Laitetaan tämä tähän, ihan muistiksi myös fillaristeille kun lähestyvät sellaista suojatietä jossa ollaan väistämisvelvollisia:
Alkujaan tämän lähetti Tieliikennelaki
Laitetaan tämä tähän, ihan muistiksi myös fillaristeille kun lähestyvät sellaista suojatietä jossa ollaan väistämisvelvollisia:
Alkujaan tämän lähetti Tieliikennelaki
Näin teoriassa. Käytännössä isot mustat autot ja varsinkin taksit ajavat usein vauhdilla kohtaamisiin toivoen pyörän väistävän ja jarruttavat sitten viimetingassa ..
Tänään taksi tms ajoi hissuksiin Espoon rantaraittia ja kääntyi siitä sitten eteen pihaan ilman vilkkua .. huomasi, painoi jarrua ja kone sammui![]()
Muuttuvien liikennemerkkien kohdalla tuota muuten ei sitten näe. Esimerkiksi tästä ei tietä, mikä merkki tuolla kilven takana on, vai onko mikään:
https://www.google.fi/maps/@60.22173...2!8i6656?hl=fi
Tällä kertaa Streetview-kuvan ottamisen aikaan siinä oli kärkikolmio:
https://www.google.fi/maps/@60.22177...2!8i6656?hl=fi
Mutta välillä onkin STOP-merkki. Mutta sitä, onko siinä mitään väistämisvelvollisuuden merkkiä, ei tiedä toiselta puolelta Turuntietä ajaessaan. Väistämisvelvollisuuteen liittyvän sekoilun vuoksi ko. risteyksessä ilmeisesti sattui jokin aika sitten paha kolari.
Kyllä liikennemerkeillä määritetään ajojärjestys, esim sivutiellä oleva kärkikolmio osoittaa että päätietä ajava saa ajaa ensin. Tuo kärkikolmiota lähestyvän hidastaminen riittävän ajoissa tarkoittaa vain sitä että päätietä ajaville ei tule tunnetta, että kolmion takaa tuleva ei aio väistää ja näin haittaa päätien liikennettä ja saattaa johtaa esim jarrutuksiin päätiellä. Eli kyllä se taustakolmion takapuolikin on tärkeä muille tien käyttäjille. Kukaan ei kyllä huvikseen hidasta jokaikisen sivutien kohdalla, jolla on kolmio, eihän liikenteestä tulisi tuolloin mitään.
Näitäkin välillä näkyy.
Oon muuttamassa Espooseen ja kävin piruuttani kokeilemassa työmatkareitin etukäteen. Eipä oo noin pyöräilijähostiilia paikkaa aikasemmin tullut vastaan. Käsittämättömin juttu on ne kanttarit, jotka on varmaan suunniteltu ihan vaan taka-akselin katkomiset mielessä. Ei voi olla kenenkään etujen mukaista, että pyöräily paikasta toiseen on tehty noin helvetin vaikeaksi.
"Etuajo-oikeus- ja väistämismerkkejä (väistämisvelvollisuus risteyksessä 231 ja pakollinen pysäyttäminen 232) käytetään vaihtuvina vain poikkeustapauksissa. Niitä on käytetty vaihtuvina muutamissa liikennevaloin ohjatuissa liittymissä, joissa liikennevalojen ollessa vian takia pois toiminnasta on turvallisuuden varmistamiseksi katsottu tarpeelliseksi asettaa sivutien liikenteelle pakollinen pysäyttäminen.
Merkit 231 ja 232 yhdistetään samaan merkkiin ja merkki toteutetaan prismatekniikalla. Liikennevalojen ollessa toiminnassa näytetään väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkkiä. Pakollinen pysäyttäminen merkki on näkyvissä vain silloin, kun liikennevalot ovat pois toiminnasta. Merkki sijoitetaan vastaavasti kuin kiinteät merkit."
(http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...den_kaytto.pdf)
Ilmeisesti tuollainen kahdella jalalla seisova neliön muotoinen harmaa hökötys pitää tulkita, että merkin näkevillä on aina väistämisvelvollisuus - sikäli kun sen muotoja edes näkee sivulta lähestyttäessä. Onnettomuudet ovat sattuneet esimerkiksi siksi, että Turuntietä etelästä tulleet ovat tarjonneet oikealta puolelta tulleille kulkua, vaikka heillä on kolmio tai stop vastassaan. Ensisijaisestihan noudatetaan liikennevaloja ja (vaihtuvat) merkit 231 ja 232 vai paikkaavat tilannetta, kun valot eivät ole toiminnassa.
Joku perusfaija lasketteli pihatieltä ns. "puskista" Citroenillaan arviolta neljääkymppiä kelvin yli risteykseen. Näkyvyys puiden ja pensaiden ansiosta käytännössä nolla. Vauhtia sen verran ettei olisi mitenkään kyennyt tsekkaamaan kevyttä liikennettä molemmista suunnista, mutta eihän tuo tainnut edes katsoa oikealle. Tuijotteli ainoastaan vasemmalle. En pysty mitenkään käsittämään, miten tuo perustelee itselleen toimintaansa. "Ei sieltä eilenkään ketään tullut?"
Tänään kanssa rauhallisella fiilistely ajelulla kerrostalon parkkipaikalta tuli suoraan kelville vanha patu mersuineen. Ei vilkaissutkaan sivuille ja molemmilta puolin oli fillareita tulossa. Lähellä oli ettei mersu saanut komeita pyöriä molempia kylkiä koristamaan. Perhana kun ei osata seurata mitä mersun ulkopuolella tapahtuu.
Ihan uteliaisuudesta, mikäs reitti se on? Minusta fillarireitit ovat Espoossa enimmäkseen varsin kelvollisia. Muutama paikka on missä pitää ajella hiljaa ja nyt on tietöitä, esimerkiksi Leppävaaran keskus joka oli tänäänkin ihan tukossa kun mehumaija kaiveli asfalttia irti.
Kanttarit ovat kyllä usein korkeita, niissä on pääkaupunkiseudulla noudatettu näkövammaisten vaatimuksia (Suraku) kysymättä pyöräilijöiltä mitään. Sota on rauhaa ja kanttikivet esteettömyyttä, näes.
Tänään oli vähän poikkeuksellinen päivä, ja jouduin kahdesti väistämään suojatielle pysäköityä kuorma-autoa, kerran meinasin joutua kiertoliittymästä poistuvan auton alle ja vielä joutua yhden Dacia Dusterin kouluttamaksi, kun kehtasin tulla eteen klv:ltä siirtyäkseni maantien laitaan ajamaan, kun tuo klv nyt sattui loppumaan. Matkaa tuohon teiden ritariin oli noin 100m, joten häntä nyt vaan sattui vituttamaan ja piti ajaa renkaat valkoisen viivan päällä ohi. Ikävä että siinä oli kaksi autoa perseessä kiinni, niin en ehtinyt reagoida ja ottaa rekkaria ylös. Tai sitten hänellä oli jotain muuta touhua, eikä kerinnyt reagoida muuhun liikenteeseen.
Samaa lenkkiä tulee ajeltua säännöllisesti ja yleensä tuohon mahtuu vain yksi eteen tuleva ammattiautoilija lentokentän takana. Tosin, ne risteykset on perseestä myös autoilijoille, kun alamäkeen ja myötätuulessä tällainen läskikuskikin pystyy päästelemään liki viittäkymppiä.
Omasta mielestä espoossa on lähinnä vahingossa onnistunut osa kaupunkikeskusten välit, koska keskellä korpea oleva klv on vaikeahko ryssiä. Kaupunkikeskukset toimii ihan ok, jos ajaa ajoradalla, mutta siellä on vaara kouluttajille. Tyypilliset ongelmat on huonot näkyvyydet risteyksiin, ja suraku-standardin mukaiset risteykset, jolla taidetaan rakentaa kaikki uudet risteykset. Ja sitten vielä viimeisimpänä tuntuu standardiin kuuluvan 5m kääntymävara autolle risteyksessä, joka tarkottaa myös sitä että fillaristi joutuu tekemään joka risteyksessä suoraan ajaessa 5m koukkauksen nurkan taakse katukivetyksiä päin ajaen. Maasturilla nuo ei olekkaan pahoja, mutta tuommoinen 32mm@6bar kumilla varustettu työmatkatykki alkaa vähemmästäkin hyppiä kuin hullu, eikä tuo jarruttaminenkaan ilmassa ollessa ole kovin tehokasta.
Toivottavasti suunnittelu- ja rakennusohjeet muutetaan ennen kuin kaikki vanhat hyvätkin risteykset on näitä surekea-risteyksiä. Hauskintahan on se, että sokeita on tullut nähtyä 10tkm/v ajamisellakin vain muutamia kappaleita. Lähes kaikki tapaukset olen nähnyt puisto-alueella hiekkatiellä, missä surakua ei noudateta muutenkaan, ja lähes kaikilla sokeilla mitä olen nähnyt on ollut opas mukana, useimmiten koira, juostessa on ollut ihan ihminen. Surakusta aiheutuva harmi todennäköisesti maksaa enemmän kuin jokaiselle sokealle oman oppaan palkkaminen 24/7, kun otetaan vielä huomioon että korkeat reunakivet voivat aiheuttaa kompastumisia, ja pyörän renkaan puhkeamisia, turvalleen lentämisiä (jolloin toki voi sokeutua, tai sitten joutua pyörätuoliin ->), pyörätuolipotilaille esteellisyyttä, jarrutuksen menetystä ja muita vikoja pyörään. En tiedä kuinka hyvin kiekot, laakerit, haarukka tai runko tykkää kovasta iskusta mitä suraku-standardin mukainen risteys aiheuttaa normaalia matkavauhtia ajaessa, vaikka renkaat kestäisikin.
Onko autoilijoista tullut viime aikojen tapahtumien johdosta ylivarovaisia? Vieläkin enemmän väistämissäännöt hukassa kuin yleensä. Varmuuden vuoksi antavat ajaa yhä useammin silloinkin kun saisivat mennä ensin. Tekevät tuolla karhunpalveluksen kaikille.
Eilen Keskuspuistoon siirtymällä sinne ja takaisin Töölön läpi häiritsevän usein -lähes joka risteyksessä- tuli pattitilanne kun auto pysähtyi antamaan mulle tietä. Koko liikenne seisoi kunnes annoin periksi ja menin pyörätien jatkeen yli. Lapsiakin oli katsomassa ja saamassa väärää oppia.
Olisiko pyöräilijöillä edunvalvojaa, joka yhdessä pyörätuolin käyttäjien kanssa pystyisi voittamaan sodan kanttikiviä vastaan?
Apua EU? Apua kansallinen päätös yli kuntainsinöörinulkkien?
Kävin fillarilla edestakaisin Turussa. Onko siellä joka paikassa niin ihanan upeat asfalttiluiskat kelveillä, kuin joita ihastelin koko edestakaisen matkan idän suunnasta Littoisten kautta ajaessani?
Autoilijoiden ylikohteliaisuutta en pidä pahana.
Jos joku hidastaa hyvissä ajoin antaakseen (palstar.. mielestä) turhaan minulle tilaa ja ajovuoron, niin minähän menen. Ainakin minun kaikki kolme lukkopoljinpyörääni ovat hyvin ajettavissa toinen lukko irti sen risteyksen yli.
muokkauslisäys: Miksi polkupyörästä tehdään joku kummajainen tuolla liikenteessä? Oi miksi en voi vain olla ajoneuvo muiden joukossa, jolla on kuitenkin oikeus ajaa tien lisäsi halutessaan myös pyöräteillä ja yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä?
ketti muokkasi tätä : 26.08.2015 at 09.46
Sääntöjä tuntemattomat tavispyöräilijät oppivat tuollaisessa väärän toimintatavan. Ruumiita tulee kun (näitäkään) sääntöjä ei sovelleta johdonmukaisesti.
Alle on väkisin aina tunkemassa joku kun autolla liikkuu...
Maanantain Hesarin yleisönosastolla joku kaipasi, että kaikelle kansalle kerrottaisiin mitkä ne säännöt oikein on
Alkujaan tämän lähetti Bettina R
![]()
Jos toisesta suunnasta tuleva auto ei väistäkään, vaan odottaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan ja sattuukin onnettomuus, sitä sitten mietitään että kenenkä vika olikaan? Tulisi vähemmän ruumiita jos noudatettaisiin sääntöjä.
Montako ruumista tällä tapaa nyt on syntynyt, siis niin että yksi auto väistää fillaria, joka sitten ajaa toisen auton alle? Ei liene kovin tavallista.
Luultavasti *todella* paljon enemmän ruumiita vältetään sillä, että auto väistää vaikka se ei lain mukaan olisikaan väistämisvelvollinen, ja fillari on tulossa alle.
Turhankin tavallinen kiertoliittymä eli sellainen jossa kelville on tehty "turvallisuutta lisäävä" pikku koukkaus ulommaksi. Ja sen typerän koukkauksen mahdollistama tilanne eli autoilija A on ajanut pyörätien jatkeen yli vain jäädäkseen odottamaan kiertoliittymään pääsyä ja autoilija B hänen takanaan odottaa pyörätien jatkeen takana.
Auton A perä on tietenkin pyörätien jatkeen tukkona, mutta autojen välistä mahtuu hyvin ajamaan suoraa ja esteettä. Kun olen jo jatkeella, auto A lähtee liikkeelle ja samassa myös auto B jonka kuljettaja B ei näe tilanteessa muuta kuin takakontin jossa hänen on pysyttävä kiinni koska muuten joku ehtii häntä ennen kiertoliittymään, Jonkinlaisella voimakiihdytyksellä saan takakiekkonikin juuri ja juuri alta pois; Tunnen välitöntä tarvetta nostaa peukkua autoilija B:lle ja teenkin niin.
(Tietenkin oli yleisen elämänkokemuksen valossa tyhmää ja luvattoman naiivia luottaa siihen että autoilija B pystyy tilanteessa asiaankuuluvasti havainnoimaan muuta liikennettä ja tuntee sekä muistaa väistämisvelvollisuutensa.)
Tuosta vastauksestasi jää sellainen maku, että on mielestäsi oikein "että sitä toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitääkin" Eikös siinä sen toista kaistaa ajavan pitäisi pysähtyä siihen rinnalle? Oletan siis että tuossa paikassa on suoja-/pyörätie. Vai onko siinä peräti sellainen tilanne, että toista kaistaa ajavat pysähtyvät ja jatkavat matkaa ja se alkuperäinen tampio pitää yhäti jalkaa jarrulla?
Tässä epäilemättä tarkoitetaan vastaantulevan liikenteen kaistaa, jolla ajavien ei tarvitse pysähtyä. (Tämähän on normitapaus, jos on vain yksi "toinen kaista", jolla siis ajetaan päinvastaiseen suuntaan. Pysähtymisvelvollisuus suojatien eteen pysähtyneen rinnalle koskee samaan suuntaan ajavaa kaistaa, ei vastakkaiseen.)
Niin, kyseessä on risteys, jossa pyörätienjatkeelle ajavat pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia, ajorata kaksikaistainen ja eri kaistoilla ajavat ajavat (sic) vastakkaisiin suuntiin. Kuvattu tilanne on siis sellainen, missä toiseen suuntaan kulkevien kaistalla autoilija (ja mahdollisesti muut tätä seuraavat autoilijat) on pysähtynyt antamaan tietä pyöräilijälle ja toisella kaistalla ajetaan sääntöjen mukaisesti.
e. hidas
Höpö höpö jacko ja latuman. Nyt sorrutte suureen syntiin, josta itse itkette: kouluttamiseen.
Jo peräti TLL 14 pykälä alkaa sanoilla: "Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta."
TLL 15 pykälä päättyy sanoihin väistämisvelvollisen toiminnasta: "Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä." Siis saa jatkaa em ehdoilla, vaara tai este. Häiriötä ei tässä ole kielletty.
Vuorosta luopuminen tapahtuu pelisilmällä ja ennakoiden. Pieni hidastus riittävän ajoissa, eikä konfliktitilannetta edes synny. Taidatte ajatella mustavalkoisesti niitä harvoja mielenosoitusluonteisia äkkijarrutusvuoronantajia. Niitä äkkijarruttajia kohtaan minäkin, yhdessä teidän kanssanne, totean: ajoneuvon kuljettaja parka, saat ihan vapaasti tehdä elämästäsi hankalaa ja ikävää, ehkä joskus opit sinäkin.
oho: fontti takertui lainaukseen, tällä rikkinäisellä ipadilla en pysty korjaamaan, sori
Kirjanmerkit