XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
1x11 ketjussa on kokemusperäistä tietoa, ei tosin mulla. Mutta kyllä se toeriallakin tuntuu olevan juuri näin, ei siinä vaihtajassa ole indeksointia, ei se vaihtaja tiedä montako kertaa vipu klikkaa ennenkuin ollaan menty pakka läpi, tai että paljonko on yhden "kliksun" väli. Ja jos katsot vaikka B-D niin 11s ketju on sama XTR ja Dura-Ace (jopa siinä paketissa lukee ne molemmat) ja HG-CN700 Ultegra ketju on tarjolla MTB osan puolella. Ei siellä edes ole 11s ketjuja XT/SLX vaan ne on Ultegra ja 105 ketjut.
Taas tätä paskapuhetta siitä että muka shifteri määrää "indeksit". Katsokaapa niitä takavaihtajianne, niin huomaatte että niissä on monenmoista vipuvartta. Se tarkoittaa, että myös takavaihtajissa on eri vetosuhteita.
Tuosta vähän faktaa tilalle: http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/
Taulukon perusteella:
Shimano MTB 10 Cable pull 3,4 ja Derailleur ratio 1,2
Shimano MTB 11 Cable pull 3,6 ja Derailleur ratio 1,1
Ei sovi Shimpan MTB-11-shifteri ja Shimpan MTB-10-vaihtaja yhteen. Parhaiten (muttei täydellisesti) niiden yhdistelmällä käskyttäisi Shimanon/Sramin 9-pakkoja.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
En nyt kiistä tätä faktaa, mutta on kuitenkin huomattava tämä tähdellä merkitty pointti:
*Shimano 11-speed groups do not have any published data regarding derailleur ratio. The ratio listed was calculated by measuring cable pull and cog pitch and solving for the ratio.
Ja sikäli että tuossa artikkelissa mainittu "measured cog pitch" eli se paljonko se vaihtaja liikkuu sen yhden kliksun painalluksella, ero 10s ja 11s on 0,05mm per kliksu tehden 11s pakalle yhteensä 0.5mm. Joten voiko tuon perusteella sanoa että ei toimi - siis varmaan oikea päätelmä on että ei toimi yhtä optimaalisesti mutta onko 0.5mm se tarkkuus joka jokaisen takavaihtaja on 100% säädöissä vaiko niin että tuo 0.5mm säätöheitto löytyy?
Juurikin näin, laskennallinen ero on olematon ja todellisuudesta ei ole tietoa kenelläkään, ei edes Kare_Eskolalla. Saattavat hyvinkin MTB 10s ja 11s takavaihtajat olla ihan samalla vetosuhteella…
Ja vaikka olisikin todellisuudessa eroa yhteensä 0,5mm per koko pakka, niin jos takavaihtajan säätää keskelle pakkaa oikein, päihin ei jää kuin 0,25mm heittoa…
Heh.. Mulla lotaa sramin x7 ylärissasta nelisen milliä kun on himpan väljä.. Ja yhä vaan vaihtaa, mutta himpun alkaa tarkkuus kärsiä
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Tässä pohtinut tuon läskin Farley5:sen 2x10 vaihtamista 1x10:ksi.
Nythän pyörässä on edessä Sram X5 (22-36) ja takana Deore (11-36). Olen koettanut laskeskella, että pysyisi tuo pienin vaihde riittävän kevyenä. Siten väkisellä tulisi eteen esim. RaceFace 30T Narrow-Wide ja taakse pitäsi laittaa lisäkiekoksi 42T. Jos oikein laskin, niin pienin vaihde tulisi vastaamaan nyt olevien rattaiden toiseksi pienintä vaihdetta. Sillä ehkä pärjäisi kovimmissa nousuissa.
Lähinnä nyt on ihmettelyn ja opiskelun aiheena ollut noobilla, että mitä kaikkea muuta tuohon kokoonpanoon nyt pitäisi hankkia? Uusi ketju? Muuta?
Et tarvi kuin sen 30t nw rattaan ja sen 42t extender cog:in. Jos takaa suurin ratas kasvaa 6 hammasta (36->42), mutta edestä pienenee 6 hammasta (36->30) joten nykyisen ketjun mitta riittää. Jostain syystä extender cog (ainakin Hope) sanoo olevansa yhteensopiva XT rattaan kanssa. En nyt tiedä onko sulla Deore SLX vai Deore XT pakka. Voi olla, että SLX pakalla tuo extender cog ei skulaa, mutta en tiedä syytä miksi näin olisi. Silloin tarvii ostaa uusi 11-36 XT pakka.
Koita nyt ennen sitä googlata jostain ulkomailta tietoa että miksi se HG50-10 ei toimis. Onko siinä ne pienemmät rattaat niitattu yhteen tms? Että sitä 15/17 ratasta ei pystyis välistä pudottaa? En tiedä mutta epäilen että tuo SLX pakkakin toimii ihan yhtä hyvin. Jos mahdollista niin kokeile ensin sillä pakalla, ja osta vasta sen jälkeen jos ei toimi?
^no tuo sitten selvitti senkin asian!
Ei tuo onneksi tolkuttomia maksa, mutta oishan ollut edes hiukan halvempaa, jos ois sopinut.
Vaihda suoraan 1x11 Shimano XT-systeemiin niin ei tartte noilla extender-rattailla pelleillä ja säätää.
Pienempi ratas eteen voisi olla myös yksi ratkaisu (26t tai 28t ovaali). Ja takana siis nykyinen 11-36.
Itsekin mietin tuota 11spd XTtä mutta siinä kuulemma on tuo isoin ratas syvemmällä kuin 10spd pakassa. Omassa läskissä (Dude) tuo ei oikein isommilla kumeilla toimi sillä ketjulinja vääntyy entistä lähemmäs rengasta ja vinoon (ketju voi tippua alemmalle rattaalle kun polkee takaisinpäin). 30t raceface nw + 11-36 10spd kombolla vielä juuri toimii ilman kumin ketjuun hankaamista.
Ja juuri tästä syystä olin kiinnostunut kokemuksesta. Joskus pienilläkin asioilla voi olla merkitystä kun ne kertaantuvat. Uusilla puhtailla osilla tilanne voi olla OK, mutta vähän kulumista ja kuraa, niin voiko olla että toinen setti pelaa, mutta toinen alkaakin ikävästi krenaamaan. Tai toinen pysyy säädöissään, mutta toista joutuu säätämään useasti... mutta katsotaan tässä talven mittaan jos vaikka laittaisi kokonaan uutta 11 osaa.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Jos olen oikein käsittänyt, niin nuo alle 30T rattaat eivät mene yksikseen? Vaativat bashin? Meneekö ilman ohjuriakaan?Pienempi ratas eteen voisi olla myös yksi ratkaisu (26t tai 28t ovaali). Ja takana siis nykyinen 11-36.
Entä miten tuo 1x11 toimii 10 vaihtajan kanssa? Eikö muka vaadi vivun ja takavaihtajan uusintaa?
Tuntuu, että olen enemmän pihalla, mitä enemmän yritän itsekseni lukea aiheesta..
^ vivun joudut ostaa. Vaihtajan vaihdon tarpeellisuudesta täällä väännetään.
mutta vipu (45€) ja 11-42 pakka (69€) on about saman verran kun XT 10s pakka ja 42t extender cog (+16t ratas). Eli siksi kommentoin että ketjun verran on eroa kun sen ketjun joudut siihen 11s systeemiin uusimaan myös.
siihen 0.5mm eroon sen koko vaihtajan pakan mitalla, niin mietin vielä sitä että kuinkahan paljon se 1 pykälä vaihtajan säätöruuvista käännettynä liikuttaa vaihtajaa. Väittäisin että enemmän kuin sen 0.05m joten taitaa olla niin että sen 11s saaminen 100% säätöihin on likimain mahdotonta, ja siten se 0.05 ero per ratas, ja kokonaisero 0.5mm tasoittuu vielä kummasti.
Ainakin Dudeen meni 28t ovaali (64bcd) ilman bashiä ja ilman ohjuria eikä ketju ole tippunut kertaakaan eikä muitakaan ongelmia näkynyt 4" kumin kanssa. 11-36 takapakka.
Ainut ongelma tuli ketjulinjan kanssa kun laittoi 4.8" Knardin taakse (ketju hankasi kumia isoimmalla takarattaalla kovaa runtatessa). Tässä e13 spiderissa tuo absoluteblackin ovaali 28t tosin ei asennu ihan oikein vaan jää "kantamaan" 1,5mm liian sisään.
Kuulostaa että tuo eturattaan ketjulinja on pahasti liian sisällä, oletko mitannut, mikä se on? Moonlanderissa pakka on samassa paikassa, 28mm ulompana kuin normimaasturissa, eli ketjulinja pitäisi olla 10s pakalle 50mm+28mm=78mm. Kun eturatas on 78mm ketjulinjassa, niin ketju on senttitolkulla kaukana 4,8” Knardista.
Eturattaan linja jossain 72mm paikkeilla nopeasti katsottuna (nyt siis 30t 104bcd raceface, 28t ovaali oikein asennettuna olisi ehkä millin puolitoista sisempänä). Ja tällä ei hankaa Knardin kanssa. Eli toimii eli riittää =)
Säätövaraahan tuossa ei juuri ole ellei vaihda kampisarjaa (pari milliä jää chainstayn ja kammen väliin toisella puolella runkoa). Tai no 32t 104bcd eturattaalla myös tulisi vähän ulommas.
Ketjulinja noin muuten näyttää aika fiksulta (etenkin kun pääasiassa tulee käytettyä isoimpia takarattaita). Ja tässä siis 4" kumi.
![]()
Liekkö tuo olisi kaikkein helpoin laittaa vaan se 30T eteen ja laittaa valmis 11-42-pakka (10-vaihteinen) taakse. Siinä vaan tulee kysmysmerkkinä: riittääkö tuo takavaihtaja (Shimano Deore Shadow Plus) sille.
Noin ei tarvisi kikkailla Extender Cog:lla. Sillä hiukan epäselvää saako tuota alkuperäistä HG50 pakkaa purettua millälailla. Saakohan siitä sen pienimmän 11:sen rattaan vain irti Extenderin tieltä?
Varmaan jo joskus tätä kysynyt mutten enää muista.
Jos vaihtaisi "kaupunkimaasturissa"(26" ja sileät 2" Kojakit tms renkaat) 1x settiin niin mikä olisi järkevä
eturatas? 36, 38, 40? Takana voisi olla 9/10 esim 11-32/34.
Clutch-vaihtaja toki pitäisi myös ostaa.
Minulla on 29" arkifillarissa 36 eturatas, ja se on ainakin kesäajossa riittänyt hyvin. Nastarenkaat ja paksusti lunta voi vielä muuttaa käsitystä.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Mulla on arki-"crossarissa" (oikeasti 14kg:n hybridi käppyrällä) 38t eturatas ja pakka on kai 11-32. Hyvin toimii Oulussakin kun ei tuolla kilpaa ajeta. Yli 40km/h pääsee tarvittaessa, mutta yleensä ei tartte.
Sellainen "rento välitys" olisi tavoitteena. Fillarilla ajettu/ajetaan tässä Tikkurilan alueella kaupunkimaisessa
ympäristössä enintään muutama kilometri kerrallaan. Eli olisikohan se sitten 36/38, liian tiheäänkään ei viitsi
kaupungissa sotkea kun voi hiki iskeä.
edit1.Tähän asti siis ollut 42/32/22 XT:n kammet ja 8:n vaihteen kasetti.
edit2.Ja laitettiinko se narrow/wide ratas shimpan omilla pulteilla kun niissähän
ei tule mukana pultteja.
Raikku muokkasi tätä : 25.09.2015 at 14.30
Viikon nyt ajellu omalla vastaavalla kaupunkimaasturilla (26") jossa edessä 34 piikkinen n/w ratas. Takana 11-36. Aika paljon tulee ajettua takavaihtajan kolmella pienimmällä rattaalla. Eteen olisi sopinut passelisti vähintään 36 piikkinen. Talvea vasten tuo 34 piikkinen riittää aivan mainiosti, eikä siitä nytkään ole varsinaisesti vauhti loppunut missään tilanteessa kesken. Tosin alla nappulakumit ja en maasturilla tavoittele kovia keskivauhteja muutenkaan. Takavaihtaja on ilman kytkintä ja ei ole ollut ongelmia ketjun kanssa. Hyvin on pysynyt kyydissä mukana, joskaan mitään kanttikiveä kummempaa rynkytystä ei ole ollut. Talvella tämäkin asia voi muuttua muhkuraisilla alustoilla.
Lyhyemmät rattaanpultit piti vaihtaa orkkisten tilalle. Alkuperäiset pultit liian pitkät eikä ne kiristy tarpeeksi tiukkaan yhdelle eturattaalle.
Kirjanmerkit