GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 247 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 147 197 237 245 246 247 248 249 257 297 347 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.381 - 7.410 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #7381
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Laitetaan tämä tähän, ihan muistiksi myös fillaristeille kun lähestyvät sellaista suojatietä jossa ollaan väistämisvelvollisia:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tieliikennelaki
    15 §

    Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

    Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
    Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

  2. #7382
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpk Katso viesti
    Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka liikenteessä osoitetaan selkeästi ja yksiselitteisesti aikomus noudattaa liikennemerkillä osoitettua väistämisvelvollisuutta? Pakollisen pysähtymismerkin (STOP / punainen valo) kohdalla tapaus on yksinkertainen, silloin on pysähdyttävä. Entä kolmion takaa tullessa? Entäpä liittyttäessä kiihdytyskaistalta moottoritien liikennevirtaan?

    EDIT: TLL 15 §
    Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

    Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
    Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
    Näin teoriassa. Käytännössä isot mustat autot ja varsinkin taksit ajavat usein vauhdilla kohtaamisiin toivoen pyörän väistävän ja jarruttavat sitten viimetingassa ..

    Tänään taksi tms ajoi hissuksiin Espoon rantaraittia ja kääntyi siitä sitten eteen pihaan ilman vilkkua .. huomasi, painoi jarrua ja kone sammui

  3. #7383
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Näin teoriassa. Käytännössä isot mustat autot ja varsinkin taksit ajavat usein vauhdilla kohtaamisiin toivoen pyörän väistävän ja jarruttavat sitten viimetingassa ..

    Tänään taksi tms ajoi hissuksiin Espoon rantaraittia ja kääntyi siitä sitten eteen pihaan ilman vilkkua .. huomasi, painoi jarrua ja kone sammui
    Sammui? Kai se sammuu jos se o start/stop. Automaattejahan taksit on, niin ei niitä stallaamaan saa.

  4. #7384
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Sammui? Kai se sammuu jos se o start/stop. Automaattejahan taksit on, niin ei niitä stallaamaan saa.
    No en oo varma oliko edes taksi mutta hyvin eksyksissä varmaan

  5. #7385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Tarve tunnistaa kärkikolmio pätee myös ajoradalla: ajoneuvon kuljettajan pitää antaa tietä oikealta tulevalle ajoneuvolle - paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion takaa.
    Muuttuvien liikennemerkkien kohdalla tuota muuten ei sitten näe. Esimerkiksi tästä ei tietä, mikä merkki tuolla kilven takana on, vai onko mikään:

    https://www.google.fi/maps/@60.22173...2!8i6656?hl=fi

    Tällä kertaa Streetview-kuvan ottamisen aikaan siinä oli kärkikolmio:

    https://www.google.fi/maps/@60.22177...2!8i6656?hl=fi

    Mutta välillä onkin STOP-merkki. Mutta sitä, onko siinä mitään väistämisvelvollisuuden merkkiä, ei tiedä toiselta puolelta Turuntietä ajaessaan. Väistämisvelvollisuuteen liittyvän sekoilun vuoksi ko. risteyksessä ilmeisesti sattui jokin aika sitten paha kolari.

  6. #7386
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpk Katso viesti
    Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka liikenteessä osoitetaan selkeästi ja yksiselitteisesti aikomus noudattaa liikennemerkillä osoitettua väistämisvelvollisuutta? Pakollisen pysähtymismerkin (STOP / punainen valo) kohdalla tapaus on yksinkertainen, silloin on pysähdyttävä. Entä kolmion takaa tullessa? Entäpä liittyttäessä kiihdytyskaistalta moottoritien liikennevirtaan?

    EDIT: TLL 15 §
    Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

    Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
    Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
    Kyllä liikennemerkeillä määritetään ajojärjestys, esim sivutiellä oleva kärkikolmio osoittaa että päätietä ajava saa ajaa ensin. Tuo kärkikolmiota lähestyvän hidastaminen riittävän ajoissa tarkoittaa vain sitä että päätietä ajaville ei tule tunnetta, että kolmion takaa tuleva ei aio väistää ja näin haittaa päätien liikennettä ja saattaa johtaa esim jarrutuksiin päätiellä. Eli kyllä se taustakolmion takapuolikin on tärkeä muille tien käyttäjille. Kukaan ei kyllä huvikseen hidasta jokaikisen sivutien kohdalla, jolla on kolmio, eihän liikenteestä tulisi tuolloin mitään.

  7. #7387
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    318


    Näitäkin välillä näkyy.

  8. #7388
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Espoo haittaa taas pyöräilyä Helsingistä länteen. Kävin pitkästä aikaa testaamassa tutut läpiajoreitit. Maailmankirjallisuuden ohuin teos on nykyään nimeltään Maantiepyöräkelpoiset pyöräreitit Espoossa. Koko vyöhyke on ladattu katkoilla, sorapätkillä, kiertoteillä, kieltokylteillä sekä muuten vaan luokattomilla päällysteillä. Tuli yksi tuubikin puhkottua. No mitäs läksin. Mutta joo, ensi kerralla sitten viisaammin ja maastopyörä alle.
    Oon muuttamassa Espooseen ja kävin piruuttani kokeilemassa työmatkareitin etukäteen. Eipä oo noin pyöräilijähostiilia paikkaa aikasemmin tullut vastaan. Käsittämättömin juttu on ne kanttarit, jotka on varmaan suunniteltu ihan vaan taka-akselin katkomiset mielessä. Ei voi olla kenenkään etujen mukaista, että pyöräily paikasta toiseen on tehty noin helvetin vaikeaksi.

  9. #7389
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Muuttuvien liikennemerkkien kohdalla tuota muuten ei sitten näe. Esimerkiksi tästä ei tietä, mikä merkki tuolla kilven takana on, vai onko mikään:

    https://www.google.fi/maps/@60.22173...2!8i6656?hl=fi

    Tällä kertaa Streetview-kuvan ottamisen aikaan siinä oli kärkikolmio:

    https://www.google.fi/maps/@60.22177...2!8i6656?hl=fi

    Mutta välillä onkin STOP-merkki. Mutta sitä, onko siinä mitään väistämisvelvollisuuden merkkiä, ei tiedä toiselta puolelta Turuntietä ajaessaan. Väistämisvelvollisuuteen liittyvän sekoilun vuoksi ko. risteyksessä ilmeisesti sattui jokin aika sitten paha kolari.
    "Etuajo-oikeus- ja väistämismerkkejä (väistämisvelvollisuus risteyksessä 231 ja pakollinen pysäyttäminen 232) käytetään vaihtuvina vain poikkeustapauksissa. Niitä on käytetty vaihtuvina muutamissa liikennevaloin ohjatuissa liittymissä, joissa liikennevalojen ollessa vian takia pois toiminnasta on turvallisuuden varmistamiseksi katsottu tarpeelliseksi asettaa sivutien liikenteelle pakollinen pysäyttäminen.

    Merkit 231 ja 232 yhdistetään samaan merkkiin ja merkki toteutetaan prismatekniikalla. Liikennevalojen ollessa toiminnassa näytetään väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkkiä. Pakollinen pysäyttäminen merkki on näkyvissä vain silloin, kun liikennevalot ovat pois toiminnasta. Merkki sijoitetaan vastaavasti kuin kiinteät merkit.
    "

    (http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...den_kaytto.pdf)

    Ilmeisesti tuollainen kahdella jalalla seisova neliön muotoinen harmaa hökötys pitää tulkita, että merkin näkevillä on aina väistämisvelvollisuus - sikäli kun sen muotoja edes näkee sivulta lähestyttäessä. Onnettomuudet ovat sattuneet esimerkiksi siksi, että Turuntietä etelästä tulleet ovat tarjonneet oikealta puolelta tulleille kulkua, vaikka heillä on kolmio tai stop vastassaan. Ensisijaisestihan noudatetaan liikennevaloja ja (vaihtuvat) merkit 231 ja 232 vai paikkaavat tilannetta, kun valot eivät ole toiminnassa.

  10. #7390
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Joku perusfaija lasketteli pihatieltä ns. "puskista" Citroenillaan arviolta neljääkymppiä kelvin yli risteykseen. Näkyvyys puiden ja pensaiden ansiosta käytännössä nolla. Vauhtia sen verran ettei olisi mitenkään kyennyt tsekkaamaan kevyttä liikennettä molemmista suunnista, mutta eihän tuo tainnut edes katsoa oikealle. Tuijotteli ainoastaan vasemmalle. En pysty mitenkään käsittämään, miten tuo perustelee itselleen toimintaansa. "Ei sieltä eilenkään ketään tullut?"

  11. #7391
    Tänään kanssa rauhallisella fiilistely ajelulla kerrostalon parkkipaikalta tuli suoraan kelville vanha patu mersuineen. Ei vilkaissutkaan sivuille ja molemmilta puolin oli fillareita tulossa. Lähellä oli ettei mersu saanut komeita pyöriä molempia kylkiä koristamaan. Perhana kun ei osata seurata mitä mersun ulkopuolella tapahtuu.

  12. #7392
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rox Katso viesti
    Oon muuttamassa Espooseen ja kävin piruuttani kokeilemassa työmatkareitin etukäteen. Eipä oo noin pyöräilijähostiilia paikkaa aikasemmin tullut vastaan.
    Ihan uteliaisuudesta, mikäs reitti se on? Minusta fillarireitit ovat Espoossa enimmäkseen varsin kelvollisia. Muutama paikka on missä pitää ajella hiljaa ja nyt on tietöitä, esimerkiksi Leppävaaran keskus joka oli tänäänkin ihan tukossa kun mehumaija kaiveli asfalttia irti.

    Kanttarit ovat kyllä usein korkeita, niissä on pääkaupunkiseudulla noudatettu näkövammaisten vaatimuksia (Suraku) kysymättä pyöräilijöiltä mitään. Sota on rauhaa ja kanttikivet esteettömyyttä, näes.

  13. #7393
    mutanaama Guest
    Tänään oli vähän poikkeuksellinen päivä, ja jouduin kahdesti väistämään suojatielle pysäköityä kuorma-autoa, kerran meinasin joutua kiertoliittymästä poistuvan auton alle ja vielä joutua yhden Dacia Dusterin kouluttamaksi, kun kehtasin tulla eteen klv:ltä siirtyäkseni maantien laitaan ajamaan, kun tuo klv nyt sattui loppumaan. Matkaa tuohon teiden ritariin oli noin 100m, joten häntä nyt vaan sattui vituttamaan ja piti ajaa renkaat valkoisen viivan päällä ohi. Ikävä että siinä oli kaksi autoa perseessä kiinni, niin en ehtinyt reagoida ja ottaa rekkaria ylös. Tai sitten hänellä oli jotain muuta touhua, eikä kerinnyt reagoida muuhun liikenteeseen.
    Samaa lenkkiä tulee ajeltua säännöllisesti ja yleensä tuohon mahtuu vain yksi eteen tuleva ammattiautoilija lentokentän takana. Tosin, ne risteykset on perseestä myös autoilijoille, kun alamäkeen ja myötätuulessä tällainen läskikuskikin pystyy päästelemään liki viittäkymppiä.

  14. #7394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ihan uteliaisuudesta, mikäs reitti se on? Minusta fillarireitit ovat Espoossa enimmäkseen varsin kelvollisia. Muutama paikka on missä pitää ajella hiljaa ja nyt on tietöitä, esimerkiksi Leppävaaran keskus joka oli tänäänkin ihan tukossa kun mehumaija kaiveli asfalttia irti.

    Kanttarit ovat kyllä usein korkeita, niissä on pääkaupunkiseudulla noudatettu näkövammaisten vaatimuksia (Suraku) kysymättä pyöräilijöiltä mitään. Sota on rauhaa ja kanttikivet esteettömyyttä, näes.
    Omasta mielestä espoossa on lähinnä vahingossa onnistunut osa kaupunkikeskusten välit, koska keskellä korpea oleva klv on vaikeahko ryssiä. Kaupunkikeskukset toimii ihan ok, jos ajaa ajoradalla, mutta siellä on vaara kouluttajille. Tyypilliset ongelmat on huonot näkyvyydet risteyksiin, ja suraku-standardin mukaiset risteykset, jolla taidetaan rakentaa kaikki uudet risteykset. Ja sitten vielä viimeisimpänä tuntuu standardiin kuuluvan 5m kääntymävara autolle risteyksessä, joka tarkottaa myös sitä että fillaristi joutuu tekemään joka risteyksessä suoraan ajaessa 5m koukkauksen nurkan taakse katukivetyksiä päin ajaen. Maasturilla nuo ei olekkaan pahoja, mutta tuommoinen 32mm@6bar kumilla varustettu työmatkatykki alkaa vähemmästäkin hyppiä kuin hullu, eikä tuo jarruttaminenkaan ilmassa ollessa ole kovin tehokasta.

    Toivottavasti suunnittelu- ja rakennusohjeet muutetaan ennen kuin kaikki vanhat hyvätkin risteykset on näitä surekea-risteyksiä. Hauskintahan on se, että sokeita on tullut nähtyä 10tkm/v ajamisellakin vain muutamia kappaleita. Lähes kaikki tapaukset olen nähnyt puisto-alueella hiekkatiellä, missä surakua ei noudateta muutenkaan, ja lähes kaikilla sokeilla mitä olen nähnyt on ollut opas mukana, useimmiten koira, juostessa on ollut ihan ihminen. Surakusta aiheutuva harmi todennäköisesti maksaa enemmän kuin jokaiselle sokealle oman oppaan palkkaminen 24/7, kun otetaan vielä huomioon että korkeat reunakivet voivat aiheuttaa kompastumisia, ja pyörän renkaan puhkeamisia, turvalleen lentämisiä (jolloin toki voi sokeutua, tai sitten joutua pyörätuoliin ->), pyörätuolipotilaille esteellisyyttä, jarrutuksen menetystä ja muita vikoja pyörään. En tiedä kuinka hyvin kiekot, laakerit, haarukka tai runko tykkää kovasta iskusta mitä suraku-standardin mukainen risteys aiheuttaa normaalia matkavauhtia ajaessa, vaikka renkaat kestäisikin.

  15. #7395
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Onko autoilijoista tullut viime aikojen tapahtumien johdosta ylivarovaisia? Vieläkin enemmän väistämissäännöt hukassa kuin yleensä. Varmuuden vuoksi antavat ajaa yhä useammin silloinkin kun saisivat mennä ensin. Tekevät tuolla karhunpalveluksen kaikille.

    Eilen Keskuspuistoon siirtymällä sinne ja takaisin Töölön läpi häiritsevän usein -lähes joka risteyksessä- tuli pattitilanne kun auto pysähtyi antamaan mulle tietä. Koko liikenne seisoi kunnes annoin periksi ja menin pyörätien jatkeen yli. Lapsiakin oli katsomassa ja saamassa väärää oppia.


  16. #7396
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onko autoilijoista tullut viime aikojen tapahtumien johdosta ylivarovaisia? Vieläkin enemmän väistämissäännöt hukassa kuin yleensä. Varmuuden vuoksi antavat ajaa yhä useammin silloinkin kun saisivat mennä ensin. Tekevät tuolla karhunpalveluksen kaikille.

    Eilen Keskuspuistoon siirtymällä sinne ja takaisin Töölön läpi häiritsevän usein -lähes joka risteyksessä- tuli pattitilanne kun auto pysähtyi antamaan mulle tietä. Koko liikenne seisoi kunnes annoin periksi ja menin pyörätien jatkeen yli. Lapsiakin oli katsomassa ja saamassa väärää oppia.
    Tuollaiset tilanteet kyllä ärsyttävät niissä tapauksissa, joissa on itse ehtinyt pysähtyä kokonaan ja ottamaan jalan irti polkimelta. Lamppu ei aina syty odottelijalla edes siitä, että toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitää.

  17. #7397
    ketti Guest
    Olisiko pyöräilijöillä edunvalvojaa, joka yhdessä pyörätuolin käyttäjien kanssa pystyisi voittamaan sodan kanttikiviä vastaan?

    Apua EU? Apua kansallinen päätös yli kuntainsinöörinulkkien?

    Kävin fillarilla edestakaisin Turussa. Onko siellä joka paikassa niin ihanan upeat asfalttiluiskat kelveillä, kuin joita ihastelin koko edestakaisen matkan idän suunnasta Littoisten kautta ajaessani?

  18. #7398
    ketti Guest
    Autoilijoiden ylikohteliaisuutta en pidä pahana.

    Jos joku hidastaa hyvissä ajoin antaakseen (palstar.. mielestä) turhaan minulle tilaa ja ajovuoron, niin minähän menen. Ainakin minun kaikki kolme lukkopoljinpyörääni ovat hyvin ajettavissa toinen lukko irti sen risteyksen yli.

    muokkauslisäys: Miksi polkupyörästä tehdään joku kummajainen tuolla liikenteessä? Oi miksi en voi vain olla ajoneuvo muiden joukossa, jolla on kuitenkin oikeus ajaa tien lisäsi halutessaan myös pyöräteillä ja yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä?
    ketti muokkasi tätä : 26.08.2015 at 09.46

  19. #7399
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketti Katso viesti
    Autoilijoiden ylikohteliaisuutta en pidä pahana...
    Sääntöjä tuntemattomat tavispyöräilijät oppivat tuollaisessa väärän toimintatavan. Ruumiita tulee kun (näitäkään) sääntöjä ei sovelleta johdonmukaisesti.

    Alle on väkisin aina tunkemassa joku kun autolla liikkuu...

    Maanantain Hesarin yleisönosastolla joku kaipasi, että kaikelle kansalle kerrottaisiin mitkä ne säännöt oikein on

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bettina R
    ...Ainakin minulle on jossain määrin epäselvää, mitkä liikennesäännöt koskevat varsinkin pyöräilijöitä. Missä he ovat etuajo-oikeutettuja? Milloin heidät rinnastetaan muuhun liikenteeseen?...


  20. #7400
    Jos toisesta suunnasta tuleva auto ei väistäkään, vaan odottaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan ja sattuukin onnettomuus, sitä sitten mietitään että kenenkä vika olikaan? Tulisi vähemmän ruumiita jos noudatettaisiin sääntöjä.

  21. #7401
    Montako ruumista tällä tapaa nyt on syntynyt, siis niin että yksi auto väistää fillaria, joka sitten ajaa toisen auton alle? Ei liene kovin tavallista.

    Luultavasti *todella* paljon enemmän ruumiita vältetään sillä, että auto väistää vaikka se ei lain mukaan olisikaan väistämisvelvollinen, ja fillari on tulossa alle.

  22. #7402
    Turhankin tavallinen kiertoliittymä eli sellainen jossa kelville on tehty "turvallisuutta lisäävä" pikku koukkaus ulommaksi. Ja sen typerän koukkauksen mahdollistama tilanne eli autoilija A on ajanut pyörätien jatkeen yli vain jäädäkseen odottamaan kiertoliittymään pääsyä ja autoilija B hänen takanaan odottaa pyörätien jatkeen takana.

    Auton A perä on tietenkin pyörätien jatkeen tukkona, mutta autojen välistä mahtuu hyvin ajamaan suoraa ja esteettä. Kun olen jo jatkeella, auto A lähtee liikkeelle ja samassa myös auto B jonka kuljettaja B ei näe tilanteessa muuta kuin takakontin jossa hänen on pysyttävä kiinni koska muuten joku ehtii häntä ennen kiertoliittymään, Jonkinlaisella voimakiihdytyksellä saan takakiekkonikin juuri ja juuri alta pois; Tunnen välitöntä tarvetta nostaa peukkua autoilija B:lle ja teenkin niin.

    (Tietenkin oli yleisen elämänkokemuksen valossa tyhmää ja luvattoman naiivia luottaa siihen että autoilija B pystyy tilanteessa asiaankuuluvasti havainnoimaan muuta liikennettä ja tuntee sekä muistaa väistämisvelvollisuutensa.)

  23. #7403
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Tuollaiset tilanteet kyllä ärsyttävät niissä tapauksissa, joissa on itse ehtinyt pysähtyä kokonaan ja ottamaan jalan irti polkimelta. Lamppu ei aina syty odottelijalla edes siitä, että toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitää.
    Tuosta vastauksestasi jää sellainen maku, että on mielestäsi oikein "että sitä toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitääkin" Eikös siinä sen toista kaistaa ajavan pitäisi pysähtyä siihen rinnalle? Oletan siis että tuossa paikassa on suoja-/pyörätie. Vai onko siinä peräti sellainen tilanne, että toista kaistaa ajavat pysähtyvät ja jatkavat matkaa ja se alkuperäinen tampio pitää yhäti jalkaa jarrulla?

  24. #7404
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Luultavasti *todella* paljon enemmän ruumiita vältetään sillä, että auto väistää vaikka se ei lain mukaan olisikaan väistämisvelvollinen, ja fillari on tulossa alle.
    Luultavasti ruumiita ja loukkaantumisia vältettäisiin sillä, että pyöräilijät ja autoilijat tuntisivat väistämissäännöt. Ettei tungeta alle eikä ajeta päälle.


  25. #7405
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Montako ruumista tällä tapaa nyt on syntynyt, siis niin että yksi auto väistää fillaria, joka sitten ajaa toisen auton alle? Ei liene kovin tavallista.
    Viime vuonna yksi lapsi.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  26. #7406
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Montako ruumista tällä tapaa nyt on syntynyt, siis niin että yksi auto väistää fillaria, joka sitten ajaa toisen auton alle? Ei liene kovin tavallista.
    Yksikin on liikaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tuosta vastauksestasi jää sellainen maku, että on mielestäsi oikein "että sitä toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitääkin" Eikös siinä sen toista kaistaa ajavan pitäisi pysähtyä siihen rinnalle? Oletan siis että tuossa paikassa on suoja-/pyörätie. Vai onko siinä peräti sellainen tilanne, että toista kaistaa ajavat pysähtyvät ja jatkavat matkaa ja se alkuperäinen tampio pitää yhäti jalkaa jarrulla?
    Entä jos se toinen kaista on eri suuntaan? Ei siinä voi tunkea alle.

  27. #7407
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tuosta vastauksestasi jää sellainen maku, että on mielestäsi oikein "että sitä toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitääkin" Eikös siinä sen toista kaistaa ajavan pitäisi pysähtyä siihen rinnalle?
    Tässä epäilemättä tarkoitetaan vastaantulevan liikenteen kaistaa, jolla ajavien ei tarvitse pysähtyä. (Tämähän on normitapaus, jos on vain yksi "toinen kaista", jolla siis ajetaan päinvastaiseen suuntaan. Pysähtymisvelvollisuus suojatien eteen pysähtyneen rinnalle koskee samaan suuntaan ajavaa kaistaa, ei vastakkaiseen.)

  28. #7408
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Tässä epäilemättä tarkoitetaan vastaantulevan liikenteen kaistaa, jolla ajavien ei tarvitse pysähtyä. (Tämähän on normitapaus, jos on vain yksi "toinen kaista", jolla siis ajetaan päinvastaiseen suuntaan. Pysähtymisvelvollisuus suojatien eteen pysähtyneen rinnalle koskee samaan suuntaan ajavaa kaistaa, ei vastakkaiseen.)
    Sekin on nimenomaan niin ettei saa ohittaa pysähtymättä. Pysähdyksen jälkeen voi jatkaa matkaa ja fillari on väistämisvelvollinen. Senkään alle ei voi puskea.

  29. #7409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tuosta vastauksestasi jää sellainen maku, että on mielestäsi oikein "että sitä toista kaistaa pitkin ajetaan niin kuin pitääkin" Eikös siinä sen toista kaistaa ajavan pitäisi pysähtyä siihen rinnalle? Oletan siis että tuossa paikassa on suoja-/pyörätie. Vai onko siinä peräti sellainen tilanne, että toista kaistaa ajavat pysähtyvät ja jatkavat matkaa ja se alkuperäinen tampio pitää yhäti jalkaa jarrulla?
    Niin, kyseessä on risteys, jossa pyörätienjatkeelle ajavat pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia, ajorata kaksikaistainen ja eri kaistoilla ajavat ajavat (sic) vastakkaisiin suuntiin. Kuvattu tilanne on siis sellainen, missä toiseen suuntaan kulkevien kaistalla autoilija (ja mahdollisesti muut tätä seuraavat autoilijat) on pysähtynyt antamaan tietä pyöräilijälle ja toisella kaistalla ajetaan sääntöjen mukaisesti.

    e. hidas

  30. #7410
    ketti Guest
    Höpö höpö jacko ja latuman. Nyt sorrutte suureen syntiin, josta itse itkette: kouluttamiseen.

    Jo peräti TLL 14 pykälä alkaa sanoilla: "Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta."

    TLL 15 pykälä päättyy sanoihin väistämisvelvollisen toiminnasta: "
    Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä." Siis saa jatkaa em ehdoilla, vaara tai este. Häiriötä ei tässä ole kielletty.

    Vuorosta luopuminen tapahtuu pelisilmällä ja ennakoiden. Pieni hidastus riittävän ajoissa, eikä konfliktitilannetta edes synny. Taidatte ajatella mustavalkoisesti niitä harvoja mielenosoitusluonteisia äkkijarrutusvuoronantajia. Niitä äkkijarruttajia kohtaan minäkin, yhdessä teidän kanssanne, totean: ajoneuvon kuljettaja parka, saat ihan vapaasti tehdä elämästäsi hankalaa ja ikävää, ehkä joskus opit sinäkin.

    oho: fontti takertui lainaukseen, tällä rikkinäisellä ipadilla en pysty korjaamaan, sori

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •