GiantElectrobikeGarminHepha
Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Matkapyörään vahvat ja kohtuuhintaisen kiekot

  1. #1
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    H:ki / P-Haaga
    Viestit
    4

    Matkapyörään vahvat ja kohtuuhintaisen kiekot

    Taisin ladata liikaa tavaraa ja vauhtia kun kaksi pinnaa korkkasi kesän mökkireissulla.
    Vähän tätä kyllä odottelinkin kun oli jotkut ihan perus holkittamattomat perus WTB vanteet.

    Elämä on...

    Mutta olisko kenellä näkemystä millaisen kiekon tuonne taakse kannattaisi nyt laittaa? Korkeampaa profiilia varmaan ja holkeilla?
    Shimano, 10 vaihdetta, levyt.

    Kattelin ensin yhtä Mavic XM 319, mutta ei olekaan ehkä ihan hyvä ratkaisu kertoo internet.

    /V

  2. #2
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Hirveän vaikea sanoa kun ei tuota käyttötarkoista tai pyörän speksejä tiedä niin hirveän hyvin. Omaan matkapyörään rakensin kiekot itse. Navoiksi tuli eteen Shimanon XT M765 disc ja taakse Hope RS Mono 135mm leveänä. Vanteet on DT Swiss TK540 ja pinnat on DT Swiss Alpine III. Näihin osiin päädyin useamman viikon tutkinnan jälkeen. DT swiss vanteiden pitäisi olla vähintään yhtä kestävät kuin Mavicin A719 eli lippulaivasettiä ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että DT swiss vanteet on ihan hemmetisti helpommat kasata kuin Mavicin soikiot. Takanapa on Hopen RS Mono koska 135mm leveänä sain siihen 125kg vetopuolen pinnakireydellä ~80kg pinnakireyden ei vetopuolelle, joka on mun mielestä jo ihan hemmetin hyvin. Kuitenkin joissain maantiekiekoissa mennään 50kg pinnakireyksillä ei vetopuolella niin eipä se ihme ole, jos pinnoja napsuu poikki. Ainiin, 36 pinnaa eteen ja taakse.

    Shimanoa en suosittele takanavaksi. Niillä on ollut vapaaratasrungon halkeamisongelmaa jo aika pitkään ja se on Shimpalla todella veemäinen remppa (vrt. Hope jossa vapaaratasrunko lähtee vetämällä irti). Tästä syystä Shimano XT karsiutui heti pois. LX ei myöskään käynyt, koska sillä ei olisi saanut kunnollista pinnakireyttä ei vetopuolelle

  3. #3
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Tasakireät pinnat -> ei pitäis mennä poikki. Vanhuuttaan katkeilevat vaihdetaan kaikki kerralla. Rihtaamallakin selviää monesti, ilman uuden ostoa. Mutta jos ostaa haluaa, niin nuokin on jo aivan hyvät : http://www.rosebikes.fi/tuote/shiman...set/aid:100100
    Parempi katsoa katua kuin katua...

  4. #4
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    Tukeva 32 tai 36 pinnainen takakiekko tavallisilla pinnoilla. Itse rakentaisin DT Alpine pinnoista ja Mavic A 719 vanteella. Ja ihan joku vakionapa Shimano Ultegra tai Dura-Ace.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Kannattaa myös ottaa selvää mikä haarukkaleveys siinä fillarissa on. 130mm napa menee 135mm leveään haarukkaan ja 135mm leveä napa menee 130mm leveään haarukkaan, mutta esim. takavaihtajan toiminta sen jälkeen saattaa olla vähän niin ja näin. Eli paremmin pärjää jos tekee kerralla oikein.
    Se etu 135mm takaleveydessä on, että sillä saa kestävämmän kiekon.
    130mm on siis yleensä maantietakanapa ja
    135mm on yleensä maastotakanapa.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    En ihan käyttäisi termejä hyvä ja kestävä noiden Shimanon halpiskiekkojen kanssa. Itse katselisin vanteet Mavicin valikoimista, DT:n Competitionin puolat ja napa myös DT:ltä... 36 puolaa ja ennenkaikkea hyvä tekijä niille, se on kaiken kestävyyden avainsana. Itsellä ei ole yhdessäkään pyörässä kymmeneen vuoteen yhtään puolaa tai nippeliä hajonnut, vain yksi Hopen napa.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Onks DT:llä 36 reikäsiä napoja?

    Ei varmaan levyttöminä 135mm leveinä ainakaan

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Levyllisiähän haettiin...

  9. #9
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Ai kato se meni ohi. Juu onhan niillä tietenkin se tandemversio jota saa 40 reikäsenäkin

  10. #10
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590
    Omassa käytössä Mavic open pro kehät,puolattu shimanon xt navoille.Ei minkäänlaista ongelmaa,yhden pinnan joutunut vaihtamaan,ja kuormaa ollut peräkärryssä yhden kevyen janarin verran.

  11. #11
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    H:ki / P-Haaga
    Viestit
    4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cigant Katso viesti
    Omassa käytössä Mavic open pro kehät,puolattu shimanon xt navoille.Ei minkäänlaista ongelmaa,yhden pinnan joutunut vaihtamaan,ja kuormaa ollut peräkärryssä yhden kevyen janarin verran.
    Pikaisella ja silmämääräisellä mittailulla olisi 135mm ja onhan siinä MTB tyyppinen vaihtajakin takana. Yleisfillari kadulle ja vähän hiekkatiellekin.

    Nuo Hopet ja DT Swiss TK540 näyttää tosi uskottavilta, mutta kokemusta itse tekemisestä ei ole... No, ei se varmaan rakettitiedettä ole, mutta penkki siinä varmaan ainakin pitäisi olla. Voisihan sitä ehkä hankkia mieluisat kamat ja ostaa kokoaminen läheisestä korjaamosta...

    Toisaalta... Alustava idea oli hankkia nämä https://www.bike-components.de/en/Vo...adsatz-p39238/ mutta sitten törmäsin tällaiseen http://travellingtwo.com/13732. Mikä pani miettimään kuten muutama XT vastainen kommentti tässäkin tredissä.

    Toisaalta painan alle 80 ja kuormaa tuskin on paljon yli 30 ja niillä muutamalla lyhyen puoleisella reissulla mitä kesäisin teen ei kilsojakaan paljon yli 500 kerry. Toisaalta ajan tällä vuoden ympäri.

    Ei kuitenkaan kiinnosta hankkia uutta kiekkoa joka kohta korkkaa, jos muutaman kympin lisäsatsauksella pääsee riman yli...

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    Onko jarrulevysi mallia "Centerlock", huomioi se kun hankit kiekot... Ei kannata aina uskoa kaikkea mitä netin maailmassa kirjoitetaan. Ei tuollaiselle painolle/ajolle sen kummempia kiekkoja tarvi kunhan on hyvin tehdyt.
    Itsellä massaa +90kg ja alla kestävät aivan mainiosti American Classicin navat, SunRimsin vanteet ja 28 DT Revolution puolaa alunippeleillä mutta onkin ammattimiehen tekemät.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    VesaII ei kerro paikkakuntaa missä asuu, mutta jos tässä Uudenmaan korvilla vaikuttaa niin Hikiän Ajomies tekee sinulle kestävät kiekot.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  14. #14
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590
    ^^Nuo xt hajoamiset,pääosin maastorynkyttelyssä hajonneita napoja.Omat navat olleet kaksi vuotta ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä,ja hyvin ovat pelanneet.
    I heartily recommend Sun Rhyno Lite rims hand laced to Shimano XT hubs. The rims are about half the price of the Mavics and are pretty bomb proof. The Shimano hubs are a no brainer considering the price, quality and ease of service. My wife and I rode 10,000 kms this year from North Africa thru Europe to Central Asia on these wheels and we only had to do some minor truing. These are fantastic wheels; they’re heavy and definitely NOT sexy, but I don’t have to think about them.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    H:ki / P-Haaga
    Viestit
    4
    Kappas unohtunut moinen tieto panna. Mutta H:gissä siis asustan. Mitä itseasiassa tarkoittaa hyvin tehdyt kiekot? Voiko siinä olla niissä valtavia eroja? Eihän niitä pinnoja kovin väärin voi sinne lykätä, eli kiristäminen lienee se vaikein osuus ja siinä sitten varmaan on erilaisten kireyksien koulukuntia, aavistan. Ja huolellisuushan tietty aina vaihtelee per tekijä.

  16. #16
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaII Katso viesti
    Kappas unohtunut moinen tieto panna. Mutta H:gissä siis asustan. Mitä itseasiassa tarkoittaa hyvin tehdyt kiekot? Voiko siinä olla niissä valtavia eroja? Eihän niitä pinnoja kovin väärin voi sinne lykätä, eli kiristäminen lienee se vaikein osuus ja siinä sitten varmaan on erilaisten kireyksien koulukuntia, aavistan. Ja huolellisuushan tietty aina vaihtelee per tekijä.
    Kyllähän niitä kiekkoja voi rakentaa ihan miten vaan. Osa halpiskiekoista on koneella kasattuja ja ne viimeistellään käsityönä. Sitten voi rakentaa alusta pitäen käsityönä, tässä pari linkkiä niin pääsee jyvälle asiasta:
    http://www.fillari-lehti.fi/Fillaril...olausosa1.aspx
    http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2002/kiekonrak2.pdf

    Jos ollaan hankkimassa retkipyörään kestäviä kiekkoja ei kyllä kannata aloittaa kiekonrakennusta retkipyörän kiekoista. Jos tuollaiset keikot löystyy tai menee tacoksi jossakin korvessa, ei 50€:n säästö korreloi sitä vitutusta ja säätöä mitä niistä aiheutuu.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  17. #17
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    H:ki / P-Haaga
    Viestit
    4
    Nykyiset on mallia 6x ruuvilla kiinni, eli noiden saksan kiekkojen kanssa joudun hankkimaan toisen levyn. Mutta oletan että asettuu samaan positioon suhteessa jarrusatulaan...? Noi Sun Rhynot näyttää myös erittäin uskottavilta, eli vahvoilta, mutta hankinta menisi hankalammaksi. Itse rakentaminen, kuten pelkäsin, on taidetta ja lähentelee uskontoa jossa ääniraudoilla on keskeinen rooli. Eli taidan toistaiseksi pitää jalat maan pinnalla ja hankki tuon saksan mavic + XT yhdistelmän ja jossain vaiheessa käyttää sitä ammattikiristäjällä hienosäädössä. Vanhalle kiekolle vaihdan talvirenkaan ja katson miten käy.

    Ja iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!

  18. #18
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Onkohan edelleen Mavic A719 ja Dt Swiss TK540 parhaat vaihtoehdot, kun välillä ajetaan kohtuu raskaalla kuormalla, mutta samaa pyörä käytetään myös lenkkeilyyn?

    Toisaalta kiekkojen rakentamista olisi kiinnostavaa pureskella vähän enemmänkin, kun valintaperusteet on jonkinlainen arvoitus minulle. Koko tietysti sopiva eli riittävän leveä. Onko tarvetta katsella 35-38 mm renkaalle yli 19 mm vannetta? Pinnojen määrä varmaan vaikuttaa kestävyyteen, mutta onko korkeudella väliä? Tai voiko korkeamman vanteen valita vähemmillä pinnojen määrällä ja milloin kiekosta tulee epämukavan kova ilman kuormaa ajettaessa? A719 ja TK540 voisi olla ok valita eteen 32 ja taakse 36 pinnaa?

    Laadukkaissa vanteissa on holkit, mutta mikä niiden merkitys on? Itselläni on pinnat katkenneet navasta.

    Mitä muuta oleellista pitäisi osata ottaa huomioon? Kasaus tietenkin, jollei sopivaa valmiina löydy. CRC:stä on joitain yhdistelmiä mahdollisuus tilata kasattuna Shimanon navoilla, onkohan vastaavia palveluja muilla?

    Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku viitsii valottaa tätä aihetta. Pyöräliikkeet ei vastauksia anna noihin perusteisiin, mutta kahdessa paikassa on tarjottu erinomaisena vaihtoehtona vannetta, joka on valmistajansa mukaan entry level-tuote (Mach1 210). Ensiasennuskiekotkin on yllättäen muuttuneet surkeiksi, vaikka pyörää ostettaessa ne oli hyviä. Homma kyllä haiskahtaa, kun usein noita ei valmistajan valikoimista löydy. Lieneekö pyörävalmistajille tuotettuja halpiksia, joista ei faktoja tarjota, jolloin vertailu on vaikeaa.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Olen iso ja joskus on kuormaakin paljon. Tein toiset kiekot. Kehä h plus sonilta. Pinnoiksi valitsin dt swiss alpine kolmoset. Niiden luulisi kestävän. Ovat sietä.navan päästä supervahvat.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •