Tuotanoin, oottekos tuolta http://www.aircraftspruce.eu/ tilaillut putkia? On kokoja ja pituuksia, toki ohentamattomia..nämä siis 4130 terästä.
Tuotanoin, oottekos tuolta http://www.aircraftspruce.eu/ tilaillut putkia? On kokoja ja pituuksia, toki ohentamattomia..nämä siis 4130 terästä.
go play chicken with your lactate threshold
Mun Youtube
https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/
Joskus tilasin tuoltakin.
Samoja saa myös kotimaasta Sarlin Race Team ja Ronema, Sarlinilla jotain ihan varastotavarana.
Uutta runkoa aloiteltu, gravel grinderi tulee.
Ensin juottamisen saloja opiskelemaan muutamana iltana kuluneella viikolla vaikka alkuun oli tarkoitus hitsata kasaan.
Eilen vielä viimeistelyharjoitukset, hieman edistystä mutta ei hyvä.
Sen verran yli luottavaiseksi tulin kuitenkin, että paketti on nyt juotettuna kasaan.
Jotain ylimääräisiä paakkuja on edelleen ja reunat ei ole täysin vettyneet, kohtuu tyytyväinen kuitenkin.
Paloiteltuna, keskiötä en todennäköisesti käytä vaan tulee valmis muhvi.
Haarukaksi varmaankin tuo vasemmanpuoleinen.
![]()
Oisimpa hitsannut, ottaa jokusen hetken viilata näitä ja vielä kaikki viimeistelykin tekemättä.
Viilaan ja hion ensin ja sitten leikkelen nuo muhveiksi.
![]()
Elä mitä - sulla näyttää hitsaus jo käyttävän varsin hyvin. Uutta taitoa kehiin vaan ja edelleen korkea hatunnosto näistä proggiksista!
Jep, onhan noissa juotoksissa parannettavaa, kunhan saisi reunat vettymään paremmin niin helpottaisi huomattavasti viimeistelyä. Mukavahan noita on loppujen lopuksi viilata ja hioa, mutta työlästä ja hidasta.
Kohtuu hyvät noista näköjään saa kunhan malttaa vaan, vaakaputken liitoksessa vähän turhan paljon reikiä tosin.
![]()
Ootko JK missään vaiheessa miettiny muhvirunkoa?
Muhvirunkohan on jo tehty pari vuotta sitten ja ollut tänä kesänä jopa jo enemmällä ajolla. Tästä uudestakin tulee muhvirunko, näillä itse tehdyillä muhveilla jotka ehkä alkaa saamaan muotoja jo huomenna.
Tuosta joku surkee kuva nykykuosista.
Tässä tulos tämän päivän jäljiltä, kevyesti hiottuna P60 paperilla ja viimeistely sitten kun runko on muuten kasassa.
![]()
Niijuu sullahan on näitä projekteja ollu kyllä jo jonkin aikaa. Miten suhteuttaisit muhvijuottamisen esim. puhtaaseen pronssijuottamiseen tai hitsaamiseen vaikeusasteeltaan? Jos esim. käyttää valmiita muhveja?
Jigiä ei varmaan muhvien kanssa tarvitse ainakaan niin paljon?
En näe kovin suurtakaan eroa täyttöjuottamisen ja muhvien käyttämisen välillä, liitokset pitää kuitenkin olla tiukkoja ja jotenkin pidettävä yhdessä heftatessa.
Muhvien kanssa voi käyttää vaikka nauloja pitämässä liitoksia kasassa ja lopuksi pätkii ne pois.
Ehkäpä voisin sanoa, että muhvien kanssa kuitenkin hieman helpompaa.
No nyt on jo vähän pilkottu ja viilattu muotoja.
![]()
Jotaki pientä tullut taas turailtua. Kakkoslaatua...
Onko fatbike?
Jep. 135/170mm navoilla. Eteen ja taakse piti tulla reippaasti tilaa bud/lou-kombolle, mutta mittavirhepaholaisen takia pystyputki tuli jokusen asteen liian takakenoon, mikä syö tilaa ikävästi. Vaan en ala korjailemaan, tehdään uusi ja parempi runko jos tuo ei pelaa. Etuhaarukkaa taidan kuitenkin lyhentää pari senttiä vielä, niin saa tehdä samalla etudropoutit uusiksi, niistä ei tullu mitkään parhaimmat mahdolliset. Vielä pitää seatstayt ja etuhaarukan päädyt hitsailla, niin pääsee maalaus- ja kasaushommiin.
Haarukka taitaa olla jo nyt aika lyhyt, mikä on hyvä asia, paljon mittaa?
Teräsläskit on aina oikein. Uskoisin, että teet uuden vaikka toimisi. Itellä on jo uusi suunnitelmissa vaikka viimeisin ei ole vielä edes talvea nähnyt
Alla olevan mukaisia dropoutteja olen itse tehnyt, laserilla leikkautin nuo lätkät jotka hitsasin 1-1/4"x.058" putken pätkiin kiinnni, kun haarukka on kasassa niin sitten muotoilu.
![]()
AC-mitta on 460mm. Mutta pakko saada vähän lyhyemmäksi, että saa BB-dropin kohilleen. Edellisessä rakennelmassa droppia oli 35mm, ja se oli liian vähän. Tässä tähtään 60 milliin. Takadropit muotoilin poralla, rälläkällä ja viilalla, niistä tuli varsin hyvät. Seat- ja chainstayt on 16mm huonekaluputkea 1,5mm seinämällä ja muut putket 30mm huonekaluputkea 1,25mm seinämällä. Emäputken ja keskiömuhvin pyöräytin sorvissa 38mm hydrauliputkesta. Raskashan tuosta tulee, mutta niin ne on muutkin pyörät minun tallissa.
Ja taatusti teen toisenkin!
Muhvit etenee. Ylempi aikalailla haluttu ja alempi näyttää turhan raskaalle, mutta ei siitä oikein tuon tyylisenä parempaa tahdo saada.
![]()
Aikalailla valmiita ovat käytettäväksi. Vielä tosin mietin jos lisäisi vähän muotoja emäputken muhveihin, noita tussattuja viivoja pitkin, vähän vaan pelottaa että pilaan samalla ne.
Keskiömuhvi pitää vielä rakennella, mutta tässä vinkkiä mitä tulossa.
![]()
Sisäiset kaapeliviennit runkoon?
I don't want to break these chains
Kyllä, sisäiset johtojen ja jarruletkun viennit. Tuolla vaan varmistin, että saan jarruletkunkin kulkemaan keskiön läpi chainstayhin.
Tuo kuvan keskiö ei siis tule käyttöön vaan, teen toisen niin saan muotoiltua vastaamaan muita muhveja.
Tuli alettua viimein uuden rungon teko...
Eilisen illan aikaansaannos. Tänään takahaarukkaputket ja saumojen TIG-hitsaus jotta värkin saa pyörilleen.
Eiköhän tuo valmistu ensi keskiviikon krosseihin niin pääsee testaamaan...
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
^Täysjoustoko tuosta tulee?
Keskiö juotettu kasaan ja hieman viilattu muotoja. Varmaankin parhaat juotokset tähän mennessä.
![]()
Jep. Parannettu malli nykyisestä. Nyt on tuo osuus hitsattu, seuraavaksi takahaarukka...
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Hitaasti etenee, mutta keskiökin alkaa muotoutumaan. Vielä nuo pitäisi muokata vastaamaan toisiaan ja viimeistellä.
![]()
Pullukka rupeaa vähitellen kehittymään. Takapää tuli tehtyä kertaalleen uusiksi, jotta lopputuloksesta sai edes jokseenkin kelvollisen. Suurin ongelma on pystyputki, siinä tuli pieni mitta-/lasku-/tms. virhe, ja sen kulma on melkoinen, 68 astetta. Saa nähdä, joutuuko sitä vielä säätämään. Etuhaarukkaa lyhentämällä tilanne korjautuis hieman.
Perän muotoja. Rengas on tyhjä, siksi niin huonosti vanteilla. Tilaa 135mm.
![]()
Mulla olis värkki jo ajokunnossa mutta vähissä ollut Argon pääsi eilen loppumaan ja en ehtinyt ajoissa töiden jälkeen täyttä pulloa hakemaan.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Miksi argon, eikös seoskaasu olisi parempaa tuohon?
Edit, taidatkin hitsata TIGillä. Tapatalkilla ei viestin poisto onnistu...
Hitaasti.
![]()
Noniin, eka muhvi evöö juoteltu harjoitusputkien nokkaan. Tuli niin komeeta jälkeä että en ala kuvilla leuhkimaan, alkais vaan muita harmittamaan. Ei vaan, tuntu että ei ole ihan helppoa, ja liikaa messinkiä tuli tungettua liian kylmään liitokseen. Ihan muhvin loppupuolella hoksasin miten sen messingin saa pillillä liikkumaan pitkin muhvia. Kun ehdin niin laikkaan tuon palasiksi että näkee miten huonosti se juote on kulkenut muhvin ja putken väliin. Käytössä oli AGA:n X11 pilli sillä pienimmällä suuttimella, olikohan 80l (?).
Miten te saatte sen fluxin sinne putken ja muhvin väliin? Lotrasin sekä muhvin että putken pään fluxilla, mutta tuntuu että se karkaa kun tuuppaa putkilon sinne muhvin sisuksiin.
Lisäkysymys, oletteko huomanneet oleellista eroa tuon sif 101 ja "ihan tavallisen messinkijuotteen" välillä? Onko tuo sif 101 jotain ihmekamaa? Tuotekuvaksessa luki että kulkee hyvin kapillaarisesti, mikä tietysti on muhvihommassa eduksi.
go play chicken with your lactate threshold
Mun Youtube
https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/
Kirjanmerkit