Pariin otteeseen olen vakuutellut palstalla että "talven aikana vaihtuu sähkö Ultegrat" Trek Madoneen.
No talveen on vielä aikaa ja satunnaisesti räkivät pykälät alkoivat nyppimään pari päivää sitten. Se viimeinen niitti hermoon oli kun uuden krossarin 2x11 105:set vaihtoivat niin paljon paremmin. Tuon Ultegroiden tilanteen tajusi vasta kun oli vertailukohta samassa tallissa.
Vaijerin vaihto oli toki se ensimmäinen asia ja yllätys oli suuri kun melko uusi musta teflonpintaisen vaijerin pinta oli kulunut aika loppuun muutamasta kohdin. (nuo mustat vaijerit ovat muuten halkaisijalleen 1.1mm kun Shimanot ovat 1,2mm). Kaikki ei toki voi johtua tästä -oli päätelmäni joten voitelin samalla kahvojen mekaniikat silikoni öljyllä, jonka jälkeen tein normi huollellisen säädön ja lenkille. Vetäsin eilen vajaan satasen ja mukana oli strava pätkien tykitystä. Virhevaihtoja tuli 2-3 tuolla koko reissulla eli lopputulos oli melko hyvä mutta ei ihan täysin vakuuttava.
Jatkoin homman selvittelyä ja pari potentiaalista paikkaa löytyi lisää: Nykyisen lyhyen reachin tangon vaijeriurat tangon etureunassa tekevät aika tiukan mutkan, joten purin teipit kahvasta ja siirsin vaijeria hieman ylöspäin urasta ja siten sain loivemman kaaren mutkaan. Seuraavan kerran kun on teippien vaihto tankoon, niin voisi vielä säätää lisää ja tehdä hieman pidemmän vaijerikuoren tuohon.
Toinen ja aika yllättävä virhepaikka oli takavaihtajalle menevä vaijerikuori. Sen kunto vaikutti hyvälle, mutta lenkin mutka vaikutti hieman tiukalle. Onneksi tallista löytyy SIS SP41:stä pätkä joten Jag L3 meni roskiin ja tein 5cm pidemmän lenkin tilalle. Tässä tuli se hämmästyttävä tilanne, kun vaijerikuoren tekemän kaaren halkaisija kasvoi 10cm => vajaa 12cm: Takavaihtajan rajoitin säädöt menivät heti uusiksi, kun vaijerikuoreen tuli lisää liikkumavaraa. Vinkki tähän löytyi jenkki palstoilta jossa oli vastaavia tapauksia ja jurputusta siitä että vuosien 2012-2013 Madonen takavaihtajat tökkivät melkein uutena ja ratkaisuksi tarjottiin tuon viimeisen pätkän pidentämistä.
Edit: Olihan tuonne jäänyt vielä itse aiheutettu ongelmakin eli väärin päin asennettu Shimanon ketju.
Lopputulos vaikuttaa aika hyvälle, joten nyt on pohdinnan paikka että pystynkö perustelemaan sähkö-Ultegrat, kun perinteiset toimivat niin hyvin.
Tämä avautuminen olkoon vinkkinä jos vaihteet eivät ole ihan mitä pitäisi edes uuden vaijerin vaihdon jälkeen. Kenties kannattaa katsoa onko liian tiukkoja mutkia tangon ja takavaihtajan luona ja voidella kahvojen mekaniikat silikonilla.
Kirjanmerkit