GarminElectrobikeGiant
Sivu 174 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 74 124 164 172 173 174 175 176 184 224 274 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.191 - 5.220 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #5191
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Mitäs VIT##¤ siellä Espoossa oikein tapahtuu? Ollaanko siellä aivottomia vai vain pölvästejä?
    Joo, ei ymmärrä.

    Monelle varmaan tuttu paikka, mutta laitetaan silti.
    https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/API/Feed/RSS/6

  2. #5192
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Ei ollut kovinkaan synkkää tänään, kun ajettiin kahden miehen massa-ajona (massaa oli siis liikenteessä!) ns. Varjo-GT. Mistä oli kyse, se selviää täältä. Vajova 5h ajoa ja 103km ihan nokko nousumetreillä, takataskuhuollon voimin. Oli makiaa.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  3. #5193
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    134
    Kyllä oli eilen mahtava kevät keli Oulussa, tasan 100km lenkki tuli rullailtua cyclolla nastat ropisten... jokohan nuo kohta uskaltais vaihtaan sileisiin.

  4. #5194
    Kertokaa tietämättömälle, mitä kannattaa huomioida keulan suhteen, kun on hankkimassa talvipyöräilyyn/kevyen kesämaastoon jäykkäperämaasturia. Kestääkö nää keulat talven pakkaset ym.:
    ROCKSHOX REBA RL
    ROCKSHOX 30 GOLD TK 29
    ROCKSHOX XC 30
    ROCKSHOX RECON SILVER

  5. #5195
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    77
    Recon Silver on ainakin kestänyt 3 talvee. Mitään ei oo tarvinnu tehdä. Talvella on ajettu pääosin lukitus päällä, Kesä ajoo tosi vähän. Mutta vielä pelittää.

  6. #5196
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mankelist Katso viesti
    Kertokaa tietämättömälle, mitä kannattaa huomioida keulan suhteen, kun on hankkimassa talvipyöräilyyn/kevyen kesämaastoon jäykkäperämaasturia. Kestääkö nää keulat talven pakkaset ym.:
    ROCKSHOX REBA RL
    ROCKSHOX 30 GOLD TK 29
    ROCKSHOX XC 30
    ROCKSHOX RECON SILVER
    Ääni menee Reballe. 2 v ilman ongelmia talviajoa

  7. #5197
    Itse ajattelin että töihin on pakko mennä, maastolenkille mennään vapaaehtoisesti, joten pakon edessä hommasin täysjäykän. Liikaa stressiä tulis ainakin itelle jos olis keulan kanssa ongelmia. Tietty tämä meinas sitten että pitää olla kaksi pyörää, toinen töihin, toinen maastoon. Vaaaikka, kyllähän sitä kova jätkä menis täysjäykälläkin maastossa, mutta minä en, kun olen tämmöinen tunari.

  8. #5198
    noniinno Guest
    Moni joustokeula muuttuu pakkasessa täysjäykäksi, tarpeeksi kylmässä ei edes notkeammat öljyt auta.

  9. #5199
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Talviajokelejä odotellessa tein videon talviajovarusteistani: https://www.youtube.com/watch?v=9d31...fOVHbnr17iZ2Lx
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

  10. #5200
    Asiallista settiä ^^ Velogille iso kiitos hyvistä videoista, viihteellistä ja hyödyllistä.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  11. #5201
    Espoossa on levitetty hiekoitussoraa ainakin kehä-2 kelvillä. Kun ei muuten ole liukasta niin hiekotetaan asfalttia.

  12. #5202
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    314
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Espoossa on levitetty hiekoitussoraa ainakin kehä-2 kelvillä. Kun ei muuten ole liukasta niin hiekotetaan asfalttia.
    Samaa ihmettelin keskiviikkoiltana Keravalla, Tuusulassa ja Hyvinkäällä. Syys-lokakuussa oli toki pakkasaamuja, mutta silloin oli kuivaa. Parina mustan jään aamuna ei tarvittu hiekkaa, mutta viikko sadetta ja tielle täytyy heittää hiekka. Ei siis ollut vielä täyttä sepeliä, mutta ropisi paikoin kivasti slicksin alla.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

  13. #5203
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483
    Lahdessakin oli hiekoitettu kelvit jo etukäteen kun sääennuste näyttää viikonlopulle räntää ja pakkasta.

    Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

  14. #5204
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    J:kylä
    Viestit
    1.187
    Keski-Suomessa kanssa ollu jonkin aikaa hiekotettu. .no Nyt Lunta ennustettu..

    Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

  15. #5205
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    Täällä Pohjois-Lohjalla ex Pummi-Nusulassa on kelvit hiekoittamatta. Jaa juu, mutta kun täällä ei ole sellaisia lukuunottamatta kirkonkylien läheisyydessä olevia olemattoman lyhyitä pätkiä 👍

  16. #5206
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    10
    Kestääkö RS reverb pakkasta? Olen kuullut juttuja että saattaa hajota kylmässä. Pitääköhän paikkansa? Entä pitäiskö keulalle/iskarille tehdä jotain talven tullessa?

  17. #5207
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wes-Q Katso viesti
    Kestääkö RS reverb pakkasta? Olen kuullut juttuja että saattaa hajota kylmässä. Pitääköhän paikkansa? Entä pitäiskö keulalle/iskarille tehdä jotain talven tullessa?
    Ei ainakaan mulla kestäny. Ei se hajonnut, mutta ei toiminut pakkasella vaan jäi pohjaan. Keulasta tuli mieleen, että onko jollain kokemusta miten tuo Rock Shox SID XX World Cupin hydraulinen XLock -etälukitus toimii pakkasella?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  18. #5208
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    10
    Jassoo... Täytyypä vaihtaa normitolppa ettei mene rikki.

  19. #5209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Espoossa on levitetty hiekoitussoraa ainakin kehä-2 kelvillä. Kun ei muuten ole liukasta niin hiekotetaan asfalttia.
    Tappajasepeli is Bäck. Heti pääsi paikkaus hommiin ja kotipihassa kuului taas sihinä.
    Eli kaksi reikää ekoilla se peleillä.

  20. #5210
    https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/fi/View/38487

    Siellähän tuo on että tulevien pakkasten takia hiekotetaan... ja taas ennuste toistaiseksi näyttää että pari päivää pakkasia ja taas sama keli ehkä jatkuisi kuin nytkin ollut, ja eiköhän sepelit kerätä sitten kovalla pölinällä pois keväällä.

    Aika yleistäen kyllä asiointipalvelussa kehutaan että kuinka tarpeellinen tappajasepeli on kevyelle liikenteelle (helsingissähän tätä termiä ei viestinnässä saa enää käyttääkkään), niputtaen näin pyöräilyn ja jalankulun samaan (aivan kuten toki tietkin on samoja). En pysty allekirjoittamaan pyöräilyn osalta hyödyllisyyttä, ja toisaalta nastakengätkin houkuttelisi enemmän jos niitä pääsisi käyttämään, eikä siis tarvitsisi kuluttaa hiekalla nastoja puhki ennen ensimmäistä kertaa jäällä. No, toisaalta monesti jäisellä kelillä tuo sepeli on joko sulanut jäästä lävitse, tai liukunut jään päältä penkkaan, ja hyöty jää tuolloinkin marginaaliseksi suhteessa siihen että sepeli on pinnalla useimmiten vain silloin kun siitä on pelkkää haittaa.

  21. #5211
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081

    Vinkkejä aloittelijalle talvipyöräilyyn

    Etukäteen anteeksi, jos aihe on kovin loppuunkaluttu, mutta hetken etsiminen (ja hakukoneen aika karkea jaottelu) ei tuonut vastausta. Moderaattori siirtää oikeampaan paikkaan, jos onnistuin postaamaan väärään paikkaan.

    Eli varsinaiseen talvipolkemiseenhan täällä Espoon erityistalousalueella ei vielä ole päässyt tutustumaan, mutta kyllä tuohon maagiseen "tappajasepeliin". Kolme sisärengasta on kahdessa viikossa puhjennut. Kaksi päälligummin läpäissyttä neulanterävää kiveä poistettu sisärengasta vaihtaessa/paikatessa. Eli onkos noiden nastarenkaiden välillä "kestoeroja"? Voiko noiden kestävyyttä (28") parantaa jollain nauhalla tmv? Nyt alla Schwalben Marathonit". Onko jotain muuta tietämisen arvoista, joka talvella tulee vastaan. Vaijereita ja vaihteensiirtäjiä on putsailtu ja öljytty.

  22. #5212
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Kolme sisuria kahdessa viikossa. Taitaa olla ulkokumissa se vika, huonolaatuiset. Olen rullannut nyt "tappajasepelin" päällä n. 450km Schwalbe Marathon Winter 42mm -renkailla eikä mitään ongelmia, vaikka paineetkin ovat aika matalat hyvän ajotuntuman saamiseksi.

    Toinen talvi alkaa itsellä nyt pyöräilyn saralla ja lähinnä ensimmäiselle talvelle antaisin itselleni sellaisen vinkin, että kun ostat jotain vaatetta tai varustetta, osta kerralla kunnollinen. Laatu maksaa, mutta jos arvostaa mukavuutta ja ongelmattomuutta harrastuksen lomassa niin saa maksaakin. Pelisilmää kun on jäätä ja erityisesti vettä jään päällä, ei kai tuossa muuta.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  23. #5213
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kolme sisärengasta on kahdessa viikossa puhjennut. Kaksi päälligummin läpäissyttä neulanterävää kiveä poistettu sisärengasta vaihtaessa/paikatessa. Eli onkos noiden nastarenkaiden välillä "kestoeroja"? Voiko noiden kestävyyttä (28") parantaa jollain nauhalla tmv? Nyt alla Schwalben Marathonit".
    Todella huonoa tuuria on tuollaisella rengasrikkojen taajuudella. Mikä on rengaskoko ja millaiset paineet renkaissa on? Eroja kestävyydessä on, mutta Marathon pitäisi olla parhaimmistoon kuuluva valinta. Itselläni on W106 koossa 35-622 n. 3 bar paineilla, joilla kilometrejä on jossain 1000-2000 välissä eikä yhtään rengasrikkoa. Toki iso osa kilometreistä tulee maantieltä, jossa sepeliä ei juurikaan ole.

    Muuten olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Ketjujen pesua ja öljyämistä saa tehdä ahkerasti.

  24. #5214
    joku talvifillarointiketju oli jo olemassa, mutta siitä huolimatta:

    Itsellä on 30-622 schwalben winterit pitänyt kivet sisäkumista erossa jo yhden talven (0 rengasrikkoa siis), vaikka kyllä tuo sepeli tuntuu jättävän itse kumiin ikävät jäljet tai kivet jäävän kumiin kiinni. Itsehän olen tosin neuvolassa punnittava S-koon henkilö, jolla voi olla merkitystä. Talvikumeissa ei kyllä kauheasti ole näkynyt noita kovimpia pistosuojauksia... liekkö sitten ongelma että suomen olosuhteet eivät ole tuttuja, vaan muualla yleisesti esim suolataan teitä?

    Omasta mielestä espoon sepeli on kuitenkin kauniaisten sepeliä paremman tuntuista. Kauniaisissa alkaa pyörä täristää selvästi karkeamman sepelin päällä. Toki voi olla urakoitsijan päivästä ja kuun asennosta kiinni mihin millaistakin sepeliä on laitettu.

    Kannattaa noista kumeista tarkistaa että mistä kohtaa kivi on tullut sisään, ja miettiä että josko esim rengaspaineilla mahdollisesti olisi ollut osuutta asiaan. Nuo pistosuojauksethan yleensä laitetaan lähinnä renkaan keskiosaan, jolloin sopivasti kyljestä tyrkkäämällä kivet edelleen onnistuu tunkemaan kumin lävitse, ja ehkä alhaisempi paine voisi lisätä tätä riskiä(?). Kyllähän noita pistosuojaus-nauhoja ym. näyttäisi olevan kaupan, joka voi olla ratkaisu. Talvikumin seos kuitenkin lähtökohtaisesti pitää olla pehmeämpi kuin kesäkumin, ja siten näen hyvin haasteellisena toteuttaa talvirengasta jonka kumi pitää kivet ulkopuolella mikäli kontaktipinta on hyvin pieni.

  25. #5215
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Kiitokset kommenteista. Joo Marathonit 35-622 -koossa minullakin. Paineita kyllä nyt ollut +5 bar ja kilometrejä kerkesi noilla tulla ~300 ennen noita rikkoja. Otan nuo siis tilastotappioina / -poikkeamina ja jatkan survomista Tuota "vesijäätä" tuli jo mennäviikolla harjoiteltua - ja tekee tosiaan hommasta hieman jännempää.

  26. #5216
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kiitokset kommenteista. Joo Marathonit 35-622 -koossa minullakin. Paineita kyllä nyt ollut +5 bar ja kilometrejä kerkesi noilla tulla ~300 ennen noita rikkoja. Otan nuo siis tilastotappioina / -poikkeamina ja jatkan survomista Tuota "vesijäätä" tuli jo mennäviikolla harjoiteltua - ja tekee tosiaan hommasta hieman jännempää.
    Olen rullannut nyt "tappajasepelin" päällä n. 450km Schwalbe Marathon Winter 42mm -renkailla eikä mitään ongelmia-
    Oma kokemus ja asian mietiskely on tuonut päätelmän, että nimenomaan matala paine suojaa gumeksia sepelin puhkovalta vaikutukselta. Yli 5baria on sepeliä vastaan varmasti liikaa.
    Ennen kuin kamalasti aletaan väittää vastaan, voi miettiä, kumpaan terävä esine uppoaa helpommin; periksiantamattomaan kovaksi pumpattuun, vai joustavaan, joka painuu karkuun, kun sepeli altapäin asfalttia vasten koittaa tunkeutua kumin sisään.
    onks pakko, jos ei haluu

  27. #5217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Oma kokemus ja asian mietiskely on tuonut päätelmän, että nimenomaan matala paine suojaa gumeksia sepelin puhkovalta vaikutukselta. Yli 5baria on sepeliä vastaan varmasti liikaa.
    Ennen kuin kamalasti aletaan väittää vastaan, voi miettiä, kumpaan terävä esine uppoaa helpommin; periksiantamattomaan kovaksi pumpattuun, vai joustavaan, joka painuu karkuun, kun sepeli altapäin asfalttia vasten koittaa tunkeutua kumin sisään.
    Painesuositukset tuskin on kuitenkaan turhaan laitettu kumin kylkeen. Asiassa on monta muutakin muuttujaa, todennäköisimmin painesuositusten rajoissa kuitenkin kannattaa yleensä mennä, toki kuskin painolla ym voi hieman joustaa matalempien paineiden suuntaan.

    6bar paineista tuskin kuitenkaan on talvikelillä mitään iloa suorituskykyyn, koska epätasainen tien pinta tuhoaa kovemman paineen tuoman edun. sen sijaan että pelkkä rengas toimisi jousituksena, niin koko pyörä tärisee sepelin ansiosta, joka taas ei ole ihan optimia. Muutenkin kontakti-pinta renkaan ja tien välillä kasvaa koska sepeli ei ole tasaista ja täten kontaktia tulee myös renkaan keskiosan lisäksi sivummasta. Luulen että nuokin schwalben winterin korkeahkot suosituspaineet on enemmän sileälle tielle suunniteltuja paineita (ja kumithan rullaa aika hyvin nastakumeiksi), ja keskipaineet tai sen alle on enemmän suomen talvikeleille sopivia.

  28. #5218
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    29
    Ainakin omien MaraWintereiden (42-622) painesuositukset olivat 30-70psi. Ts, 2bar - 4.8bar.

    Kevyellä paremmalla puoliskolla nuo ovat nyt alla about 2.5barilla.

    Maksimipaineet tai jonnin verran yli ei kuulosta hyvältä reseptiltä sepelillä kuorrutetulle asfaltille.

  29. #5219
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.694
    Marathon Winter on kohtalaisen hyvin sepeliä kestävä. Tosin täällä Tampereen seudulla niitä menee melko säännöllisesti puhki hiekoitussepelissä. Schwalben mukaan Marathon Winterissä on tason 4 pistosuojaus. Paremmat tason 5 ja 6 suojaukset löytyvät nastoittamattomista renkaista, kuten Marathon Plussista.

  30. #5220
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498
    Itsellä rengasrikot on pysynyt poissa (kopkop) melko matalilla, 2,5-3 barin paineilla 35 millisillä mara wintereillä. Muutoin allekirjoitan sen että hyviin kamppeisiin kannattaa satsata, oli ne sitten hanskat, kengät, housut tai takki. Palkitsee itsensä takaisin. Ketjun pesua ja oikeanlaista rasvausta usein (pyyhi ketjut rasvauksen jälken). Mitä muuta? Ai niin , älä rasvaile kaapeleita, vaan puhdista muuten ja vaihda kuorineen, jos tulee ongelmia. Käytä mahdollisimman hyviä ja hyvin asennettuja kaapeleita. Ja sulata ja kuivata pyörä aina välillä hyvin sisätiloissa.


    Sent from my iPad using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •