Kumpi koko Radonin Slidesta lähempänä kokeiltua testipyörää
Ajattelin tilata itselleni Radonin Slide 8.0:n (http://www.radon-bikes.de/en/bikes/m...9/slide-29-80/). Kun ei ole tullut aiemmin ajeltua täpärillä, kävin eilen testailemassa hieman pidemmän lenkin vuokrapyörällä. Valitettavasti vuokrattavana ei ollut yhtään 29" täpäriä ja heitin testilenkin ainoalla geometrialtaan Radoniin päin kallellaan olleella fillarilla - Ghostin 27,5" ASX 4900:lla (vuoden 2014 malli, 19" runko; geometria: http://aplbike.com/Ghost-ASX-4900-275-2014).
Testi oli sikäli onnistunut, että tuo Ghostin fillari tuntui mitoiltaan Todella nappiosumalta. Sanoisinpa, etten ole koskaan ajanut noin sopivalla maastopyörällä. Olisiko korkeintaan ollut yhden tai kaksi senttiä ohjaustanko matalalla. Eli ns. unelmamitat olisivat periaatteessa Ghostin kautta tiedossa.
Ongelma on nyt vain se, että tuo Ghost oli siis 19" runko. Radonista löytyy vain 18" ja 20" versiot. Kannattaisiko minun valita Radonista 18" vai 20" malli, että pääsisin stemmiä vaihtamalla mahdollisimman lähelle Ghostin mittoja ja fillarin ajettavuus säilyisi hyvänä? Ajeluni on pääosin rauhallisempaa teknistä polkurytyytystä vaihtelevissa maastoissa.
Olen varsin herkkä sille, että fillari tuntuu liian pitkältä (huonoja kokemuksia aiemmista fillariostoksista), eli erityisesti ohjaamon pituuden suhteen haluaisin päästä tuon hyvältä tuntuneen Ghostin geometriaan. Laskeskelin tuossa, että periaatteessa kait 20" runko antaisi suunnilleen sopivan ohjaustangon korkeuden (vastaisi about Ghostia), mutta minkä mittainen stemmi siihen pitäisi lätkäistä, että se vastaisi pituudeltaan Ghostia? Vai pääsisikö 18" mallin kautta sittenkin tapauksessani parempaan lopputulokseen?
20" ehdottomasti. 18" riittää satulaputkikin just 85cm jalan saumalle. Minusta vois 22" runko ja joku 40-50mm kannatin noilla mitoilla olla sopivan nopea ohjattava, muttei liian tunkkanen ohjaamoltaan... Radonit on aika lyhkäsiä ohjaamoiltaan kuitenkin. Ja noilla kintuilla saat vaan mustelmia polviin pikkusella rungolla. Mulla on 18" 29" 140 cube hpc race tallissa jotta ke/to saat koittaa kuinka pieni on 18" runko jos jää mietityttämään. Olen itse 178 / 82 cm. Soon hyvin samoilla mitoilla kuin radon tai käy Pyöräkaupassa kokeilemassa cuben ym. 29" täpäreitä. Ja jos ajat satula ylhäällä/ oikeessa korossa, niin saattaa jäädä tuo rs:n tolppa vielä 20" rungossakin liian alas....?
Jaa, sie oot Rollosta, testiajo hiukka vaikeeta järjestää näin Tamperelaisena ��
Jukahia muokkasi tätä : 10.08.2015 at 21.23Syy: Paikkakunta onkin rollo
Ensimmäinen viesti tälle foorumille, morjesta vaan kaikille.
Mitat on 183/86 cm ja 20" runko Slide 29 9.0 -pyörässä. Hissitolppa on niin alhaalla, kuin se puristamatta menee ja satula ei kestäisi olla enää yhtään ylempänä. Kantapää pedaalissa mene jalka tönkkösuoraksi. Tilava ajaa, itse tykkään sellaisesta mieluummin kuin ahtaasta.
Itsellä mittaa 196/~95cm ja edellinen pyörä oli cube 23" koossa ja nykyinen canyon mitalla xl, joten todellakin tuo 20" koko vähintään. Joskin pieni epäilys että se 22" voisi olla sopivampi.
Kiitokset suosituksista. Ymmärrän pointtinne. Näinhän se on, että taulukoiden perusteella 20" on ilmiselvä minimi ja useimmat laskurit antavat minulle 21" tai 22" suosituksena. Varmaan tuo 18" runko olisi jo kohtuuttoman pieni, joten ehkä yritän unohtaa sen.
Mutta toisaalta kokemus on osoittanut, että keskimäärin pidän lyhyistä rungoista. Aikanaan cyclocrossaria ostaessa laskurit antoivat hieman laskurista riippuen runkokokosuosituksia 60-63 sentin väliltä. Ostin 60cm runkoisen ja jälkiviisaana sanoisin, että 58 olisi ollut sopiva ja vaakaputken pituudeltaan jopa 56. Mikäpä lienee, mutta näin se tuppaa olemaan. Jonkin aikaa omistin myös 20" jäykkäperän ja se tuntui hieman pitkältä, mutta 60mm stemmin vaihdolla se oli ok (olisi voinut olla vielä hieman lyhyempi). Uskoisin, että Radonista 22" olisi liian pitkä omaan makuuni.
Sillä tiedustelin avauksessa erityisesti sitä millaisella muutoksilla (stemmillä) Radon olisi lähellä Ghostia, jonka totesin käytännössä erittäin sopivaksi.
Vaakaputkissahan Ghostilla ja Radonilla on vain 12mm eroa, joten sen suhteen kait laittamalla 60mm stemmin Radoniin pääsisi samaan. Mutta paljonkos se tuo eroa ulottuvuuteen, että Ghostissa on pari senttiä spacereita stemmin alla ja 1,5 astetta jyrkempi satulaputken kulma? Mitä nuo vaikuttavat käytännössä? Kasvaako etäisyys ohjaustankoon Radonissa loivemman satulaputken takia, jos penkkiä täytyy hilata taaksepäin optimiajoasentoon?
ps. Jukahialle: Ei ihme, että menit kaupungista sekaisin. Vaihdoin juuri ekaan viestiisi vastaamisen jälkeen Tampereen Rolloksi, kun oli jäänyt vanha kotikunta kummittelemaan tuonne.
Aivan! Ihmettelin itsekin jotta Tampere siellä kyllä aluksi luki Mut kyllä pienessä rungossa satulaa kun joutuu paljon nostamaan niin se menee kauemmaksi ja samalla se nousee ohjaustankoa korkeammalle..
20" on sitten sun valinta ja koitat sillä... Ei sitä muut pysty sanomaan mikä sopii jne.. 185 cm appiukollekkin piti ostaa 54 cm Cube hyde kun tämä maratoonari saa juuri ja juuri sormet polviin, eli ei taivu pidemmälle. Ja myöhemmin laitoin vielä riser tangon niin nyt on ajellu tyytyväisenä.
Toki sitä voi venytellä ja totuttaa itseään pidempään ajoasentoonkin.... Ja reenata keskivartaloo.
Luulen, että olen appiukkosi kanssa samaa laatua tuossa suhteessa. Eli en todellakaan sitä taipuisinta sorttia. Kymmenkunta vuotta olen aktiivisemmin ajellut ja en ole vielä vertynyt tämän kummemmaksi, joten en uskalla ketteröitymisen varaan laskea
Laitanpa siis 20" mallin tilaukseen. Toivottavasti osuu nappiin. Kiitokset kaikille avuista!
Kirjanmerkit