“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kiva videopätkä tämän vuoden Dirty Kanzasta: https://m.youtube.com/watch?t=2&v=E4...Q2xyWMUAxAN-qw
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eilisen lenkin perusteella väittäisin että juuri nyt on paras gravelgraindaus-sesonki päällä näillä leveysasteilla. Sääli kun ei tullut otettua kameraa mukaan vahvistamaan todistusta![]()
Tiä mtn tiaallon leveysasteista, mutta sunnuntaina Räyskälästä kotiin, gg-% n.90, oli hyvinkin eeppinen. Ruska tekee tuloaan, hanhia ja kurkia liikkeellä, ilma raikasta hengittää. Vaatetus on vaihtelevaista kun päivällä lähes kesäisen lämmintä, mutta auringon laskiessa jäähtyy reilusti.
Kot'puolessa sorateitä on vain pieninä pätkinä, mutta 25-tien yli kun pääsee niin sitten kyllä kelpaa. Kunhan tämän phlunssan saan lusittua niin gg-seikkailut jatkuvat.
Stenun vidjolinkille peukalo. Tommonen keli eikä edes asssavereita näkyny. Khyl mää p*rsettäni varjelisin :-)
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Ensi lauantain (16.9.) Jyväskylän kierrossa mukana myös GG-ryhmä (Maisemaryhmä II), jossa ajellaan noin 125 kilometriä Keskimaan sorarännejä. Etanan sarvista päätellen pitäisi olla jopa poikkeuksellisen kuiva keli. Tulkaahan siis nielemään pölyä ja/tai naatiskelemaan. Ennakkoon ilmoittautuneille ja maksaneille edulisempi hinta voimassa 15.9. saakka, sisältää itse lenkin lisäksi parin nuotiopaikan tarjoilut ja lenkin lopuksi ruokailun ja saunan Killerillä.
^ Peukkua. Olispa ollut viikkoa myöhemmin, niin olisin tullut ajamaan. Vaimo tulossa silloin J:kylään suunnistuksen yö-SM:iin ja ollaan tulossa sinne päin koko viikonlopuksi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tää ehkä menis parhaiten tänne.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Uuh...
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Herätelläänpä vähän ketjua.
Kävin heittämässä kevään ensimmäisen GG-lenkin ja hauskaa oli, vaikka tiet vielä aika märkiä ja vastatuulta riitti. Nyt viime aikoina innostunut tosissaan tuosta soratiepyöräilystä. Jotenkin huikea fiilis, kun ajelin synkän metsän läpi pientä tietä ja yhtäkkiä tulee suolampi vastaan, jonka vierellä pieni mökki ja ainoat äänet mitä kuuluu on tuuli ja lintujen laulu.
Jonkinlainen GG-pyörä olisi kiva, mutta rahan- ja tilanpuutteessa on ajettava yhdellä pyörällä sekä maastoryskäämiset ja soratieajelut. Täysjäykkä hiilikuituinen 29er projektikin jäi talvella, kun tajusin, että tuolle rahalle on parempaakin tarvetta.
Mahtavan näköinen meno, tuohan on juuri sitä mitä varten hain maantiepyörään lisää rengastilaa! Mistä päin Jyväskylää nämä löytyy?
Pitääkin ruveta perehtymään lähialueiden hiekkateihin, sellaisiin joista saa järkevän lenkin eikä mökin pihaan ja takaisin.
edit: tämänpäiväisellä maantielenkillä ilahdutti jo parin kilometrin pätkä lenkkipolkua Palokkajärven kupeessa. Selvästi pitää hakea hiekkatiet käyttöön.
Ronsutaipaleentieltä käännyin Taka-Keljontielle ja siitä Kuusjärven suuntaan ja Vesalan kautta pois. Maaseudun idyyliä ja sorateitä löytyy tuolta alueelta valtavasti. Pienimmillä metsäteillä oli tosin vielä lunta ja yhdessä jäisessä alamäessä oli vaikeuksia pysyä pystyssä.
Hahaa, sitten on jopa mahdollista että ajoit vastaan, Ronsua juuri ajelinkin vastatuulessa. Kiitos vinkistä, pitää käydä vilkaisemassa. Samoilta suunnilta ajelinkin Tikkalan kautta Korpilahdelle viime kesänä vähän vahingossa, 23mm Oneilla ei ollut ihan niin hauskaa mutta pärjäsi.
Tulin yhdeltä pikkutieltä takaisin Ronsutaipaleentielle ja huomasin kyllä toisessa suunnassa yhden pyöräilijän tempovan ylämäkeen vastatuulessa. Jos olisin paria minuuttia aikaisemmin tullut siihen, niin sitten olisin ajanut vastaan
Google Streetview on kyllä näppärä soratiereittien etsimiseen. Saa helposti tarkistettua, onko tie päällystetty vai ei ja Google Mapsilla saa myös mitattua matkan etukäteen.
Ihan nätit kuvat, kiitos.
I väntan på ännu dåligare tidet
Suomen GG-reitit kartalle ja Suomi maailman GG-kartalle: https://gravelmap.com
Käykäähän merkkailemassa kaikki tried and tested sorapätkänne tuonne. Sellaiset reitit, mitkä kulkevat pohjakartan tuntemia teitä pitkin reitittyvät automaattisesti, kun klikkaa pätkän alun ja lopun. Sellaiset reitit, joita pohjakartta ei tunnista, pitää merkata manuaalisesti eli ctrl näppäin pohjassa naputellen reittipisteet riittävän tiheästi. Gpx:iä pystyy lataamaan suoraan, mutta KIITOS EI SELLAISIA, MISSÄ ON MYÖS ASFALTTIPÄTKIÄ SEASSA. Homman nimi olisi siis saada ne nimenomaisesti sorapintaiset pätkät yhdelle kartalle. Ja juu, palvelin vaatii rekisteröitymistä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kävin huvikseen yhden laittamassa. Eikös ennen ollut manuaalisia maantiekarttoja jossa soratiet oli merkattu.
www.paikkatietoikkuna.fi
Tuolta voi valita monenlaisia karttoja, mm. tiestö pintamateriaalin mukaan. Kaikkein pienimmät yksityistiet ei kuitenkaan ole mukana, mutta puuttuvat tiet tuskin ovat päällystettyjä. Gravelmappia täytyy myös kokeilla.
^ Ei ole foorumissa ihan aiemmin esittelemätön karttapalvelu, mutta kuten silloin jouduttiin toteamaan, se palvelee paremmin asfaltin kuin sorateiden etsijää, koska asfalttiteiksi pääteltävät olivat kutakuinkin sataprosenttisesti päällystettyjä, mutta sorateiksi pääteltävistä ainakin täällä Uudellamaalla kovin moni oli asfalttipintainen.
Vai onko nyt (toisin kuin 2014) valittavana sellaiset tasot jotka todella kertovat gravelpyöräilijänkin kannalta totuuden? Jos olen, myönnän ilomielin olevani harvinaisen huonosti informoitu - ja pyydän yksityiskohtaiset neuvot siihen miten ne löytää!
Mutta oikein kannatettava projekti tuo GG-reittikartta! Saatanpa itsekin ryhdistäytyä ja merkata joitain tuntemiani pätkiä.
Harmi, jos virheitä on. Omilla kotikulmilla näyttäisi tiedot (Tien päällyste) pitävän paikkaansa ja kun päälle valitsee maastokartan, saa aika hyvän lähtökohdan reittien suunnitteluun. Mutta yllättävän vaikeata on muodostaa yhtenäisiä, vähänkään pidempiä soratiereittejä ilman asfalttia ainakin täällä etelässä. Kuten johonkin kirjoitin, edellisellä kerralla tuli vastaan mm. taimikkoa, jossa gg:stä tuli cyclokross-henkistä pyörän kantamista ja taluttamista. Toinen paikka oli koukkaus metsän kautta, kun en huomannut pikkutien varrella olevaa taloa kartasta. Pihan läpi en voinut ajaa, mutta onneksi peltomaisemissa oli metsääkin riittävästi. Tällaiseen ilmeisesti saa gg-lenkeillä varautua, kun yleisten teiden ulkopuolelle metsäautoteille ja ajourille mennään. Mutta sehän on ympäristöoppia hienoimmillaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Vähän ihmetyttää miksi hiekkatiepätkiä pitäisi erikseen kerätä kartalle kun Suomi on niitä ihan täynnä. Ottaa vaan maastokartan esiin ja zoomaa mihin vaan paitsi Helsinkiin ja Pohjois-Lappiin niin kartta on täynnä reittejä. Kaikki punasella merkityt (ei päällystetyt) on ok, ruskealla merkityt on ok, mustalla yhtenäisellä viivalla merkityt on melkein aina ok, mutta saattavat joskus mennä pihojen läpi vähän häiritsevästi. Katkoviivalla merkityt sitten alkavat yleensä olemaan aika epävarmoja, voi olla kokonaan kasvanut umpeen tai olla ajokelvotonta. Sitten jos on jotain melkein yhdistyviä metsäteitä niin satelliittikartasta näkee yleensä onko ne oikeasti yhdessä tai välillä polkua.
GG-reitin saa tehtyä mihin vaan kun valkkaa kohteen sitten alkaa kartalta katsoa suorinta tietä pieniä teitä pitkin. Toki vähän asfalttia tulee väkisin joidenkin osuuksien väliin.
Paikkatietoikkunan tien päällyste tieto taitaa kattaa vain ns. valtion tiet eli yksityistiet ja kuntien itsensä hoidossa olevat tiet eivät näy. Siksi se ei pidä paikkaansa taajamissa, mutta muualla kyllä hyvinkin tarkasti.
Eihän sinun tarvitse kerätä ellet halua. Ei kai kuitenkaan ole sinulta mitään pois jos joku toinen kerää?
Minusta tuosta näkee näppärästi yhdellä silmäyksellä yhdestä paikasta missä noita kulkee.
Maastokartasta ei näe onko päällystetty vai ei. GT-kartta on tuossa hommassa parempi.Ottaa vaan maastokartan esiin ja zoomaa mihin vaan paitsi Helsinkiin ja Pohjois-Lappiin
Missä maastokartassa on ruskealla merkittyjä teitä?...ruskealla merkityt on ok...
Ilmakuvista vielä paremmin....Sitten jos on jotain melkein yhdistyviä metsäteitä niin satelliittikartasta näkee yleensä onko ne oikeasti yhdessä tai välillä polkua.
Pitääkin alkaa laittaa omia reittejä tuohon kartalle heti kun joutaa!
No en nyt nokn sanoisi. Kyllä Tampereellakin sellaisen kivan ja sopivan mittaisen hiekkatielenkin suunnittelu vaatii aikaa.
Vielä jos vaatimuksiin laitetaan kauniit maisemat ja joku hyvä taukopaikka.![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit