AjopyoraAlltricksGiantVelosportFanticCanyon
Sivu 4 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 54 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

mutanaama Guest
    Tänään kävi semmonen inssidenssi, että takaa lähestyi auto, jota mun takana olevat fillaristit väisti, ja mäkin olin tietoinen autosta. Ajettiin tienpätkää, jossa ei ole piennarta, saati sitten kelviä.
    Paku tuli rinnalle kun olin jo risteysalueella ja kääntymässä vasemmalle, joten se blokkas mut täysin. Adrenaliini nousi huppuun ja huomautin pakukuskille sormimerkin kera, mitä mieltä olin hänen ajotaidoistaan.
    Mutta kun liikenne vaati hiukan ajamista, pois risteysaluelta, ajoin kaverin kiinni, toki hän hidasti, että voitiin käydä keskustelu loppuun, ja pyysi anteeksi, ettei ymmärtänyt ja että todella väisti meitä.
    Ja sen ihan oikeasti tekikin.
    Tajusin siinä itsekin, että olin reagoinut typerästi, pyysin anteeksi agressiivista käytöstäni, ja erosimme sulassa sovussa. Koko loppukeskustelu kesti noin 15s, mutta riitti.
    Kun sitten ajokavereiden kanssa käytiin "läheltä piti" tilannetta läpi, todettiin seuraavaa:
    -Viimeisenä tullut väisti tien sivuun
    -Keskimmäinen väisti tien sivuun
    -Ensimmäinen eli minä, väisti niinikään tien sivuun, vaikka olin jo risteysalueella, tosin paku oli jo vieressä.

Millä ihmeellä pakukuski olisi voinut päätellä, että minne me ollaan menossa, varsinkin kun me ajeltiin kuin toisen luokan liikenneväline. Toisaalta risteykseen oli vain 5s matka, joten hän olisi ihan hyvin voinut venata takana sen muutaman sekunnin. Mutta kun koko liikenne perustuu ennalta-arvattavuuteen, niin tämä kertoi mulle sen, että vastaavassa tilanteessa otan oman paikkani jo ajoissa ja annan muille mahdollisuuden huomioida aikeeni ajoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Millä ihmeellä pakukuski olisi voinut päätellä, että minne me ollaan menossa,
    Suuntamerkistä?

Eilen viisikyppisellä lenkillä kolme tilannetta, jossa auto kääntyi kolmion takaa kevyenliikenteen väylälle pyöräni eteen: taksikuski, joka oli puhelin korvallaan, bussikuski, joka ei bussin runkopalkin takaa nähnyt minua ja tavallinen autoilija, joka katseli toiseen suuntaan vilkasta autoliikennettä. Ehkä keskimääräistä hiukan enemmän noita tilanteita.Onneksi pääsen viikonloppuna maastoon.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Toi Mutanaaman esimerkki on yksi syy miksi mä välillä otan koko kaistan jos päätän, ettei autolla mahdu musta ohi (useita paikkoja kaupunkien keskustoissa ja risteysalueet nimenomaan) eli ajan kuin ajaisin autolla tai moottoripyörällä.
    Suuntamerkin käyttö on myös pitänyt opetella selkärankaan, koska omien havaintojen mukaan jos sitä tekee "vain kun se on tarpeen" se myös usein unohtuu kun olisi tarpeen.

https://www.google.fi/maps/@62.23744...7i13312!8i6656
    Kuvassa näkyvää liikenneympyrää lähestyessä mulla on tapana näyttää suuntamerkkiä vasemmalle hyvissä ajoin, koska mistäs ne autot muuten mun kääntymisaikeet tietää, vaikka etuoikeutettu tienylittäjä tuossa risteyksessä olenkin.
    Harmillisen moni (oikeasti käytännössä jokainen) pyöräilijä jättää suuntamerkit kokonaan pois, joka on sit autossa istuvalle raivostuttavaa, samalla tavalla kuin muut autoilijat, jotka eivät käytä vilkkua.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Suuntamerkistä?
    Totta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Toi Mutanaaman esimerkki on yksi syy miksi mä välillä otan koko kaistan jos päätän, ettei autolla mahdu musta ohi (useita paikkoja kaupunkien keskustoissa ja risteysalueet nimenomaan) eli ajan kuin ajaisin autolla tai moottoripyörällä.
    Anglosaksisessa maailmassa käytetty nimitys tuolle ajolinjalle on "primary position" koska sitä pidetään ensisijaisena paikkana pyöräilijälle silloin kun se tien kapeuden tai muun syyn takia on perustellusti turvallisin. Toinen samasta asiasta käytetty termi on hyvin kuvaavasti "taking the lane". Eli joskus pyöräilijän on syvytä oman turvallisuutensa vuoksi ja kaikkien parhaaksi olla vähän niinkuin päällepäsmärinä ja vallattava koko kaista.

Suuntamerkin käyttö on myös pitänyt opetella selkärankaan, koska omien havaintojen mukaan jos sitä tekee "vain kun se on tarpeen" se myös usein unohtuu kun olisi tarpeen.
    Tämä on totta. Jos pitää tapanaan näyttää suuntamerkkiä vain silloin kun on havainnut toisen liikenneosapuolen jonka vuoksi se on tarpeen, yllättyy ennen pitkää vuorenvarmasti siitä että takana ((tai sivulla) olikin joku vaikkei pitänyt olla.

PS Mä huomaan (enkä varmasti ole ainoa) joskus näyttäväni myös kuoppaa tai railoa, vaikken olekaan porukkalenkillä...

Eilen erehdyin ajamaan vähän liian sivussa ja kaukana Sörkassa—n. puoli metriä kiveyksestä ja muutaman metrin bussin takana. Eikös siihen sitten joku kusiurpo bemarillaan hihaa pitkin tullut ohi ja suoraan eteen kun oli tilaa. En onneksi kaatunut tai ajanut päin.

Opetus: keskelle kaistaa ja tarpeeksi lähelle edelläolevaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tämä on totta. Jos pitää tapanaan näyttää suuntamerkkiä vain silloin kun on havainnut toisen liikenneosapuolen jonka vuoksi se on tarpeen, yllättyy ennen pitkää vuorenvarmasti siitä että takana ((tai sivulla) olikin joku vaikkei pitänyt olla.
    Kuuluisi ehkä sarjaan törttöilyt liikenteessä, mutta juu, kun liian kauan pitää vääriä käyttäytymistottumuksia;
    - ei suuntamerkkiä - koska mähän ajan aina niin lujaa ettei siellä ole ketään takana tai ne kaaaukana
    - rinnakkain ajelu - sama syy
    - valot - mähän nään noi ihan hyvin ilmankin
    - punaisia päin ajelu - ei sieltä tule ketään - koskaan.

niistä tulee äkkiä tapoja ja kun yhtäkkiä käykin niin, että liikennetilanteessa on joku muukin, syntyy helposti uhreja.

Kaikkiin edellä mainittuihin syyllistynyt ja vieläkin yritystä oppia pois jo(i)stain niistä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Eilen neljänkympin lenkillä "vain" kaksi todella läheltä piti tilannetta etten jäännyt autojen yli ajamaksi... voiko iloita?

Voi iloita- et loukkaantunut ja pyöräkin on ehyt...
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

mutanaama Guest
    Mä olen noista Fuugan mainitsemista asioista oppinut hyvin pois. Nytkin kun kuultiin auton tulevan, niin mentiin nätisti kaikki peräkkäin hyvissä ajoin. Suuntamerkin näyttökin on selkärangassa ja valot aina sen mukaan, että nään mitä edessä on. Jopa kunnioitus punaisia valoja kohtaan on palannut, tästä kiitos hyvin käyttäytyvälle ajoseuralle. Tässä tapauksessa mä kuitenkin jätin näyttämättä suuntamerkkiä, enkä kyllä tiedä miksi. Paikka . Ehkä syy oli keltaiset sulkuviivat, kaartuminen oikealle ennenkuin olin kääntymässä vasemmalle tai sitten oletin että paku olisi ehtinyt jo ohitse ennen sulkuviivoja.
    Olisi pitänyt ottaa se oma paikka liikenteessä niinkuin yleensä, niin kaikki olisi sujunut rauhallisesti ja turvallisesti.
    Oikeasti harmittaa oma typeryys, jatkossa sitten viisammin.

Minä näytän mielestäni aikalailla aina suuntamerkkiä, oli autoja tai ei, ja olen pyrkinyt tietoisesti muistamaan sen joka paikassa, mutta siitä huolimatta minullakin on tullut joitain tilanteita, joissa olen todennut, että "mähän oisin voinut näyttää suuntamerkinkin". Esim jos olen ryhmittynyt vaikka vasemmalle kääntyvälle kaistalle autoletkan sekaan niin kannattaako siinäkin näyttää suuntamerkki vaikkei sitä pitkin mennä kuin vasemmalle? Autoilijathan ainakin kai pitää vilkkua siitä huolimatta että kaikki kääntyvät samaan suuntaan. Lähinnä tällaisissa tilanteissa, etenkin jos paljon autoja, sitä mielellään pitäisi kädet ohjaustangolla samalla kun pyrkii pysymään autoletkan vauhdissa risteyksen läpi, etenkin kun tosiaan kaikki sitä kaistaa ajavat kääntyvät vasemmalle eikä käsimerkki siksi ehkä niin oleellinen. vai olenko ymmärtänyt väärin? Kannattaisiko tuollaisissakin tilanteissa näyttää suuntamerkki?
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

mutanaama Guest
    No käytännössä aina, ihan kuin autollakin. Tulee näytettyä suuntaa skutsissakin kimppalenkeillä.

Jep, kyllä se varmasti on ihan järkevää tossakin tilanteessa näyttää niin samalla todennäköisyys, että sen muistaa muuallakin joka tilanteessa on taas parempi. Haittaa siitä ei kuitenkaan ole koskaan. Minäkin näytän metsässäkin, kimppalenkkejä olen vähemmän ajanut, mutta sielläkin tulee suuntia näyteltyä.
    -team Söpöshox

Selkeästi ajokaista haltuun, koko kaista, ole suuri ja iso ja selkeän ennustettava. Joskus käy siinä keskellä kaistaa mielessä teon oikeuttava: "Ei se ole minun vikani, että pyöräilen tässä kaistalla. Odottakoon hetken siellä takana."

Kesällä Saksassa pyöräillessäni kiinnitti huomiota se, että yleisesti maanteillä pyöräilijät ottivat reilusti oman kaistansa, siis ajoivat reilusti etäällä pientareesta. Tosin otos oli noin 200km eikä siihen montaa kymmentä pyöräilijää mahtunut. Omalle kohdalle sattui tasan yksi auton ohitus, joka oli turhan läheltä. Muuten ohitukset menivät hyvin. Ja kyläalueilla jos oli 40 tai 50 rajoitus ja menin sallittua tai vähän alle, niin autot kiltisti seurasivat mikä täällä on mahdoton ajatus. Suomessahan edellytys on, että ajettava olisi mielummin siellä hiekkapenkalla kuin asvaltilla.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Olen ehkä maininnutkin jossain, mutta mainittakoon uudestaan, että tykkään Länsi-Pasilasta niin kuin se on juuri nyt. Kelviä ei ole YLEltä Eläintarhalle suuntaan ja on pakko ajaa ajorataa.
    Kun jono pysähtyy ajelen hissukseen jompaa kumpaa reunaa jonon ohi ja kun jono alkaa vetää, otan paikkani jonossa.
    Vielä ei ole kertaakaan tarvinnut kokea, että autoilija yrittäisi varastaa paikkani, kiilata tai muuten vain tulla rinnalle.
    Ehkä syynä on selvät käsimerkit, ennustettavuus sekä rauhallinen tyyli eikä silmitön poukkoilu sinne tänne.

Ei ollut tarkoitus tarkoittaa, että joku muu käyttäytyisi miten sattuu. Ihan vain filosofista pohdintaa...
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Olen ehkä maininnutkin jossain, mutta mainittakoon uudestaan, että tykkään Länsi-Pasilasta niin kuin se on juuri nyt. Kelviä ei ole YLEltä Eläintarhalle suuntaan ja on pakko ajaa ajorataa.
    Kun jono pysähtyy ajelen hissukseen jompaa kumpaa reunaa jonon ohi ja kun jono alkaa vetää, otan paikkani jonossa.
    Vielä ei ole kertaakaan tarvinnut kokea, että autoilija yrittäisi varastaa paikkani, kiilata tai muuten vain tulla rinnalle.
    Ehkä syynä on selvät käsimerkit, ennustettavuus sekä rauhallinen tyyli eikä silmitön poukkoilu sinne tänne.
    Ihan samaa olen noudattanut, kun ajelen kauppaan omenaan. Tosin nykyään en valoissa tai pienessä jonossa ohita vaan tyydyn omaan paikkaan keskellä kaistaa.

Ennen kuin joku urputtaa niin syynä risteysten karmeat kanttareet pyöräväylällä. Joku kerran kysy eikö vieressä mene omakin väylä. Tosesin syyksi edellä mainitun.

Mulla kauppamatkaa yhteensä vajaa 5 kilsaa, josta vähän yli kilsa ajoaradalla (kun oma väylä vieressä). Tästä tulikin mieleen, että pitäs taas lähtee.
    http://www.gmap-pedometer.com/?r=6705108

Tuo Valhallankadun väärään suuntaan ajaminen näyttää olevankin ihan jokapäiväistä.
    Tänäänkin siitä joku ajeli väärään suuntaan. Kysäisin joltakin autoaan järjestelevältä siinä asuvalta, että onko tuo ihan tavallista, että tuota vedellään väärään suuntaan ja vastaus oli kutakuinkin "joo, aivan", eli ei paljon kiinnosta vaikka ajettais mihin suuntaan. Ohittamaan siinä ei kuitenkaan mahdu koska autoja on tien vieressä parkissa ja se on suunniteltu ajettavaksi vain 1 suuntaan.
    -team Söpöshox

Sattuuhan sitä, ajoin aamusella Tohmajärventien kelviä, sitä oikeanpuoleista, lievä myötäle kun niin aika haipakkaa. Oikealta tulee Ilmarisentie jossa on Stopmerkki. Auto numero 1 tulee Ilmarisentieltä hiljentää ja pysäyttää vasta ylitettyään mun väylän, sen verran liikennettä ettei pääse isommalle tielle, toki jäi mulle tilaa. Noteeraan auton numero 2 tulevan Ilmarisentietä, hölmönä kuvittelin kuskin pysäyttävän Stopmerkin taakse kuin minusta hyvä tapa ja tieliikennelakikin vaatii. Vaan eipä nuori tumma näin tehnyt, parkkeerasi koslansa just kelvin päälle. Minä taisin tehdä rekordijarrutukseni Opiumilla. Talvikelissä jos mulla sama vauhti niin kolaroitu ois.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ja samalle päivälle vielä, piti käyvä kirkolla alennuksen perässä niin ajoin tätä ohiajotietä, siihen risteää Savikontie ja Stopmerkit. Mäen päältä näen jotta auto vasemmalta tulossa ja seisoo stopparin takana, siinä 250 metriä matkaa ja muuta liikennettä ei ollut. Minä hyvissä ajoin nostin oikean käteni jotta tuonne oikealle Savikontielle käännyn. Ja niin käännyin ja huomasin että arvoisa naisturpeaautoilija olikin mulla just tiukimmassa kurvikanttailussa rinnalla. Oisin voinut Opelin oikean puolen taustapeilin huitaista rikki mutten kerennyt älytä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Tänään oli kuvan risteyksessä kyllä niin lähellä, ettei pyöräilijämiehistä toinen jäänyt nokan alle tullessaan vasemmalta kolmion takaa vauhdilla.

https://www.google.fi/maps/@61.69232...2!8i6656?hl=fi

En tiedä eikö vaan nähnyt vai mikä oli.. 30 km/h oli miulla vauhtia ja kyllä iso musta möhkö pitäisi huomata..toki liikennettä oli muutakin. Tyytyväisinä näkyivät jatkavan matkaansa etelään. pointsit siitä että fillarin jarruja osasi käyttää ja väistääkin *peukku*

Kuulemma tuossa risteyksessä on kolissut enemmänkin.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Onko täällä nyt menneet ketjut sekaisin? (Tarkistakaa nyt otsikko ennen postaamista).
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Tänään Westendissä tässä kohtaa
    https://www.google.fi/maps/@60.15820...7i13312!8i6656
    tulin kameran takaa ajorataa pitkin ja aikomuksena kääntyä vasemmalle. Vastaan tulee auto, jonka näen ennen kuin se ajaa edessä näkyvään töyssyyn (eli ajaa edessä näkyvän suojatien yli, noin tuon pienen polkupyöräilijän kohdalla). Auton ollessa töyssyn kohdalla ja minä ollen ehkä kameran kohdalla (n. 20 metriä ennen kääntymistä vasemmalle) laitan vilkun päälle vasemmalle ja alan himmaan vauhtia pois, jotta autoilija pääsee alta pois.

mit vit tekee autoilija - pysähtyy keskelle tietä (tarkoituksenaan vissiin päästä minut enste). Levittelen käsiä ja pyöritän päätä. En tehnyt elettäkään, että olisin yrittänyt mennä ennen autoa vaan näytin selkeästi suuntamerkin, että aion kääntyä sitten kun mun vuoro on. Auto meni sit ensin.

^ Autoilija vissiin piti sinua sangen arvaamattomana tapauksena, koska ajelet ajoradalla vaikka paikalla on pyörätiekin. Kyllä minäkin haluan pitää etäisyyttä sekoilijoihin enkä ajaa päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    ^ Autoilija vissiin piti sinua sangen arvaamattomana tapauksena, koska ajelet ajoradalla vaikka paikalla on pyörätiekin. Kyllä minäkin haluan pitää etäisyyttä sekoilijoihin enkä ajaa päälle.
    Pyörätiehän on vain vasemmalla, joten sen käyttöpakkoa ei ole. Eli autoilija taisi muutenkin olla sääntöjä tuntematon. Linkkikuvaa etenemällä ei voi olla varmaankaan asiasta varma, mutta siltä vaikuttaa, että oikealla on jalkakäytävä.
    FillaRilla muokkasi tätä : 09.09.2015 at 22.04
    onks pakko, jos ei haluu

Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Pyörätiehän on vain vasemmalla, joten sen käyttöpakkoa ei ole. Eli autoilija taisi muutenkin olla sääntöjä tuntematon. Linkkikuvaa etenemällä ei voi olla varmaankaan asiasta varma, mutta siltä vaikuttaa, että oikealla on jalkakäytävä.
    Kyllä, oikealla on jalkakäytävä.

Ei se kyllä niin ole, että ajoradalla saa ajaa aina jos pyörätie on vasemmalla puolen. Asetuksessa lukee:
    "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

Kun nyt pyöräilijä on nimenomaan ollut kääntymässä vasemmalle, niin kyllä tuo ajo näyttää autoilijalle häröilyltä. Hyvä että varoo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Kun nyt pyöräilijä on nimenomaan ollut kääntymässä vasemmalle, niin kyllä tuo ajo näyttää autoilijalle häröilyltä. Hyvä että varoo.
    Anteeks ny mut mitä vittua? Olikko paikalla kattomassa tapahtunutta? Ei tartte vastata.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •