GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 243 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 143 193 233 241 242 243 244 245 253 293 343 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.261 - 7.290 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #7261
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Viikonloppuna aikuinen mies ajoi suojatietä törkeästi punaisia päin kävelyvauhdilla ja katsoi mopotyttöjä kohti joiden oli pakko kokonaan pysäyttää törmäyksen estämiseksi ja kerätä jonoa autoja taakseen ja jotka jäivät risteysalueelle kun valot taas vaihtuivat.

  2. #7262
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Minulla on teoria tuosta sahaamisesta. Hiihdossahan on (ilmeisesti?) tapana väistää ohittajaa siirtymällä tilapäisesti viereiselle ladulle. Kunhan takaa tulija tiedottaa ohitusaikeestaan huutamalla "latua!" Ladulla väistäminen on siis todellista.
    Ei ole tuollaista tapaa latuetiketissä. Kuntoladulla ei latua huudella, vaan nopeampi väistää.
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/24/latuetiketti http://www.kaleva.fi/juttutupa/urhei...tiketti/323457
    Perusjuttu, jonka jokaisen suomalaisen tulisi tietää ilman nettiäkin.
    onks pakko, jos ei haluu

  3. #7263
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rändompyöräilijä Katso viesti
    Autoilla oli vihreä ja jonon seisahtumisen takia edellä menevä auto joutui pysähtymään suojatien päälle.
    Pieni tarkennus: Edellä menevä auto ei joutunut pysähtymään suojatielle jonon seisahtumisen takia, vaan muusta syystä. Tämä voi olla välinpitämättömyys tai puutteellinen kyky lukea liikennettä. Aivan kuten pyöräilijäkään ei joutunut ajamaan päin punaisia valojen vaihtumisen takia.

    Ei toki ole olennaisin juttu tässä tapauksessa, eikä muuta asetelmaa pyöräilijän näkökulmasta. Omien tekojen vastuukysymykset on silti seikka, joka on aina pidettävä mielessä. Muuten on vaarana omista teoista lankeavan vastuun vierittäminen tahattomasti muille. Itse en ainakaan halua syyllistyä sellaiseen.

  4. #7264
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Itselle tuntuu sattuvan aika harvoin mitään avautumisen arvoista mutta tänään eräs täti päätti mennä bussin perässä vanhoilla vihreillä, sillä seurauksella että pyörätien jatketta ylittäessä meinasin jäädä tädin alle.

    Pikkuisen harmittaa etten tajunnut jäädä siihen käymään tilannetta läpi sen tarkemmin, ehdin vain karjaista "Voi v*ttu" aikamoisen lujaa kun tuli niin äkkiä.

  5. #7265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuutio Katso viesti
    Ryhmityin tänään kevlin vasempaan laitaan, katsottuani sitä ennen taakseni, ettei ketään tule sieltä. Sitten aloin soittaa kilikelloa edelläni ajaville teini-ikäisille jopoilijoille, joilla tukat hulmusivat tuulessa, eikä kypärä nuorta älyä suojannut. Kilikellon kilahdus ei tuottanut ensin minkäänlaista reaktiota. Uutta kilikiliä kehiin ja johan alkoi teineillä välittyä korvakäytävästä aivoihin sanomaa: joku tulee takaa. Mitä tekee teini? Väistää ensin vasempaan laitaan, toinen teini vierellään oikeaan ja sitten - kun soitan kelloa ja huudan, että olen tulossa vasemmalta, alkaa vasemmalla polkenut teini siirtyä oikeaan laitaan ja oikeassa laidassa ajanut teini siirtyä vasempaan laitaan. Noin sanomalehden verran lisää liikettä ja nämä teinit olisivat olleet jopoineen mukkelismakkelis kevlillä törmättyään toisiinsa. Ja tämä sekoilu toistui kahdesti - molemmilla kerroilla pyöräpujottelua ilman kypärää harrasti kaksi vierekkäin pyöräilevää teinikäistä tyttöä. Oi mikä niitä teinejä vaivaa - ei kypärää, ei mitään käsitystä mihin tai miten kaveri kanssa yhdessä ajetaan. Eipä saanut teinipojatkaan puhtaita pisteitä - ei ollut kypärää heilläkään. Kai se vaan ei ole niin cool. Kyllä kevlillä mahtuu kaverin kanssa ajamaan, mutta miksi sitä pitää pyöräillä noin, että on oma ja kaverin turvallisuus vaarassa?
    Ilman kypärää ajaminen on jotain täysin ymmärrykseni ylittävää. Miten joku voi olla niin vastuuton ja välinpitämätön turvallisuustasolla että lähtee ajamaan ilman kypärää? Itselleni ei tulisi mieleenkään. Näyttää siltä että jatkuvasti yhä harvemmalla on päässään kypärä. Tämä ei koske pelkästään teinejä vaan aivan kaikkia. Eilen taas tuli nähtyä lukuisia mopojakin kovempaa ajavia kilpapyöräilijöitä eikä luonnollisesti yhdelläkään ollut kypärää. Näille ihmisille ilmeisesti millään ei ole mitään merkitystä. Käsittämätöntä vastuuttomuutta.

  6. #7266
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LUX Katso viesti
    Ilman kypärää ajaminen on jotain täysin ymmärrykseni ylittävää. Miten joku voi olla niin vastuuton ja välinpitämätön turvallisuustasolla että lähtee ajamaan ilman kypärää? Itselleni ei tulisi mieleenkään. Näyttää siltä että jatkuvasti yhä harvemmalla on päässään kypärä. Tämä ei koske pelkästään teinejä vaan aivan kaikkia. Eilen taas tuli nähtyä lukuisia mopojakin kovempaa ajavia kilpapyöräilijöitä eikä luonnollisesti yhdelläkään ollut kypärää. Näille ihmisille ilmeisesti millään ei ole mitään merkitystä. Käsittämätöntä vastuuttomuutta.
    Höhö. Mun nykyisillä ajoilla suurimman osan ajasta kypärä jää kyllä kotiin koska työmatkat

    Mut ihan oikeesti se ei ole tervettä pyöräilykulttuuria jos arkiajossa tarvii kypärää. Enkä mä ole ihan varma yksin tapahtuvasta maantieajostakaan enää, että onko siinäkään kovin tarpeellista. Pitää vaan ajaa sen verran varovaisemmin. Mulle kypärä maantiellä tarkoittaa että mä voin hyvällä omatunnolla yrittää rikkoa 80km/h alamäkiennätyksiä. Paljon vaarallisempaahan se on kuin ilman kypärää kaupungissa arkiajaminen.

    Kun lähdetään ensi vuonna kiertämään eurooppaa vaimokkeen kanssa niin pitää todella harkita tarkkaan että otanko pottaa edes mukaan. Jos otan ni sen pitää ainaki olla ihan hemmetin kevyt. 300g extraa alko viime reissulla tuntua ankealta viidennen päivän jälkeen. Ajoasentokin oli aika kisakireä mutta eipä sen niin paljoa pitäis vaikuttaa

  7. #7267
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Se on vaan niin vastuutonta lähteä kävelemään ilman kypärää. Ai miksi ? No siksi että Suomessa saa kaatumisesta johtuvan aivovamman yli tuhat jalankulkijaa vuodessa.
    Kun verrataan lukua pyöräilijöiden kaatumisesta saamin aivovammoihin, niin ihan selvästi olisi aihetta jalankulkijoiden käyttää kypärää.

  8. #7268
    IncBuff Guest
    Aamulla rullailin rauhassa töihin. Vähän ennen työpaikan risteystä huomasin että imussa on joku hybridisankari. Näytin hyvissä ajoin suuntamerkin vasemmalle ja onneksi vilkaisin vielä taakse ennen kääntymistä, koska tämä sankari oli lähtenyt sen suuntamerkin näyttämisen jälkeen ohittamaan.

  9. #7269
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Ei ole tuollaista tapaa latuetiketissä. Kuntoladulla ei latua huudella, vaan nopeampi väistää.
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/24/latuetiketti http://www.kaleva.fi/juttutupa/urhei...tiketti/323457
    Perusjuttu, jonka jokaisen suomalaisen tulisi tietää ilman nettiäkin.
    No, ehkäpä etiketti on muuttunut viimeisen 30 vuoden aikana, jonka olen pysytellyt pois laduilta. Ei tuo mikään perusjuttu ole. Jos lähtisin hiihtämään, tarkistaisin asian ensin netistä. Mistäpä muualtakaan? Vaan sen etiketin nyt ainakin olen äidinmaidossa saanut, että ladulla ei kävellä, vaikka lumettoman reitti olisikin kävelylle omiaan. Ja tuskin on asia muuttunut mihinkään, vaikka asia tuntuu olevan monille vaikea hyväksyä. Menee kyllä jo off-topic.

  10. #7270
    Vanhan Porvoontien vasemmanpuoleista kelviä alamäkeen Heikinlaaksossa. Laakson pohjalla vasemmalla huoltoasema (Neste?), oikealla bussipysäkki. Nopeutta on ikävä pitää alle kolmessakympissä eikä taida edes onnistua kuin ajamalla koko mäki jarrut pohjassa.

    Jostain huoltoaseman pihalta mainosten takaa ja nurmikon poikki astelee hirven askelin suoraan kelville keski-ikäinen nainen katse tiukasti oletetun bussin suuntaan naulittuna. Väistölle ei yhtään ylimääräistä tilaa väljässä ryhmityksessä seisoskelevien bussinodottajien takaa, joten muistelen ohjetta jonka mukaan tielle ryntäävää hirveä pitää aina väistää sen tulosuuntaan ja onnistun poukkaamaan nurmikon reunaa hipoen.


    PS Vaan eipä se elämän vaikeus ajorataakaan käyttämällä aina helpotu: Kurkisuontie. Kerrostalolähiön asuntokatu, jonka oikealla puolella kelvi. Ajan itse ajorataa, kelvillä edessäni samaan suuntaan ajava jopotyttö, lähestymme kadun poikki kulkevan kelvin risteystä.

    Taakseen tai edes sivulleen vilkaisematta ja käsimerkkiä näyttämättä jopotyttö lähtee kääntymään suoraan ajoradalle eteeni. Huutoni "Älä vaan käänny!" ilmeisesti saa hänet jarruttamaan juuri sen verran että väistöliikkeelleni vastaantulijoiden kaistalle jää tilaa ja aikaa.

  11. #7271
    ketti Guest
    Palaan vielä takaisin kellonsoittoasiaan ja niihin kellonsoitosta suuttuviin kanssakulkijoihin:

    Jos suuttuja osuu kohdallesi niin mieti, milloin soitat kelloa? Noin kolme - viisi metriä hitaamman pyöräilijän tai kävelijän takana, mielestäsi siis "ihan varmasti riittävän aikaisin prkele?"

    Pieleen meni, tuo on sama asia kuin jos auto soittaisi torvea vieressäsi. Jalankulkija tai hidas pyöräilijä säikähtää ja aivan aiheesta kyrpiintyy typeryyteesi. Oikeasti soitit silloin liian myöhään etkä jättänyt hitaammalle mitään mahdollisuuksia toimintaan.

    Esimerkiksi: et jättänyt aikaa sen kiroamasi koiranfleksin kiristykseen ja siirtymiseen sen jalka pystyssä kusevan koiran viereen. Tai sen kaksi-kolmivuotiaan tulevan pyöräilijän kainalosta kiinniottamiseen, ettei lapsi hypähdä perhosen perässä eteesi.

    Ihan ilmainen vinkki, jolla vältät urpon leiman: soita kelloa kolmesti:

    -Ensimmäisen kerran:
    "liian kaukana", sillä osa ohitettavista saattaa silti sen kuulla. Jos ei kuule, entä sitten?

    -Toisen kerran:
    "vielä paljon kauempana kuin nykyisin", yllättävän moni kuulee ja kääntää päätä, sillä se aiempi rimpautus jäi kuitenkin joidenkin alitajutaan muhimaan ja nyt kuuluikin uudestaan samanlainen rimpautus.

    -Kolmas soitto:
    se onkin jo kohtelias ilmaisu "melko lähellä, pian olen ohi enkä häiritse enää", mutta ilman esirimputtelua lähellä soitto tulkitaan helposti kaaharin vittuiluksi.

    Saivartelevia palstalaisia varten totean, että tietenkin yhteispelillä jää loput rimputtelut turhana pois, jos katsekontakti on saatu ja kummankin toiminta on siten tullut sanattomasti koordinoiduksi ohittajan ja ohitettavan välillä.

    Vaikeata? Oikeastiko?
    ketti muokkasi tätä : 13.08.2015 at 13.31

  12. #7272
    Liittynyt
    03/2006
    Viestit
    44
    Muistakaa kaikki, että maailmankaikkeuden kaksi yleisintä alkuainetta ovat: Vety ja tyhmyys
    ja tuo tyhmyys tuntuu tiivistyvän joidenkin kulkijoiden kohdalla enemmän kuin muiden

  13. #7273
    ketti Guest
    Ohittajina suhtaudumme tietenkin kunnioittavasti kanssakulkijoihimme. Odotammehan samaa autoilijoilta itseämme kohtaan.

    Se koiran kanssa taapertava vanhus onkin oikeasti pk-lenkillä. Se kuriton lapsi tekeekin juoksennellessaan treenivetoja. Kun ajattelee jotenkin näin on elämä paljon helpompaa.

  14. #7274
    Hyvät kilpapyöräilijäharrastajat, haluaisin kysyä, että kuuluuko lajiinne tosiaan sisäänrakennettuna epäystävällinen ja ylimielinen käytös muita kevyen liikenteen väylillä liikkuvia kohtaan? Voisi kuvitella, että me kaikki sunnuntaipyöräilijät, lapsiperheet, jalankulkijat ja aktiivipyöräilijät voisimme mahtua samoille väylille, mutta näin asia ei valitettavasti ole. Pahimmillaan lycraan pukeutuneiden maantiekiitäjien suusta kuulee solvauksia siitä yksinkertaisesta syystä, että he eivät suostu laskemaan tilannenopeuttaan silloin kuin niin kuuluisi tehdä, esim. hankalissa risteyksissä tai kun väylällä on ruuhkaa. Nopeuden laskeminen tilanteen sitä edellyttäessä on kuitenkin kaikkien tiellä liikkujien velvollisuus. Ikävä kyllä nämä ylimieliset tapaukset pilaavat kaikkien muidenkin kilpapyöräilijöiden maineen. Voisiko ajatella, että lajin harrastajat ottaisivat asiakseen opetella kohteliasta ja muut huomioivaa käytöstä liikenteessä?

  15. #7275
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    En kilpaile kuin itseni kanssa, joten en ehkä ole oikea vastaamaan kysymykseen. Ajan toki pyörällä, joka pyöräilyä tuntemattoman silmissä voi näyttää kilpapyörältä, onhan siinä käyrä ohjaustankin. Kommentoin kuitenkin, koska koen kysymyksen sisältävän minua harmittavan asenteen.

    Kilpapyöräilijät ei ole homogeeninen ryhmä, jolla on treeneissä yhtenäiset toimintatavat eli suhtautuminen muihin. Aivan sama pätee autolla työmatkoja tekeviin, koiraa ulkoiluttaviin jalankulkijoihin yms. ns. ryhmiin. En siis pidä siitä, että ihmisiä luokitellaan keinotekoisiin ryhmiin. Kyse on käytösmalleista, jotka on erilaisia erilaisilla ihmisillä ja vieläpä yhdellä ihmisellä erilainen eri päivinä.

    Oletko koskaan tavannut kohteliasta kilpapyöräilyn harrastajaa? Jos olet, miksi et kirjoita kohteliaan käytöksen suhteesta kilpapyöräilyn harrastajiin? Miksi haluat ainoastaan korostaa havaitsemiasi negatiivisia ilmiöitä ja yhdistää ne ryhmittelyyn? Minusta tuossa on yhtä vähän järkeä kuin kertoa punaisella Corollalla ajavien ominaispiirteistä. Entä mitä ajattelet jalankulkijoista, jotka 50-80 km/h rajoitusalueella poukkoilevat taakseen katsomatta tien poikki tai joiden koiran talutushihna sulkee tien?

  16. #7276
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Voi kun mäkin olisin joskus kilpapyöräharrastaja. Tosin mulla ei välttämättä koskaan tule riittämään kunto tai terveys kilpailemiseen niin eipä noi mun fillarit ole ihan heti kilpapyöriksi muuttumassa. Harmi... Nyt sit edelliselle väliin mussuttajalle, noinhan me jumalauta tehdään koko ajan. Puhe oli nyt siitä, että olisi kiva siirtyä ajamaan ajoradalle sitä omaa soveliasta nopeutta, koska kelvillä ajelu hyvää tilannenopeutta on liian hidasta. Tästä voi päätellä, että koska kelvillä ajelu on liian hidasta, niin kyllä, ihmiset todella hidastavat vauhtiaan tarpeen mukaan ja se hidastaa ajoa.

    Ei herranjumala tätä taas..

  17. #7277
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Voi kun mäkin olisin joskus kilpapyöräharrastaja. Tosin mulla ei välttämättä koskaan tule riittämään kunto tai terveys kilpailemiseen niin eipä noi mun fillarit ole ihan heti kilpapyöriksi muuttumassa. Harmi... Nyt sit edelliselle väliin mussuttajalle, noinhan me jumalauta tehdään koko ajan. Puhe oli nyt siitä, että olisi kiva siirtyä ajamaan ajoradalle sitä omaa soveliasta nopeutta, koska kelvillä ajelu hyvää tilannenopeutta on liian hidasta. Tästä voi päätellä, että koska kelvillä ajelu on liian hidasta, niin kyllä, ihmiset todella hidastavat vauhtiaan tarpeen mukaan ja se hidastaa ajoa.

    Ei herranjumala tätä taas..
    No, viime viikonlopun lenkillä ohittelin taas kelviä pitkin näitä autotiellä ajavia kilpapyöräilijöitä, kumma kyllä meikäläisen käyräsarvinen tuntuu siellä kulkevan ihan riittävää nopeutta ilman sen kummempia vaaratilanteita ja jos joutuu jarruttamaan niin siitähän saa vain hyvää treeniä kun pitää uudestaan kiihdyttää. Eikös siellä olla treenaamassa/liikkumassa paikasta toiseen/hupiajamassa eikä ns. ajamassa täysiä?

  18. #7278
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Nyt sit edelliselle väliin mussuttajalle, noinhan me jumalauta tehdään koko ajan.
    Ketkä me ja mitä?

  19. #7279
    Jassoo, siemen on jälleen kylvetty rankoille erimielisyyksille. Ciara, en myöskään tunnustaudu kilpapyöräilyn harrastajaksi, mutta ajan keskimääräistä sunnuntaiajelijaa vauhdikkaammin kevyenliikenteenväylillä jo ihan siitäkin syystä, että lainsäädäntö edellyttää minun ajavan kelvillä, jos sellainen on tarjolla. Käytännössä aina hidastan huomattavasti vauhtia ohittaessani ruuhkia, mutta siitä huolimatta vauhti voi näyttää ohitettavasta kovalta, vaikka tilannenopeus olisikin oikea. Ohituksen tulee kuitenkin tapahtua sujuvasti aiheuttamatta esim. vastaantuljioille ylimääräistä päänvaivaa, kun ohitan kahta rinnakkain polkevaa rouvashenkilöä.

    Tästä päästäänkin sujuvasti sitten herkulliseen vastaavaan yleistykseen, minkä sinäkin teit. Miksi teidän sunnuntaiajelijoiden pitää ajaa rinnakkain sekä liikkua epäjohdonmukaisesti, jolloin muilla tienkäyttäjillä on vaikeuksia teidän liikkeiden ennakoimisessa ja ohittamisessa? Ja sitten vielä huudatte perään, että pitäähän tuosta mahtua ohi, kun kohta on vastaantulossa muitakin tielläliikkujia. Oliko sopivan reilu yleistys tässä kontekstissa? Kyllä sinne kelveille mahtuu sujuvasti eri vauhtia kulkevia kulkijoita, kunhan puolin jos toisinkin huomioidaan muut kulkijat.

    En koe itseäni tästä postauksesta huolimatta ylimieliseksi saatika suhtautuvani liikenteeseen kelveillä ylimielisesti.

  20. #7280
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    No, viime viikonlopun lenkillä ohittelin taas kelviä pitkin näitä autotiellä ajavia kilpapyöräilijöitä, kumma kyllä meikäläisen käyräsarvinen tuntuu siellä kulkevan ihan riittävää nopeutta ilman sen kummempia vaaratilanteita ja jos joutuu jarruttamaan niin siitähän saa vain hyvää treeniä kun pitää uudestaan kiihdyttää. Eikös siellä olla treenaamassa/liikkumassa paikasta toiseen/hupiajamassa eikä ns. ajamassa täysiä?
    Ei esimerkiksi täällä Jyväskylässä oikeen voi vetää lenkkiä kelviä pitkin, etenkään tätä pääulkoilureittiä, koska muuta kulkijaa on vaan niin pirun paljon, että pysähdellä pitää aivan jatkuvasti. Siinä on myös se, että jos yrittää ns. nollata pk-meinigeillä, niin ei siihen oikein tuommoinen kiihdyttely ja pysähtely sovi. Fillarointi on ainakin mulle ensisijaisesti rauhoittavaa, eikä siihen oikein sovi sit se jatkuvat kuumottelu et mitäs jos toikin kakara nyt juoksee sivulle pyörää päin vaikka olen käytännössä pysähtynyt.

    Tästä syystä vetelen lenkkejä mieluummin ajoradalla vaikka joku tempotykki yrittäisikin näyttää, että kelvilläkin voi ajaa kovaa

  21. #7281
    Poikkeus vahvistaa säännön. Siirryttäessä esikaupunkialueelta kauemmas keskustasta muuttuvat vastaan tulevat pyöräilijät yleensä ystävällisemmiksi ja morjestusta näkee enemmän. On toki sääli, että myös pyöräilystä löytyvät ne "kermaperseet", jotka ostavat aloitteluun castellin ajovaatteet, sidin kengät ja 3k€ hiilari bianchin. Vasta tämän jälkeen opetellan polkemaan polkupyörällä. Ja liikennesääntöjä ei edes opetella. Tämä ei tietenkään tarkoita, että jokainen maantiepyöräilijä tai edes joka toinen pinarello kuski olisi mulkku. Rikkaat wannabe harrastajat ovat kultaa kivijalkakaupoille ja siten hyödyllisiä lajille, koska pyörät ostetaan ja huollatetaan lähikaupoissa. Vain omalla asennemuutoksellasi voit vaikuttaa muihin harrastajiin. Vaikka se lycrasalama ei vastaakkaan tervehdykseen niin silti voi tervehtiä ja ottaa itse muut huomioon liikenteessä. Itseä kyllä ärsyttää kun 28km/h keskarilla ajava lycra salama ei voi ajaa kevlillä vaan on ajotienreunassa töhöilemässä. Yleensä vilkaisen kerran ja poljen sinkulalla ohi kaukaisuuteen.

    Toinen asia mikä ärsyttää suunnattomasti on autoilijoiden heikko liikennesääntöjen tuntemus. Päivittäinen scenaario: " olet tulemassa fillarilla suojatielle. Ylitettävänä on vilkasliikenteinen autotie, jossa ei ole liikennevaloja. Kaistoja on 2. Näet tyypillisen tilanteen, jossa kauimmaisella kaistalla on tulossa auto, mutta muuten on tilaa. Hyppäät pyörän selkään tai jatkat suoraan käännyttyäsi suojatielle ja etenet rauhallisesti, että autoilija ehtii ajaa ohi. Tämä mestarikankkunen päättääkin alkaa hidastaa hitaasti niin, että et voi olla varma aikoohän jostain mystisestä syystä pysähtyä vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi vai muuten vaan jarruttelee ? Lopuksi auto joko pysähtyy niin että sinun on odotettava keskellä sitä ajokaisaa ylimääräiset 10 sekunttia. Tai hän vetää yllätys lukkojarrutuksen joka todennäköisesti menee kuitenkin pitkäksi ja suojatien yli. OI MIKSI ET VOI VAIN AJAA OMAA TILANNENOPEUTTASI OHI JA ANTAA MINUN MENNÄ NORMAALISTI TIEN YLI SITTEN KUN ON VUORONI. MIKSI SINÄ PYSÄHDYT KUN EI KAISTAA YLITTÄVÄÄ AUTOAKAAN VARTEN TARVI PYSÄHTYÄ. Ja kyllä, tiedän että, Polkupyöräilijä ei saa koskaan pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena.

    "pyörätien jatkeen käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen pyörätien jatketta tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan."

    Miten tämä voi olla näin vaikeaa sisäistää.

  22. #7282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    En kilpaile kuin itseni kanssa, joten en ehkä ole oikea vastaamaan kysymykseen. Ajan toki pyörällä, joka pyöräilyä tuntemattoman silmissä voi näyttää kilpapyörältä, onhan siinä käyrä ohjaustankin. Kommentoin kuitenkin, koska koen kysymyksen sisältävän minua harmittavan asenteen.

    Kilpapyöräilijät ei ole homogeeninen ryhmä, jolla on treeneissä yhtenäiset toimintatavat eli suhtautuminen muihin. Aivan sama pätee autolla työmatkoja tekeviin, koiraa ulkoiluttaviin jalankulkijoihin yms. ns. ryhmiin. En siis pidä siitä, että ihmisiä luokitellaan keinotekoisiin ryhmiin. Kyse on käytösmalleista, jotka on erilaisia erilaisilla ihmisillä ja vieläpä yhdellä ihmisellä erilainen eri päivinä.

    Oletko koskaan tavannut kohteliasta kilpapyöräilyn harrastajaa? Jos olet, miksi et kirjoita kohteliaan käytöksen suhteesta kilpapyöräilyn harrastajiin? Miksi haluat ainoastaan korostaa havaitsemiasi negatiivisia ilmiöitä ja yhdistää ne ryhmittelyyn? Minusta tuossa on yhtä vähän järkeä kuin kertoa punaisella Corollalla ajavien ominaispiirteistä. Entä mitä ajattelet jalankulkijoista, jotka 50-80 km/h rajoitusalueella poukkoilevat taakseen katsomatta tien poikki tai joiden koiran talutushihna sulkee tien?
    Sillä ei toki tässä yhteydessä ole väliä, näyttääkö kilpailijalta vai onko sitä oikeasti. Olen onneksi kohdannut myös maantiekiitäjiä, joiden kanssa ei ole syntynyt vaaratilanteita. Kuten kirjoitin, ongelma on juuri se, että ne jotkut epäkohteliaat pilaavat kaikkien muidenkin lajin harrastajien maineen! Näin se vain elämässä tuppaa menemään. Sen vuoksi teidän lajin aktiiviharrastajien kannattaisi varmaan kiinnittää lajin sisällä huomiota siihen, mitä asialle voidaan tehdä. Tältäkin palstalta voi lukea aika paljon muiden tielläliikkujien mollaamista. Ei hyvä.
    Ciara muokkasi tätä : 13.08.2015 at 16.22

  23. #7283
    Akvavitix, sunnuntaiajelijat ajavat yleensä vierekkäin sen takia, että haluavat jutella toistensa kanssa samalla kuin ajavat. Epäjohdonmukaisesti he liikkuvat ehkä siksi, että eivät ole varmoja siitä, mihin suuntaan seuraavaksi ajaisivat. He ajavat kuitenkin hitaasti ja kevyen liikenteen väylillä, joten sallittakoon tämä käytös heille. Itse ajan noin 10 km työmatkoja enkä ole siis varsinaisesti sunnuntaipyöräilijä. Kun näen näitä vierekkäin ajavia tai muuten epäjohdonmukaisesti ajavia, hidastan omaa vauhtiani, jotta vaaratilannetta ei syntyisi. Tietenkin siinä menettää kivan vauhdin, mutta mitäpä siitä. Mukava kuulla, että et itse ole ylimielinen ajaja, viestini ei siis kohdistunut sinuun.

  24. #7284
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ciara Katso viesti
    Hyvät kilpapyöräilijäharrastajat, haluaisin kysyä, että kuuluuko lajiinne tosiaan sisäänrakennettuna epäystävällinen ja ylimielinen käytös muita kevyen liikenteen väylillä liikkuvia kohtaan? Voisi kuvitella, että me kaikki sunnuntaipyöräilijät, lapsiperheet, jalankulkijat ja aktiivipyöräilijät voisimme mahtua samoille väylille, mutta näin asia ei valitettavasti ole. Pahimmillaan lycraan pukeutuneiden maantiekiitäjien suusta kuulee solvauksia siitä yksinkertaisesta syystä, että he eivät suostu laskemaan tilannenopeuttaan silloin kuin niin kuuluisi tehdä, esim. hankalissa risteyksissä tai kun väylällä on ruuhkaa. Nopeuden laskeminen tilanteen sitä edellyttäessä on kuitenkin kaikkien tiellä liikkujien velvollisuus. Ikävä kyllä nämä ylimieliset tapaukset pilaavat kaikkien muidenkin kilpapyöräilijöiden maineen. Voisiko ajatella, että lajin harrastajat ottaisivat asiakseen opetella kohteliasta ja muut huomioivaa käytöstä liikenteessä?
    En pysty vastaamaan kilpapyöräilijöiden puolesta mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun tuntuu siltä, että kaikki muut tekevät väärin ja itse on aina oikeassa, on paikallaan miettiä myös omaa käyttäytymistä. Tätä toimintamallia saa soveltaa myös klv:n ulkopuolella.

  25. #7285
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.039
    ^
    Tämä! Jos tuntuu että aina on vastatuuli, niin syy ei välttämättä ole säässä. Ihan kaikille tasapuolisesti...
    --
    Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. -
    Michael Kosterlitz

  26. #7286
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti

    Toinen asia mikä ärsyttää suunnattomasti on autoilijoiden heikko liikennesääntöjen tuntemus. Päivittäinen scenaario: " olet tulemassa fillarilla suojatielle. Ylitettävänä on vilkasliikenteinen autotie, jossa ei ole liikennevaloja. Kaistoja on 2. Näet tyypillisen tilanteen, jossa kauimmaisella kaistalla on tulossa auto, mutta muuten on tilaa. Hyppäät pyörän selkään tai jatkat suoraan käännyttyäsi suojatielle ja etenet rauhallisesti, että autoilija ehtii ajaa ohi. Tämä mestarikankkunen päättääkin alkaa hidastaa hitaasti niin, että et voi olla varma aikoohän jostain mystisestä syystä pysähtyä vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi vai muuten vaan jarruttelee ? Lopuksi auto joko pysähtyy niin että sinun on odotettava keskellä sitä ajokaisaa ylimääräiset 10 sekunttia. Tai hän vetää yllätys lukkojarrutuksen joka todennäköisesti menee kuitenkin pitkäksi ja suojatien yli. OI MIKSI ET VOI VAIN AJAA OMAA TILANNENOPEUTTASI OHI JA ANTAA MINUN MENNÄ NORMAALISTI TIEN YLI SITTEN KUN ON VUORONI. MIKSI SINÄ PYSÄHDYT KUN EI KAISTAA YLITTÄVÄÄ AUTOAKAAN VARTEN TARVI PYSÄHTYÄ. Ja kyllä, tiedän että, Polkupyöräilijä ei saa koskaan pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena.

    "pyörätien jatkeen käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen pyörätien jatketta tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan."

    Miten tämä voi olla näin vaikeaa sisäistää.
    Mistä se autolija tietää onko pyöräkuski matelemassa ja odottamassa auton ohiajoa, vai säntäämässä auton eteen koska "suojatie". Paljonhan tuolla on noita pyöräilijöitäkin joille väistämissäännöt ovat vieraita.
    Aika harva kuitenkaan haluaa pitää etuajo-oikeudestaan siinä määrin kiinni että ihmisiä vammautuu, joten jos fillari on jo tietä ylittämässä on auton hidastaminen tai pysäyttäminen aika luonnollinen reaktio.

  27. #7287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    En pysty vastaamaan kilpapyöräilijöiden puolesta mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun tuntuu siltä, että kaikki muut tekevät väärin ja itse on aina oikeassa, on paikallaan miettiä myös omaa käyttäytymistä. Tätä toimintamallia saa soveltaa myös klv:n ulkopuolella.
    Juuri näin, olen ihan samaa mieltä kanssasi pätkä. Itse en ole läheskään aina oikeassa, eivätkä kaikki muut tee väärin. Kuten kirjoitin, ylimieliset tapaukset pilaavat kaikkien kilpapyöräilijöiden (tai vauhdikkaasti pyöräilevien harrastajien tai miksi ikinä aktiivipyöräilijöitä halutaankaan kutsua) maineen. Pointtini on se, että lajin keskuudessa tästä olisi hyvä keskustella ja tarkentaa asenteita, ja kirjoitin tälle pastalle, koska oletan, että juuri täällä aktiivit keskustelevat ja rakentavat näin lajiin sisäänrakennettua harrastajakulttuuria.

  28. #7288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Mistä se autolija tietää onko pyöräkuski matelemassa ja odottamassa auton ohiajoa, vai säntäämässä auton eteen koska "suojatie". Paljonhan tuolla on noita pyöräilijöitäkin joille väistämissäännöt ovat vieraita.
    Aika harva kuitenkaan haluaa pitää etuajo-oikeudestaan siinä määrin kiinni että ihmisiä vammautuu, joten jos fillari on jo tietä ylittämässä on auton hidastaminen tai pysäyttäminen aika luonnollinen reaktio.
    Totta mutta samalla periaatteella autolla pysähdytään ja annetaan kaistalle pyrkivän mennä ensin. Ymmärrän kyllä pointtisi, punaisia päin ajavia pyöräilijöitä on paljon ja siihen valoihin pysähtyminen tuntuu kaatavan maailman. Ja sen kellon käyttö on useimmiten suositeltavaa.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  29. #7289
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ciara Katso viesti
    Juuri näin, olen ihan samaa mieltä kanssasi pätkä. Itse en ole läheskään aina oikeassa, eivätkä kaikki muut tee väärin. Kuten kirjoitin, ylimieliset tapaukset pilaavat kaikkien kilpapyöräilijöiden (tai vauhdikkaasti pyöräilevien harrastajien tai miksi ikinä aktiivipyöräilijöitä halutaankaan kutsua) maineen. Pointtini on se, että lajin keskuudessa tästä olisi hyvä keskustella ja tarkentaa asenteita, ja kirjoitin tälle pastalle, koska oletan, että juuri täällä aktiivit keskustelevat ja rakentavat näin lajiin sisäänrakennettua harrastajakulttuuria.
    Miksi ylimieliset "maantiekiitäjät" pilaavat kaikkien maineen? Miksei niin tapahdu useimpien muiden ryhmien kohdalla? Miksi taksikuskit eivät ole kollektiivisessa vastuussa toistensa törttöilyistä? Ei idioottia voi estää ostamasta maantiepyörää, eikä maantiepyörä tee kilpapyöräilijää. Varmaan pyöräilyseurat opettavat uudet jäsenensä tavoille ja pyöräilyjärjestöt tekevät valistustyötä, mutta ei se kaikkia tavoita.

    Omien havaintojen perusteella suomalainen liikennekulttuuri on tasaisen kehnoa, eikä siinä maantiepyörällä liikkuvat mitenkään epäedukseen erotu.

  30. #7290
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    75
    Samperi. Kaksi kertaa viikonsisään meinannu jäädä kanssapyöräilijän alle. Molemmilla kerroilla kanssapyöräilijä otti mutkan hieman liikaa sisäkurvin puolelta. Ensimmäisellä kerralla päädyttiin miehekkäästi sylikkäin ja toisella kerralla pelkkä väistö riitti. Tulispa taas lunta niin olis tilaa...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •