Tossa Plus:n postaamassa kuvassa noi jousilehdet näkyy olevan toisistaan irti joten ei tule lehtijousipakalle ominaista jousilehtien kitkan aikaansaamaa vaimennusta ja ei siinä silloin oikeen voi olla mitään varsinaista paluuvaimennusta.
Tossa Plus:n postaamassa kuvassa noi jousilehdet näkyy olevan toisistaan irti joten ei tule lehtijousipakalle ominaista jousilehtien kitkan aikaansaamaa vaimennusta ja ei siinä silloin oikeen voi olla mitään varsinaista paluuvaimennusta.
Höpö-höpö, vaimennus tällaisessa systeemissä perustuu kahden jousen erilaiseen resonanssitaajuuteen. Toinen jousi on keulassa ja toinen ”jousi” renkaassa. On mukavampi, kuin kitkaan perustuva vaimennus. Tällainen vaimennus on keksitty Ford T aikana ja on näköjään edelleen toimiva ratkaisu.![]()
Jos hiilijouset olisi toisissaan kiinni niin voisi kyllä kuvitella, että ne hioutuisi aika hätäsesti pas2.
Näyttä ainakin 29" versio olevan pogotikku:
http://reviews.mtbr.com/gear-review-...-racer-29-fork
Minulla oli kultasessa Muklukissa emäputki viimeistelyn jälkeen sen näkoinen, että terä ei ollut ottanut jokapaikasta, eli jonkun sortin väljyyttä oli molemmissa päissä. Vihreästä terä tekikin huomattavasti paremman lopputuloksen ja nakseet katosi, nyt kun Creekkillä ryskätty reilu puolvuotta alkoi satunnainen nakse esiintyä, kun sattuu sopivat voimat kohilleen ja ohjainlaakerin kiristys korjasi aina hetkeksi, mutta tuota satunnaista naksumista ajossa esiintyy vielä vaikka ohjain laakeri jo "liian kireällä".
Tätä naksetta ei jokalenkillä edes saa esiintymään. Kultasessa stongan päästä nosto/painaminen riitti.
Korjaukseksi PAH ehdoitti heittää Cane Creekit kuuseen ja Chris kingiä tilalle, kun tuossa taannoin kirosin tuota, kun satuttiin samoihin ajoihin. Uskon kyllä tuon, että itse ohjain laakeri on tuon viimeisen satunnaisen naksumisen lähde. Pitää taas tunkea uutta jäykempää vassua laakereihin sisään ja testata.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Mun kokemukset tosta laufista on vaan omia, jollakulla toisella varmasti olisivat hyvinkin erilaisia.
Pohjalla on suht kevyt teräsrunko, sinkula-setuppi (32x19 tms) ja kummassakin päässä 0.7-0.8barin
välissä olevat rengaspaineet. Kokemusta kuudesta tai seitsemästä erilaisesta jäykästä hiilarikeulasta
sekä blutosta. Ajotyyli aggressiivinen ja vauhti välineestä johtuen kovahko. Blutossa mulla säädöt
semmoset et sägi ~5%, jotta kannattaa suhtautua tähän arvioon sen mukaisesti.
Lauf ei tunnu jäykältä keulalta eikä se tunnu joustokeulalta. Painoa on sen verran snadisti etten
juuri tunne painoeroa ajossa jäykkiin verrattuna, bluto tuntuu puntilta tuohon verrattuna.
Ei oo hyvä hitaassa vauhdissa poikkijuurakossa eikä oikein hitaassa vauhdissa missään missä
on tulee useempia peräkkäisiä iskuja vaimennettavaks. Mut mitä enemmän fillariin saa vauhtia,
sitä paremmin tuo toimii.
Ei oo fletku. Mut tossa on semmonen approx muutaman millin alkuelämä joka suuntaan. Bluto
tuntuu vauhdissa letkummalta, lauf kun ajaa hiljempaa p*erse penkissä.
Normaaliin joustokeulaan verrattuna tuo joustaa erilailla, jousto on varmasti progressiivisempi
mutta jouston liikesuunta taas poikkeaa keulasta joka antaa periks liukuputkien suunnassa.
Ottaa jonkun aikaa tottua tuohon.
Tosta on paha sanoa paljonko joustoa milloinkin käyttää, noi jousipakat elää ajossa koko ajan.
Keula on ajossa täysin äänetön, edes reilun metrisen dropin alastulossa kalliolle kuski oli ainoa
josta lähti ääni.
Mulla siis se Light-versio, tarjolla myös aikuisten versio. Tuo syö 150mm napaa 15mm akselilla,
180mm postmount-kiinnikkeet on. Mulla on tossa 135mm napa adapterilla, toimii noinkin.
Reilun 20h ajon perusteella jos tarttis valita yks keula jatkoon noista kaikista millä oon enempi
ajellu niin se olis toi Lauf. Ajelin männäviikonloppuna pari pidempää lenkkiä semmosilla mestoilla
joita olin ajellu vastaavissa olosuhteissa useita kertoja sekä juustopyörällä että fätillä eri setupeissa
ja tiedän oman mentaali-stravan perusteella kauanko mitäkin pätkää ajaa. Oli aika hämmentävää
havaita et semmonen 55min pätkä veikin aikaa 47min ...
edt: lisättäköön vielä et toi on korkea toi keula, ac-mitta on liki 495mm ja sägiä ei tossa synny -
miumaumukkainen ajoasento vei speisereitä stemmin alta muihin verrattuna 10mm verran
kestävyyteen en ota kantaa, aika näyttää - takuuhan ne tuolle antaa - tukevalta härveli tuntuu,
ei tuosta saa irti mitään natinoita tai narskeita vaikka tuota miten vääntelis. Ainakaan vielä.
Kiitos hyvästä arvioinnista!
Luin tuosta keulasta jotain koeajokommenttien tyylisiä juttuja jenkkisivustoilta ja sen mitä ymmärsin ja toi sun arvio mukaanlukien 99% pätevä laite. (jätetään se 1% niille jotka on aina eri mieltä kaikesta;-)
Jäätävä parannus nopeuteen on näköjään keulalla. Varsinkin kun tietää että osaat kyllä ajaa.
Tota kestävyyttä ihmettelin kun tommosilla liuskoilla on alapää kiinni. Mutta olet senkin näköjään selvittänyt kunnolla.
Varmasti parhaimmillaan nopeassa tai tosi nopeassa ajossa niinkuin sanoit.
Puhun ainoastaan kyseisen vaimennustavan teoriasta. Ford T omistajilla, jotka asensivat tämän tyyppisiä jälkimarkkinointivaimentimia, lienee reilusti kokemusta...
Omakohtaisia kokemuksia kahden ominaistaajuudeltaan erilaisen peräkkäisen jousen vaimennusilmiöstä on reilusti, mutta ei tietenkään tästä keulasta.
Kitkaan perustuva vaimennin ei todellakaan ole ainoa.
T-Fordin omistajat ovat tänä päivänä vaikeasti haastateltavissa. Enkä kyllä usko että hekään olisivat voineet mitenkään valaista Lauf-keulan ominaisuuksia. T-Ford ja läskipyörä ovat varsin erilaisia ajoneuvoja.
Etkä sinäkään näköjään pysty kertomaan Laufin ominaisuuksista mitään. Vain tuomaan itsesi esille. Joillekin se on näköjään kovin tärkeää.
Ja jos ymmärrät lukemaasi niin aiemmissa viesteissä nimenomaan tuumittiin että koska jousilehdet ovat irti niin kitkaan perustuvaa vaimennusta ei oikein voi olla. Kannattaisi harjoitella lukemista.
Jäsen PaH kuvasi hyvin käytännön ominaisuuksia.
Niinpä, kannattaisi harjoitella lukemista, myös itse kirjoittamalla tekstillä.
Jotenkin minusta tuntuu, että ei sinullakaan Laufista ole kokemusta yhtään sen enempää, kuin minulla. Silti kirjoitit Laufin ominaisuuksista, ettei siinä voi olla mitään varsinaista paluuvaimennusta. Itse taas korjasin, että Laufin paluuvaimennus perustuu sekä teorian mukaan että suunnittelijan mukaan erilaiseen ilmiöön, kuin kitkaan.
p.s. T-Fordin omistajia löytyy runsaasti Suomestakin alan tapahtumista ja T-Fordin jousilla toimivia vaimentimia voi tutkia monilla näyttelyillä, esim. Vehoniemen kahvilassa jopa ilmaiseksi.
Moi osaako kukaan teistä kertoa minkä hintainen on yksi FAT BIKEN etuvanne pinnoilla, keskiöllä ja kumeilla tietenkin etujarrulevyllä. Ei niitä typeriä läiskiä vanteessa eli voi ajaa ilman sisäkumia.Väri on musta. Mulle tuli pelkän pyörän sijasta pelkkä eturengas?
http://imgset.net/bqH4rL
http://imgset.net/CT_nTU
-N
^ Ei ne "typerät läiskät" eli kevennysreiät estä mitenkään ilman sisäkumia ajamista eli tubeless-hommaa
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Sen verran ymmärrän, että voit teipata reijät ja tehdä sinun niin kovasti kaipaamasi asennuksen ilman sisäkumia. Oliko sulla vielä muuta ?
Sitten sulle laskutoimitus kun kerta tiedät niin paljon!
-Paljonko säästetään painoa kun tehdään 32 reikää ja vedetään tupla teippi vanteeseen ?
A) vaihtoehtona oletetaan vanteen olevan alumiinia ?
B) vaihtoehtona oletetaan vanteen olevan kalkeripaperia ?
Jään lepäämään ja odottamaan sun vastausta, aikaa annan sulle 10min per kysymys.
No sieltähän tultiin tiskille saluunan ovet paukkuen!
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Esim.
Salsan etunapa n.180€
Nextie hiilikuitukehä 350€
Aeropinnat ja nippelit 4,5€ x 32
Jarrulevy ja titaanipultit 50€
Kasaus 40€
Eli reilu 750€ ja on niitä vielä kalliimpiakin...
Edit. Ja se kumi maksaa satasen verran, ehkä muutaman kympin alle tai päälle, riippuu kumista.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Kiitos vastauksesta, arvostan sitä, että joku yritti jeesata, mutta kyseessä ei ole hiilikuituosa vanteen osalta ja muista nippeleistä mitä tuossa on kiinni ei ole oikeata tietoa.
Vanteen mukana tuli seuraavat "krääsät"
http://imgset.net/hvTgt_
http://imgset.net/Ps8GBG
http://imgset.net/N4DWB5
Ei osaa muokata, harmittaa.
Jos en pääse myyjän kanssa mihinkään järkevään keskusteluun ja ennenkaikkea lopputulokseen jää noi ylimääräiseksi. Niin ja tuossahan oli sisäkumi paikassaan.
-N
http://imgset.net/rO7UpL
nitroedition muokkasi tätä : 29.08.2015 at 19.47
Tuo kehä näyttää vahvasti Robssonin kehältä, 38€/kpl.
Edit: Niin, ja 135/170mm navat löytyi kiinasta vajaaseen satkuun per pari. Pinnat nippeleineen 6,5€/pääty samaisesta maasta.
Mistä näitä trolleja oikein tulee...
Mazza kiitos vastauksesta, pystyisitko päättelemään koko homman hinnan, vaikka euroissa ja kiinan päädyssä, koska posti kulut on melko helppo lisätä siihen ?
Jos tarkoitus kysyä nimenomaan kuvassa olevien osien hintaa, niin paljoa ne ei voi maksaa.
Tuollaista rengas/vanne comboa näkee esim Sun Spider-merkkisessä pyörässä jota jenkeissä taidetaan myydä siinä 800$ hintaluokassa.
Olisiko semmoinen 100-200 euroa käypä hinta...
En halua kenenkään luulevan, että olen trolli niin kuin tuolla ylhäällä joku teidän Arvo vieraista vinkkasi.
Katsokaa tämä suoralinkki miten kävi pyörälle ( linkki aukeaa ainakin itselleni todella hitaasti )
http://www.17track.net/en/result/pos...=CP274021343CN
Mikäli ei aukea niin tässä hardcopy : http://imgset.net/U20jnn
-käytännössä siinä luki, että kävi suomessa, mutta tulli ei ottanut vastaan, koska ( ei ollut vastaan ottajan tietoja ) ,
- sen takia tulli ei ottanut pakkausta vastaan. Ja palautettiin takaisin kotimaahan.
Tcheqqe kiva nimi sulla, mutta tarkoittaako tuo sun arvio, että kamat chinasta suomeen, mukana rahdit, tulli ja alvi ja sen jälkeen se on tuo sun hintas, onko linkata suomen maassa jotain vastaavaa, ilman noita "satula, poljin extroja ?? )
hmm.. meinaan myydä noi kamat jos en ensiviikolla pääse mihinkään järkevään soppariin myyjän kanssa.
Ei kuulema ole linkkejä kauppojen sivuille mitkä luetaan mainokseksi joten poistan omanikin.
nitroedition muokkasi tätä : 31.08.2015 at 10.52
^^^^^ Sun täytyy IncBuff vaihtaa nyt palstanimeäs Arvoksi
Mä oon tästä eteenpäin "Se, joka tietää niin paljon"
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Hyvät kanssapalstalaiset, saimme juuri todistaa uuden palstapersoonan syntymisen. No mutta onpa se suloinen.
Kappas prepaidi. Ettei vaan olisi kiekko ja nuo muut osat "löytyneet" jostain ja loppu pyörää ei "saanut" mukaan..
Minkä takia ihmiset teidän foorumilla on näin sisäänpäin kääntyneitä ?
((omat tiedot pois )). Ketkähän täällä oikeasti ovat trolleja sanan oikeassa merkityksessä.
Ilman kysymys merkkiä. Mutta mitäpä muuta Veteraanilla ja hänen laumallaan on tälle saitille tarjota. Pelkkää shaibaa joka kerta kun ootte äänessä, aikuiset ihmiset ? Kysymysmerkin kanssa.
nitroedition muokkasi tätä : 31.08.2015 at 10.54
yhteystietoja pois
nitroedition muokkasi tätä : 31.08.2015 at 10.53
Kirjanmerkit