BikeshopGiantLostInLaplandElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 13 / 13

Aihe: Hollowtech keskiön ja kammen välinen rako

  1. #1
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    6

    Hollowtech keskiön ja kammen välinen rako

    Vaihdoin eilen uuden hollowtech ii keskiön, sillä koko kesän on keskiön suunnalta kuulunut pientä naksuntaa. Vanha keksiö oli shimanon bb-51 ja uusi bb-70, jonka pitäisi korvata aikaisemman suoraan. Vaihto sujui muuten (melko) ongelmattomasti, mutta asennuksen jälkeen vasemman puoleisen kammen ja keskiön väliin jäi pieni rako, n. 1-2mm. En muista nähneeni aiemmin tuollaista rakoa, joko siksi että se on ollut kuran peitossa, tai siksi ettei sitä ole ollut ollenkaan. Keskiön mukana tuli 4 spaceriä, joista laitoin yhden muistaakseni 2,5mm:sen oikealle puolelle, kuten aiemminkin oli. Onko siis kuvassakin näkyvä rako ihan ok vai pitääkö hinkata spacereiden kanssa lisää?


    Ja ei, keskiön vaihto ei auttanut naksumiseen...

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Jos siinä ei olisi rakoa, kammet ei pyörisi.

  3. #3
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Naksunta kuuluu varmaan polkimista, ainakin itsellä yleensä se syy on siellä.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    995
    Tyhmä kysymys, mutta kai sä laitoit paikalleen ruuvit, joilla vasen kampi kiristetään akseliin? Tossa kuvassa niitä ei ole.

    Mulla oli joskus samaa naksumisongelmaa, ja noita ruuveja sai muuten kiristää melko tiukkaan ennen kuin naksuminen loppui (hetkeksi). Uusi keskiö, kierteiden oikaisu ja feissaus mulla lopetti naksumisen pysyvästi.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    6
    Joo täytyy noi polkimet vielä irrotella ja rasvailla josko se auttais. Ruuvit laitoin kiinni, mutta pitänee kiristää vielä uudestaan jollakin toisella kuusiokoloavaimella, nykyinen tuntui jo tylppääntyvän jonkin verran vaikka olisi saattanut kiristyä vielä.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    223
    Puhutaanko tässä nyt rungon ja keskiön välissä olevasta raosta vai keskiön ja kammen välisestä raosta?

  7. #7
    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    274
    Onko Deoren kammet?
    Jos on, naksunta voi tulla rattaiden kiinnityspulteista, joita olen joutunut kiristämään molemmista meidän perheessä olevista Deoren kampiseteistä turhan usein.
    Joku 1mm rako jää väkisinkin, kun kampea vasten on laakerin sisäkehä, joka tulee vähän ulommas kuin ulkokehä.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    6
    Puhutaan keskiön ja kammen välisestä raosta, mutta iglumiehen kommentti jo auttoi avaamaan hieman silmiä ja tajuamaan ettei ne kammet pyöri jos ne hinkkaa kiinni keskiöön. Kammet tosiaan on deoret, kiitos vinkistä, testaanpa tuotakin illalla.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Lisäksi siinä kammessa akselin reiässä lienee (muovinen), kiristysruuvi, jolla kammen saa painettua niin pitkälle akselin päähän kuin pitäisi. Eli ensin sillä kiristetään kampi paikoilleen, sen jälkeen kiristetään kammesta 2 pulttia tasakireelle.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  10. #10
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    995
    Ja sitä muovista kiristysruuvia (crank arm bolt) ei sitten käännetä hampaat irvessä vaan sen verran, että ottaa kiinni.

    PS. Jos ei satu olemaan oikeaa työkalua ruuvin kiristykseen, Fiskarsin sakset toimii hyvin.
    PPS. Crank arm boltin ostaminen Helsinkiläisestä kivijalasta ei muuten onnistu. Tai ei onnistunut pari vuotta sitten, kun sellasta koitin metsästää. Kävin ehkä kymmenessä liikkeessä ja soitin läpi yhtä monta.

  11. #11
    IncBuff Guest
    Oikealla työkalulla se onkin hankala saada liian kireälle.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Jossain Shimanoissa on ainakin tuossa irtoavassa kammessa pieni pykälä eli pieni väli jää tuohon.
    Kai olet kokeillut että onko siinä klappia eli pamauta nyrkillä vuorotellen molemmilta puolilta. Jos rako muuttuu niin joko kampi ei ole tarpeeksi syvällä tai sitten tarviit yhden speiserin lisää.
    ParkToolin ohjeilla pärjää http://www.parktool.com/blog/repair-...o-ultra-torque

  13. #13
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    6
    Ei ollut klappia tuossa ja kiristysruuvinkin laitoin kiinni, mutta ehkä hieman turhan kovasti väännettynä. Noh mutta noiden ohjeiden mukaisesti olisi oikein, sillä tuo shell widht on tuossa omassa tuo 73mm. Jokatapauksessa, nyt on päästy naksumisen kanssa voiton puolelle, ainakin toistaiseksi. Sain naksunnat pois ruikkimalla ulkoisesti TF2:sta polkimien kiinnikkeisiin ja rattaiden pultteihin. Jos natina palaa niin pitänee ottaa ruuvit irti ja laittaa rasvat sitä kautta. Kyllä se vaan tuntu hyvältä heittää lyhyt lenkki ilman ylimääräisiä ääniä

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •