GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 253 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 153 203 243 251 252 253 254 255 263 303 353 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.561 - 7.590 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #7561
    IncBuff Guest
    Tuolleen käy kun vetää täysiä risteykseen...

  2. #7562
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Joo, ei noin. Oletusarvo on parempi olla että autoilija ei kuitenkaan huomaa, sormet jarrukahvoilla jne. Siinä olis voinut pyöräilyt loppua, mutta onneks ukemi oli hallussa.

  3. #7563
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    245
    Tilannenopeus vähän hakusessa pyöräilijällä vaikkakin auto kaarsi eteen.
    Eihän sitä kukaan järkevä työnnä täysillä risteyksen yli? Eihän?
    Jos ei näe autoa ja/tai ehdi väistämään, niin miten käy jos laps juoksee eteen? Voi elämä sentään....

  4. #7564
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Tietysti tilannenopeus fillarilla pidettävä hallinnassa aina taajamassa ajaessa. MUTTA, kyllä tuolta autoilijalta voisi ottaa kortin kuivumaan hetkeksi. Näkötestin ja liikennesääntöjen kertauksen läpäisyn jälkeen kortti takaisin. Jos ei tuossa kykene havannoimaan oranssitakkista pyöräilijää ja tiedä sitä, että on väistämisvelvollinen, niin ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Tuollaisilla valmiuksilla uhreja tulee rutkasti...
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  5. #7565
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    Tilannenopeus vähän hakusessa pyöräilijällä vaikkakin auto kaarsi eteen.
    Eihän sitä kukaan järkevä työnnä täysillä risteyksen yli? Eihän?
    Jos ei näe autoa ja/tai ehdi väistämään, niin miten käy jos laps juoksee eteen? Voi elämä sentään....
    Niin! Eikö kukaan ajattele lapsia?

    Pyöräilijän kannalta tilanne on varmaan näyttänyt siltä että autoilija ymmärtää velvollisuutensa, eli hidastaa väistääkseen. Tilannenopeus on sen mukainen. Autoilija tuossa teki melkoisen ansan ja oletettavasti muistaa nykyään kumpi osapuoli tuossa tilanteessa väistää.

  6. #7566
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    60

    Julkisen liikenteen malli

    Mielestäni julkisen liikenteen kuljettajilla pitäisi olla velvollisuus esittää hyvää esimerkkiä, niin myös kaikilla muillakin tielläliikkujolla. Esimerkin voima on kuitenkin aivan uskomaton. Tässä kuitenkin Nobinan bussikuskin esimerkki:

    EI tässä kuitenkaan kuinkaan käynyt, kun tilannenopeus oli sopiva. Toki tuossa kanssa vähän taaksekkin tuli katseltua.
    JJTui muokkasi tätä : 28.09.2015 at 10.59
    Taitaa Urheilla Ilokseen
    Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta.

  7. #7567
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Tietysti tilannenopeus fillarilla pidettävä hallinnassa aina taajamassa ajaessa. MUTTA, kyllä tuolta autoilijalta voisi ottaa kortin kuivumaan hetkeksi. Näkötestin ja liikennesääntöjen kertauksen läpäisyn jälkeen kortti takaisin. Jos ei tuossa kykene havannoimaan oranssitakkista pyöräilijää ja tiedä sitä, että on väistämisvelvollinen, niin ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Tuollaisilla valmiuksilla uhreja tulee rutkasti...
    Aivan ja taisi kyseinen autokuski keskittyä niin vahvasti kävelijään.

    Mutta yhdessä siellä ajetaan, ei yksin. Eli yhteispelillä näitä vältetään ( ja ehkä kovemmilla rangaistuksilla, puolin ja toisin)

  8. #7568
    IncBuff Guest
    Autoilijan moka, mutta itsellä ei ainakaan nyky-Suomen liikennekulttuurissa olisi pokkaa vetää tuolla tavalla hidastamatta tuollaiseen kohtaan, kun vielä tuo vastaantuleva jalankulkija pakottaa ajolinjan lähelle autoa..

  9. #7569
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    245
    Autoilija väistämisvelvollinen kyllä, syypää tapahtumaketjuun. Jos pyöräilijä olis vaan katsonut eteensä ja hidastanut ennen risteystä eikä painellut sokkona läpi olisi törmäykseltä vältytty, vaikkakin auto ajoi eteen. Olisi ollut ehkä kivempi lopputulos?

  10. #7570
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Ei se sinänsä ole vaikea kuvitella miksi suomi on pyöräilyn paskamaa, kun toiset fillaristitkin laittaa edellämainitun kaltaisen onnettomuuden surutta fillaristin syyksi.
    Tosiasiassahan vastuu tuossa videon onnettomuudessa oli 100% autoilijalla eikä pyöräilijä tehnyt mitään, tai olisi pitänyt tehdä mitään toisin kyseisen liikennetilanteen dynamiikan nojalla. Auton väistämisvelvollisuus kyseisessä tilanteessa on ehdoton. Lisäksi kyseinen risteys ei ole edes tulkinnanvarainen millään tavalla. Fillaristilla paloi vihreä valo.

    Jos joku teistä hidastaa huomattavasti esim. autolla ajaessa risteyksissä joissa ajatte suoraan ja teillä palaa vihreä valo, niin se on teidän asia, mutta sitä ei todellakaan edellytetä. Naurettava ajatus, että tipauttaa jokaisessa risteyksessä ajonopeuden puoleen vaikka omaisi absoluuttisen etuajo-oikeuden ja kaikilla muilla tilanteessa olijoilla olisi absoluuttinen väistämisvelvollisuus. Kuitenkin polkupyörä on jostain syystä varustettu teidän muiden pyöräilijöiden mielestä huomattavasti vähemmillä oikeuksilla.

    Te olette aivan naurettavia tuossa uhrin syyllistämisessä. Mikä helvetti siinä mättää?

  11. #7571
    IncBuff Guest
    Yksiulotteisessa maailmassa tuomitseminen on aina niin helppoa.

  12. #7572
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Te olette aivan naurettavia tuossa uhrin syyllistämisessä. Mikä helvetti siinä mättää?
    Niin jos oikein tuota kyseistä videota katson, siinä on kamera noin suunnilleen keskellä ajoneuvoa. Eli kun edellä ajavan auton takaa tulee pyöräilijä näkyviin kuskin silmiin, pysähtyminen tapahtuu aika nopiaan. Äh, olkoon.
    JJTui muokkasi tätä : 27.09.2015 at 13.04 Syy: Kirotuserhe
    Taitaa Urheilla Ilokseen
    Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta.

  13. #7573
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJTui Katso viesti
    Mielestäni julkisen liikenteen kuljettajilla pitäisi olla velvollisuus esittää hyvää esimerkkiä, niin myös kaikilla muillakin tielläliikkujolla. Esimerkin voima on kuitenkin aivan uskomaton. Tässä kuitenkin esimerkki Nobinan bussikuskin esimerkistä:

    EI tässä kuitenkaan kuinkaan käynyt, kun tilannenopeus oli sopiva. Toki tuossa kanssa vähän taaksekkin tuli katseltua.
    Ei kai tuossa ollut mitään.

  14. #7574
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei kai tuossa ollut mitään.
    Juu, ei. Avauduinkin siitä miten voimme esimerkillämme vaikuttaa asioihin. Kuten esimerkiksi oikealla tilannenopeudella. Joka on aivan älyttömän vaikeaa.
    Taitaa Urheilla Ilokseen
    Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta.

  15. #7575
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Yksiulotteisessa maailmassa tuomitseminen on aina niin helppoa.
    Jos osaa liikennesäännöt eikä ajokortti ole saatu muropaketista, niin kyseisessä tilanteessa ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJTui Katso viesti
    Niin jos oikein tuota kyseistä videota katson, siinä on kamera noin suunnilleen keskellä ajoneuvoa. Eli kun edellä ajavan auton takaa tulee pyöräilijä näkyviin kuskin silmiin, pysähtyminen tapahtuu aika nopiaan. Äh, olkoon.
    Tuolla autoilijalla ei tosin ole mitään halua edes olla tietoinen kevyen liikenteen olemassaolosta, koska risteykseen tullaan aivan täysin laput silmillä. Jos ei näe, ei pitäisi olettaa tyhjyyttä. Ja olihan sillä aikaa huomioida se fillaristi. Mä laskin, että pyöräilijä oli vähintään 4 sekunttia täysin näkyvillä jopa kuskin paikalla istuvalle, vaikka kuski ei jumppaisi yhtään. Vähennetään sekunti reaktioaikaa, niin ei pitäisi olla mahdoton rasti painaa jarrua kolmessa sekunnissa. Ei katsonut tai ei kiinnostanut tai teki tahallaan.

  16. #7576
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    mutta sitä ei todellakaan edellytetä.
    Sopivaa tilannenopeutta ja varovaisuutta edellytetään aina. Esim. tuossa kohtaa ei tuossa vauhdissa ehdi mitenkään pysähtyä jos kulman takaa ilmestyy jalankulkija.

    Kyseisessä tapauksessa risteyskolari toki oli täysin autoilijan vika, pyöräilijä on niin selvästi näkyvissä. Vähän tosin yllätti ettei fillaristi ehtinyt väistää.

  17. #7577
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mutta todellisuudessa pyöräilijän tilannenopeusargumentti on täysin keksitty ja suoraan sanottuna kusetusta. Siinä vaiheessa jos fillarit oikeasti puskisivat risteyksiin viereisen ajoradan sallittua enimmäisnopeutta, voisi kyseisellä argumentilla olla jotain pohjaa, mutta pääasiassa pyörän nopeus tilanteissa on alle puolet viereisen ajoradan sallitusta enimmäisnopeudesta. Eikö jumankauta puolet nopeusrajoituksesta riitä sopivaksi tilannenopeudeksi? 10km/h tiputus rajoituksesta on autolla jo huomattava pyhimysteko, mutta fillarilla ilmeisesti pitäisi vetää neljäsosaan. Vai onko kaikki muu paitsi talutus liian nopeaa tilannenopeutta pyörälle?
    Ei hemmetti mikä vääntö siitä syntyisi kun moottoripyörille asetettaisiin laissa tilannenopeusrajoituksiksi puolet ajoradan yleisrajoituksesta. Ihan yhtä huonosti ne näkyy, ajaa helvetisti kovempaa, mutta huomattavasti vähemmän niistä mussutetaan.

    Tilannenopeusargumentti pyöräilijöitä vastaan on uhrin syyllistämistä ja autoilijoiden haluttomuutta noudattaa liikennevelvollisuuksiaan.

  18. #7578
    "Fillaristin olisi pitänyt tajuta hidastaa varmuuden vuoks" on tietty perusvastaus. Toisaalta, pyöräilyinfrakehityksen multaa on joskus pakko kastella työmatkatempojien verellä, että se saa huomiota ja muutoksia aikaan. Vaikka lopputulos olisi ollut yksityishenkilölle kivuttomampi, jos hän olisi luopunut etuajo-oikeudestaan, ei se siltä osin olisi muuttanut asenteita, herättänyt suunnittelijoita ja estänyt muutamaa satunnaista onnettomuutta edes päiväksi pariksi. Nyt kuitenkin tapahtui paha kolari ja siitä video internettiin ja mediaan.

    Entäs jos tämä lopputulos maksoi mustelmia, mutta pelasti vaikka yhdenkin vakavan vammautumisen?

    Tämä siis sillä oletuksella että pyöräilijä halusi tätä suurta muutosta valtion tasolla niin paljon että tieten tahtoen paalasi itsensä auton keulaan... Siinä mielessä suosittelisin mielummin kypäräkameraa ja paineilmatorvea.

  19. #7579
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    30
    Tieliikennelaki
    Tilannenopeus 23§

    Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
    Pätee minun mielestä samalla tavalla myös polkupyörään, jos mikä niin risteys on ennalta arvattava tilanne.

    Autoilija varmasti keskittyi niin tuohon kävelijään, pyöräilijä ei taas keskittynyt yhtään mihinkään, pienellä väistöllä olisi tuosta selvitty pystyssä.
    Ei autollakaan saa ajaa tahalleen toisen kylkeen jos näkee että toinen kuljettaja teki virheen.

    En väitä että autoilija olisi täysin syytön mutta ihan pyöräilijän oma moka oli.
    GT Avalanche Expert 2010

  20. #7580
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Sopivaa tilannenopeutta ja varovaisuutta edellytetään aina. Esim. tuossa kohtaa ei tuossa vauhdissa ehdi mitenkään pysähtyä jos kulman takaa ilmestyy jalankulkija.

    Kyseisessä tapauksessa risteyskolari toki oli täysin autoilijan vika, pyöräilijä on niin selvästi näkyvissä. Vähän tosin yllätti ettei fillaristi ehtinyt väistää.
    Juuri näin!
    Risteyskohtiin kuuluu aina hidastaa jotta tarvittaessa saa kulkuneuvon pysähtymään.
    Risteys on aina vaarapaikka, inhimillisiä virheitä sattuu kaikille liikenteessä vaikka toimisivat sääntöjen mukaan.
    Mitä jos valot olisikin vaihtunut pyöräilijälle punaseksi? Läpi vaan vanhoilla?
    Olisiko valojen vaihtumista ehtinyt huomata jos ei kerta autoon ehdi reagoida?

  21. #7581
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Videosta on ihan vähän vaan vaikea saada selvyyttä polkupyörän nopeuden muutoksista ja esim. taitotasosta. On siis mahdollista, että pyöräilijä yritti hidastaa/jarruttaa juuri ennen törmäystä, mutta se on vähän vaikea aukottomasti todistaa. Kuitenkin mun veikkaus on, että yritti jarruttaa. Tähän lisäksi mulle ainakin on aika vaikeaa saada pyörä kääntymään, jos paino on jarrutuksen takia etupyörällä ja kaikki käytettävä pito menee jarruttamiseen. Eikä tarvii olla edes täys hätäjarrutus, että pyörän kääntäminen jarrutuksen aikana vaikeutuu.

    Kokeilkaa joskus. Hyvä kokeilu on myös vetää liinat kiinni, kun on itse jo kaarteessa. fun stuff.

  22. #7582
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SakkeMO Katso viesti
    Tieliikennelaki

    Ei autollakaan saa ajaa tahalleen toisen kylkeen jos näkee että toinen kuljettaja teki virheen.

    .
    Haloo nyt ihan oikeasti noihin kommentteihin.
    Ihan varmaan joo pyöräilijät ajaa tahallaan auton kylkeen kuten videon pyöräilijäkin.

  23. #7583
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    Juuri näin!
    Risteyskohtiin kuuluu aina hidastaa jotta tarvittaessa saa kulkuneuvon pysähtymään.
    ?
    Näytä mulle yksikin autoilija joka hidastaa joka risteykseen tullessa kun ajaa pääkatua ja sivukadulta tuleva autoilija on väistämisvelvollinen, tai hidastaa koska joku vastaantuleva autoilija saattaa kääntyä eteen.

  24. #7584
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    Juuri näin!
    Risteyskohtiin kuuluu aina hidastaa jotta tarvittaessa saa kulkuneuvon pysähtymään.
    Risteys on aina vaarapaikka, inhimillisiä virheitä sattuu kaikille liikenteessä vaikka toimisivat sääntöjen mukaan.
    Mitä jos valot olisikin vaihtunut pyöräilijälle punaseksi? Läpi vaan vanhoilla?
    Olisiko valojen vaihtumista ehtinyt huomata jos ei kerta autoon ehdi reagoida?
    Tätä kun autoilijat noudattaisivat jokaisen suojatien ja pyörätienjatkeen kohdalla. Ovat sentään pääasiassa ajokortillisia ja tuo pitäisi olla tiedossa.

  25. #7585
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJTui Katso viesti
    Mielestäni julkisen liikenteen kuljettajilla pitäisi olla velvollisuus esittää hyvää esimerkkiä, niin myös kaikilla muillakin tielläliikkujolla. Esimerkin voima on kuitenkin aivan uskomaton. Tässä kuitenkin esimerkki Nobinan bussikuskin esimerkistä:

    EI tässä kuitenkaan kuinkaan käynyt, kun tilannenopeus oli sopiva. Toki tuossa kanssa vähän taaksekkin tuli katseltua.
    Ilmeisesti se tilannenopeus koskee vain pyöräilijöitä mutta ei videon bussikuskia.

  26. #7586
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SakkeMO Katso viesti
    Tieliikennelaki


    Pätee minun mielestä samalla tavalla myös polkupyörään, jos mikä niin risteys on ennalta arvattava tilanne.

    Autoilija varmasti keskittyi niin tuohon kävelijään, pyöräilijä ei taas keskittynyt yhtään mihinkään, pienellä väistöllä olisi tuosta selvitty pystyssä.
    Ei autollakaan saa ajaa tahalleen toisen kylkeen jos näkee että toinen kuljettaja teki virheen.

    En väitä että autoilija olisi täysin syytön mutta ihan pyöräilijän oma moka oli.
    Kiinnittäisin erityisen paljon huomiota tuohon tieliikennelaissa mainittuun ennalta-arvattavuuteen. Tilanne, jossa oletettavasti ajo-opetusta saanut kuljettaja laiminlyö yksikäsitteisen väistämisvelvollisuutensa ei ole ennalta-arvattava ja kaikki viittaukset siihen että pyöräilijän pitäisi tuossa tilanteessa "joustaa" ovat kannanottoja viidakon lain ja vahvemman oikeuden puolesta.

    Toivoisin, että kanssapyöräilijäni ymmärtäisivät pitää oikeuksistaan kiinni, koska yleensä jos jostain luopuu, sen menettää.
    Irrelevanttia jorinaa

  27. #7587
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Kyllähän liikenteessä on tavallista että joutuu jarruttelemaan, joustavuuden takia, ajoi sitten autolla tai pyörällä niin aina ajetaan eteen vaikka olisit "etuajo-oikeutettu" ja toinen väistämisvelvollinen. Missään ei taida lukea että ei tarvitse jarruttaa.

  28. #7588
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Kyllähän liikenteessä on tavallista että joutuu jarruttelemaan, joustavuuden takia, ajoi sitten autolla tai pyörällä niin aina ajetaan eteen vaikka olisit "etuajo-oikeutettu" ja toinen väistämisvelvollinen. Missään ei taida lukea että ei tarvitse jarruttaa.
    Minä näkisin että tuossa kolarivideossa joustamattomuus ei varsinaisesti ollut pyöräilijän kannalta niin oleellinen asia. Itse olen meinannut ihan vastaavassa tilanteessa kolaroida auton kanssa. Auto niin paljon että on helppo luulla sen väistävän pyöräilijääkin. Sen arvion mukaan pyöräilijä valitsi nopeutensakin, mutta valitettavasti meni pieleen. Tuossa tosin oli kertoman mukaan autoilijalla ihan tarkoituksenakin ajaa pyöräilijän eteen, sillä oli varma että pyöräilijän kuuluu väistää... näin pääsi käymään. Googlella varmaan löytää enemmän puintia tapaukseen liittyen.

  29. #7589
    mutanaama Guest
    Onhan näitä. Ajoin autoilijan kiinni ja kävin lyhyen keskustelun aiheesta väistämissäännöt. Ei sanaakaan, että olisin tullut lujaa, tai että hän olisi ollut oikeassa. Yritti vain ajaa sekopäisestä risteyshässäkäkästä ja seurata kaistaviivoja, muuta liikennettä jne. Tuo videon alussa näkyvä ympyrässä oleva "taideteos" tulee vielä koitumaan jonkun ihmisen surmaksi. Tärinäneston takia äkkijarrutus näyttää rauhallisemmalta kuin se on.


  30. #7590
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Näytä mulle yksikin autoilija joka hidastaa joka risteykseen tullessa kun ajaa pääkatua ja sivukadulta tuleva autoilija on väistämisvelvollinen, tai hidastaa koska joku vastaantuleva autoilija saattaa kääntyä eteen.
    no tuu kattoon nii osoitan.
    Ns. tilannenopeus pitää olla oikea suhteessa ympäristöön ja ajotaitoihin.
    jos ei ehdi pysähtyä, on vauhti liian luja. Auto pysähtyy vähän helpommin 30km/h sta kun fillari.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •