Käyttökokemukseni arkipyöräni SM-BB91-41 press fit keskiöstä on sellainen, että sen keskiölaakeri meni aivan tauhkaksi 2,5 vuoden ja alle 10000km jälkeen. Tuho oli totaalinen: kammen ja rungon välistä puski ulos muovia, kuulat irtosivat kammen mukana, laakeripesän metalliseinä oli murtunut irti, laakeripesä oli halki, sisällä oli epämääräisiä kokkareita, ehkä entisiä kuulia.
Laakerin vaihtaminenkaan ei ollut ongelmatonta. Vanhan sai kyllä irti, mutta uusi (SM-BB92-41B) ei pysynyt rungossa paikallaan ja lähti irtoamaan akselin mukana kampia asennettaessa. Toinen puoli taas jämähti kampeen irroitettaessa, joten sen irroittamisen kanssa olikin vähän enemmän ongelmia, kun se alkoi samalla aueta. Noh, kumivasaralla siitäkin selvittiin. Päädyin lopulta pistämään vähän hiilikuituosien asennustahnaa keskiön ja rungon väliin. Tiedä sitten, oliko tämä hyvä idea, mutta pysyipähän kiinni.
Onneksi nämä ovat halpoja, mutta kehottaisin harkitsemaan muuta ratkaisua. Olisin toivonut saavuttavani vähän enemmän kilometrejä, sekä luotettavampaa kiinnitystä asennusvaiheessa. Kierteet auttaisivat asiaan.
Kuluttajana olen äänestänyt lompakolla... toistaiseksi on löytynyt kiertelliset keskiöt pyöriin.
Se jos Press-Fitti alakaa ämpyilemään, sille pittää tehhä kevyt tsi-keväthuolto. Välineiksi käy kaksi kättä ja Black&Dekker. Jossei oo Dekkeriä, Ryobi:kin käy.
Raskaampaan huoltoon suosittelen vierailua ammattinsa osaavassa pyöräkorjaamossa.
Harrastelijan puuhastelua:
https://picasaweb.google.com/1080371...L23jMbNqdTzyAE
e: kysessä oli horoväljäksi menneet hiilarirungon laakeripesät. Järjen kanssa tuolla touhulla paljokaan tekemistä..kai?
3 syytä miksi savottaan aloin.
1. Se on hyvä reenata kaverin runkoon. ei mene omat pilalle harjotellessa. (vastasen varalle oppia jos omat 3 runkoa ämpyilee)
2.Luoja ei ole rekisteröinyt iltarukoustani- jos teet minusta hulllun, elä tie ainanakaan yllytyshullua.
3.Jos pietarinportilla kyselevät onko niitä pahoja töitä tullut tehtyä, niin ei jää ihan sanattomaksi.
usko juntunen muokkasi tätä : 30.03.2015 at 15.55 Syy: linkki korjattu
Usko nyt tekee taas semmoista ettei tuohon peräkaneetiksi tarvii laittaa jotta elä tee tätä itse. Sillai toki ettei suomenmaasta toista samanlaista värkkäriä löyvy. Porakoneeksi oisit Festoolin ottanut niin sitten täydellinen esitys.
I väntan på ännu dåligare tidet
Elekee, elekee, ee tarvihe-sanos Halavatun Papat kun aletaan aplodeeraamaan.
Pyörien korjauksesta nyt niin paljoo tiijä ja siksi lähestyinkin ko. ongelmaa koneenrakentajan näkövinkkelistä. Mielestäni ne todelliset pyörien rakentajat lötyvät esim. DIY-teräsrunko-topicista.
Noita naksunta-juttuja lukiessa tuli mieleen Sram/Truvativ virityksistä semmonen juttu, kun Sram:in kammissa on -ei vetopuolen akseli 22mm ja laakerin reikä 22.22mm?
Vetopuolella on 24mm akseli sovitettu ns. normaalilla satasen parin välyksellä akselille. Tahkolla kyselin Srammin hepuilta syytä moiseen viritykseen? Ei selvää vastausta.
Itte pähkäilin jotta kompensoidaankohan tuolla laakeripesien mahdollista epäkeskeisyyttä? Akseli pääsee hakemaan paikkansa välyksen ansiosta? Mitään muuta järkeen käypää selitystä en ole keksinyt. Kiristettäessä kampi painaa laakerin sisäkoolin akselin olaketta vasten ja siinä sen pitäisi pysyä kitkan voimalla. Mittasin kammet irtaallaan täydellä mometilla kiristettäessä "turpoaako" akseli. Muutos korkeintaan 0.01
Toisaalta, Shimanolla on molemin puolin naftit laakerisovitteet akselille ja toimii.
Kävi omassa Trekissä niin, et tehtaan jäljiltä kampi oli hieman löysällä ja se alkoi naksua. Laitoin 0.10 shimmiliuskasta kierroksen aksilan ja laakerin väliin (nyt välys 0.02) eikä naksu vaikka kampea ei ois kiristetty täyteen momenttiin.
usko juntunen muokkasi tätä : 29.03.2015 at 21.55
http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/ Tuolloisen olemassa- olo on hyvä muistaa.
I väntan på ännu dåligare tidet
Muistaakseni laakeroinneissa aina toinen pää on kiinteä, ohjaava ja sitten toinen pää on liukuva. Näin siis silloin kun akselit ovat pitkiä ja lämpölaajeneminen on merkityksellinen. Tuo Shimano-esimerkki jo kertoo että näillä keskiöiden laakeriväleillä tuolla laajenemisella ei ole juuri merkitystä.
Mutta kovaa oli koneistus, minä laittasin Shimano-holkit epoksilla kiinni ja toivoisin parasta.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Mää ihmettelen vaan kovin, mikä vika on Hollowtech II saa, miksei fillarifirmat pidättyneet siinä.. Taidettiin tuotannon tehokkuuden ja katteiden kiilto silmissä nämä uudet lakru standardit kehittää....
EsaJ muokkasi tätä : 31.03.2015 at 13.24
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Siis BSA. HTII nyt vain sattuu menemään BSA kierteelle niinkuin GXP SRAMilta.
Keskiöiden kanssa taisteleville ratkaisuja tarjoaa myös BBinfinite http://www.bbinfinite.com
Huonoja ehdotuksia. Kaikissa PF keskiöissä ei ole tilaa noille konversiokötöstyksille. Esim omassa Pivotissa sinne ei mene sitä Shimpan muovista suojaholkkia paksumpi pötkylä.
Tilakysymys oli myös tuossa omassa kötöilyssä mietinnän alla. Minkä verran ja mistä kärsii poistaa tavaraa rungon sortumatta. Pelkät irtohelat tai peltisiivut laakeripesissä tuskin pysyvät
paikollaan kun aletaan laakeria vaihtaa. Ongelmia tulee myös pesien keskeisyyden/kohtisuoruuden kanssa. Lisäksi asennustuurna jämähtää helposti helojen välistä tursuavaan epoksiin.
Keskiön läpi sisäkkäin menevät holkit poistavat tämän ongelman. Lisäksi yhteen liimattu holkkkisysteemi tukee keskiön seutua. Samalla se hoitaa myös muovisen suojaholkin virkaa.
Seinämän vahvuutta noissa alu-holkeissa on 1.25, samoin laakeripesien pohjan otsapinnassa. Rojekti meni ihan ennakkosuunnitelman mukaisesti, paitsi hiilarin työstön ongelma, johon kovametalliterä on se oikea ratkaisu(=jälkiviisautta) Kötöilyn kestävyys ratkennee tulevana suvena.
Onhan PF ihan simppeli ratkaisu, jos vain valmistustoleranssit ovat kohdillaan ja ne myös pitää. Ilmeisesti ko. tapauksessa näin ei ole ollut. Kenties pesät jo tehtaalla inan väljät ja siihen
päälle jumittunut laakeri niin siitäpä ne ongelmat alkaa.
Tämä Uskon viimeisin kötöstyshän on siis minun Trek Supefly Elite 2011. Raamin BB95 keskiössä siis konelaakerit painetaan suoraan kuiturunkoon hiilikuidusta muotoiltuihin pesiin. Jossain vaiheessa on ilmeisesti laakeri päässyt pyörähtämään pesässä ja se prosessi on sitten edennyt. Takuuasiaksi tietysti ajattelin, mutta löytyipä asiasta keskustellessa kuitenkin useita syitä, miksei tämä olekaan takuuasia:
1. En ole ensimmäinen omistaja. 2. Mitään papereita tai dokumenttia rungosta ei ole. 3. Runko on tiimirunko jonka sarjanumeroa Trekin nettirekisteröinti ei tunnista, sarjanumero on merkin verran liian lyhyt? 4. En mennyt heti tämän ongelman ilmettyä liikkeeseen vaan annoin mennä vaan. 5. Olen kötöstänyt runkoa jo ennestään (Direct Mount etuvaihtajan kiinnike repesi irti ja liimasin sen epoksilla takaisin).
Mitäs tästä opimme: Kaikkien, joilla on pyörissään vastaavanlaisia keskiöitä, kannattaa seurata tarkoin keskiön kuntoa. Jos laakerit lähtee sormin painamalla pois pesästä, tilanne on jo melko kriittinen ja kannattaa ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin. Uskoisin kyllä että tämmöinen on selkeä takuuasia jos muuten takuun edellytykset on kunnossa. Jos olis jaksanu alkaa enemmän kinaamaan, niin mahdollisesti tämäkin olisi voinut mennä takuuseen, mutta aika heikolta vaikutti.
Itse kötöstys on melkoinen mielikuvituksen ja koneenrakennuksen taidonnäyte. Loppuviikosta ehdin testaamaan ajossa ja kevään ja kesän mittaan lienee enemmänkin ajoa tulossa. Pukissa toimii kuten kuuluukin. Mahtava homma että löytyy mestari tämmöisen projektin tekoon, kiitos Uskolle siitä!
Jos muoviset presfitit ei kestä, löytyy Hopelta metallinen versio . Omassa pyörässä keskiö kesti vajaan vuoden. Siis toissa syksystä seuraavaan kesään, kun ajoin läpi talven rapakeleissä. Muoviholkit jauhaantuivat niin, että vasemmassa kammessa oli 2mm:n välys ja oikean puolen laakeri oli jumissa ja muoviholkki ehti kalvaa akseliin pienen pykälän. En raskinut ostaa Hopen laakeria, vaan laitoin vain uuden Shimanon paikalleen ja pyöristin hiomalla kampeen tulleen pykälän.
No onhan noita metallirunkoisia vaihtoehtoja tosiaan useampi: Hope, Chris King, Rotor, Enduro/RWC ja jotain Tokeneita varmaan lisäksi. Shimanoissa oli ainakin aikaisemmin takuu ystävällisessä lähipyöräkaupassa.
Näitä carboonimuhviin istutettuja BB30 kuin Pressfittejä siis piisaa. Pörsä ja järki on onnekseni suojellut moisilta mutta pari pähkäilyn aihetta tulee heti mieleen.
Oisko Usko päässyt helpommalla jos Praxiksen tai Markon linkkaamista vaikka Enduro/RWC-laakerit ois suoraan laittanut, ilman mitään porailua? Tai sitten arvokkaaseen kuiturunkoon heti uutena moiset, itsellä jos olisi aikeitakaan niin ehkäpä speksauttaisin kuituBB30- runkoon jo ostovaiheessa, kiitos asentakaa nämä tai muutoin ei tule kauppoja-teemalla.
I väntan på ännu dåligare tidet
Olisko näistä apua kitinöihin?
http://wheelsmfg.com/bb30-to-outboard-bottom-bracket-for-24mm-cranks-shimano.html
http://wheelsmfg.com/bb30-to-outboar...-bearings.html
Löytyy muillekin kammille kuin Shimanoille
http://wheelsmfg.com/products/bottom...-brackets.html
Löytyy myös adaptereita
http://wheelsmfg.com/products/bottom...-adapters.html
Jaegerhog muokkasi tätä : 01.04.2015 at 17.14
Keskiössä kaiken mailman adapterit on ,imho, perseestä.
I väntan på ännu dåligare tidet
Adapterit voivat olla huonoja, mutta minusta nuo kierteelliset ratkaisut joissa laakeripesät pystyy kiristämään, niin ne näyttävät oikein fiksuilta.
Mutta täytyy tunnustaa että olen vierastanut noita malleja, joissa laakerit painetaan suoraan runkoon. Elätän toiveita että vahingon sattuessa se holkki uhrautuu, eikä runko... Millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, sitä missä painetaan ne Shimpan muoviholkit sinne n 85 mm leveään runkoon.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Cube AMS HPC-hiilarirungon pressfit keskiömuhvi väljähti puolentoista vuoden käytössä niin, että laakerit pyörivät ja hölskyivät vapaana. Runko on tällä hetkellä maahantuojan kautta tehtaan syynissä. Loma alkoi, ja pyörä meni.......
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Blue ac1 fillarin BB30 keskiö simahti talven trainerireenien ja muutaman kevään lenkin päätteeksi. Laakerit alkoivat rohisemaan. Olivat FSA-merkkiset. Uudet ovat pysyneet hiljaisina. Kosteus oli jostain hiipinyt laakereihin sisäkautta, vaikka olin vielä laakerivaseliinilla liisteröinyt sisäpuolen stefan pinnat. Porasin varoiksi reiän keskiöön vedenpoistoa varten samalla kun laakerit vaihdettiin.
Mulla on kuiturungossa kestänyt Sramin GXP pressfit keskiö kyllä yllättävän hyvin. 2,5 vuotta maastoajoa kurakeleineen ja vieläkin pyörii kuin uutena, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Vähän sellanen olo että kyllä tässä on nyt jotain filunkipeliä kun aiemmin vanhat HT2 keskiöt kesti parhaimmillaan vuoden ja normaali kierteellinen GXP alkoi puolessa vuodessa rohisemaan.
Kunhan olisi ollut vaan keskiö, mutta kun runkoon tuli keskiöaukkoon väljyyttä niin, että mikään ei enää pysy siinä...siksi runko meni tehtaalle
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Tässä lisää ideoita väljäksi pääseen PressFit keskiön "korjaamiseen"
http://www.bikeradar.com/road/news/a...cturing-44894/
Mikäli oikein ymmärsin niin täältä löytyy BB92 PressFit keskiöönkin kierteellinen kiristettävä malli. Jos tuollaisen vetää Loctiten 222 liimalla kiinni, niin loppuuko narinat?
http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb86-92.html
Ohiampuja muokkasi tätä : 03.08.2015 at 09.27
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Runko täyttää syksyllä 5v ja pressfit -keskiöitä on mennyt 3 tai 4 kpl. Muuten ok mutta vetopuolelta menevät sellaisiksi että asennettuna tuntuu pykimistä mutta irrallaan tuntuu täysin ehjältä. Olen käyttänyt vain valmistajan speksaamia Shimanon keskiöitä tähän asti koska niissä on takuu. Ehkä seuraavaksi voisi koittaa vaikka tuota RF:n tekelettä kun siinä on nuo metalliset kupit muovisten sijaan.
Kyllä toi PF pitäisi lailla kieltää. Fatboyssa on, ja en näe yhtäkään järkiperustetta tuollaista pyörään laittaa.
Varsin kun keskiölaakeri on vielä alunperin täyttä jaskaa. Ja ei saa Tacoakaan kiinni.
Varmaan vielä tippuvat kupit irti kun seuraavat laakerit joudun nakuttamaan ulos..
Vaihdoin siis uudet laakerit jo(oisko kestäneet 6kk originaalit), joissa vaihdettava konelaakeri sentään.
Oisko siinä semmoinen homma että muhvin sisämitta on toleranssien alakanttiin ja asennettuna sitten itse laakeri on hiukkasen muotopuoli? Pojan uudessa F65x Feltissä alkoi nakse kuulumaan alle 300 kilsan, itte tuo meukaroi sen äärettömäksi. Metoodeistaan en aivan varma ole, ainakin tehokkaat!
Jouduin vasta yhteen kotimaiseen pyöräliikkeeseen soittamaan ihan muun asian tähden ja siinä keskustelun lomassa koitin ilmineerata etten ny omasta mielestäni aivan tumpelotietämätönidiootti ole niin puuskahti vastapuoli jotta onneksi pyörätehtaat on palaamassa Bsa-systeemiin.
Kuin laajalti niin sehän jää nähtäväksi.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit