GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 48 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 58 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1411
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Minulla 29erissä melko lailla "vauhti edellä" kyhätty vaihdevalikoima, edessä 36 ja takana 11-28 eikä ainakaan täällä Kouvostoliitossa montaa mäkeä ole joihin kesällä tarvitsisi kutosvaihdetta pienempää eli onkohan se nyt 36-15 jos muistan oikein. Olisi sinne taakse voinut varmaan vieläkin pienemmän pakan laittaa mutta tuollakin sai jo riittävän tiheät vaihdevälit yläpäähän ja onhan se 28 hyytymisen sattuessa huomattavasti miellyttävämpi kuin vaikka 23-hampainen.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  2. #1412
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.183
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    edit1.Tähän asti siis ollut 42/32/22 XT:n kammet ja 8:n vaihteen kasetti.
    edit2.Ja laitettiinko se narrow/wide ratas shimpan omilla pulteilla kun niissähän
    ei tule mukana pultteja.
    Uudet pultit tai 2mm paksua prikkaa tarjoat sinne väliin.

  3. #1413
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Heitetääs tän alle. Eli uuteen runkoon ja keskiölaakeriin laittamassa omia x0:n kampia, niin jarrupuolelta akseli lonksuu laakerin sisällä, ja vetopuolella ei lonksu yhtään? Kaiken järjen mukaan joku puuttuu?

  4. #1414
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Heitetääs tän alle. Eli uuteen runkoon ja keskiölaakeriin laittamassa omia x0:n kampia, niin jarrupuolelta akseli lonksuu laakerin sisällä, ja vetopuolella ei lonksu yhtään? Kaiken järjen mukaan joku puuttuu?
    Mikä laakeri? Akselimitat kun on erilaisia. Pitää olla Truvativ/SRAM GXP sopiva laakeri. Joihinkin kuten Hope tai CK saa sovitteella, Shimanoon tai RF:ään ei kannattane yrittää.

  5. #1415
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Mikä laakeri? Akselimitat kun on erilaisia. Pitää olla Truvativ/SRAM GXP sopiva laakeri. Joihinkin kuten Hope tai CK saa sovitteella, Shimanoon tai RF:ään ei kannattane yrittää.
    Juu racefacen laakeri oli :/ Eli sramia sitten tilaamaan =)

  6. #1416
    1x10 muutos tehtynä taakse extenderillä. Säädötkin sai kohdilleen.

    MUTTA, etupäästä ei vaan irtoa tuo RaceFacen riden vetopuolen kampi niin millään. Ei kellään ois heittää kätevää vinkkiä?

  7. #1417
    IncBuff Guest
    Edit: ei ku jaha nää on taas näitä.

  8. #1418
    Liittynyt
    12/2014
    Viestit
    45
    Mitä olet kokeillut? En muista malleja mitä rallinaaman kampia on tullu irroteltua, mutta suurimmassa osassa 8mm kuusiokolo sisään vetopuolelle ja kierrät ulospäin ja ulosvetäjä hoitaa loput. Voi tuntua että kierteet korkkaa mutta kyllä se sieltä irti lähtee ilman vahinkoa.

  9. #1419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Loook Katso viesti
    Mitä olet kokeillut? En muista malleja mitä rallinaaman kampia on tullu irroteltua, mutta suurimmassa osassa 8mm kuusiokolo sisään vetopuolelle ja kierrät ulospäin ja ulosvetäjä hoitaa loput. Voi tuntua että kierteet korkkaa mutta kyllä se sieltä irti lähtee ilman vahinkoa.
    Juu ulosvetäjällä koettanu kiskoa. Ei tainnut olla laadukkain vetäjä, kun kierteitä osittain korkkasi jo (vielä onneksi kierteitä jäljellä, niin josku tuo laadukkaammalla vetäjällä lähtisi..). Hellää kumivasaraa koitin antaa toisesta päästä stampin kanssa, mutta ei tohdi kovasti lyödä.

    On sellanen "säästin, kun itse tein" -olo tällähetkellä.

  10. #1420
    Liittynyt
    12/2014
    Viestit
    45
    Ulkoista ulosvetäjää ei tarvi vaan kammissa on oma ulosvetäjä systeemi, ns. kuningaspultti. Oot ilmeisesti ottanu vetopuolelta kaks kuusiokololla irtoavaa osaa (8mm ja 10mm) pois? Laita ne takaisin kiinni ja sen jälkeen kierrät 8mm avaimella auki sitä sisempää osaa ja annat olla sen 10mm mutterin koko ajan paikallaan. Pitäis lähteä näin.

  11. #1421
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    Ei esim. Ride mallissa ole ulosvetäjää. Surkean pehmyttä matskua ovat kys. kammet. Ei kovin montaa kertaa voi kampia irroittaa.
    TheMiklu muokkasi tätä : 03.10.2015 at 07.10
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  12. #1422
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    556
    Joko uskalikot ovat kokeilleet käskyttää 11-speed-vivuilla 11-lehtisiä takapakkoja pitäen wanhan 10-speed-takavaihtajan paikallaan? Tai no, pitännee kahlata myös palstan 1x11-ketjua totuuden etsimiseksi...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    En nyt kiistä tätä faktaa, mutta on kuitenkin huomattava tämä tähdellä merkitty pointti:
    *Shimano 11-speed groups do not have any published data regarding derailleur ratio. The ratio listed was calculated by measuring cable pull and cog pitch and solving for the ratio.
    Ja sikäli että tuossa artikkelissa mainittu "measured cog pitch" eli se paljonko se vaihtaja liikkuu sen yhden kliksun painalluksella, ero 10s ja 11s on 0,05mm per kliksu tehden 11s pakalle yhteensä 0.5mm. Joten voiko tuon perusteella sanoa että ei toimi - siis varmaan oikea päätelmä on että ei toimi yhtä optimaalisesti mutta onko 0.5mm se tarkkuus joka jokaisen takavaihtaja on 100% säädöissä vaiko niin että tuo 0.5mm säätöheitto löytyy?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Juurikin näin, laskennallinen ero on olematon ja todellisuudesta ei ole tietoa kenelläkään, ei edes Kare_Eskolalla. Saattavat hyvinkin MTB 10s ja 11s takavaihtajat olla ihan samalla vetosuhteella…

    Ja vaikka olisikin todellisuudessa eroa yhteensä 0,5mm per koko pakka, niin jos takavaihtajan säätää keskelle pakkaa oikein, päihin ei jää kuin 0,25mm heittoa…
    -ei oo pakko, jos ei taho-

  13. #1423
    Ei ehkä ihan oikea alue, mutta kysytään nyt. Olen harkinnut xc 29er talvifillarin kasausta osista, kun ei valmiina näytä sopivia löytyvän. 1x10 tai 1x11 voimansiirrolla mentäisiin. Kyssärit:

    1) Kumpi toimii paremmin sankassa lumisateessa, 10sp vai 11sp? Ainakin vanhalla 9sp tuntui ketju hyppivän pahasti jos pakka keräsi lunta.
    2) Mikä olisi hyvä kampisarja alle 200e hintaluokassa, jossa q-factor 165-185mm? Sellainen, mihin saisi näppärästi narrow-wide 10sp rattaan kiinni.

  14. #1424
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    11 on tulevaisuus. En nää mitään syytä miksi se ei toimisi talvella väh. yhtä hyvin. Ehkä paremminkin tekniikka on kehittynyt ja kuulema sulavammin vaihtaa 11
    En ole itse tosin testannut.
    - Fear is a mindkiller -


  15. #1425
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Judgment Katso viesti
    2) Mikä olisi hyvä kampisarja alle 200e hintaluokassa, jossa q-factor 165-185mm? Sellainen, mihin saisi näppärästi narrow-wide 10sp rattaan kiinni.
    Itellä on tämmönen BB30 versio ja polkeehan noilla. Tais olla 168 q:lla ellen väärin muista.
    http://www.bike24.com/p286778.html

  16. #1426
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    11 on tulevaisuus. En nää mitään syytä miksi se ei toimisi talvella väh. yhtä hyvin. Ehkä paremminkin tekniikka on kehittynyt ja kuulema sulavammin vaihtaa 11
    No mulla on jokunen tonni keväältä kokemusta talviajosta ja sen suhteen ei ole valittamisen aihetta, etenkin kun edellinen voimansiirto oli itse väkerretty 1x9 11-40.

    Toiminnassa tuli enemmän eroa sitten kevään kurakeleissä joissa pakan lehtien väliin tuntuu helpommin jäävän patteja ja pientä kiven palasta.

    Kesän kisat, lenkit ja työmatkat M9000 toimii kuin sveitsiläinen kello. Myös M8000 pakka toimi hyvin, sillä mennään syksy-talvi-kevät.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  17. #1427
    Olen kovasti pohtinut nykyisen 3x10 vaihtoa 1x10, mutta tietämys ei näköjään riitä. Osat tällä hetkellä: Shimano FC M552 kampisetti 42,32,24 rattailla, Deore etuvaihtaja, Deoren 10 pakka ja XT takavaihtaja. Jos otan etuvaihtajan pois, ostan esim. Race Face narrow 36 tai 38 rattaan, tarviiko laittaa ohjuria?

    Takavaihtajan liipaisin on myös Deore.

  18. #1428
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko86 Katso viesti
    Osat tällä hetkellä: Shimano FC M552 kampisetti 42,32,24 rattailla, Deore etuvaihtaja, Deoren 10 pakka ja XT takavaihtaja. Jos otan etuvaihtajan pois, ostan esim. Race Face narrow 36 tai 38 rattaan, tarviiko laittaa ohjuria?
    Riippuu alustoista ja ajotavasta. Itse tarvitsin kitkakytkimellisen takavaihtajan N/W-eturattaan lisäksi jotta satunnaiset ketjun tippumiset pienillä takarattailla loppuivat. Ajo oli sekalaista polulta kestopäällysteelle. Vaimo on sen sijaan ajanut arkiajonsa jo toista vuotta tyytyväisenä N/W-eturattaalla ja kitkakytkimettömällä SRAM XX -takavaihtajalla. Jonkun aikaa ketjulinjakaan ei ollut paras mahdollinen (jota korjattiin ratasta kampien kiinnityksissä kääntämällä ja keskiötä shimmittämällä kun pyörässä on erikoiskapea keskiömuhvi) eikä ongelmia siitä huolimatta ollut.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  19. #1429
    Enimmäkseen polkuajoa/maantie siirtymiä, välillä rankempaa alustaa. Jäykkäperä pyörä kyseessä. Miten tuo kitkakytkimellinen takavaihtaja eroaa ns.normista? Kesän mittaan alkanut todella tympimään jatkuva pykältäminen etuvaihtajalla, johtuu ilmeisesti omasta ajotyylistä.

  20. #1430
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Kitkakytkin tekee häkin liikerataan selvän jäykemmän kynnyksen joka vähentää häkin ylimääräistä liikettä huomattavasti. Lisäksi tuon ylimääräisen vastuksen takia häkin nivelessä on lukkomekanismi, joka helpottaa kiekon irrottamista haarukasta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #1431
    Nopeasti olen viisaampi, kiitoksia tiedosta! Olen vasta muutaman kerran kiekon irroittanut haarukasta ja ei tosiaan mikään helppo juttu ole näin aloittelijana. Laitan kytkimen ja eturattaan tilaukseen niin homma etenee. CamoN, voisitko laittaa linkkiä vastaavasta kytkimestä niin voisin katsoa lisätietoja?

  22. #1432
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Eli siis tarvitset kytkimellisen vaihtajan esim. tamän http://www.chainreactioncycles.com/f...h/rp-prod83162 tai joku muu Shimano jossa tuo plus merkintä.

    Niin ja jos maastossa ajelet niin sanoisin että joku 30 tai 32t ratas maksimissaan eteen, 38t on jo liian iso. Helposti testaat tuon kun nykyisestä pidät pelkästään kskimmäisen 32t rattaan käytössä ja kokeilet selvitä sillä pelkästään kaikesta ajosta.

  23. #1433
    Nyt alkaa olemaan homma paketissa, kiitoksia paljon! Aamulla testilenkille keskirattaan kera. Hyvä huomio rattaan koko, mielessä tuli ylimitoitettua näköjään..

  24. #1434
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Sramin 10-speed hydraulinen setti näyttäisi olevan järki hinnoissa.
    Alle kolmeen sataan molemmat kahvat ja satulat letkuineen.

    http://www.cnc-bike.de/product_info....ducts_id=15111

    Shimanon vaihtajat eivät varmaankaan toimi sramin kahvoilla?

  25. #1435
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Shimanon vaihtajat eivät varmaankaan toimi sramin kahvoilla?
    Ei ainakaan pitäisi toimia. Muistaakseni SRAM:lla on sama vaijerin vetosuhde maantie- ja maasto-osissa (kun vaihdemäärä täsmää) eikä Shimanon vetosuhde täsmää kumpaankaan. Mutta voin olla täysin väärässäkin, ei ole tullut kokeiltua.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  26. #1436
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Kaverilta voisin saada edukkaasti XT 10 osat ja nyt alkoikin kiinnostamaan sen laajentaminen tänne mega-luokkaan.
    Eli kuinkas nämä oikein käytännössä pelaavat, 17 piikkistä suosittelevat poistamaan, mutta voikos sitä pienintä 11 piikkistä poistaa? Löytyykö jostain "ylikokoisia" takapakan lockring-renkaita?

    http://www.bike24.com/1.php?content=...82;mid=0;pgc=0

    Ps. hetihän se löytyi.
    http://www.bike24.com/1.php?content=...gc=0;orderby=2
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  27. #1437
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Voithan myös vaihtaa pienemmän eturattaan? Eikä tarvitse takapakkaa viritellä.

  28. #1438
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    No kun ei eteen saa kovin helposti 30-piikkistä pienempää.

  29. #1439
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777

  30. #1440
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    No oho! Mikäs keksintö se tuo on? Yritin tihrustaa että mitä se 46 mm ketjulinja käytännössä tarkoittaa? Tuleeko se ratas samaan linjaan kuin alkuperäinen 22 piikkinen vai onko se tuotu koneistuksilla hiukan ulospäin?

    Eikö vanhan XT 3*9 kampisarjan kejulinja mitata keskirattaalta ja se on muistaakseni 50 mm?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •