CanyonLostInLaplandAjopyoraElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: 10 Ultegran säätöä

  1. #1
    jarit Guest

    10 Ultegran säätöä

    Pariin otteeseen olen vakuutellut palstalla että "talven aikana vaihtuu sähkö Ultegrat" Trek Madoneen.
    No talveen on vielä aikaa ja satunnaisesti räkivät pykälät alkoivat nyppimään pari päivää sitten. Se viimeinen niitti hermoon oli kun uuden krossarin 2x11 105:set vaihtoivat niin paljon paremmin. Tuon Ultegroiden tilanteen tajusi vasta kun oli vertailukohta samassa tallissa.

    Vaijerin vaihto oli toki se ensimmäinen asia ja yllätys oli suuri kun melko uusi musta teflonpintaisen vaijerin pinta oli kulunut aika loppuun muutamasta kohdin. (nuo mustat vaijerit ovat muuten halkaisijalleen 1.1mm kun Shimanot ovat 1,2mm). Kaikki ei toki voi johtua tästä -oli päätelmäni joten voitelin samalla kahvojen mekaniikat silikoni öljyllä, jonka jälkeen tein normi huollellisen säädön ja lenkille. Vetäsin eilen vajaan satasen ja mukana oli strava pätkien tykitystä. Virhevaihtoja tuli 2-3 tuolla koko reissulla eli lopputulos oli melko hyvä mutta ei ihan täysin vakuuttava.

    Jatkoin homman selvittelyä ja pari potentiaalista paikkaa löytyi lisää: Nykyisen lyhyen reachin tangon vaijeriurat tangon etureunassa tekevät aika tiukan mutkan, joten purin teipit kahvasta ja siirsin vaijeria hieman ylöspäin urasta ja siten sain loivemman kaaren mutkaan. Seuraavan kerran kun on teippien vaihto tankoon, niin voisi vielä säätää lisää ja tehdä hieman pidemmän vaijerikuoren tuohon.

    Toinen ja aika yllättävä virhepaikka oli takavaihtajalle menevä vaijerikuori. Sen kunto vaikutti hyvälle, mutta lenkin mutka vaikutti hieman tiukalle. Onneksi tallista löytyy SIS SP41:stä pätkä joten Jag L3 meni roskiin ja tein 5cm pidemmän lenkin tilalle. Tässä tuli se hämmästyttävä tilanne, kun vaijerikuoren tekemän kaaren halkaisija kasvoi 10cm => vajaa 12cm: Takavaihtajan rajoitin säädöt menivät heti uusiksi, kun vaijerikuoreen tuli lisää liikkumavaraa. Vinkki tähän löytyi jenkki palstoilta jossa oli vastaavia tapauksia ja jurputusta siitä että vuosien 2012-2013 Madonen takavaihtajat tökkivät melkein uutena ja ratkaisuksi tarjottiin tuon viimeisen pätkän pidentämistä.

    Edit: Olihan tuonne jäänyt vielä itse aiheutettu ongelmakin eli väärin päin asennettu Shimanon ketju.

    Lopputulos vaikuttaa aika hyvälle, joten nyt on pohdinnan paikka että pystynkö perustelemaan sähkö-Ultegrat, kun perinteiset toimivat niin hyvin.

    Tämä avautuminen olkoon vinkkinä jos vaihteet eivät ole ihan mitä pitäisi edes uuden vaijerin vaihdon jälkeen. Kenties kannattaa katsoa onko liian tiukkoja mutkia tangon ja takavaihtajan luona ja voidella kahvojen mekaniikat silikonilla.
    jarit muokkasi tätä : 30.08.2015 at 21.06 Syy: typoja

  2. #2
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    En tuota kahvojen öljyämistä allekirjottais koska se öljy vie rasvat mennessään sieltä eikä tuo öljy kauaan toimi voiteluna tuolla kahvassa. Shimanon rasvat on tupannut ajan myötä hieman jämähtään jolloin on hyvä putsata kahva, mutta laittaisin uudet rasvat myös tilalle..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #3
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.063
    Itsellä on ajossa kahdet 10Ultegran kahvat ja yhdet 10Microshiftersin kahvat, vaihtajat on enimmäkseen Ultegraa ja jokunen 105palikka. Jaritin toimenpiteet kuulostaa ihan oikeilta, ainut vaan että kaikkien kuorten vaihtaminen rutiininomaisesti vuosittain on minusta järkevää. Ja takavaihtajalta lähtevän pätkän uusin kyllä vielä useammin.

    Pari settiä näitä mustia teflonpinnoitteisia piuhoja on ollut ja hilseilevät ynnä yksi Shimanon polymeeripinnoitettu. Olen palannut Simpan perusvaijeriin...

    Toisessa crossarissa ei ole minkäänlaista etuvaihtajan vaijerin pikasäätöä, en ole kaivannut.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #4
    jarit Guest
    AB: Tuo musta vaijeri nimenomaan hilseilee suhteellisen lyhyen käytön jälkeen. Kuin sitä työntelee vanhaan vaijeri kuoreen, se tuntuu uutena oikein toimivalta mutta tulkitsen eron johtuvan osittain myös vaijerin keskimääräistä pienemmästä halkaisjasta. (joskus mittailin vaijereita ja keskimäärin ne ovat hyvinkin 1.2mm, joku "halpis" 1.25mm löytyi joukosta. Mustat ovat aina olleet 1.1-1.12mm).

    Miku80: Ehdotus hyvästä rasvasta kahvaan ? Päädyin silikoniin juuri siksi että jos siellä vanhaa jämähtänyttä rasvaa niin se vähän notkistuu. Minulla on hieman huonoja kokemuksia öljy-pohjaisista voiteluaineista abs-muovissa tai nylonissa = ovat aiheuttaneet muovin turpoamisen.

  5. #5
    sledgehammer Guest
    Mulla yhdessä filossa Jagwiren kuori ja shimpan vaijeri ei suostunut koskaan toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Joku lehden väli jäi aina rapsuttamaan tai sitten vaihtoi kaksi pykälää. Ei kannata miksata eri tuotteita keskenään. Muuten olen kyllä ollut ihan tyytyväinen jagwiren road pro settiin. Niitä olen aika moneen pyörään laitellut. Tefloni lähtee mutkakohdista pois, mutta eipä se ole vaihteiden toimintaan vaikuttanut. Tri-pyörässä on nyt road pro setillä kilsoja about 6tkm ja hyvin pelaa. Joskus vika voi olla myös venyneessä ketjussa. Tämän huomasin juuri viime viikolla. Ketju tykkäsi "leijua" liian kauan ilmassa vaihdon yhteydessä ja pientä rapinaa oli havaittavissa. Uus ketju paikoilleen ja taas pelas. Venymää oli puolen lenkin verran ja kilsoja jotain 3-4tkm välillä. Ultegra-ketju oli ennen ja samanlaisen laitoin tilalle.

  6. #6
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.063
    Jotain ulkomaan foorumeitten mainintoja olen lukenut jotta hilseet jäis sinne kuoren sisään. En ota kantaa. Mutta siihen että jarruvaijerikuorena Jagwiren Pro on erinomaisen jäykkää niin sen haluan allekirjoittaa. Vaihdevaijerin kuorena normiShimano ja peruspiuhat minusta riittävän usein vaihdetttuina hoitavat hommansa erinomaisen hyvin.

    Se mikä on minun "riittävän usein" on toki eri asia. Nuo halvimmat Mikrohiftaajat on toimineet oikein hyvin jotain +20t kilsaa. Jopa niin että vasen kahva on minun käteen parempi kuin vastaava 6700Ultegra. Siinä missä Ultegralla vedän etuvaihtajalla yli niin halpiksella tiedän tarkkaan millä trimmillä olen.

    Yliään jos vaihteensiirtopulmia on niinnen ekana hakisi syytä kahvoista. Sitten jos vivut/kahvat on syypää niin onkin toisen tingan väärti. Omat Sramin X9 2x10 liukulaakeroidut maasturin vivut ovatten pirulliset.Vuosimallia 2011 .
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.968
    Minulla meni kanssa tuo shimanon tefloni pintainen vaijeri todella nopeasti huonoon kuntoon ja alkoi aiheuttamaan vaihdemissejä. Vaihdoin tilalle ne tummemmat, ovatko ne nyt siltec pinnoitteella ja öljysin vaijerit huolellisesti.

    Tuo tefloni pintainen vaijeri/kuori vaatii varmasti oikeaa rasvaa mutkien kohdalle ja asentaessa saa olla tarkkana, ettei vajerinpää riko pinnoitetta. Bike-componentilta löytyi sramin teflon rasvaa, jota ajattelin koettaa seuraavalla vaihdolla. Aika tiheään noita saa vaihdella kun ajaa sateessa ja kurassa sekä pesee pyörää juoksevan veden alla. Se perus kaapeli on varmasti parasta, mutta eihän fillarihifisti voi ostaa vaijeria jossa ei ole hiilikuitupinnoitetta...

  8. #8
    sledgehammer Guest
    Mä oon kyllä lähtökohtaisesti sitä mieltä, että fillarin vaijerit ja rasva eivät kuulu yhteen. En oo koskaan rasvannut uusia vaijereita ja vanhojakaan en ole saanut rasvalla elvytettyä. Pesen kyllä fillaria säännöllisesti puutarhaletkulla. Jos vaihteet tökkivat, tsekkaan ketjun venymän, rattaiden kuluneisuuden, rissat sekä tietysti säädöt. Jos ne ovat ok, niin vaijerit vaan uusiksi.

  9. #9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
    Jos vaihteet tökkivat, tsekkaan ketjun venymän, rattaiden kuluneisuuden, rissat sekä tietysti säädöt. Jos ne ovat ok, niin vaijerit vaan uusiksi.
    Jos vaijerit kulkevat rungon alta, niin myös vaijeriohjuri kannattaa aina tarkastaa. Hiekat pois säännöllisesti ja kulunut vaihtoon. En tiedä, onko joku muu huomannut vastaavaa, mutta ainakin vanhoilla ja osittain kuluneilla kahvoilla vaihtaminen tahmaa, jos kahvan on ruuvannut liian tiukkaan tankoon kiinni. Minulla ei ole hajuakaan, mikä mekanismi aiheuttaa tämän, mutta muutamalla testirupeamalla huomasin tämän joskus, vaikken aluksi millään uskonut sen mahdollisuuteen. Toisaalta, eipä kahvoja kannata jättää liian löysällekään, ettei tarvitse kesken lenkkiä kiristellä.

  10. #10
    sledgehammer Guest
    Joo, pääsikin unohtumaan, että toi keskiön alla oleva ohjuri kuuluu tosiaan myös check listalle ja siihen olen joskus laittanut teflonvoiteluainetta muutaman tipan. Jos etuvaihtaja tuntuu liian jäykältä, niin tuosta kohtaa saattaa löytyä ratkaisu.

    Sent from my SM-T315 using Tapatalk

  11. #11
    jarit Guest
    Sama näkemys, ei rasvaa vaijereihin paitsi keskiön alla olevaan ohjuriin tf2:sta tai jotain vastaavaa. Takavaihtajaan, siihen missä on pari senttiä paljasta vaijeria näkyvillä, laitan silikoni spraytä jotta vesi-kura sonta ei tartu ihan niin helposti.

  12. #12
    jarit Guest
    Jatketaan tarinaa etuvaihtajan säädöllä. Viimeksi olen tainnut koskea tuohon vuosi sitten keväällä, joten ei tuo ihan jokapäiväinen juttu ole.
    Tilannetta kun tutki, niin huomasi saman kuin takavaihtajan kanssa, että vaijerit ovat vedetty tangosta hieman tiukoille lenkeille tehtaalla. Vaijerinkuoressa oleva hienosäätö -palikka oli jumissa ja sen kierteet olivat korkanneet. Jagn toteutus ja rakenne tuolle oli mielesti hieman heikko vaikka olenkin itse tämän todennäköisesti rikkonut. (vasta kolmannelta paikalliselta kauppiaalta löytyi korvaava osa. Shimano säätöruuvi on tukeva ja siinä on isompi säätövara kuin Jagn mallissa.)

    Koska täällä on kiroiltu etuvaihtajien säätöjä, vaihdettu Di2:sen ja 1x:iin niin käyn läpi miten tuo 6700 Ultegran säätö meni eilen.
    Alkuun tein uuden uuden vaijerikuoren ja reititin sen tangon takareunaa, jotta tiukat lenkit vähenevät. Ultegrassa on vaijerilla kaksi mahdollista paikkaa kahvassa, riippuen siitä kumpaa reunaa tankoa vaijerin haluaa vetää.

    -Vaijerin irroitus ja ketju edessä pienlle rattaalle sekä takana isoimmalle rattaalle.

    -Vaijerin hienosäätö ruuvi ihan löysälle, siis minimiiin.

    -Vaihtajan korkeuden säätö suhteessa isompaan rattaaseen, klämpistä tai kiinnikkeestä. Sormilla nostetaan häkkiä ja katsotaan häkin alareunan ja ison rattaan väliin jää 1-2mm.

    -Vaihtajan alarajan ruuvin säätö (se lähempänä runkoputkea).Sormilla nostetaan häkkiä ja katsotaan mihin se palautuu. Häkin sisäreunan ja ketjun väliin jätetään noin 1mm.

    -Kiinnitetään vaijeri vaihtajaan ja vedetään löysät pois. Siis kunnolla kaikki löysät pois vaijerin päästä vetämällä. Ei kosketa vielä vaijerin hienosäätöön.
    (Tähän mennessä ei ole vielä tarvinnut koskea polkimiin ja pyörittää ketjua, mutta se on seuraava homma. Ketju on edelleen edessä pienellä ja takana isolla rattaalla)

    -Ketju pyörimään ja kahvasta vaihtoa isommalle rattaalle. (Ultegrassa on 3 etuvaihtajan asentoa, 2 isolla 1 pienellä rattaalla. Tein säädön "keskimmäisellä" asetukselle => vaihto isommalle rattaalle ja kevyt napsaus kahvasta alaspäin.) Vaijerin hienosäätö ruuvia kiristämällä haetaan tilanne jossa häkin sisäreunan ja ketjun välissä on noin 1mm eli ketju ei hankaa häkkiä kun edessä on iso, takana pieni ratas kun vaihtaja on siinä "keskimmäisessä asennossa". Toistetaan kunnes mekatsu on tyytyväinen.
    Vaijeria ei kiristetä silloin kun siinä on täysi jännitys päällä, vaan ainostaan silloin kun ketju on pienemmällä eturattaalla. (Säätöruuvin alumiiniset kierteet korkkaa helposti) => Vaihto pienemmälle rattaalle, vaijerin kiristys, vaihto keskimmäiselle (isolle + napsu pienemmälle) ja katsotaan miten ketju on suhteessa häkin sisäreunaan.

    -Seuraavaksi säädetään rajoittimen yläreuna ( se ulompi säätöruuvi) . Ketju pyörimään ja vaihtoa isommalle (isoimmalle eli ei napsauteta alaspäin) ja takavaihtajasta pienimmälle rattaalle. ts ketju on niin ulkoreunalla kuin se voi olla. Haetaan tilanne jossa häkin ulkoreunan ja ketjun välillä on just sen verran että ei helise ajossa. Kun vaihtajan alaraja on säädetty suunnilleen oikein ja vaijerissa on riittävä kireys=> vaihtajan liikevara riittää varmasti ja ketjun saa menemään ylitse ison rattaan eli tippumaan . Periaatteessa tässä kohden ei tarvitse enää koskea vaijerin kireyteen, mutta käytännössä voi olla toisin.

    Tällä säädöllä päädyin tilanteeseen jossa:
    -Isolla rattaalla on käytössä 10 helisemätöntä vaihdetta eli ketju ei hankaa.
    -Pienellä rattaalla on käytössä 6 isointa ratasta joissa ketju ei hankaa. Loput 4 rahisee mutta on se ketjukin jo niin mutkalla että ei niitä muutenkaan ole mielekästä käyttää.

    Toivottavasti tästä on apua jollekin, joka on suunnitellut epätoivoissaan& turhautuneena ruuvaavansa etuvaihtajan irti

    Shimano 105 2x11:ssa on periaatteessa vielä enemmän säätövaraa, koska siinä on etuvaihtajalle 2 napsua isommalla rattaalla ja 2 napsua pienemmällä rattaalla. Onko 11-pykäläisissä Ultegroissa ja Dura Aceissa samoin ? Jos näin on, niin mä taidan sittenkin vaihtaa nuo 10 Ultegrat pois, mutta pysyä mekaanisissa vaihteissa
    jarit muokkasi tätä : 06.09.2015 at 07.49 Syy: typoja

  13. #13
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Kyllä mekaaniset saa toimimaan kunnolla, jos komponentit on ehjiä. Ei ne sähköiset pelasta.

    Helvetti saa jäätyä kahdesti, Ennenkuin mun pyörään sähkövaihteet tulee
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  14. #14
    jarit Guest
    Niin saa kun viitsii tehdä asian huolella. Itse olin säätänyt se "sinnepäin", mutta eilen päätin että nyt ne nyplätään toimimaan tarkasti.

    Jäätyy ne sähköisetkin helvetissä

  15. #15
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Ultegrassa on 3 etuvaihtajan asentoa, 2 isolla 1 pienellä rattaalla.
    Ultegra 6700:n kahden eturattaan mallissa on 4 asentoa etuvaihtajassa: 2 pikkurattaalla ja 2 isolla rattaalla. Jos pikkurattaalla löytyy vain yksi, niin tämä voi johtua esimerkiksi liian kireällä olevasta vaijerista.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Kuulostaa tosiaan siltä että nyt on säädetty vähän ohjeen vierestä. Oikein sädetty etuvaihtaja ei rahise millään vaihteella jos trimmaa oikein, ei tiputa ketjua sisäpuolelle, ei tiputa ketjua ulkopuolelle ja vaihtaa normaalitilanteessa aina vaihdetta kun kahvasta käytetään.

  17. #17
    jarit Guest
    Odottelin jo näitä "väärin sammutettu" -kommentteja, eikä tarvinnut pettyä Laittakaahan korjauksia ohjeeseen.
    Juu 2+2 asentoa löytyy nyt kun on uusi vaijeri ja säätö kohdallaan. Ei siis löytynyt silloin kun tuon homman aloitin. Kiitos korjauksesta plr.
    Olen samaa mieltä Kolistelijan kanssa että kyllä tuon saa toimimaan kunnolla, mutta ohje millä siihen tuokseen päätyy saattaa poiketa.

    EDIT: jep. Löytyi loput 4 rahisematonta vaihdetta. Tai sanotaanko että 3 varmasti äänetöntä ja yksi siinä ja rajalla. Olen kyllä edelleen sitä mieltä että 105 2x11:n etuvaihtaja meni helpommin säätöihin.
    jarit muokkasi tätä : 06.09.2015 at 10.51

  18. #18
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Juu 2+2 asentoa löytyy nyt kun on uusi vaijeri ja säätö kohdallaan. Ei siis löytynyt silloin kun tuon homman aloitin.
    Sellainen hauska yhteensattuma tuli viikolla vastaan, että kun säädettiin 105 5700 etuvaihtajaa, niin siinä olivat alkusäädöt sellaiset, että löytyi vain yksi asento isolla eturattaalla ja yksi pikkurattaalla. Vaijeri oli merkittävästi liian kireällä ja sen säädöllä löytyivät kaikki 2+2 naksua.

  19. #19
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Mistä johtuu, kun joskus isommalta eturieskalta pienemmälle pudottaessa ketju jää välitilaan, ei napsahda hampaisiin kiinni, vaan jää pienemmän rieskan päälle "leijumaan"? Tällöin joutuu nostamaan uudestaan isommalle ja yrittämään uudestaan.

  20. #20
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.923
    Avaa alarajoitinta vähän jotta pääsee loksahtamaan pienemmälle, tai vaijeri hitusen kireällä. Ensimmäinen todennäköisempi.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Kiitos Teru, kokeilen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •