^ Jos ei mahdoton urakka ole viedä sitä XXL:n huoltoon eli mistä ostitkin, niin sinne vain. Itsellekin kun sieltä pyörän ostin sanottiin, että jos jotain säätöhommia mahdollisesti alkuvaiheessa tulee niin tuo tänne vaan, he laittaa kuntoon.
^ Jos ei mahdoton urakka ole viedä sitä XXL:n huoltoon eli mistä ostitkin, niin sinne vain. Itsellekin kun sieltä pyörän ostin sanottiin, että jos jotain säätöhommia mahdollisesti alkuvaiheessa tulee niin tuo tänne vaan, he laittaa kuntoon.
Palttiarallaa 500 kilsaa lähimpään XXL:ään...
Hommaat siihen 30 tai 32 piikkisen eturieskan ja heität sen etuvaihtajan huutinkuuseen...
Ei tossa Pro:ssa oo etuvaihtajaa![]()
tuossa aika hyvin neuvottuna vaihteen säätö http://www.relaa.com/sisalto/artikke...4%C3%A4t%C3%B6
ei kuitenkaan mitään atomitiedettä ole että saa pelaamaan ja kokeilemallahan sen parhaiten oppii.
3fatpro tubeless-asennusta harrastettiin tossa naapurin pihalla. Vaati ISON kompuran, paljon ilmaa ja irtohihnoja. Ei ollut ihan helppo. Harmi.
^onkohan litessä samat vanteet?
Ei mitään käsitystä. Pyöreitä reikiä vanteessa.
Onnistuiko se tubeless kumminki?
Omistaja varmaan aamulla kattoo onko ilmaa vanteissa. Olin vain apumiehenä. Kyllä se siis onnistui, mutta epäilen litkun lisäämisen olevan hankalaa, koska rengas putoo vanteelta jos naapurissa joku aivastaa.
Hei!
Oletko siis käyttänyt scwhalben freeride sisuria 13j vai läsäriin sopivaa 13f? Tottahan toki tuollainen 13j kannattaisi laittaa jos toimii käytännössä.. Pyörä pitäis saapua maanantaina ja pähkäilen jaksaisko ruveta taistelemaan tubelekseksi tuota vai ostaasko kevyemmät sisurit suosista...
Tämä kysymys tuli mieleen maccin kirjoituksesta mikä ei näköjänsä tähän tullut liitettynä...
Tuliskohan se paketti tänään?
Pron paketti näytti painavan 18,95 kg ja oma Lite lähetysseurannan mukaan 20,20 kg, joten spekseissä ilmoitettu ero näyttäisi pitävän paikkansa![]()
13J on siis se läskirenkaan sisuri (ja noin 390g) ja 13F on freeride/kevennys (ja noin 190g).
Omassa 2FAT Litessä on ollut 13F käytössä parillakin eri rengasmallilla (vakio V8, Maxxis Mammoth ja nyt paikalla Jumbo Jim Liteskin) - kaikki 4". Tuntuu toimivan ok eikä vielä ole rengasrikkojakaan sattunut (ja välillä on melko ikävistäkin kivikoista ajettu läpi). Varasisuri toki aina repussa mukana =)
3FATissä taisi kaikissa olla 4.5" rengas - en tiedä miten hyvin tuo 13F siihen venyy. Ehkä varalle kannattaa hommata myös 13J.
Ja painoa saanee hiukan pois myös vannenauhasta. Esim. 2fat litessä nuo vakio vannenauhat oli noin 200g per rengas. Tilalle laitetut teipit muistaakseni noin 60g.
Kiitos vastauksesta! Muutenkin tarkoitus hommata jumppa jimit niin pitää testata tuota kevyempää, surltyn vannenauhatkin odottaa ja tietysti litkutusvärkit.. Mutta taitaa litkuttelut jäädä kokeilematta=]
Fillari tuli eli 3FatLite, palikat kohdilleen ja osien kiristys. Ensifiiliksinä sopivan kokoinen eli minulla L-kokoinen runko, mitat itsellä 183/85.
Kokoamisessa ei mitään ihmeitä, ensimmäisenä piti irrotella turhat heijastimet ja piri-kello. Vaihteet on säädetty omassa yksilössä kohdilleen pienen pihassa kokeilun perusteella. En ole tottunut noin lyhyeen stemmiin, joten ohjaus tuntui alkuun hieman kiikkerältä. Pitää myös miettiä noita kaapeleiden paikkaa ja järjestystä uudelleen. Huomenna ensilenkki, joten fiiliksiä sitten lisää jos kuume hellittää. Fillarissa valmiina olleet gripit on mielestäni hiukan liian liukkaat, joten ensimmäinen upgreidaus liittynee niihin.
Fillarin tarkasta painosta ei tietoa koska ei löydy kalavaakaa, mutta kevyeltä se tuntui verrattuna 140mm joustolla varustettuun Canyon Nerve ES 6 - täpäriin verrattuna. Toki uusi pyörä tuntuu aina kevyeltä
Ja mitä tuli juteltua kuriirin kanssa, niin Jyväskylään on tullut mun lisäksi pari muutakin läskiä.
Kuva löytyy seuraavan linkin takaa, on hieman epätarkka koska otettu hajonneella Sigman 24-70mm/2,8 - objektiivilla, mutta väri on hyvinkin raikas, jos niin voi sanoa. /me likes
![]()
Aflakorppi muokkasi tätä : 18.08.2015 at 05.19 Syy: Josko nyt kuva näkyisi
2fat4u
Kuin myös tänne. Omassa yksilössä heti alkuun pisti silmään SRAMIN X5 etuvaihtaja, luulin saavani Shimanon Aceraa. Vaihteet oli säädetty kyl miten sattuu, 2 pienintä vaihdetta raapii etuvaihtajaa, myös jarrut piti kohdistaa.
Mutta ei siinä, pyörä kulkee yllättävän leppoisasti ja vauhdikkaasti, olen tyytyväinen.![]()
Vaihteet tuntuivat olevan säädöissään. Jarrujen pito parani hieman, kun pyyhkäisin levyt bräkleenillä, mutta ei se vieläkään ihmeellinen ole. Riittää kuitenkin mulle.
Hankin pyörän ihan puhtaasti talvisille työmatkoille, mutta ensimmäisellä testilenkillä poikkesin metsäpolulle ja taisi pieni maastokärpänen puraista. Helpon tuntuista menoa, vaikka ajotaitoa ei ole ja renkaissa oli liikaa paineita. Tuli myös selväksi, mitä "pompottamisella" tarkoitetaan
Parit kuvat:
http://aijaa.com/MOxqNz
hikinihkis muokkasi tätä : 17.08.2015 at 20.43
Me teimme gorillatubelessin. Seuraillaan. Vuotoa hiukan. Omakin tubeless (Mulefutbulldozer) oli tyhjentynyt työmatkan jälkeen, mutta huomasin litkujen loppuneen. Lisäilin. Pitää seurata ja rankaista rengasta huomenna kivikossa. Pahanilkinen naapuri vihjailee että gorilla vuotaa liimasaumastaan. Aika näyttää. Vuoden tuo gorilla on pitänyt parin litkulisäyksen kanssa.
Siinähän se. Pieni pettymys oli kiiltävä väri, mattaa odotin, mutta tais olla vaan pro:ssa.
kierteellinen keskiö! Niin ja pyörän kanssa roplanneille perusjuttu, mutta katsokaa ohjainlaakerin kireys. Mulla oli törkee välys ainaski.![]()
Missä mun viipyyyyyyyyy...
Eilen tuli taloon ensimmäinen läski ja kävin ottamassa tyypit lähimetsässä.
Paineista ei mitään hajua, mutta self steering oli todella vahva, meinasi melkein asfaltilla mutkissa lähteä käsistä. Omassa pumpussa on niin tiheä asteikko, ettei kovin tarkasti saa painetta laitettua. Kokemuksia hyvistä läskipumpuista laajalla asteikolla?
Meno tuntui välillä lähes huijaukselta, kun läski meni ongelmitta sellaisista paikoista, mistä en olisi ikinä 29erilla päässyt. Ihan kaikkeen sekään ei taivu - puolen metrin syvyinen mutalammikko vei voiton. Napoja myöten suohon ja kuski kyljelleen. Noihin renkaisiin tarttuu muuten aivan järkyttävä määrä mutaa, täytyy varmaan viritellä joku lokarisysteemi.
![]()
Minäki sain perehdyttyä vaihteiden säätöön paremmin, otin vaijerin irti ja alotin ihan alusta, merkkasin lapulle mitä mistäkin ruuvista mihinki suuntaan tapahtuu. En muuten löytäny SRAMin sivuilta just tuolle Pro:n GX 1x11 takavaihtajalle käypästä manuaalia, eri paikoissa on ruuvit mitä kuvissa ym. pientä. Onneks löytyy netistä noita rautalankaohjeita tämmöselle nyypälle![]()
32T eturatas tilauksessa.
^^^ Kannattaa harkita noiden Veerenkaiden nakkaamista lähimpään kaseikkoon. Jos noita rengaskeskusteluita selaat, niin omalla kokemuksella mallit 8 ja Mission on havaittu renkaiden irvikuvaksi. Ulkomaan foorumeilla juttuja, että self steering on kaikissa VeeRubbereissa vakiona mukana. Riittävillä paineilla kyllä rullaavat OK mutta matalilla paineilla pääsee kokemaan tuon self steeringin ihan oikeesti. Muutenkin painavat ankkurit ja jäykkäkylkisinä epämukavat. Omassa Whitessä nyt alla Schwalben Jumbo Jimit ja että voi renkaat muuttaa munamankelin ominaisuudet jokseenkin totaalisesti.
Samaten mulla oli talvella alla Nate takana Lou edessä ja tuossa välikautena Endomorph edessä. Niillä käytös niin ikään kuin toiselta planeetalta verrattuna noihin Veemäisiin rinkuloihin
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Ite tein keväällä silleen, että laitoin painetta niin kauan, että self steering katosi alfaltilla. Seuraavaksi menin maastoon ja vähentelin niin että tuntui lähimetsän juurakko polulla sopivalta ajaa. Ainakin mulla toiminut, vaikka nuo alkuperäiset bulldozerit alla. Näyttää olevan 0,7bar. Talvella lumella pitää sitten vähän vähentää.
Lite perillä ja viilattu ajokuntoon. Alkup putkia en ees asentanu vaan laitoin suoraan kiinakuitu tolpan, stemmin ja tangon. Sitte koeajolle ja säätämään paineita jne. Ajatus oli pitää vakio voimansiirto ja jarrut edes jonku aikaa että voi totutella paksukumiin, mutta kilsan koeajo piisas mulle ja SLX jarrut ja 10 takavaihteet kiinni. Nyt toimii tutummin ja huomattavan paljo paremmin. Jos ei ois ollut palikkaa valmiiksi hyllyssä niin oisin toki päätynyt Pro-malliin. Ei muuta ku lisää säätöajoa niin saa penkin ja paineet kohilleen, nyt koitin 0.5-0.6 paineilla ja hiukan kovan tuntonen oli. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa...
![]()
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Kirjanmerkit