Garminilta tulossa "uusi" 1000:en...http://garmin.blogs.com/my_weblog/20...l#.Vd4THvbtlBc Hivenen omituinen laite IMHO, mutta ehkä tuollaiselle Adventure moodille joka ettii uusia reittejä on sit käyttöö.
Garminilta tulossa "uusi" 1000:en...http://garmin.blogs.com/my_weblog/20...l#.Vd4THvbtlBc Hivenen omituinen laite IMHO, mutta ehkä tuollaiselle Adventure moodille joka ettii uusia reittejä on sit käyttöö.
Ride and Smile!
Tuli annettua harmistuneena vähän tiukkaa postausta, mutta nyt on pitkiä ajoja takana mittarilla yli 20 kertaa. Laitteen kanssa pystyy elämään, vaikka kankeaa se on erilailla. Kun tekee niitä reittipisteitä, lue ne tarkasti kartta aivan zoomaten lähellensä. Aseta piste siihen kohtaan mistä ajattelet ajavasi. KVL risteyksissä asetan pisteen KVL / ja risteävän tien / KVL kohdalle. Näitä reittipisteitä on nyt luotu Uudellemaalle joku 50 kpl, joista sitten suunnittelen halutun reitin, jonka pituuden haluan tietää etukäteen, jotta voi suunnitella ajankäytön, varustuksen jne. Kun reittipisteitä on riittävästi, eli niitä on kaikissa risteyksissä tai paikoissa, joiden kautta ajaa niin navi ei mene jumiin. Minusta on mukavaa tietää matka seuraavalle reittipisteelle, väsyneenä siitä on hyöytyä. Reitteipisteinä on myös kauppoja ja liikenneasemia, joista saan vesitäydennystä. Monien S-Marketien pullopisteissä on vesihana ja huoltoasemien seinissä yhtälailla se perinteinen vesihana. Maastokartat sain toimimaan. Latasin http://kartat.hylly.org/ yhden img tiedoston, jonka kopioin FAT alustetulle SD kortille. Kartan sai päälle, kun enabloi sen navigointi asetuksissa ko. ajo profiilissa. Näitä maastokarttoja ei voi käyttää navigointin, koska ne eivät sisällä osoitedataa. Siksi kannattaa jättää päälle enabloituna Garminin mukana tulleet kartat. Karttojen käyttö helpottuu yleensäkin, kun vähentää kartalla esitettävien asioiden määrän normaaliksi tai vähentää niitä entisestään. Laite tuli hankittua, eletään sen kanssa nyt sitten. Tosin eilen ostin Ambit3 HR Peak Sapphire mallin, jota tulen käyttämään fillaroinnissa, kävelyssä (jos joskus oppisin juoksemaan jotenkin) ja hiihdossa - ja joka päivä ranteessa työssä ja siviilissä. Nykyinen X6HRm vuodelta 2007 jää varakelloksi ja pojalle sitten myöhemmin. Ei tämä Garmin aivan susi ole, mutta en olisi ostanut, kun olisin tiennyt sen olevan noin kökkö. Oli ale hintaankin nähden kallis, laitoin joka fillariin kaikki anturit ja pidikkeet, joita en ala repimään irti edes takaisin. Saa nähdä miten kestää talvikäyttöä. Tosin eihän sitä ole pakko pitää siinä kylmässä stongalla, taskuun vain lämpimään mittaamaan datat.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Onko havaintoja löytyykö edge 1000:sta jostain pääkaupunkiseudun kivijalkakaupasta ?
On. Ei muuta ku puhelin kouraan ja soittelemaan...
Niin, kun ei ole soittelemalla ja kaupoissa käymällä vielä löytynyt. Eioota myös monessa verkkokaupassa esim verkkis ja varustenet. Mutta kiitos nyt tuostakin vinkistä![]()
Velosport, ToniToni, Kivenlahden pyörähuolto. Löytyyhän noita mihin soitella vielä aika monta muutakin...
Ostin Edge 1000:n keväällä. Yksi keskeinen syy oli sen navigointiominaisuus. Jos ensimmäisillä lenkeillä "Turn Guidance" ominaisuus ärsytti, koska tuntui, että se piippaili ja reittiopastus tuli esiin joka välissä. Olin pitkän aikaa käyttämättä sitä, mutta olen parilla viime lenkillä taas sitä käyttänyt. Mielestäni "Turn Guidance" ominaisuus on parantunut versiopäivitysten myötä. Ainakin tuntuu, että laite ei enään turhan usein piippaile ja näytä reittiopastusta. Nyt se tuntuu näyttävän reittiopastuksen vain, mikäli käännytään risteyksestä eri suuntaan, mutta se ei näytä reittiopastusta, jos jatketaan risteyksestä samaan suuntaan.
XXL:stä ostin.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Eilen tuli joku 2.5/7 päivitys, vahingossa hyväksyin. En ole havainnut vielä muutoksia, ongelmia, Mites muilla, onko edge ilmoitellut? Ihmehän tuo on, kun se oli vielä jokin aika sitten 5.1. Olikohan jonkun kartan päivitys, kernel tms. mitä niitä onkaan.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Ihmettelin samaa. Nyt päivityksen jälkeen huomasin, että kartat.hylly.org mll kartan syvyyskäyrissä näkyy syvyys jalkoina. Olikohan ennen päivitystä yksikkönä metri?
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Joo jalkoina oli jo aiemmin heti kun laitoin vehkeen.
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Miten 1000 Edgeen saa synkronoitua Di2 Ultegran. Ohjeen mukaan pitää vaihteita vaihdella kun laite "etsii" laitteita.
kadenssi - ja nopeusanturit löytyivät, mutta ei Di2:sta.
Pitää ostaa lisäpalikka ja johdonpätkä millä vaihteet saa näkymään.
http://bike.shimano.com/content/sac-...les/d-fly.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juurikin näin.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Juu, se on ihan plug'n play systeemi. Minuutissa kiinni ihmettelyaika mukaanlukien
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitähän kivaa tuolla Connect IQ:lla voisi tehdä. Yhteislenkki widgetti voisi olla kiva.
Jos ei käytä garminin omia sensoreita vaan GPS;ää nopeuden ja matkan mittaamiseen niin miten hyvin toimii?
Eli kadottaako yhteyksiä satelliittiin ja toimiiko muutenkin vakaasti.
GPS+GLONASS -paikannus toimii kuin junan vessa. Ulkona käynnistäessä hakee paikan muutamassa sekunnissa, ei pätki, piirtää hyvin ja mittaa sekä nopeutta että matkaa luotettavasti. Tietysti nopeusmittauksessa on hieman viivettä, enemmän kuin kehän pyörintänopeutta mittaavassa sensorissa. Ja periaatteessa huippunopeuden mittaus on epätarkempaa. Eikä GPS-pohjainen mittaustarkkuus riitä kaikille, joskus on ilmeisen tärkeää päästä esim. reilusti alle 1% virhemarginaaliin matkamittauksessa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
CamoNiltahan meni jopa yli puoli tuntia kun kerkesi vastaamaan
Ei vaan asiaan. No mites toi akun kesto , onko paljon eroa jos käyttää omaa nopeus sensoria ja kammesta tulevaa dataa eikä pidä GPS;ää ollenkaan päällä (voiko näin tehdä).
Viekö paikannus reilusti enemmän poweria akusta.
Paikannusasetukseksi voi valita GPS+GLONASS, GPS, Pois päältä ja "Esittelytila". Jokainen käytettävä sensori vie vähän lisää virtaa, mutta paikannus yhtenä mittauslähteenä vie selvästi enemmän virtaa kuin pelkkä nopeussensori. Itse oletan että 1000:n akku kestää 8h paikannus päällä, tehomittari ja sykemittari liitettynä. Veikkaisin että ilman paikannusta tuohon voi lisätä 2-3h lisää käyttöaikaa.
Laitteesta löytyy muitakin asetuksia joilla voi vaikuttaa virrankulutukseen. Ensimmäisenä tulee mieleen näytön taustavaloasetus (kirkkaus/päälläoloaika), datan tallennusväli ja puhelimen Bluetooth-yhteys joka tuntuu vievän iPhone 6s:n kanssa satunnaisesti yllättävän paljon virtaa sekä Edgestä että puhelimesta.
Edit: Ja jostain syystä en ole saanut muodostettua BT Smart -yhteyttä tuon iPhone 6s:n suuntaan, iPhone 5:llä se toimi nikottelematta.
Edit2: Näköjään tuo BT Smartin rikkonaisuus johtuu nykyisistä ohjelmistoversioista. Master Resetillä korjaantuisi.
Edit3: Master Reset (eli tehdasasetusten palautus) korjasi tuon BT Smart -yhteysongelman, käytössä iOS 9.2 ja Edge 1000 firmware 5.2. Eikä ollut edes paha homma, laite säilytti automaattisesti mm. suoritushistorian ja harjoitukset, toimintoprofiilit piti ottaa talteen. Tunnistintietoja en saanut palautettua edes varmuuskopiosta manuaalisesti, mutta niiden etsiminen ja tallentaminen ei kauaa vienyt. Tietysti otin varmuuden välttämiseksi varmuuskopion laitteen koko massamuistista ennen kuin rupesin kikkailemaan.
CamoN muokkasi tätä : 23.12.2015 at 23.28
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Näissä fillaritietokoneissa, urheilukelloissa ja kuten puhelimissakin se GPS (ja mahdollinen Glonass) vastaanotin on se suurin virtasyöppö. Eli jos esim. Edge 1000:sta kytkee satelliittivastaanoton pois, niin toiminta-aika pitenee moninkertaisesti. Tällöin toiminta-aikaa säätelee lähinnä valittu näytön taustavalon kirkkaus. Se ANT+ vastaanotin ei paljoa sähköä syö. Tietenkin tällöin ei mitään paikkatietoja tallennu laitteeseen.
Onkohan asia enää näin? Joskus aiemmin puhelinten gps tosiaan vei paljon virtaa, mutta ainakin uudemmissa lumioissa gps vie kohtuu pienen osan virrasta. Päivän lenkillä sports tracker vie ehkä yhden pykälän virtaa 735 lumiasta, mikäli näyttö on suljettuna.
Tuskinpa se gps on noin radikaalisti parantunut. Akut ovat suurentuneet ja näytöt vievät vastaavasti enemmän virtaa, eli gps ei paljoakaan tosiaan kokonais kulutuksessa näy. Kelloissa ja pieninäyttöisissä navigaattoreissa tilanne on tietenkin toinen ja veikkaan CamoN arvion pitävän aika hyvin paikkaansa.
Itselläni uudehko Samsungin Android luuri käyttisversiolla 5.0 ja kyllä sen gepsi vie tuhottomasti virtaa kun gps taajuus on 1 paikannus/sekunti. Tietenkin jos gepsin säätää harvennettuun paikkatiedon hakuun, kuten esim. vain joka 10 sekunti, johonkin "älyasetukseen" tai peräti vain kerran minuutissa tapahtuvaksi, niin silloin virrankulutus on aivan oleellisesti pienempi. Olisiko sinulla Lumiassa jokin tuollainen asetus päällä?
Toki parannuksen on saattanut tuoda myös puhelinten kasvaneet akkujen varaukset mutta itse gepsimodulien virrankulutukset ovat suunnilleen pysyneet samoina sitten SiRFStar-III vastaanottimen tulon markkinoille vuosia sitten.
Aika varmasti lumiassa on tuo päivitysväli tosiaan harvempi ja se selittääkin parantuneen akun keston vanhaan luuriin verrattuna.
Jos päivitysväli on tosiaan luokkaa 5x pidempi ja akku 3x isompi, niin ei ihme ettei kulutusta enää huomaa.
Edit: Käsittääkseni lumiassa ei voi päivitysväliä edes säätää mistään.
Minulla nuo BT yhteydet on toimineet ihan ok, päivitysten jälkeenkin. Ainakin 2-3 viimeisintä päivitystä. Puhelu ja viesti ilmoitukset tulee näytölle, master resettejä en ole tehnyt. Luurina iPhone 6.
En jaksa kaivella kaikkia ketjuja läpi, joten saiskos pikaneuvon. Mites tuon peruskartaston saa muistikortille. Siis mapfile mulla jo on. Pitääkö muistikortille tehdä joku tietty hakemisto ja mitä sitten?
Jari
Tee muistikorttiin /Garmin niminen hakemisto ja kopioi sinne se .img loppuinen karttatiedosto. Sitten navin "Map Information/Select Map" kohdasta valitaan kyseinen kartta käyttöön.
Kiitos, just oikea ohje
Jari
Kirjanmerkit