuin kuvissa näyttää ja paljon riittää parannettavaa.

    Satulaputkeen kiristin juotettu ja satulaputki lyhennetty.
    Ei oo helppoo, edelleenkin vaikeeta tuollasten pienien osien juottaminen, pitää jatkaa harjotuksia. Siistimistä riittää vielä.


  27. #657
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Läskirojektille tuli ikävää takapakkia. Erinäisistä valmistusteknisistä syistä keskiön kierteet jäi jossain suunnassa väljiksi, ja 125km rymistelyiden jälkeen keskiöstä kuului pahaenteinen paukahdus: vasen kuppi pyörähti yli kierteen. Huomenna otan rungon pajalle, ja päätän, täytänkö kierteet hitsaamalla vaiko messingillä. Sen jälkeen tuo täytyis saada vielä hiottua, kalvattua ja kierteitettyä suoraan. Seuraava vedos tullaan taatusti tekemäänainakin keskiön osalta muhveilla. Muhvit keskiömuhviin kiinni, sorvilla kierteiden teko ja sen jälkeen vasta putket kiinni. Ei vetele enää kierteet pilalle.

  28. #658
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509


    Omat kötöstykset. Vaakaputki sovitettu mutta juottamatta kiinni. Ens vuonna toivottavasti pääsee taas assypillin ääreen, sitä odotellessa voipi pätkiä ja viilailla takahaarukan palaset valmiiksi.

    Pullotelineen holkkeja ja vaijeristoppareita vois juotella kotonakin, oman pillin tehot piisaa ihan hienosti hopealla tekemiseen, mutta messingillä vain ohkasiin ja pieniin kappaleisiin.

    Jahka tuo on kasassa niin teen siihen piirustukset ja viimeisenä sen runkojigin
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  29. #659
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    221
    Keskiön kierteet tuli korjattua. Metodina oli siis täyttöhitsaus, hionta ja tapilla kierteitys. Vähän rumahan tuosta tuli, mutta kierteet on hyvät. Pientä viilalla siistimistä kaipaa.



    Samalla räkäsin chain- ja seatstayn väliin vinotuen, niin ei mene putket mutkalle reippaammissa jarrutuksissa.




    Mikä kumma siinä on, että näkyvistä saumoista tulee aina kamalia, ja piiloon jäävistä tulee kauniita? Ihan sama, kummassa järjestyksessä teet. Tuokin vahvike oli sisäpuolelta ihan nätti. Sama toistuu jarrukorvakoissa, ja oikeastaan melkein kaikissa paikoissa meikäläisen taidoilla...



    Edit: Niin, ja juotin messingillä täytettä satulaputken sisälle, ja kalvasin 27,2 milliin.

  30. #660
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Onko kukaan väsännyt tarakoita itse? Tubuksen mallien pohjalta ei luulisi olevan kovin hankalaa väännellä sopivia palasia ja saisi vielä sit juuri sopivan ja oikean värisen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •